رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم أسماء حبيب
رواية بين برجل ونبوت الصعيد الجزء التاسع
رواية بين برجل ونبوت الصعيد البارت التاسع
رواية بين برجل ونبوت الصعيد الحلقة التاسعة
امير كان واقف جمب فرح وهي بتشرحله الي هتعمله علي الحيطه وهي مشيه اتكعبلت في حديده وقعت بين ادين امير….
فرح لسه هتبعد عنه دخلت ساره فجاه…. ياااالهوييييي.
فرح بعدت بسرعه…. ساره اوي تفهمي غلط.
ساره قفلت الباب بسرعه….. افهم اي يا بت دا موقف عايز بوليس الادااب وانا اثول البت بتختفي تروح فين انااااا يا فرح تقرطسيني.
امير…. ايه الي عمااا تقوليه ده افهمي لول.
ساره… وانت يا امير يا طيب!… طيب لي دا انا الي طلعت طيبه انا لو ما فهمتش كل حااااجه والله ما هسكت.
فرح…. طيب اقعدي وانا هفهمك.
بعد ما فرح فهمتها الي بيحصل مع امير ووالده ساره اتحمست معاهم…. اشطااا جدا انا بتهيالي مفيش وقت تضيعه وانا هعملك الديظاين في الحيطه.
فرح بحماس… وانا بعرف اتحكم والعب بالالوان.
ساره بيطبطب علي كتفها…. انتي يا حببتي مسمعش صوتك اصل اخرك تلعبي في منخيرك مش عيزين نبهدلن الشغل.
فرح… انتي بتستخفي بقدراتي.
ساره…. اه.
فرح… ماشي انا همسكلك البيدج بتعتك بس.
امير… اني مخابرش كيف اردلكم الجميل ده.
الباب اتفتح وظهر عمر ووراه هند….
شهد… شفت انا مش قولتلك هما هناااا.
فرح بغيظ…. اه يا سووسه.
ساره… بتبعينا علشان ال X.
شهد…. احم تؤ علشان ال A.
عمر…. انا لو ما سمعتش مبرر منطقي للي بيحصل صدقوني انا مش هسكت.
فرح…. اوووووف هعيد من تاني اي الغلب دا يا ربي.
بعد ساعه في المخزن…
عمر بجديه… علي فكره الاضائه هنا يا امير هتكون جمده.
امير حط ايده علي كتف عمر… الي انت شايفه يا بشمهندز.
العمال فتحو الباب فجأه وواحد منهم اتكلم…. خبر اي يا يشمهندزين اي الي بيحصل ده.
فرح وجابت اخرها…. يااالهوي بقي كداااااا كتير بجد.
امير اشؤ ليهم ان محدش من الفريق يتكلم…. روحتوا انتم والبشمهندزين هيحصلوكم.
العمال مشيوا وامير رجع كلمهم.. اني نقدر مقفتكم جمبي بش لازم الشغل في المزرعه ميقفش واهم حاجه محدش من العمال يشم خبر بالي هيحصل اهنه.
عمر… فعلا.
فرح… اي رئيكم بعد ما نخلص شغل والعمال يروحوا!
ساره… نكون كمان ارتحنه ونيجي نتسلي في الشغل هنا!
شهد… انت اي رئيك يا عمر.
عمر…تفكير كويس.
شهد… وانا موافقه.
فرح بهمس… دا انتي صبرك عليا لما نروح هخلي راسك ورا وافاكي قدام.
امير…. طيب واني هجيب كل الطلبات الي هتحتاجوها .
عمر… يلا بقي نرجع علي الشغل.
فرح كانت مبسوطه وخرجت بسرعه وكلهم وراها….
امير قعد وابتسم…. يا تري ده حلم! ولا ام برجل دي هتخلي حلمي حقيقه!
في البنك….
كان عبدلله بيمارس شغله عادي جدا وفجاه ظهرت قدامه هدي نفس البنت الي كل يوم ويوم تيجي…. انتي!
هدي… لو سمحت عايزه اعمل ايداع.
عبدالله شكه بدأ يزيد…. انسه هدي انتي بتجيبي كل الدولارات دي منين.
هدي… هو في موظف بسال العميل سؤال زي ده.
عبدلله… انا اسف يا فندم.
هدي… لو اتكرر الموضوع دا داني انا هشتكيك علي فكره.
عبدلله… تمام.
خلص عبدلله معاها وبعد ما مشيت كلم زميله…. معلش يا مروان خدلصي شغلي معاك لحد ما ارجع.
مروان… رايح فين يا عبدلله!
عبدلله… للمدير.
مروان… هو في حاجه اوعي تستقيل و تمشيييي وتسبني.
عبدلله… من كتر الشغل يا خويه هو احنا لقين ناكل اسكت.
عبدلله طلع علي مكتب المدير…. السلام عليكم يا استاذ طه.
طه…. وعليك السلام خير يا عبدلله.
عبدلله… هو في عميله بتيجي هنا كل يوم ويوم بتعمل ايداع بمبالغ كبيره وبالدولر انا شاكك ان وراها حاجه مش مفروض يتعمل عنها تحري ونعرف مصدر الفلوس دي!
طه… اسمعا اي.
عبدلله…. انا معايه بيانات عنها.
طه… تمام حولهالي وانا هشوف الحوار ده.
عبدلله… تمام يا فندم.
عبدلله خرج ورجع يكمل شغله…
اما في الجامعه…
كان احمد قاعد في الكفتريا مع خالد بشربوا قهوه…
خالد… هي ريم مجتش ليه!
احمد… والله معرف.
خالد… ما ترن عليها.
احمد… لا انا ممعيش رقمها.
خالد… نعااام ازاي مش معاك رقمعا دا انتوا بقالكم اربع سنين صحاب.
احمد… دي ريم بقي متستغربش.
خالد… دي طلعت مش سهله.
احمد.. خاالص يااا نجم….. ريييييم.
خالد… اي مالها!
احمد… جاات هناك اهي.
ريم جت وقعدت معاهم…. سلام سلااام يا صحبه تمام اخباركم ايه!
احمد….. شكل الدماغ رايقه.
ريم… جدا.
خالد… حلو اوي كنتي فين بقي.
ريم… لا بقولك اي مش من اولها تحكمات كدا…. كنت بعمل شوبنج مع صحابي قولت اجي امسي عليكم وروح.
خالد غمزلها… وحشتك مش كدا.
ريم.. جداااا ممكن بقي محفظتك.
خالد استغرب…. عايزها لي.
ريم…. الحق يااا احمد دا طلع بخيل.
احمد…. انتي عايزاها لي بجد!؟
ريم…. اي يا احمد وانا الي كنت فكراك هطبلي.
احمد.. سوري بسحب كلامي.
ريم… ايوه كدا جدع.
خالد… انتي عايزه المحفظه لي بجد.!
ريم… اصل فلوسي خلصت قلت اجي اشحت منكم وانت مبقتش غريب.
احمد قامي… طيب انا هروح اعمل حاجه وجاي.
احمد مشي بسرعه…
ريم… شفت ندل اول ما عرف اني هستلف فلوس نفد بجلده وجري فا انا كنت طمعانه في كرمك.
خالد خرج المحفظه…. هههه واااطي.. اتفدلي متغلاش عليكي.
ريم ابتسمت…. شكل كدا هبتدي اعجب بيك.
خالد… ما هو دا الي انا عايزه.
ريم فتحت المحفظه لقتها مليانه فلوس… اييي دا كله ا انا مش بحسد علي فكره انا بقر بس.
خالد… لا ما انا واخد بالي جدا.
ريم طلعت مبلغ بسيط….اتفضل اهي.
خالد… ظول بس الي اخدتيهم.
ريم.. علي قدي علشان ابقي اعرف اردهملك.
خالد… لا انا مش عايزهم.
ريم…. بجد.
خالد…. اه بجد.
ريم… روح يا شيخ ربنا يفتحها في وشك ويزيدك كماان وكمان ويبعد عنك بلاوي الدنيا و…
قاطعها خالد… خلاااص اي دا كله هو انتي ناويه تعملي انترفيو عن الشحاته فبتجربيها معايه.
ريم… انا اوريدي بشحت ودا اسلوب مطبق مع اهل البيت المهم شكرا ليك.
خالد… العفو.
ريم… انت بتثق فيا يا خالد.
خالد…. اممم حسس اني بدأت اثق فيكي وفي حبك للفلوس.
ريم… حب هه دي الفلوس بتجري في عروقي كداااا بتنفس فلوس يا ابني انا مممن اعمل اي حاجه علشان يبقي معايه فلوس.
خالد… كدا تقدري تقولي اني ابتديت اثق فيكي.
ريم…. حيس كدا بقي عيزاك تجاوبني بامانه اي الجامعه الي كنت فيها ومكان المحل عليزه اعيش معاك تفاصيل حياتك حبه اعرف عنك كل حاجه انا قررت ابقي نصك التاني.
خالد…. متاكده من قرارك دا.
ريم… انا حساه قرار من احدي قراراتي المتهوره بس مفيش احلا من اني اخد قرار ابقي مع واحد غني زيك كدا.
خالد…. حلو اوي.
ريم… اي دا بجد اقتنعت.
خالد شك فيها للحظه… اقتنعت!
ريم… اه اقتنعت بقراري يعني انك خلاص هتبقي نصي التاني وتحكيلي عن حياتك.
خالد… اااه تمام بصي هو انا حياتي ابتدت م…
موبيل خالد رن شاف اسم المتصل ومردش…
ريم…. عادي رد.
خالد… معلش يا ريم مطر امشي.
ريم…. لي بس كدااا مش هتقعد معايه!
خالد…. بكره اوعدك اني هبقي معاكي اليوم من اوله.
ريم ودعته بابتسامه … اوكاي خلي بالك من نفسك.
خالد قام وقف… وانتي كمان خالي بالك من نفسك.
احمد جه وقعد… اي دا انت هتمشي.
خالد مشي…. اه الشغل بقي سلااام.
احمد…. هو سلف فلوس.
ريم… اه سلفني يا ندل.
احمد… علي فكره رحت اسحب فلوس علشانك من المكنه علشان مكنش معايه خدي شفوفي اهو.
ريم ابتسمت… شكرا يا احمد.
احمد…. علي فكره مش كل احمد بيكون خاين.
ريم… ههههه ياض روح قول البقين دول لوحظه غيري عليااا يا درش.
احمد… مدخلتش عليكي.
ريم… دا انا مامااا يالاه.
احمد… اشطا عليكي بتفهميها وهي طايره.
ريم… امااال..
في الصعيد…
كانت فرح وباقي الفريق قعدين في الجنينه…..
ساره… تفتكري احنا بنعمل الصح!
فرح…. ايوه طبها دااا الجيتار دااا فن راقي.
ساره.. هو انا قولت انه فن واطي ما انا عارفه بس تفتكروا الي الي ممكن يحصل لامير لو والده اكتشف الي بيعمله وكمان احنا بنسعده مش ممكن احنا نتأذي في شغلنا!
عمر… نظرتك لقدام حلوه بس انا حسيت فيه انه عايز دعم عايز حد في دهره بجد انا مش عارف لي متعاطف معاه وحبيته اوي كدا ومش مهم ادامه مش هنقصر في شغلنا وماشي تمام.
شهد…. ياااه يا عمر قد اي انت شهم.
فرح بهمس…. شهد محنو خفي ياابا احنا مش قعدين علي الساحل.
ساره…. والغفير دا هنخلع منه ازاي!
فرح… لا دي بقي تسبوها عليااا انا.
عمر… ما هو دا الي انتي فالحه فيه استاذه هروب ومش نافعه في حاجه.
فرح… دا مدح ولا ذم! شوف انا هعتبره مدح علشان النفسيه رايقه.
عمر…. كتر خيرك.
فرح وصلها مسدج من امير…… شربنه شاي وانتخنه والنفسيه لوز العنب خلاص يلا بيناا بقي.
كلهم دخلو لبسو تيشرتات سمره ونزلوا بيتسحبوا….
عمر… هنعمل اي الغفير هناك.
فرح…. وانا بتكلم مع الغفير عيزاكم تجيبوا السلم الي جمب الاوضه بتعته تمام وتحطوه علي السور الخالفي وانا هبقي احصلكم المهم تنجزو في السريع.
عمر… تفتكري مش هياااخد باله.
فرح…. الله قلتلكم ثقواا فيه.
عمر… خايف اثق فيكي نروح في داهيه.
فرح… عمر ممكن بقي تبطل احباط فيا!
عمر…. خلاص سكت اهوو اتفضلي.
فرح… احمممم يسرها معايا يارب.
فرح مشيت وهما متبعين حركتها…..
فرح…. السلام عليكم.
الغفير… وعليكم السلام.
فرح…. كنت عايزاك توصلني بس لاقرب سوبر ماركت هنا.
الغفير مش فهم … اي ده.
فرح… اقصد يعني دكانه.
الغفير….. شوفي يا بشمهندزه انتي عايزه ايه واني بنفسي لروح اجبهولك.
فرح.. بس كظا انا حسه اني هتعبك.
الغفير.. لا تعب ولا حاجه.
فرح طلعت ورقه فيها طلبات…. اتفضل ودي الفلوس والباقي علشانك.
الغفير… كتر الف خيرك.
الغفير مشي وفرح لشرتلهم يسرعه….
ساره.. يلاااااا بسرعه.
عمر جري راح عند اوضه الغفير ودخل…. هووو فين!
شهد من بره… تعااااله اهوووو.
عمر ابتسم ليها… براافو عليكي.
شهد بكسوف… شكرا.
ساره… مش وقت تسبيل يلااااا.
عمر شال السلم وهما سعدوه … اه يلااا بسرعه.
فرح اتنهدت بارتياح…. كويس.
الغفير رجع بالطلبات… اتفضلي يا بشمهندزه.
فرح… كتر الللف خيرك.
الغفير… بس الي اتبقي كتير خدي اهم.
فرح… وربنا ما يغلوا عليك.
فرح دخلت وقبلت الباب كويس….
عمر بهمس… هي اتاخرت ليه!
فرح خرجه من شباك المطبخ… سوري يا جماعه يلا.
ساره سعدتها في النزول وطلعوا علي السلم وكان امير مستني بسلم تاني من ورا….
لما نزلوا ملهم عمر اتكلم بانبهار… انا كنت مفكر هنط طلعتوا طبخنها سوا!
فرح… قلتلك تكنيك الهروب معايه غير.
امير…. يلااا علشان متوخرش.
الكل مشي ورا امير ومغطيين راسهم بغطا التيشرت ( الزعبوط)😁.
اما في محل ملابس في شارع ضيق
كان خالد واقف قدامه وبتكلم مع شاب…. انا بديلك الي انت عايزه لي مش شايف شغلك مظبوط يا هيثم.
هيثم… والله يا خالد انا بعمل كل حاجه بس خايف المره دي قلبي مش مطمن.
خالد… مش شغلتي انت بتقبض يبقي الاقي كل حاجه جهزه وفي معادها فاااهم.
هيثم… حاضر.
خالد… ادخل.
هيثم دخل وخالد خرج موبيله ورن علي شخص مجهول…. تمام يا يكبير الدفعه دي جاهزه.
المجهول… في ظرف يوم تكون اتسلمت.
خالد…. تمام.
المجهول.. واي اخبار الجديد.
خالد… انا لسه بخطكله بس اعتبرها اتحجزت.
المجهول… عارف انك قدها يا نمس.
خالد…. دا انا تربيتك.
بعد ما للمحادثه خلصت
جه حازم ومتنكر بزي عامل نضافه وكان سامع كل حاجه …. الله يخليك اديني اي حاجه ااكل العيال.
خالد زقه…. اتكل من هنا.
حازم مشي وكانت في عربيه مستنياه….
دخل حازم بسرعه…. يلا اطلع.
حسين.. مش هنهـ.جم يا فندم.
حازم…. قووولت اتحرك يا حسين بسرعه..
حسين… تحت امرك يا فندم.
رئيكم وتوقعاتكم!؟؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بين برجل ونبوت الصعيد)