روايات

رواية بيت جدتي الفصل الثالث 3 بقلم أشرقت أسامة

رواية بيت جدتي الفصل الثالث 3 بقلم أشرقت أسامة

رواية بيت جدتي البارت الثالث

رواية بيت جدتي الجزء الثالث

رواية بيت جدتي
رواية بيت جدتي

رواية بيت جدتي الحلقة الثالثة

الفصل الثالث:-
فى صباح يوم جديد يعلن عن بداية جديدة حب أم كره فكلاهما سيتكون بقلب شخصين
في بيت الجارحي
سليم:لازم يا أمام مراد يرجع هو وفريده لو قعدوا فى البيت دا لحد عيد ميلاد فريده هتكون كارثة على الكل
أمام: متقلقش يا بابا أنا أحاول اكلم مراد فى موضوع جواز فهد وفريده وأعجل في الموضوع دا وفريده تيجى تعيش معانا قبل ما عيد ميلادها يجى وتكون تحت عينا
سليم: تمام
فى بيت المنشاوي
لبست فريده ملابس الرياضه استعدادا للجرى وخرجت من القصر وظلت تجرى فى شوارع القرية فى الصباح الباكر وسط الزرع إلا أن توقفت لكى تأخد نفسها لقت شخص أمامها يحجب عليها ضوء الشمس نظرت إليه والتقت أعينهم وياليته لم يحدث فالتقاء تلك الأعين تعنى البدء فى حرب جديدة حرب سيموت الجميع بسببها
نظرت فريده إلى عيونه كانت سوداء تماما مثل الظلام لا توجد بها اى لمعه فعيونه تدل على القوة والجبروت والتكبر ونظرت إلى وجه فكانت ملامحه رجولية تجمع بين الجمال التركي والمصرى وشعره الأسود الكثيف رفعت فريده عيونها تقارن بطولها بطوله فكانت النتيجة حاسمه فهو فاز بجدارة فهو اطول من فريده قطع تأملها صوته الرجولى الساخر:اى هتفضلى بصالى كدا كتير
فريده:وابصلك على اى فاندام واقف قصادى
الراجل:لا واقف قصادك أدهم الصياد
فريده:يا مامى خفت أنا كدا انت متعرفش أنا مين
ادهم: لأ معرفش
فريده: أنا فريده الجارحي
تغيرت ملامح ادهم فازدادت جمودا قرب منها وفريده بترجع إلى ورا
فريده:انت بتقرب كدا ليه يا جدع انت
لم يرد عليها بل ظل يقترب منها إلا أن فريده خبطت في شجرة ظلت عينها تجول حولها لعلها تجد حد يساعدها حبسها ادهم بزراعيه
ميل عليها وكانت فريده ضربات قلبها بتزيد
همس في أذنها: اهلا بيكى في جحيمك
نظرت فريده له وتشعر بالرعب والاستغراب فريده: يعني ايه انت بتقول ايه
ادهم مردش عليها وسبها ومشي وفريده تحاول التقاط انفسها
فريده : يخرب بيتك يا بعيد كنت هتموتني ناقصه عمر بسبب حلاوتك بس بردك ايه معنى الكلام اللى قاله دا احسن حاجه اني اروح شكل القريه دي مهبوله في عقلها
وذهبت الى القصر لكن قبل ان تدخل البيت
ظلت تجول فى الحديقه الى ان توقفت امام غرفه شعرت بانجذاب ناحيتها فالآن ظهرت شخصيه اكتشاف الغامض والمثير لفريده
وكان الباب مقفول بإقفال عديدة كأن بداخله شئ ثمين نظرت فريده إلى الباب فكان منقوش بكلام غريب ولغه فريده اول مره تشوفها لمست الباب جاء احداث غريبه ومفزعه في عقلها الى ان صرخت فريده
صحى مراد وسالى على صوت صريخها نزلوا من الغرفه وكانوا يبحثون عن فريده من مصدر صراخها سالي: مراد ممكن فريده راحت للباب الخلفي
ذهب مراد وسالى الى الباب لقيو فريده ماسكه ودنها وعماله تصرخ
مراد وهو يحضن فريده:فريده فريده اهدي يا حبيبتي
سالي :فتحي عيونك يا فريده احنا هنا معاكي
كانت فريده لم تستمع الى صوتهم بل كانت في عالم آخر في وعيها باطني
سالي: مراد الحق فريده بسرعه مشيها من قدام الباب مراد حاول يسحب فريده من قدام الباب ولكن كانت قوه فريده اضعاف قوه مراد
مراد :فريده انا هنا وماما هنا معاكى فتحى عيونك يا حبيبتي وتعالي معايا
سالى: فريده يا حبيبتي اللى بتشوفيه مش صح يا قلبى فتحى عيونك
ظلت فريده تصرخ الى أن اغمى عليها مراد لحقها قبل ان تقع على الارض وذهب بها الى القصر وطلعها غرفتها
وكانت هناك عيون تراقبهم: اخيرا رجعتى يا كريمان فى غرفة فريده
مراد بيحط فريده على السرير ويفحصها كانت اطرافها بارده
مراد:دخلي فريده الحمام وافتحى عليها ميه سخنه ذهبت سالى بفريده للحمام وشغلت الميه السخنه لعلها تدفئ اطراف فريده
مراد فى الخارج وهو ينظر إلى الغرفة: ليه عملتى كدا كان زمان بنتي عايشه مرتاحه
في بيت الصياد
الحاج محمد وهو يرحب بأدهم: اهلا بحفيدى الغالي ادهم وهو يتجه الى جده ليسلم عليه :اهلا يا جدى عامل اى
الحاج محمد:الحمد لله يا ابني انت ايه اخبارك
أدهم :مش بخير يا جدى من ساعه ما كلمتني
الحاج محمد :احمد ربنا يا ولدى انت عارف ان اللحظه دى هتيجي مهما حاولت تبعد
ادهم :الحمد لله عارف يا جدي أن اللحظه دي هتيجي بس مش بسرعه دي
الحاج محمد: معلش يا ولدي لازم نوقف اللي هيحصل دا زى ما أجدادك عملوا
ادهم: عارف يا جدي بس عايزك تحكيلي الحكايه كلها من اولها لاخرها عشان اعرف اكون داخل على ايه كل اللي اعرفه انى هوقف الحرب اللي بتحصل ما بين الطرفين وبس
الحاج محمد: حاضر يا ابني هحكيلك بس تعالى نفطر في الجنينه الاول واحنا بنفطر هحكيلك
ادهم: تعالى يا جدي
يا ترى مين الطرفين اللي ادهم قصده عليهم وايه الحكايه بالظبط

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيت جدتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى