رواية بيت عيلة الفصل الرابع 4 بقلم هاجر سلامة
رواية بيت عيلة الجزء الرابع
رواية بيت عيلة البارت الرابع
رواية بيت عيلة الحلقة الرابعة
وجي اليوم اللي غير في حياتهم كلهم.
ملاك وسامح بقوا حلوين وبيحبوا بعض.
ورضا بدات تتعب واسراء زي ماهي بتحاول توقع ملاك في مشاكل وحبيبه مشغوله مع دراستها.
في يوم ملاك نزلت ودخلت شقه حماتها.
لقيت رضا بتكح جامد ملاك راحتلها وقالت مالك يا حماتي بتكحي ليه
رضا..روحي هاتيلي ميه والدواء بسرعه مش قادره
ملاك ..حاضر رحت جابتلها ميه ودواء وديتهم لها بعد شويه
رضا خفت ودخلت اسراء من الباب وهي متوتره جامد
ملاك شوفتها استغربت شكلها عامل كده ليه وقالتلها مالك يا اسراء في ايه شكلك غريب النهارده انتى كنتي فين
اسراء بتوتر ..وانتي مالك انتي ملكيش فيه اروح في اي حته زي ما انا عايزه
سامح من وراها وقال هو اي اللي ملكيش فيه انتي كنتي فين وازاي متقوليليش قبل ما تنزلي.
اسراء بتوتر..عادي يعني كنت في الجيم سامح استغرب.. وانتي من امتى بتروحي جيم.
اسراء..من انهاردة وكفاية أسئلة بقا ودخلت اوضتها بسرعة.
__________________________________
عند روان حياتها اتغيرت واشتغلت في الشركه وتعرفت على صاحب الشركه وحبوا بعض وحاليا هم مخطوبين.
روان دخلت المكتب.
حسن..روح قلبي وحشاني.
روان..وانت كمان باحبيبي.
حسن..عاملة اي انهاردة.
روان..الحمد الله بخير وانت.
حسن..بخير الحمد الله بقولك متيجي نحدد معاد فرحنا.
روان بفرح..بجد.
حسن..ايوة بجد يا حبيبي.
روان..اشطا تعالي نتفق مع ماما.
حسن..اشطا.
__________________________________
في شقة رضا.
وفي أوضة اسراء معاها مامتها.
رضا..يخريبتك وديتي نفسك في داهيه لازم اقول اللي اخوكي.
اسراء..لا ونبي ياما بلاش ونبي هيموتني.
رضا..لازم يعرف يابت انتي.
اسراء بغل.. طب بصي بقى لو قولتيلو حاجه انا هقول كل حاجه عملتيها في روان وهاقول انك وقعتي مابينهم وقلتي كلام محصلش وانك روحتلها وقلتلها انه سامح عادي فركش الخطوبه وقلتلها سمم كلام زيك وجيتي هنا وقالتي كلام محصلش ها..
رضا بصدمة.. انتي بتهدديني يابنت بطني.
اسراء.. اه بهددك لو فتحت بوقك انتي حره.
ملاك كانت اسمعة كل حاجة وتصدمت وطلعت شقتها بسرعة.
رضا.. ماشي يا بنت بطني انا غلطانه انى انا عايزه اساعدك ان شاء الله تولعي ولا تغوري في داهيه.
اسراء.. شدتها وقالت خلاص ياما حقك عليا بس مبنفعش تقوليله هيقتلني.
رضا حضنتها وقالت خلاص يا حبيتي مش هقول.
__________________________________
في شقة سامح.
دخلت ملاك وهي خايفة.
سامح قعد ع الكنبة وشافها وقال ملاك مالك ف اي.
ملاك..انا خايفة اوي يا سامح.
سامح..ليه يا قلبي حصل ايي.
ملاك..احكيلك حاجة بس اوعي تقول اني انا لى قولتلك حاجة الاني ضميري وجعني اوي ولازم قولك.
سامح.قولي.
ملاك.. حكيت كل حاجه هي سمعتها اتصدم صدمة عمره.
سامح..دا بجد..
ملاك..والله الغطيم مش بكدب.
سامح دخل اوضته وكلم حد وبعد كده طلع ونزل على شقه مامته.
ملاك جريت رواه وبتحاول تفهمو وتوقفو لكن هو مش راضي.
دخل شقة امه.
سامح بصوت عالي..ماااااااااماااااااااا.
طلعت رضا وهي خايفة وقالت ف اي يابني حصل ايي.
سامح بكسرة..ليه تعملي فيا كد ليه.
رضا بتوتر..ف اي يابني بتكلم ع ايي.
سامح بكسرة نفس..ابنك بجد انا ابنك ليه تعملي كده في روان.
رضا بتوتر..عملت اي انا ما عملتش حاجه سامح ..ماتكدبيش عليا يا امي انا عرفت كل حاجه ليه تيجي وتقوليلي كلام محصلش.
رضا بجنون.. معلش ومحدش ينفع يحبك قدي انت يا ابني انا كنت عايزها تيجي تاخدك على الجاهز كد لا طبعا.
اسراء..مين قالك كد محصلش حاجة من الكلام امي تعبانة بس علشان كد مش عارفة بتقول.
رضا.. هتلاقيكي انتي اللي قلتله كل حاجه يا واطيه.
اسراء..والله ابدا يامي.
وفجأة الباب خبط ملاك راحت تفتح لقيت البوليس.
الشرطة..دا بيت سامح.
ملاك..ايوة حضرتك في حاجة.
الشرطة .. مطلوب القبض على اسراء اخت سامح في قضيه قت*ل.
الكل تصدم.
اسراء..لا لا لا لا لا لا معملتش حاجه لا مقتلتهو*ش والله مقتلتهو*ش بالغلط.
سامح ضربها بالقلم وقال انتي عملتى ايييييييييي.
الشرطة.. ايه ده يا استاذ سامح اختك قت*لت واحد علشان كان في بينهم علاقه وتقريبا هو كان رفض ان هو يتجوزها علشان كد عملت كد.
اسراء بجنون.. ايوه يستاهل محدش يضحك عليا.
الشرطة.. خدوها يلا اخدوا اسراء ومشيوا
ودخلوا دكاتره مستشفى المصحه.
سامح.. للاسف يا امى مكنتش اعرف اني هاعمل كده في يوم من الايام بس انتي لازم تتعالجي.
رضا بجنون.. انا مش مجنونة لا مش مجنونة لاااااااااا.
الناس اخدوها ومشوا.
سامح دماعى ونازله ووقع على ركبته وعيط بانهيار.
ملاك قاعده جمبه واخذته في حضنها.
سامح بانهيار..امي واختي يا ملاك ضاعوا مبقاش ليا غيرك انتي وحبيبه.
ملاك..انا معاك طول العمر يا حبيبي.
__________________________________بعد سبع سنوات.
اسراء انتحرت ورضا تغيرت بس للاسف جاءلها مرض السرطان و ماتت.
سامح وملاك جابوا توام ولدين عندهم خمس سنين.
وحبيبه اتجوزت وهي حامل دلوقتي.
مامت ملاك توفت كمان.
________________________________
سامح وملاك كان ماشيين مع بعض فجاه شافوا روان وجوزها ومعاها ولد وبنت سامح راح عندها.
سامح..روان.
روان استغربت..سامح.
حسن..مين حضرتك.
روان..دا سامح ياحسن.
سامح.. روان انا عرفت كل حاجه انا اسف متزعليش امي ماتت واختي انتحرت الحمد لله ربنا عوضني بملاك اتمنى متكونيش زعلانه من امي ومن اختي..
روان.. ربنا يرحمهم وانا مش زعلانه حصل خير وده حسن جوزي.
سامح سلم عليه وقال تشرفت بمعرفتك اتمنى كمان متكونش زعلان.
حسن.. لا ولا حاجه حصل خير يلا يا روان.
روان..يلا باي.
ملاك..باي.
تمت.
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيت عيلة)