روايات

رواية بيت عيلة الفصل الثاني 2 بقلم هاجر سلامة

رواية بيت عيلة الفصل الثاني 2 بقلم هاجر سلامة

رواية بيت عيلة الجزء الثاني

رواية بيت عيلة البارت الثاني

رواية بيت عيلة الحلقة الثانية

بعدين شوية وصلوا بيت روان.
رضا قعدت تخبط ع الباب هي واسراء.
مامت روان فتحت الباب وقالت ف اي اي دا اهلا وسهلا.
رضا..ولا اهلا ولا سهلا فين بنتك عايزاها.
جيت روان واستغربت وقالت عاملة اي.
رضا..بقولك اي يا حلوة انا جاية هنا لحد عندك علشان قولك كلمة هي انك تبعدي عن ابني خالص مش عايزكي تقربي منه لو شوفتك ف حته هتموتك.
مامت روان..اي ياجرا ست انتي مالك دخله فينا كد ليه وهو احنا قولنا انه يحب بنتي ماهو اللي جي لحد عندنا علشان يتجوزها متروحي تقوليله هو الكلام دا
رضا..طيب بصو بقا ابني خلاص هيتجوز بنت خالته هو قالي انه مش عايزكي ولا عايز يشوف وشك تاني امين.
اسراء..معرفش كنتي عجبه ف اي دي بنت خالتي احلا منك بكتير كويس انه سيبك يلا يا ماما.
روان و مامتها تصدموا.
ورضا واسراء نزلوا وفجأة طلعوا اخت روان نعمة جوزها.
اسراء دمعت فجأة ونزلت.
____________________________
ف الشغل عند سامح.
خالد…انت عبيط يابني ولا في حاجة ف دماغك تسيب البت اللي بتحبك علشان حوار تافه زي داا.
سامح..يعني انت شايف انه تافه.
خالد..بقولك شوف شغلك انت حرقت دمي ياعم.
سامح قعد يفكر ليه كل ناس شايفين انه غلطان مع انه شايف غير كد.
_________________________
بليل.
عند اخت رضا.
رضا..والله زي ما بقولك كد خلاص هيتجوز بنتك.
سامية اختها..ينهار الف مبروك يا حبيتي هو في احسن من بنتي.
رضا..لا طبعا طيب يا حبيتي امشي انا بقا علشان سامح جاي.
سامية.ماشي مع السلامة.
مشيت رضا.
جيت ملاك وقالت ازاي يا ماما توافقي كد انتي متعرفش اللي حصل ولا اي.
سامية…ششششش كفاية انك لاقيتي حد يقابل بيكي اصلا انتي اسكتي خالص.
ملاك زعلت منها ودخلت اوضتها.
_________________________
عند سامح.
رضا..والله زي مابقولك كد رايحة هاقول لروان ترضى انها تسكن معيا عشان مقدرش اعيش من غيرك وماقدرش اشوفك موجوع لما تبعد عنك كرشتني وهزقتني هي وامها حته اسال اسراء كانت معايا.
اسراء..حصل بالحرف الواحد.
سامح بغضب…يا بنت الكل*ب والله ماسيبها.
رضا مسكت فيه..وقالت وحياتي عندك ولا تروح عندها ولا تكلمها بعدين خلاص ابعد عنها متكلمهاش عشان مش عايزه مشاكل يا ابني انا مليش غيرك.
سامح حصن امه وقال خاصر ياما حقك عليا انا هعملك اللي انتي عايزاه.
رضا..اي حاجة اي حاجة.
سامح..ايوة.
رضا.. طيب انا عايزك تتجوز ملاك عشان اشوفلك حته عيله قبل ماموت.
سامح..بعد الشر عليكي ياست الكل وحاضر هتجوز ملاك والفرح بعد يومين كل حاجة جاهزة.
اسراء رحت عنده وقالت الف مبروك ياخويا يا حبيبي.
سامح حصن اخته وامه وقال ربنا يخليكو ليا يارب.
____________________________
يوم الفرح.
روان عرفت بالموضوع زعلت اوي وسافرت عند خالتها.
ف القاعة.
ملاك لابسه فستان وفرحانه وفي نفس الوقت قلقانه اوي.
سامح كان زعلان وقال في نفسه كان نفسي تكوني انتي العروسه يروان بس انتي اللي وصلتينا لكده.
بعد ٤ ساعات روحوا خلاص.
__________________________
سامح وملاك طالعين على السلم وطالعين وراهم اسراء وحبيبه ومامتهم اسراء قعدت تزغرت وتقول الف الف مبروك عقبال ماشوف عيالك ياخويا.
رضا..يلا تصبحوا على خير بقا
سامح..وانتي من اهله.
وطلع هو وملاك.
__________________________
فى شقة رضا..
رضا..اخيرا حصل اللي كنت بتمنا .
اسراء..يلا هروح انام بقا الاني فصلت خالص.
حبيبة ..ونا كمان.
بعد ساعتين فجأة في ضريح جامد
ياتري حصل اي🫣😂

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيت عيلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى