رواية تاج الزين الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم إيمان محمد
رواية تاج الزين الجزء الرابع والعشرون
رواية تاج الزين البارت الرابع والعشرون
رواية تاج الزين الحلقة الرابعة والعشرون
شمس / مش حابة تقولي حاجة يا تاج انا حاسة بقالك كام يوم مش علي بعضك و كمان ايه يلي جاب ملك تعيش معاكم علي حسب ما اتذكر انها كانت خطيبة زين صح
تاج بتعب / بقت مراته خلاص
شمس بصدمة و عدم استعاب / ايه يا اللي بتقوليه ده ازاي زين يعمل فيكِ كده ويتجوز عليكِ
تاج بدفاع / ما تظلميش زين يا شمس هو مجبور يعمل كده
شمس / انتِ لسة بالدفعي عنه وايه اللي جبره انه اتجوز ملك
تاج / قولتلك انه مجبور وانا لو مكانه كنت عملت كده واكتر
شمس / طب انتي احكيلي و فهميني
تاج / انا فعلا كنت احكي لِك لانه محتاجه مساعدتك بس قبل ما نحكي هتوافقي ساعديني
شمس بجدية / تاج انتِ عارفة جوابي و اني اساعدك بس لو انت هتتأذي فانا يا اللي هوقفك مش هساعدك
تاج / تمام اسمعيني وبعدين احكمي لو ما وافقتيش تساعديني بردك هعمل يا اللي في دماغي وقصت عليها كل ياللي زين حكاهولها و موقفها مع ملك
بس يا شمس هو دا كل يلي حصل قولتي ايه هتقبلي تساعديني
شمس بتأكد / اكيد اساعدك انتي عارفة عمي أحمد و طنط رجاء كانوا اعتبرونا زي اولادهم واحنا لازما نجيبه حقهم بس برضك دا ما يديش الحق انه زين يتجوزها
تاج بغموض / كل حاجة هتبان مع الوقت
شمس بغمزة / والله ورجعنا ايام الشقاوه تاني
تاج ضحك بخبث / لنبدأ اللعب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور شهر
تاج كانت بتعمل مقالب في ملك علشان تسيب البيت
وفي نفس الوقت كانت بتراقبها
و محمود و رغد راجعوا من السفر
في غرفة تاج ليلا
تاج قامت من النوم تشرب ملكتش مياه فريحها و هي رايحة المطبخ سامعت ملك بتتكلم مع المجهول
ملك بعصبية / اسمع احنا لازما ننفذه الخطة التانية في اسرع وقت قبل ما نتكشف يا للي اسمها تاج بتراقبني
المجهول / خدي بالك شكلها تاج مش سهلة و هتكشفنا احنا لازم نخلص منها هي الأول
ملك بصت في المرايا غرفتها لقت تاج واقفة عند الباب
ملك بخبث / معاك حق الخطة هتتنفذ بكرا
تاج راحت غرفتها و هي بتفكر و بسأل نفسها / يترى ايه هي الخطة و مين هو المجهول دا و كملت بصوت عالي / يا رب اقف استرها و اقف معانا و احمي عيلتي من شرهم بصت علي زين لاقيته نايم في هدوء نامت في حضنه حست بالأمان غرقت هي كمان في النوم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفة ملك
ملك بعد ما اتأكدت ان تاج مشت
ملك للمجهول / اسمع تاج كانت واقفة و سامعت كلامنا
المجهول بخبث / كدا كدا اخر يوم في حياة تاج بكرا و انا هقدملها هدية قبل ما تموت و نعرفها مين انا
ملك / ما تنساش تصورها و هي بتموت انا عاوزة اشوفها بعيني انا لو لا متراقبة كنت جيت انتقمت منها قبل ما تطلع في الروح
المجهول بضحك / قلبك اسود يا لوكة
ملك بخبث / طالعه لك يا باشا
المجهول / اقفلي دلوقت بكرا يوم طويل
ملك / سلام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلم: إيمان محمد
اليوم التاني في الصباح
زين صاحة من النوم لقى تاج نايمنة في حضنة ابتسم و قبل جبينها و اتسحب براحة علشان تاج ما تصحاش و لبس وراح الشركة
بعد شوية تاج صاحت و كان واضح عليها التعب وجرت تستفرغ نزلت المطبخ للدادة نعمة
تاج بتعب / يا دادة هو زين مشى من امتة وهو فطر قبل ما يمشي و لا لاء
نعمة بطيبة / مشى بقاله حوالي ساعة و اه قبل ما يمشى فطر طمنيني انتِ عليكِ واضح انك تعبانة
تاج بتعب / مش عارفة شكلي اخد برد انا اتصل علي شمس تيجي معايا اروح اكشف
رغد من وراها قالت بمرح / و ليه تتعبي شمس ما ينفعش انا اجي معاكي يا مرات اخويا
تاج بضحك / طبعا ينفع يا مرات اخويا بس قولت انتِ لسة جاية من السفر بلاش اتعبك
رغد بابتسامة / ولا تعب ولا حاجة يا حبيبتي روحي البسي و انا اجي معاكي
دخلت روان و سمعت اخر كلام رغد
روان بمرح / بتخنوني و رايحين فان من ورايا
رغد / تاج رايحة تكشف و انا قولتلها اني جاية معاكي
روان بقلق / مالك يا تاج تعبانة فيكي ايه
تاج بتعب / مش عارفة انا من الصبح بستفرغ و حاسة بدوخة شكلي واخدة برد
روان / الف سلامة عليكي روحي البسي و انا جاية معاكم
بعد 15 دقيقة تاج لبست و نزلت
تاج / يلا يا بنات انا جاهزة
ملك كانت مراقباهم اتصلت على المجهول
ملك بابتسامة خبيثة / نفذ
في سيارة رغد هي ياللي كانت بتسوق و فجأة في سيارة تانية وقفت قدامهم و نزل منهم اربع شباب
اتنين ضربوا روان و رغد اغمي عليهم و اثنين خطفوا تاج يا اللي بتصرخ على امل ان في حد ينقذهم و من كتر الصراخ و التعب اغمي عليها
بعد مرور من الوقت
رغد فاقد الأول و كانت حاسة بصداع شديد في راسها افتكرت يلي حصل بصت وراها لقد روان مغمى عليها و بعد محاولات رغد فاقد روان
رغد ببكاء / روان انتِ كويسة فان تاج
روان بدون تركيز / هو ايه يلي حصل
رغد / روان تاج اتخطفت انا اتصل علي زين
رغد اتصلت علي زين السكرتيره هي يا اللي ردت
السكرتيرة / نعم
رغد / ممكن اتكلم مع زين
السكرتيرة بوقاحة / زين حاف كدا و انتِ تطلعي مين اصلا
رغد / انا اخته اديله الفون اتكلم معاه
السكرتيرة / كل يلي بيتصل بيقول كدا عموما استاذ زين في الاجتماع و مش عاوز انزعاج و قفلت الفون في وش رغد
رغد لروان / روان روحي انت خبري الشرطة و انا اروح الشركة عند زين
رغد راحت وصلت الشركة و لسة هتدخل السكرتيره وقفتها
السكرتيرة بوقاحة / انتِ يا عسل رايحة فان
رغد / انا عاوزة اشوف زين في موضوع مهم عاوزة اخبره
السكرتيرة / مش قولتلك هو في اجتماع هو انتِ ما بتفهميش
رغد ببكاء و نفاذ صبر / هتندمي انك وقفتيني و زقت السكرتيرة و دخلت مكتب زين
رغد ببكاء / زين
زين و مالك بفزع من مظهر رغد / رغد
السكرتيرة من وراها / اسفة يا فندم انا حاولت اوقفها بس هي يا للي دخلت
رغد ببكاء / زين انا حاولت و اتصلت عليك بس السكرتيرة ما خلتنيش هكلمك ما كانتش مصدقه اني اختك
زين بعصبية للسكرتيرة / انتِ مرفودة و الاجتماع اتلغى
زين بقلق / مين يلي عامل فيكي كدا و فين محمود
رغد ببكاء / مش مهم انا الحق تاج
زين حس بالخوف بس ما بينش / تاج مالها
مالك بهدوء / اهدي يا رغد و احكي ايه يا للي حصل
رغد ببكاء و بدات تحكي / تاج كانت تعبانة و احنا
المستشفى في عربية ظهرت فجأة وضربونا انا و روان و خطفوا تاج
زين بسرعة / مالك خلي بالك من رغد و ديها المستشفى تخيط جبينها الانها بتنزف و ما استناش لحظه و خرج من المكتب و فر بالسيارة يدور علي تاج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند تاج فاقد لقد نفسها على كرسي ومربوطه بالحبال
تاج بصراخ / انا فين حد هنا
المجهول / اهلا بمرات الغالي
تاج بصدمة و عدم تصديق / انت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لا تسمح لأحد أن يعاملك بمزاجة المتقلب إما أن يعاملك بما يليق بك أن دعه لمن يليق به
( نزار قباني)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حقائق و كشف الأسرار في البارت الأخيرة
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج الزين)