روايات

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الجزء الثالث

رواية بين برجل ونبوت الصعيد البارت الثالث

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الحلقة الثالثة

فرح شدت اديها… ابعددد عني اياااك تقرب منييي.
امير بصلها بخبث… دا انتي وقعتي في القفص.
واحد من الحرس… انت خابر دي تطلع مين يا سيدي!
امير… روحو انتوا.
فرح برعب… لااا استنوااا متمشوش ان انا حرميه خرجونييي من هنا بسرعه.
امير بيقرب منها وهي بتبعد… هو دخول الحمام زي خروجه يا عسل.
فرح…. لي هو بيتقطعله تذكره.
امير وقف بنرفزه … اباااي علي دمك التقيييل.
فرح…. اخلص قول الي عندك عايز ايه.
امير… وكماان بجحه تنتي مخيفاش يا بت.
فرح في سرها… مش خايفه اي بس دا انا هعملها علي نفسي…. احممم واخاااف من اي ما انت بنأدم يعني وكلنا بنأدمين ونقااابل ربنا هااا ربناااا الي قادر علي كل ظالم ومفترييي.

 

امير… قصدك اني ظااالم.
فرح… امال شيخ ازهر وانت زانقني في حته مش حارفه اطلع منها.
امير… لماااا ابقي اني ظااالم انتي تبقي اي؟! دا انتي فتحالي راسي واخد خمس غورز.
فرح… احمد ربنا انهم مبقوش سته ما انت الي خوفتني وبعدين دي مش اخلاق صعيده علي فكره.
امير…. دا انتي شكلك عيزاني اعمل معاكي الغلط.
فرح بسرعه… تعمل غلط اي بس تف من بؤك ان كان عليا يا عم انا اسفه اعتبره طيش شباب وراح لحاله.
امير… بالساهل اكده.
فرح… اماااال اعمل اي اقلبلك ياباني يعني.
امير مسك النبوت من علي الارض وقرب منها…. العين بالعين.
فرح برعب… ا انت هتعمل ايييي.
امير ابتسم بسخريه ورفع النبوت و..
جابر…. اميييير.
امير اتنهد بضيق… اباااااي تاني بيقطع عليا اللحظه.
جابر قرب من ابنه… بتعمل ايييه انت.
فرح بارتياح… ياااه يا عم الحج كان فينك من بدري.

 

جابر… خير يا بشمهندزه جرا حاجه.
فرح بهمس…. اقوله علي الي كنت هتعمله هههههه اقووول
امير…. اقفلي خشمك
فرح…. دا شكله هيعمل من فخادك بانبه.
جابر… يا بشمهندزه اتكلميي جري ايه؟!
فرح… ولا اي حاجه يا عم الحجه هو بس مكنتش عارفه ادخل منين… المهم العمال متأخرين وعايزين نبدأ التنفيذ!
جابر… راضي العفش… حقكم علي اني ارتاحم دلوك وهما هيجو لحديت عنديكم.
فرح… متشكرين يا عم الحج ربنا يزييدك عن اذنك.
فرح خرجت تجري وكأنها خرجه من سجن….
بص جابر لانبه…. من النهارده هتمسك المزرعه وتخلي عينك علي البشمهندزين وتشوف طلباتهم اعملك حاجه تنفعك بدر رقدتك كيف الولايه اهنه.
امير اتنهد بعمك…. امرك يا بوي.
نرجع لكليه الحقوق…
قعدت ريم علي الارض ومسكت الموبيل تلعب فيه لقت الشاب نزل لمسواها….
ريم… امممم هتتأسف بقي.

 

الشاب طلع مط.وه من كم البدله… هتتحركي بأرادتك بقي زي الشطره ولا احركك غصب عنك.
ريم اخدت نفس عميق ووقفت وهو وفف…. علي فكره انا همشي بس مش خيفه منك ابسلوتلي علشان بس اتأخىت علي المحاضره.
ريم نفضك هدما ومشيت بسرعه…
اشاب ابتسم بسخريه… مبيجوش غير بالعين الحمره.
صوت جه من بعيد…. حاااازم حااااازم.
حازم ضحك ودخل المطـ.وه بسرعه….. بسيونييي بسيونيييي ازيك يا محمد انت اي الي جابك هنا؟!
محمد.. لا بخلص ورق لاختي هنا المهم مبسوط اني شفتك وانك بخير.
حازم… حبيبي تسلم.
محمد موبيله رن… طيب مطر امشي دلوقتي سلام يا وحش
حازم… سلام يا نجم.
رجع حازم وركب العربيه وكمل طريقه….
في كفيتريا الجامعه…
كانت ريم قاعده وبتحاول تستوعب الي حصل….
احمد بزهق…. دي خااامس كوباايه عصير لمون تشربيها.
ريم… بصلي في الطفح بقيييي.
احمد… انتي متنرفزه علياااا لي الله.
ريم…. معلش اعصابي تعبانه شويه.

 

احمد… بقولك في واحد من الدفعه عايز يكلمك وياخد رقمك.
ريم… لاء مبديش رقمي لحد.
احمد…هو كان متوقع كدا برضوا طيب ما تديله الواتس.
ريم… علي اساس ان الواتس ده معمول ببطاقه التومين هي نقصه غباء علي الصبح يا احمد.
احمد…. يا ستي بهزر معاكي بقيتي قفشه اليومين دول.. بقولك انا سمعت انك بتذكري.
ريم… بذاااكر اي يا جدع توف من بؤك دااا انا علاقتي بالمذكره بقت عامله زي اتنين مطلقين بس بنهم عيال.
احمد… ههههه شكلك هتشرفي كمان سنه في الكليه.
ريم… يا ابني الكليه دي بيني وبنها عيش وملح مقدرش افرط فيها كدا بالساااهل.
احمد… ونعم المبادئ يا اخت ريم.
ريم…. امااال اي.
احمد… طيب يلا نلحق المحاضره قبل الدكتور يجي.
ريم.. اشطااا يلا..
في الموقع البنائي..
كانت فرح نايمه علي شكاير الاسمنت ومغطيه وشها من الشمس.
امير شد الغطا…. فزييي.
فرح بعصبيه…. ايييي يا عم الدخله دي خضتني حااات الجاكت.
امير حدف الجاكت… انتي جايه اهنه علشان تنامي.

 

فرح… علي فكره انت قطعت عليا تخطيط هندسي عظيم كنت بفكر فيه.
عمر جه… خير في اي صوتكم عالي.
امير…. في ان البشمهندزه مش جايه تشتغل ديه جايه تنااام تمفكره نفسيها علي شط اسكندريه.
عمر… انا اسف بعتذر منك.
امير…. مشفهاااش تتكرر.
عمر… حاضر.
امير مشي وعمر بص لريم بعصبيه…. جبتلنااا الكلام.
فرح….. منااا تعبت الجو حر.
عمر… ياااا ساااره تعالي كملي شغل مع فرح هنا اما نشوف اخرتها
ساره قعدت جمبها بتعب… احنا اي الي دخلنا في قسم المعماري دا انا بشرتي باااظت.
فرح… من سمعك وانا كمان يومين بس هنا وهستلم الجنسيه السودانيه من الي هيحصل في خلقتي.
ساره… كويس اني عمله حسابي وشريه صن بلوك غالي هو تحـــــــــفه ونينجا.

 

فرح… مش مهم الفلوس يا ستي معايه 200 جنيه مش خساره في بشرتي.
ساره…. 200 اي ده بـ500.
فرح… نعااام 500 ليه هيحميها من النيازك لااا يا ستي الحامي ربنا.
ساره… يلا نشتغل ليجي عمر يطلع زهقه علينا.
كان في لوحه كبيره قدمهم وبيشتغلوا فيها…
ساره…. فرح روحي هاتي اللوحه الرسمه التانيه كدا اصل نستها هناك في البيت.
فرح…. لييي حد قالك اني الخدامه الفلبينية الي جابتهلكم الشركه.
ساره… علي اساس انك بتسعديني ما انتي واقفه تتفرجي اعملي حاااجه مفيده.
فرح… وجهت نظر تحترم برضوا.
ساره… ومش تتاخري.
فرح مشيت بملل لحد ما وصلت البيت جابت الرسمه وفي طريقها للرجوع شافت امير شايل حاجه في غطا اسمر كبير وبتلفت فرح دنتها مشيه وراه لحد اما دخل مخزن ورا المزرعه.

 

امير ابتسم بارتياح …. واخيرااا جبتك.
فرح بشك… جبت ايه!
امير التفت بصدمه وتفاجأه من وجود فرح …. واخيرااا جبتك.
فرح بشك… جبت ايه!
امير التفت بصدمه وتفاجأه من وجود فرح!…. انتي اي الي جااابك اهنه.
فرح… شيفاك ماشي تتلفت زي الحر.ميه افهم بقي في ايه الغطا الاسود ده.
امير دخله جوه صندوق وقفل عليه بالقفل…. مش شغلك وبلاش تحشري منخيرك في كل حاجه واحسنلك تركزي في شغلك اوبسسي.
فرح مشيت وساره شافتها…. يلاااا بسرعه دا كله.
فرح…. الراجل ابن صاحب الشغل ده وراه حاجه مخبيها.
ساره… بلاش روح المحقق كونن هنا الله يرضي عنك بتحصل وراها بلاوي ركزي في الشغل ملناش دعوه بالي بيحصل.

 

فرح… انتي ليه دايماً بتحبطيني.
ساره… علشان دول ناس احنا منعرفهمش ولا احنا قدهم.
شهد جت عليهم… هاي يا بنات خلصتم اللوحه!
فرح… خدي الي مع ساره جهزه.
شهد… المكان هنا متعب اوي.
ساره… الي صحيح عملتي اي مع اللاكس بتاعك الي قرفانه بيه دا.
شهد…. اسكوتي انتم معرفتوش اخر الاخبار.
فرح… هنعرف منين يعني حد قالك اننا مصحبين الدبان الازرق!
شهد…. مش سابني وخطب.
فرح… هااهاااي كنت عارفه واقولكم الواد دااا مش سالك وانتم تقولولي لاااء الحب وقوه الحب وشويه وهندخل علي علم الفزياء.
ساره.. يا بنتي انتم مش اتعاهدتوا انكم هتكملوا الطريق لاخره.
فرح… تلاقي الشبشب اتقطع هههههههه.
شهد… انتي لي بتتضحكي علي احزاني!

 

فرح… علشااان مغفله اهي دي نتيجه انك مسمعتيش كلامي بلا اتعاهدنا كفايه ان اسمه احمد دي مكنتش اشاره دي.
ساره… طيب يلا نرجع للشغل علشان عمر بيبص علينا وشكله مش مبشر بالخير.
فرح… هو احنا روح امتي؟!
شهد… دا احنا لسه في اول يوم.
فرح… يااا راجل.
ساره… مااا كل واحده تشوووف شغلها بقيييي الله.
فرح… اجريييي يا شهد دي بتتحول.
في البنك….
كان عبدلله قاعد سرحان في العربيه…. يا ترا اختي عملت فيكي ايه يا غاليه.
بنت وافقه قدامه…لووووو سمحت.
عبدلله… نعم اسف يا فندم اتفضلي.
البت.. انا عايزه افتح حساب.
عبدلله… تمام يا فندم ممكن البطاقه.

 

البنت… ليه!
عبدلله…. علشان فتح حساب!
البنت…. معلش مش لازم البطاقه الشخصيه.
عبدلله… طيب نتشرف ببطاقه التموين.
البنت… انت بتهزر.
عبدلله… امال اسيبك تهزري لوحدك حتي عيب ميصحش… يااااا فندم لازم بطاقتك السخصيه.
البنت.. ط طيب ممكن انا امليك الرقم القومي.
عبدلله.. لا والله انا مش طالع من محو اميه ونظري 6 علي 6 والحمد الله بشوف هاتي البطاقه.
البنت… طيب ممكن توعدني انك متبصش علي الصوره.
عبدلله… امال اعرف ان البطاقه بتعتك ازاي.
البنت… مش بنفع تمشيها بلاحساس.
عبدلله ماسك نفسه بالعافيه… انا ربنا ابتلاني بشعلانه بنت ستين في سبعين استحمل يا فاالح بقي مش كنت بتقول يا تجاه يا بلاش اديك لبست.
البنت….. هو انت بتكلم نفسك!

 

عبدلله… معلش يا انسه احنا مش بنفتح حساب بنكي غير بالبطاقه الشخصيه.
البنت بخيبه امل.. اتفضل.
عبدلله بص للصوره وكتم الضحك بالعافيه….. احم تمام اتفضلي يا انسه هدي امضي علي الورق ده.
هدي بخوف… ا امضي ليه.!
عبدلله…. لاااا بقي كداااا كتيييير هو فين المدير انا عايز ارفد نفسيييي.
هدي بسرعه… خلاااص هعمل الي انت عايزه بس ممكن توطي صوتك.
عبدلله خلص كل الاجرائات.. تمام يا فندم تقدري دلوقتي تعملي ايداع بالمبلغ الي انتي عايزاه
هدي…. اتفضل.
عبدلله بانبهاد…. دولارات!
هدي… يلا بسرعه لو سمحت.
عبدلله… تمام.
جت رساله لهدي ان دخل محفظتها المبلغ ومشبت.
عبدلله باستغراب… هي البت دي شكلها عمله مصيبه ولا اي؟!
في الجامعه…

 

كانت ريم قعده مع البنات صحبها…. يا بت متعبطيش وتزعلي نفسك يا هند والله دي تهيؤاات.
هند.. انا خايفه رتجوز عليا يا ريم.
ريم… اتنيلي مش لما يعرف يتجوزك انتي الاول.
ساميه…. الحقي يا ريم الواد دا بيبصلك.
ريم بصت لقته بغمزلها…. اه دا بينه شاب طايش وعايز حد يعقله.
هند… انتي هتعمليله حاجه.
ريم… انااا اعمل حاجه دا انا غلباااانه…. احم احماااااااد.
احمد بصلها… اييييي.
ريم….. استناني بره بعد المحاضره في حمله تأديب هنطلعها.
احمد… هي تقيله.!
ريم بصت للولد…. لااا هي ناشفه في حدود ال 60 كيلوا.
احمد… لا اذا كان كدا اشطا…

 

الدكتور دخل والكى ركز معاه…. بنتأسف عن التأخير هو دكتور الماده مصاب وهياخد اجازه الفتره الجايه يا شباب.
الكل فرح في صمت…
الدكتور كمل… وعلشان منعطلش مستقبلكم جه دكتور جديد وهيكمل معاكم من اخر حاجه انتم اختوها.
الكل اتنهد بضيق….
الدكتور… هو هيكون هنا في اي لحظه ومش عايزين اي شوشره مفهوووم.
الكل… مفهوم.
خرج الدكتور والطلبه كلهم كانوا بيتكلموا دخل حازم بهدوء والكل سكت…. السلام عليكم.
الكل… وعليكم السلام.
ريم برقت…. هرسوح.
هند… في ايه.
ريم… مستقبلي ياااا هند.
هند… ماله.
ريم… في ذمه الله ادعيله بالرحمه.
كان حازم بيبص علي الطلبه بتمعن وريم بداري وشها علي قد ما تقدر وفجأه…
في لغز كبير جدا ورا الدكتور حازم وهنعرفه بعدين والحلقات الجايه هيتحل فيها اللغز ده بالتدريج وكمان لغز الغطا الاسود بتاع امير.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بين برجل ونبوت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى