رواية تاج الزين الفصل التاسع عشر 19 بقلم إيمان محمد
رواية تاج الزين الجزء التاسع عشر
رواية تاج الزين البارت التاسع عشر
رواية تاج الزين الحلقة التاسعة عشر
كن علي يقين بأن الله لا يترك عبدًا صابرًا دون أن يجازيه، سيأتيك العوض من الله لينسيك ما قد عشت من ألم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاج باستغراب ندهت علي عليه / زين يا زين لكن مأخذتش اي رد لفت طهرها جات تمشي سمعت صوت فونة بيرن
تاج بحيرة و فضول / طب انا ارد و لا لاء اممم طب لو رن تاني هرد و فونه رن تاني و فضولها يلي كسب
وبتكلم نفسها عادي يعني لو شوفت مين ما هو خطيبي مش حد غريب و راحت تشوف مين لكن الرنة فصلت و ظهرت صورة علي شاشة فونه اتصدمت صدمة عمرها لما شافت صورتها هي زين و هما صغيارين كانت نفس الصورة يلي معاها و هما قعدين علي المرجيحة و بياكلم ايس كريم
و دموعها نزلت من الصدمة بتهز رأسها و عدم تصديق و دموع: لا لا لا اكيد انا غلطانة استحالة زين يعمل فيا كدا و بصت بصدفة علي الكتب لقت الأسورتين جانب بعض يلي مكتوب عليها اساميهم واحده بتاعتها والثانية بتاعة زين ومسكتهم في ايديها ودموعها نزلت اكثر مش عارفة تعمل ايه
نروح تعاتبه لانه خبا عليها ام تروح تواجهه وتعرفه انها عرفت الحقيقه وليه تخبه عليها
زين كان خارج من الحمام واتفاجئ من وجود تاج في المكتب وماسكه فونه والاسورتين وقد فهم كل
كل حاجه و عرف انها عرفت الحقيقة قرب منها
زين / تاج اسمعيني انا ما كانش قصدي اني اخبي عليكِ اهدي وبطلي عياط وانا هفهمك
تاج بدموع و صريخ: تفهمني ايه وحضرتك بقى كنت ناوي ما تعرفنيش وتفضل مخبي عليا لحد امتى لحد امتة قولي تعرف يا زين ان شمس كانت شكه فيك من الاول قالت لي انه انه هو ممكن يكون زين نفسه صديق طفولتك بس انا ما صدقتهاش وقلتلها لو هو زي ما بتقولي كان دور عليا وكان عرف مكاني
كنت واثقه فيك ان مش بس انا يلي طلعت مغفلة
وانا ما صعبتش عليك واحنا في الساحل وانا بحكي لك ما حسيتش حتى ان المفروض كنت تعرفني بعد ما شفت حالتي ما صعبتش عليك دموعي انا عندي سؤال واحد جاوبني عليه بصراحه انت كنت عارف من امتى
زين / تاج اهدي واسمعيني انا… لكن قطعت كلامه تاج
تاج بحدة / انا سألت سؤال واحد جاوبني عليه بلاش لف ودوران
زين بتنهيدة / طب اسمعيني طيب واعر…..
تاج / انا مش عاوزة اعرف حاجة انا عاوزة اجابه
زين / عارف من يوم ما تقابلنا في الكافيه في اول يوم جامعه لرغد كنت جاي اخدها بس لما عرفت اسمك شكيت في الموضوع ولما شفت شمس انا تاكدت و يلي اكد لي اكتر الاسوره بتاعتنا لما وقعت منك انا اخدتها
تاج بصدمة و دموع / يعني طلعت عارف كل المده دا وخبيت عليا يعني لو ما كنتش شوفت صورتنا على فونك بالغلط كنت هتن مغفله انا قلت لك قبل كدا
اني بكره الكذب و انت عملت ايه
زين بدفاع عن نفسه / تاج اسمعيني … تاج كانت هتقطعه لكن هو بصلها بتحزير ان تسكت و تسمعه
انا عارف ان معاكي الحق تزعلي بس انا ما كنتش ناوي اخبي عليكي حاجة لو تفتكري ان كنت هقولك و احنا في الساحل بس في كل مرة كان بيجي حد مرة إياد و مرة مايا فما كنتش اعرف اخبرك انشغلت في الشغل المكتب والمستشفى ناسيت الموضوع
تاج / و يوم خطوبتنا ما قلتليش ليه
زين / انا كنت هقولك النهاردة بس انتي سبقتيني و عرافتي
تاج بتعب / لو سمحت انا عاوزة امشي مش هقدر اكمل اليوم كفاية لحد كدا النهاردة
زين بتفهم / استني اجي اوصلك
تاج / تمام اتفضل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلم: إيمان محمد
مر اسبوعين وزين ما شفش فيهم تاج ومش عارف يتواصل معاها لان هي ما جتش الشركه من اخر موقف حصل بينهم وكان هيتجنن وذات غضبه اكتر
انها مش بترد على مكالماته
زين راح بسرعة مكتب مالك و من غير ما يدق الباب
زين بعصبية /مالك اتصل علي شمس الأن مافيش منهم بيرد عليا و كمل بقلق أنا قلقان علي تاج لي يكون حصلها حاجة ومش عاوزين يعرفوني اخر مرة ماشية و هي تعبانة
مالك / اهدى يا زين اقعد ارتاح وانا هطمنك عليها
زين بدأ يهدى و مالك رن علي شمس
شمس بخجل: ألو مالك
مالك بهيام و قد نسى وجود زين و نسى هو ليه كان متصل / ياه تعرفي انا دلوقتي حبيت اسمي
شمس بإستغراب / ليه ما اسم مالك حلو
مالك بهيام / لا الأن انتِ يلي نطقتيه
شمس بخجل / امممم
مالك وهو علي وضعه / عاملة ايه
لحد هنا و نفذ صبره / ما تخلص يا عم روميو هو انا قولتلك اتصل عليه علشان تقولها انا حبيت اسمي يا عم انشاء الله ما حبته انا مالي عاوز اطمن علي خطيبتي و شد منه الفون
مالك بغيظ / عيل فصيل اش فهمك انتَ بالرمانسية
زين / شمس هي تاج كويسة
وقبل ما ترد عليه كان سامع صوت تاج من فون شمس
تاج / بت يا شمس بطلي رغى مع مالك و اتيلي و انتي جاية شوكلت و عصير بالمانجا
شمس / انتَ كدا اطمنت و عرفت اجابة سؤالك
زين / اممم طب انا جاي و مش عاوزك تعرفيها
شمس / تمام
زين ادي لمالك الفون و طلع من مكتب مالك و راح مكتبة اخد فونة و مفاتيحه و خرج و الشركة كلها
وركب سيارته و انطلق الي بيت تاج
في الطريق وقف عند سوبر ماركت و جاب أنواع كتير من الشيكولاتة و العصير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور نص ساعة وصل زين بيت تاج رن الجرس
تاج كانت مفكرة شمس هي يلي علي باب و راحت فتحت شمس انتي جبتلي الح…. و مكملتش كلامها
و اتفجأت بزين واقف قدامها
تاج / انت
ثانيه… اثنين… ثلاثة و زين انفجر في الضحك
زين / ههههههه هههههه
تاج بغصب طفولي / ممكن اعرف حضرتك بتضحك علي ايه
زين من بين ضحكاتة / ههههه روحي شوفي نفسك في المرايا
تاج افتكرت انها عاملة شمعرها ارنين قطة و لابسة بجامة زرقة شبه لون عنيها و مرسوم عليها القط و الفار فكانت مظهرها شبة الأطفال
تاج شهقت بصدمة / ينهار اسوح انا كنت مفكرة شمس يلي علي الباب وطلعت تجري علي غرفتها
هاجر كانت طلعة من المطبخ شفيتها بتجري
هاجر / تاج مين يلي علي الباب وراحت تشوف مين
هاجر بإبتسامة / زين ابني اتفضل ادخل تلاقي بس تاج مكانتش لبسة الجحاب علشان كدا دخلت جرى اعذرها
زين / ولا يهمك احم هو عمي محمد او محمود جوا
هاجر / محمد موجود جوا و محمود في الشركة
زين / تمام و دخل سلم علي محمد وقعد معاه
وقعدوا يحكم في عدة مواضيع
خرجت تاج من غرفتها و كانت لابسة اسدال الصلاة
زين / احم ممكن يا عمي اتكلم مع تاج في كلمتين
محمد / اتفضل يا ابني اقعدوا في البلكونة وانا قاعد قصادكم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زين / اتفضلي
تاج باستغراب / ايه دا
زين / افتحي و شوفي
تاج فتحت الكيس و اتفجأت بكمية الشيكولاتة و الشيبسي و العصير يلي بتحبه
تاج بفرحة و سعادة زي الاطفال و سقفت باديها و كأنها حصلت علي جائزة و نطقت الكلمة بعفوية /
الله دا كله ليا زين انا بحبك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج الزين)