روايات

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الجزء السادس

رواية بين برجل ونبوت الصعيد البارت السادس

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الحلقة السادسة

كانت فرح رجعت بعد ما غيرت هدمها وكل شويه عنيها تيجي علي المخزن بصت يمين وشمال مشافتش امير اتسحبت ودخلت المخزن وقفلت البا وراها وفتحت كشاف الموبيل وراحت عند الصندوق وفتحته….. اخيييرا هعرف مخبي اي!
فجأه النور اشتغل وفرح شهقت بخضه والموبيل وقع من اديها…. ا انا م….
قطع كلامها امير وهو قاعد علي الكرسي…. ايه اللي جابك هنا هو انا مش قلتلك ما تهوبيشي هنا تاني
فرح….. ا انا اسفه واوعدك مش هدخل هنا تاني
امير… حد قالك اني مختوم على قفايا
فرح…. يا راجل هو في حد بيختم حد على افاه انا اخر مره ختمت فيها وانا بمضي استقالتي من الشركه اللي فاتت و احتمال قريب استقيل او يعني بمعنى اصح هترفد
امير…. انا ما عايزكيش تحكي قصه حياتك اللي شبه وشك ده انا عايز اعرف انتي عايزه مني ايه ما افتكرش يعني كانت صدفه لما خبطتني بالعربيه
فرح…. لا صدفه ومش تعاندني عشان دي الحاجه الوحيده اللي انا فالحه فيها
امير…. امال انتي بترقبيني ليه.
فرح… اقولك الحقيقه ولا بنت عمها

 

امير…. قولي الحقيقه اما نشوف اخرتها.
فرح…. طب ايه رايك في بنت عمها والله جميله وعسل وهتعجبك
امير واقف بعصبيه…. هو انتي ليكي كيف تهزري كمان انطقي قووولي انت عايزه ايه مني.
فرح…. يا نهار ابيض هو انت ليه بتكبر الموضوع والله العظيم انا مهندسه وجايه اشتغل وكان الصدفه لما خبطتك هو بس الموضوع اني فضوليه ودي الحاجه الوحيده اللي موديني في داهيه ومش الوحيده برده عشان ما اكونش كدابه بس من الاخر بقى دا مرض بالنسبه ليه مبعرفش اقعد ساكته.
امير قرب منه وخرج أله حده من جيبه…. ادام مرض انا اقدر اعالجك
فرح خايفه للحظه…. طيب احنا ممكن نحلها ودي ليه العــ-نف
امير…. مش لما اعرف الحقيقه الاول واعرف انتي عايزه مني ايه
فرح….. انا عايزه اعرف ايه اللي في لغطااا الاسود
امير…. هو دي بقى اللي مخليكي عامله زي الحراميه
فرح…. اوف كورس يس!.. ايه هو بقى
امير…. تعرفي علشان صرحتك دي م..
فرح بسرعه قطعته…. هتقول صح
امير….. لاه اطلعي بررررره و خليكي في حالك وهعديها المره دي لو اتكررت تاني هتصرف باسلوب مش هيعجبك انتي….. لسه واقفه عندك!؟ قلت بررررره
راحت خرجه وكانت متغاظه
ساره اول ما شافتها جريت عليها… هو انتي هنا وانا قعدت ادور عليكي

 

فرح…. بقولك ايه يا ست ساره سيبيني في حالي الله يسترك
ساره…. اسيبك في حالك ايه بس انا لو سبتك دقيقه برجع الاقي مصايب وعمر مأكد عليا اني مش سيبك لوحدك
فرح…. يا راجل ليه شايفني راجعه من المدرسه بالمريله مبقعه بتمر هندي هو انتوا بتستظرفوا ولا ايه
ساره… هو يا ريت كان استظراف بس للاسف ده واقع ما نقدرش نغير ممكن بقى تمشي الموضوع بهدوء وتخلينا نخلص المشروع ده على خير
فرح…. بذمتك عايزاه يخلص على خير وانا موجوده
ساره…. هحاول احط امل
شهد…. انتم موقفين تعملوا ايه هنا وانا مسحوله لوحدي
ساره… معلش كنت بدور على ست فرح
شهد…. ايه يا وحش الكون ايه مش ناويه تجيبيها معانا للبر
فرح… معلش اصل انا واحده فريش وبحب البلبطه في البحري
شهد…. اللهم اني لا اسالك رد القضاء ولكني اسالك اللطف فيه
فرح…. اللهم يقوي ايمانك يا اخت شهد
ساره…. يا نهار ازرق عمر جاي اجروا
طلعوا يجروا بسرعه وعمرو واقف بشلل… يا رب يعني يوم منزل تدريب انزل في الصعيد وكمان مع ثلاث بنات وانا شايل المراره اعضائي هتخلص كده اشيل ايه تاني قويني ياااااارب
في الجامعه….
كانت ريم قاعده في الكافتيريا وخالد واحمد قاعدين معاه

 

ريم…. معلش سؤال كده يا خالد انت ايه علاقتك باحمد ايه اللي لمك عليه ده ولد بايظ ومش لاقيين ليه قطع غيار
احمد…. انا ملاحظ اني بتهزء سيكا
ريم… لا بجد اول مره اعرف ان عندك نظر
احمد… ده على اساس اني كنت بمشي بالاحساس
ريم… انا مش وجهت ليك كلام… هيقول بقى يا خالد ايه علاقتك بيه
خالد كتم الضحك بالعافيه…. تعرفت عليه من يومين هنا في الكافتيريا كان ساعدني اوصل للمدرج
ريم…. علشان كدا!! هو عشان اوصلك المدرج بقيت صاحبه ده على اساس انه وصله المالديف
خالد… لا انا بحب واقدر الناس قوي
احمد…. انا كده كده اصلا انا اتحب
ريم …. هه باماره ما لسه واحده من اول امبارح ضرباك بلوك بقولك ايييي اقعد ساكت على جنب علشان المسأله مش ناقصه
خالد… المهم عملت ايه في اللي انا قلتلك عليه
ريم… انا شايفه اننا نتعرف الاول اصل القرار انك تدخل البيت من بابه ده انا شيفاه قرار متهور بصراحه وانا واحده مش اي حد يقدر يفهمني ويتحملني
خالد…. انا اول مره اشوف واحده بتعطل على نفسها
ريم… يعني انا غلطانه ان انا مش عايزه اغشك

 

خالد… بس انا شايف انك جميله وكمان روحك حلوه ودي كفايه
ريم…. والله انا مش كنت حابه اكسر فرحتك دي بس بصراحه ده ميك اب اخاف امسحه تروح فيها واشيل انا ذنبك
خالد… مش قولت ان روحك حلوه وعجباني
ريم…. قولي بقى انت بتشتغل اي.
خالد… والله انا حاليا بشتغل في محل لبس و ماسك حساباته
ريم… وبتكسب حلو
خالد… هو انتي بتبصي للفلوس
ريم…. اكيد طبعا هي دي فيها هزار على اساس يعني لما اقوم من النوم هفطر حب ولما ترجع نتغدى حنيه خليك واقعي.
خالد…. على العموم اه بكسب حلو ونقدر نعيش
ريم.. صحيح هو انت نقلت ليه من الجامعه اللي كنت فيها وهي فين؟
خالد…. عايزه تعرفي ليه
ريم… مش اسأل عليك مش يمكن سمعتك ملوثه
خالد بابتسامه وراها غموض…. ما تخافيش انا غاسلها بديتول كويس
ريم… شكلك نضيف قوي يا نصه
احمد… طب هو كله كلام كلام ما فيش اكل

 

خالد… قولها مش عارف ليه مفعله معايا وضعيه المحقق كونان
ريم…. يا عم بنهزر معاك…. طيب انا هروح التواليت مش هتاخر
ريم دخلت حمام قفلت الباب واتصلت على حازم… الو الباشا الدكتور معايا؟
حازم وكان في مكتبه في الجامعه…. اه عرفتي حاجه.
ريم… هو قال انه نقل من جامعه واتعرف على احمد من يومين ويكا…. فجاه ريم سكتت
حازم بتركيز…. ريييم سكته ليه
ريم بتتكلم بهمس…. ثواني ده علشان انا سامعه صوت
حازم… انت مش مأمنه المكان
ريم فتحت الباب بسرعه وكانت بنت لسه داخله الحمام وبعد كده ظهر بنات كثير.
ريم خرجت وكانت ماشيه وبتكلم حازم… انا مش عارف اتكلم هنا اما اروح ا انا ( فجأه خالد ظهر قدمها)…. يا ماما هجيب ليك اللي انتي عايزاه ماشي واكيد مش هنسى البطاطس يلا سلام سلام.. ايه يا خالد اللي جابك هنا
خالد… لا انا كنت مستنيكي علشان اسلم عليكي قبل ما امشي
ريم…. ليه لسه بدري
خالد.. للاسف ورايا شغل

 

ريم… تمام
ريم راحت قعدت مع احمد اللي كان بياكل… يا عم ما تركز معايا وبطل طفح بقى ارحم كرشك
احمد… على اساس قاعد مع سالي فؤاد ما انتي بتاكلي اكتر مني
ريم…. هو انت من النوع اللي ببص في اللقمه المهم انا مش مطمنه للواد ده
احمد… ليه والله خالد ده شكله لذيذ.
ريم اتنهدت بحزن… بقولك يا احمد خليك بعيد عن الولد ده
احمد…. هو في حاجه يا ريم مخبياها عليا!
ريم…. لا بس بلاش تبقى تتكلم معاه في تفاصيل عني تمام
احمد… اللي يريحك حاضر.
ريم…. ربنا يستر ويعدي الفتره الجايه دي على خير
احمد… اطلبلك برجر
ريم…. ماشي بس اطلب ليه اثنين عشان نفسي مسدوده
احمد… عيني
اما في الصعيد
كانت فرح روحت وقاعده في الاوضه سرحانه

 

ساره كانت بتسرح شعرها…. مالك
شهد غمزت وهي بتاكل لفرح… هو في حب جديد ولا ايه
فرح… بقولك ايه انا ماليش في المحن ده مش سكتي فما تحطيش امل قوي كده
ساره… امال بقى سرحانه في ايه
فرح قامت فجاه ولبست هدومها
شهد زعقت…. ااااانت رايحه فين تاني
فرح…. اشششش راح اكلم الغفير اصل انا مش حاسه بالامان
ساره… اقعدي ربنا يهديكي
فرح ولا كانها سمعت ونزلت وعدت بالراحه من قدام اوضه عمر عشان ما يسمعش وراحت للغفير فعلا… لو سمحت
الغفير…. في حاجه يا باشمهندزه
فرح… ممكن عبايه وعمه زي اللي انت لابسهم
الغفير استغرب… ليه يا باااشمهندزه عايزاهم في ايه
فرح خرجت فلوس…. نص ساعه وهرجعهملك
الغفير دخل الاوضه ورجع ملقهاش و كانت فرح هربت منه علشان لو كانت خرجت كان هيعرف عمر

 

فرح بعد ما خرجت بتكلم نفسها… الله على ذكائي الخارق والله انا خساره في المجتمع ده
اتلفتت حواليها ومشيت بسرعه وصلت المخزن وكانت خايفه ان يكون حد كان جوه… ما هو مش ينفع اجي ده كله وارجع على الفاضي…. طب ومستقبل هعمل ايه لو اتقفشت… الله يخرب بيت فضولي انا ايه اللي جابني اصلا
الغفير من بعيد ما كانش شايفها وبيزعق… مين اهنه.
فرح خافت وطلعت تجري والغفير كان بيجري وراها وبيضرب نار وقف عندك
فرح برعب…. يا اااالهوي ده انا الباشمهندسه وقف ضرب نار ابوس ايدك
الغفير روحي لها مستغرب… وايه اللي جابك السعاده في حاجه عايزاها
فرح… ابداااا ما فيش اي حاجه انا كنت جايه بس علشان اشم هوا ويا ريتني ما جيت
الغفير… اتحبي اوصلك
فرح…. لا شكرا انا عارفه الطريق كويس
الغفير… طيب
كانت فرح ماشيه لقت امير جاي من بعيد
فرح… يا ااااااختاااااي كده تبقى كملت انا ربنا يسامحني على افكاري اللي عايزه ضربه الجزمه
اميره استغرب من وجودها…. انتي ايه اللي يجيبك اهنه
فرح… حظ الاسود

 

امير ضحك وهي استغربت فكرت ان هو يتعامل معاها بحده زي كل مره…. انت بتضحك ليه هو انا بالقي النكات
امير… ما كنتش عارف ان راسك ناشفه قوي اكده
فرح… قصدك ايه بكلامك ده على فكره انا ست وعندي كرامه ولا اقبل باي اهانه
امير… طب قولي ايه اللي جابك اهنه
فرح… هو انا لو قلتلك مثلا يعني مثلا الشر بره وبعيد اني كنت جايه اشوف اللي في الغطاء الاسود كنت هتعمل ايه
امير…. تعالي ورايا
فرح بخوف… ليه
امير… هريحك علشان تبطلي توجعي دماغي
فرح مشيت وراه لحد ما دخلوا المخزن وامير فتح الصندوق وطلع الغطاء الاسمر… تعالي خديه
فرح بشك… انت عايزني اشوفه كده بكل سهوله
امير.. مش ده اللي انتي بتحاربي عشان تشوفيها
فرح… انا شاكه فيك بصراحه انت عايز تلبسني مصيبه وتنتقم بقى صح
امير اتنهد بعمق… ما تخافيش انا لو عايزه اذيكي كنت اذيتك من زمان بس قلبي طيب حبتين فقلت اريحك من مرضك
فرح…. يا امير يا طيب
امير… اخلصي افتحي
فرح اخذت نفس عميق وشدت الغطاء بسرعه راحت فاتحاه واول ما شافت اللي جواه صدمت… هو انت بتهزر معايا هو اللي انا شايفاه ده بجد.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بين برجل ونبوت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى