روايات

رواية بيع مليكة الفصل السابع عشر 17 بقلم مروة حسن

رواية بيع مليكة الفصل السابع عشر 17 بقلم مروة حسن

رواية بيع مليكة الجزء السابع عشر

رواية بيع مليكة البارت الساببع عشر

رواية بيع مليكة الحلقة السابعة عشر

حازم بصدمه: حبيبها الاولاني…
زين: ايوا.. و كنا المفروض نتجوز للولا ابوها علشان خاطر الفلوس..
حازم: بس هيه مراتي.. وبتاعتي ملكي انا..
زين بابتسامه: انت اشتريتها ومش برضاها.. وبعدين انت عملتلها غسيل مخ ولا اي علشان متعرفش حد..
حازم: انت فاكرني حيوان علشان اعمل كدا.. مليكه فقدت الذاكره..
زين: انت بتقول اي.. يعني هيه مش فاكره حد..
حازم: لا مش فاكره حد.. و حتي لو فاكره انا مش هسمح انك تاخدها او تبعدها عني..
زين: اوعى تكون بتحبها..
حازم: ايوا بحبها..
زين بابتسامه: لا ي استاذ انت مش بتحبها.. لو بتحبها مكنتش بعدتها عن اهلها و اتحكمت فيها.. محدش بيحب مليكه قدي.. و انا جاي علشان ادفع الفلوس اللي انت دفعتها و اخدها..
حازم ببرود: وانت كمان مش بتحبها.. انت بتعمل اللي انا عملته وجاي تشتريها مني..
زين: طب ما تخليها تختار..
حازم: ازاي وهيه مش فاكره حاجه..
زين: احكيلها كل حاجه ولو عيزاك تقعد معاك..

 

حازم: بس دا خطر عليها.. كدا ممكن يحصلها صدمه..
زين: طب نعمل اي..
حازم: احنا نشتغل مع بعض ولحد ما ترجعلها الذاكره خليها تختار.. وهي عاشت معاك و عرفتك انما انا لسه معاشتش معايا كفايه..
زين: تمام.. بس خلي بالك انا مش بسهوله دي اسيب مليكه
حازم: وانا مش بسيب حاجه ملكي..
زين: هنشوف..
******************************************
* انت بتقول اي حور اتفقت مع ادهم على كدا* قالها عمرو
محمود: ايوا.. رن عليها و اكد ان البنت بتاعتك انت.
عمرو: انا خلاص مش عايز اعمل كدا..
محمود: انت حبيتها ولا اي..
عمرو: لا مش حكايه حب.. بس موت دينا خلاني فوقت لنفسي وانا مش كدا مع اي واحده..
محمود: طب و هتعمل اي مع حور زمانها واخده البنت لأدهم..
عمرو: متعرفش واخداها ل فين..
محمود:للاسف مقالوش قدامي.. بس هحاول اعرفلك..
عمرو: ياريت علشان مش هسامح نفسي لو حصلها حاجه..
محمود: تمام.. ليتركه و يذهب يفكر بها هل حقا سيلحقها من ذلك الحقير ام لا..
******************************************

 

ف بيت خالد
كانت تجهز لعيد ميلاد صديقتها.. فارتدت فستان ازرق مثل لون عيناها لتبدو كالوحه جميله.. لتدخل عليها اختها..
مها: اش اش اي الحلاوه دي كلها ي مارو..
مرام: اقل حاجه عندي ي بنتي..
مها: بابا وافق..
مرام: ايوا وافق.. اكيد مش هروح من غير اذنه..
مها: و وافق تروحي لوحدك..
مرام: انا قولتله و وافق.. ولو قالي خلي حد يروح معاكي كنت اخدت حد منكم مش فارقه.. ليقاطع حديثها صوت الهاتف..
مرام: ايوا ي حور..
حور: بقولك مكان العيد ميلاد اتغير معلش ي قلبي..
مرام: بتهزري طب الحمدلله اني لسه مخرجتش.. طب فين؟
حور بابتسامه خبث: ف عماره***** شقه 6 متتأخريش بقى.
مرام: تمام.. يلا باي..
******************************************
لتغلق حور الخط و هي تنظر لذلك الشاب الذي امامها..
حور بابتسامه: زمانها جايه..
أدهم: تمام قومي جهزي عيد ميلادك بقى.. و متنسيش تحطي المنوم ليها..
حور: تمام ي باشا..
******************************************

 

مرام: انا رايحه ي بابا..
خالد: استني انتي هتروحي لوحدك.. انا وافقت علشان فكرتك هتاخدي حد من اخواتك معاكي..
مرام: بس انا كدا هتأخر ي بابا..
خالد: انا قولت اللي عندي.. ياما مفيش خروج.. يا مها..
مها: ايوا ي بابا..
خالد: روحي البسي علشان تروحي مع اختك..
مها وهي تنظر لاختها: حاضر ي بابا..
مرام: خلصي بسرعه علشان منتأخرش اكتر من كدا..
مها: حاضر.. لتدخل مها غرفتها لتجهز..
خالد: العيد ميلاد دا فين ي مرام..
مرام باستغراب: بتسأل ليه ي بابا..
خالد: عشان اخلي زين ابن عمك يوصلكم..
مرام: وهو هيبقى فاضي لينا..
خالد وهو يمسك هاتفه: على الاقل يجي ياخدكم من هناك..
ليقوم بالاتصال على زين..
خالد: ايوا ي زين.. بقولك انت فاضي توصل بنات عمك..
زين: انا آسف ي عمي انا حاليا مشغول.. بس قولي العنوان علشان اروح اخدهم من هناك بعد ما يخلصوا..

 

خالد: العنوان فين ي مرام..
مرام بزهق: ف عماره****شقه6
ليبلغ خالد زين بعنوان الشقه و يطلب من ان يعطي رقمه ل مرام..
مرام:انت مش واثق فيا ولا اي ي بابا..
خالد: واثق فيكي طبعا ي مرام.. بس مش واثق ف اللي حواليكي..
مرام: ماشي ي بابا..
لتخرج مها بعد ان تجهزت ف كانت تلبس فستان زيتي ف كانت جميله و اجمل ما فيها عيونها التي مثل الزمرد..
ليودعوا اباهم و يذهبوا…
******************************************
كان ف غرفته منتظر صديقه يبلغه بمكان أدهم ليمسك هاتفه و يقوم بالاتصال ب محمود..
عمرو بغضب: ايوا ي محمود.. معرفتش فين مكان الزفت دا..
محمود: لا لسه مفيش ولا واحد من صاحبه يعرف هو فين..
عمرو: طب و الجزمه حور دي..
محمود: و التانيه مختفيه برضوا..
عمرو: طب دور تاني لازم نلاقيهم قبل ما يعملوا حاجه ف البنت..
محمود: حاضر.. حاضر.
******************************************

 

كانت حور تجلس مع فتيات استأجرهم ذلك المدعو أدهم حتى لا ينكشف امره.. و كانت حور تقول لهم ماذا يفعلوا اما هو كان يجلس ف احدى غرف الشقه..
ليسمعوا جرس الباب لتفتح حور الباب..
حور: حبيبه قلبي اللي منوراني.. و لكن يلفت نظرها تلك الفاتنه التي معاها..
حور باستغراب: مين دي ي مرام..
مرام: دي مها اختي..
حور: انتي كلكم كدا حلوين.. اهلا ي حبيبتي انا حور صاحبه مرام..
مها: اهلا بيكي.. كل سنه وانتي طيبه..
حور: و انتي طيبه ي قلبي.. اتفضلو اتفضلو..
مرام باستغراب: انتي مش عازمه حد كتير..
حور: لا مش عازمه غير القريبين مني بس.. عن اذنكم هجيب حاجه تشربوها..
لتذهب حور من امامهم لتمسك مها ذراع اختها و تهمس ف اذنها..
مها بهمس: انا مش مستريحه للبنت دي..
مرام: حرام عليكي انا من ساعه ما عرفتها وانا مشوفتش منها حاجه وحشه..
مها بشك: ربنا يستر..
اما ف ذهبت لغرفه أدهم وهي تراه ينظر على الشاشه التي امامه فهو كان يصور كل من بالخارج..
حور: شوفت جايبه اختها معاها..
أدهم بابتسامه: بس اختها زي القمر.. يخربيت جمالها..
حور: يعني اي..

 

أدهم بخبث: يعني حطي ف الاتنين منوم..
حور: امممم.. تمام بس كدا الحساب هيزيد..
أدهم: هو انتي كنتي تعرفي انها هتجيب اختها..
حور: ماهو ي الحساب يزيد ياما افضحك..
أدهم: ماشي هديكي الضعف.. روحي بقى اعملي الي قولتلك عليه..
حور بابتسامه: من عينيا.. لتذهب حور من الغرفه..
اما الادهم ظل ينظر ل مها من خلال الشاشه التي امامه وهو يحدث نفسه..
أدهم لنفسه: انا مشوفتش جمال كدا يخربيت حلاوتك.. شكلي هبدأ بيكي….
******************************************
اما حور فقد جهزت لهم العصير بعد ان وضعت لهم المخدر.. لتذهب بهم للفتيات..
حور بابتسامه: اتفضلوا ي حبايبي..
مرام: كل دا ي بنتي عايزين نقعد معاكي.. على فكره احنا مش هنتأخر احنا اصلا جايين متأخرين..
حور: ايوا انا قولت انك غيرتي رأيك..
مرام: اصل بابا قالي لازم تاخدي اختك معاكي..
حور بابتسامه: كويس انو قالك كدا.. علشان نشوف القمر دي.
مها: تسلمي ي حبيبتي..
حور: اشربوا العصير.. ولا انتو مش بتحبوه..

 

مرام: دي مها بتمووت ف عصير المنجا..
حور: طب اشربوا هروح اجيب لكم جاتوو..
مها: لازم تقوليلها اني بحب المنجا..
مرام: مش دي الحقيقه.. و بعدين انا مليش فيها اووي..
مها: انتي مش بتحبي الحاجات الصحيه غوري.. لتمسك مها كوب العصير و شربته.. اما مرام لم تشرب منه الكثير..
لتأتي حور ومعاها الجاتو.. لترى ان مها شربت العصير كله.. اما مرام لم تشرب الكثير و لكن قالت لنفسها مدام شربت منه فسوف يعمل مفعول..
حور: كلو جاتوو..
مها: لا كفايه العصير..
حور: طب اي مش هتقوموا ترقصوا معايا دا عيد ميلادي..
مرام: طبعا ي قلبي.. و بعدين انا مش شايفه رجاله ف يلاا..
مها بهمس لاختها: انتي اي.. انا مش هرقص هسقف بس..
مرام: سقفي ي مها.. و بعدين سيبني افرح شويه..
لتمسك حور مرام و جعلتها ترقص فهي رأتها لم تشرب الكثير من العصير.. لتفكر ف ان تجعلها ترقص حتى تدوخ.. و ذلك ما حدث فقد احست مرام بدوار ف رأسها..

 

و ايضا مها احست بدوار شديد ف راسها لتجلس حتى تهدأ و لكن احست بشئ غير طبيعي لتفقد الوعى..
لاحظت حور ان مها فقدت وعيها لتبتسم وهي تجعل مرام لا ترى اختها.. و اكملت معاها الرقص حتى فقدت وعيها هي الاخرى..
حور: اخيرااا اغمى عليكي دوختيني معاكي.. كان لازم يعني متشربيش العصير كله..
ليذهب الجميع من الشقه و يخرج أدهم من الغرفه..
حور: انا كدا خلصت الفلوس بقى..
أدهم وهو يعطيها النقود: و ادي اللي اتفقنا عليه.. بس تختفي فاهمه..
حور: فاهمه.. يلا باي..
لتذهب حور من الشقه و تترك ذلك السافل معهم..
أدهم و هو يحمل مها و ينظر لها بخبث: هبدأ بيكي ي حلوه..
******************************************
ف بيت خالد..
خالد بغضب: انا مش عارف اتأخروا دا كله ليه.. انا قولتلهم ساعه و يرجعوا..
ماجده: طب رن عليهم..
خالد: مش بيردوا على الزفت.. انا هرن على زين..
ليقوم بالاتصال على زين..
خالد: ايوا ي زين.. مرام مرنتش عليك..
زين: ابدا ي عمي..
خالد: دول اتاخروا عن الوقت اللي مسموح بيه.. انا قولتلهم ساعه و يرجعوا..
زين: انا هروح اجبهم من العنوان الي قولتلي عليه..
خالد: ماشي ي زين.. تسلم ي بني..
ليركب زين سيارته و يذهب لذلك العنوان.. و هو خائف عليهم..
******************************************

 

تصحى من غفوتها و هي تحس بوجع ف راسها لترى نفسها لا زالت ف تلك الشقه و لكن اين اختها.. و اين حور لتفزع من مكانها..
و تفتح الغرف وهي تبحث عنها… لتفتح غرفه منهم فجأه و تنصدم مما تراه…
مرام:…………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيع مليكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى