روايات

رواية بيت العيلة الفصل الثالث عشر 13 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة الفصل الثالث عشر 13 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة الجزء الثالث عشر

رواية بيت العيلة البارت الثالث عشر

رواية بيت العيلة الحلقة الثالثة عشر

ياسمين طلعت و ايديتها ال تليفون و قالت: خلاص يا سماح متزعليش نفسك اهو تليفونك

سماح خدت تليفونها و قالت :احسنلكم تبعدو عن سكتي

و طلعت علشان تغير هدومها

سلمي و يا ياسمين فضلوا يضحكوا

سلمي : ها خدتي ال رقم

ياسمين: اه خدتو اكيد

سلمي : طب يلا نقول ل أحمد و نشوف هنعمل ايه تاني

ياسمين و سلمي راحو ل أحمد

ياسمين : اهو ده رقم ال شخص ال هي كانت هترن عليه أو زمانها رنت

احمد : هاتي ال رقم ابحث عنه في تروكلر

(ملحوظة: تروكلر تطبيق بيعرف اسم ال شخص و أحيانا موقعه)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

احمد : اسمه دكتور وائل ناشر موقع ال صيدلية بتاعته

سلمي : طب يلا نروح مستنيين ايه

ياسمين : طب مين هيروح معاهم ال مستشفى

احمد : هقولهم ان انا و سلمي نازلين نشتري حاجة و هنيجي عالطول اصلا ال صيدلية بتاعته شكلها مش بعيدة

ياسمين : طيب بس بسرعه انا هستناكم على نار

_______________________

نزلو احمد و سلمي و وصلو ال صيدلية

احمد : دكتور وائل موجود

ال دكتور :اه انا ممكن تقولي عرفت اسمي ازاي

احمد : اكيد طبعا هقولك بس ممكن نتكلم على انفراض

ال دكتور : بخصوص ايه

احمد : سماح بعتتني اديك ال فلوس ال اتفقته عليها روح زميلك على بيته علشان ميخدش باله

ال دكتور : طب اتفضل يا دكتور زياد انت روح و انا هقفل ال صيدليه و روح

الدكتور زياد : طيب تمام يا دكتور مع ال سلامة

وائل: هات ال فلوس يلا

احمد : ايوه طبعا اكيد اكيد و عمل نفسه بيخرج حاجة و قام مديله ب البوكس في وشه

وائل: ااااه.. انت مجنون عملت كدة ليه

احمد : بقا انت بتتفق مع ال عقربة ال في ال بيت ديه

وائل :قصدك ايه

احمد :سماح ال انت كنت مستني اني اديك فلوس منها

وائل : انا مش فاهم انت قصدك ايه

احمد : انا هعرفك قصدي كويس لما أبلغ عنك و اقفلك ال صيدلية يا حقيرر

وائل: لا ارجوك انا معملتش حاجة صدقني

احمد : و بالنسبه ل سلفتها ال كانت حامل وانت قولت انها مش حامل و كتبت على ادويه منع ال حمل ليه ال شر ده ده انا هعلمك الأدب يا اوس*خ خلق الله انتم

و نزل فيه ضرب

سلمي : اهدي يا احمد اهدي مينفعش كدة هتق*تله في ايدك و شدت احمد بعيد عنه

سلمي وجهت كلامها ل وائل : قولنا كل ال حصل ما بينكم لو ناوي تفضل محافظ على حياتك

وائل: انا هقول كل حاجة و الله

احمد ب عصبية : انطق يا كلب

وائل: انا كنت محتاج فلوس ضروري و هي عرضت عليا اساعدها في حجات و هي هتدديني أضعاف ال مبلغ ال عادي

سلمي : و بعدين اتكلم بسرعه

وائل: اول حاجة خلتني كشفت على سلفتها ديه و خلتني كدبت و قولت انها مش حامل و خلتني كتبت على اسم دواء عقم و دواء ارهاق علشان تبدل ال شرايط و خلتني بعتلها مرتين اختبار حمل إيجابي و آخر مرة كانت أول امبارح و انهاردة قالتلي اني اتواصل مع دكتور من مستشفى (….) علشان يقول انها حامل

سلمي : ده اسم ال مستشفى ال كنا رايحين نحللها فيه

احمد : طب رن بسرعه و قولو يكشف طبيعي و يقول ال نتيجة ال طبيعية بدل ما اوديكم في ستين داهية كلكم

وائل : حاضر حاضر

و مسك تليفونه و رن علي آل دكتور ال في ال مستشفى

الدكتور : الو يا دكتور وائل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وائل : معلش يا دكتور تعبتك معايا ال حاله ال كنت قولت ل حضرتك عليها ال اسمها سماح سالم

الدكتور: اه مالها

وائل : اكشف عليها عادي و قول ال نتيجة ال حقيقية من غير اي تزوير او كدب

ال دكتور : انا اصلا كنت هعمل كده كويس انك رجعت في كلامك يلا مع ال سلامة

وائل قفل ال مكالمة و قال : اهو انا عملت كل ال انت قولت عليه ممكن تسبني في حالي

احمد : اه طبعا اكيد اكيد و بص وراه على ال باب و قال : اتفضل يا حضرة ال ظابط انت كده سمعت كل حاجة في ال تسجيل

ال ظابط : ايوه طبعا و بص لل عساكر و قال : اقبضوا عليه

احمد: متشكر ان حضرتك ضيعت من وقتك و جيت علشان تقبض على ال زباله ده

ال ظابط: ده شغلنا يا استاذ احمد

احمد : طيب انتو كده هتقبضوا على سماح مش كده

ال ظابط : ده شئ مؤكد ديه كانت هتقتل روح لسه متولدتش يعني يعتبر شروع في ال قتل بس ده طبعا قرار زوجة حضرتك هي ال تقرر عايزه تقدم فيها بلاغ او لا

احمد : تمام متشكرين ل حضرتك

____________________________

احمد و سلمي راحو ال مستشفى ال بيعملو فيها تحاليل ل سماح و دخلو و ال دكتور بيقول نتيجة ال تحليل

ال دكتور : للأسف هي مش حامل

يسرا : يا لهوي ازاي….. ازااي يا دكتور ال كلام ده

ال دكتور : فيها ايه يا حجة هي مش حامل هي اصلا مش بتخلف هي عقيم بعد اذنكم و خرج

حسين ا تصدم و قال : كنتي ب تلعبي ب مشاعرنا طول ال فترة ال فاتت ديه يا سماح

يسرا : ازاااي جالك قلب تعملي فينا كدة روحي يا شيخة منك لله ربنا ينتقم منك

عمر واقف مصدوم و قال : انتي كدبتي عليا و على اهلي علشان ال فلوس ده انا حبيتك من كل قلبي ده جزاء حبي ليكي

ياسمين واقفه ساكتة

سلمي : اخيرا اتكشفتي على حقيقتك

احمد : انتي واحدة زبالة كويس انك اتكشفتي

يسرا : مينفعش تتكلم كدة مع ست يا احمد انا مربتكش على كدة احنا عارفين انها انسانة زبالة بس ده ميخلكش تكلمها كده

احمد : ال قدامك ديه كانت عايزه تجيب عقم ل مراتي و مش عايزانى اتكلم ده انا نفسي اقت*لها

حسين : قصدك ايه يابني

احمد حكالهم ال هي عملته و اتفاقها مع ال دكتور بس مقلهمش ان ياسمين حامل

ياسمين : بس ال حمد لله ما أخدتش من ال دواء

عمر : انا مصدوم فيكي يا سماح انا مصدوم جدااا انا مش قادر ابص في وشك

حسين : كويس اني مكتبتش حاجة من ورث ال عيلة ل واحدة كدابة و مخادعة زيك

يسرا : انتي عارفه انتي لو مغورتيش من حياتنا

سماح قطعتها في ال كلام : هتعملي ايه يعني انتو طول عمركم عيلة بق بس و انت يا عمر بتقولي انك مش قادر تبص في وشي لا يا حبيبي انا عيشت معاك ب قرفك و مرضك انا ال مسئوله عن ادويه ال انسولين بتاعتك تقدر تقولي هتعيش من غيري ازاي اشمعني انا استحمل قرفك و انتي دلوقتي مش عايز تعيش معايا

سلمي : انا اخويا كلنا هنهتم بيه مش مستنيين سيادتك تيجي تعملي حاجة كفايا انك تغوري من حياتنا

احمد : تعرفي انتي لو مغورتيش من حياتنا انا وياسمين هنقدم فيكي بلاغ يوديكي ورا ال شمس و ساعتها مش هنشوف وشك ب حق و حقيقة

سماح اول ما سمعت بلاغ و حبس قامت و قالت : انا همشي بس هدومي و حجاتي تيجي ل حد بيت اهلي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سلمي ب تناكة : انتي حجاتك هنرميها من ال بلكونة تبقى تلمسها من ال شارع و لا اقولك ال حجات ديه مش من مقامنا احنا نجيب شنط زبالة سودة و نحط فيها هدومك جمب ال زبالة و يا أما انتي او عمو ال زبال ال تلحقو ال اللبس الأول

سماح بصت ب قرف و مشيت راحت عند اهلها

_______________________

 ال عيلة كلها روحت ال بيت معادا سماح ال حرباية ال راحت بيت أهلها

يسرا : انا اسفه يا ياسمين يا بنتي انس حملتك زمب حاجة مش حقيقية اصلا

ياسمين : لا يا ماما متقوليش كده

حسين : بعد كل ده مفيش حفيد

احمد : لا ازاي هو احنا نقدر نزعلك

يسرا : قصدك ايه

احمد بص ل ياسمين ال كانت لسه هتقول انها حامل بس سلمي سبقتها

سلمي : ياسمين حاملللللل

حسين : بجد بجد و الله

يسرا : ارجوكم اوعو تلعبو ب مشاعري انتي حامل بجد يا ياسمين

ياسمين: اه والله انا اصلا في ال شهر ال ثالث دلوقتي لما عرفت اني حامل روحت اتأكد من دكتور و عرفت اني حامل بقالي شهر و عدي دلوقتي شهرين و انا دلوقتي في ال تالت

احمد : كل ده مش واخدين بالكم من كرشها ال بيكبر حبة حبة ده

سلمي ب ضحك : ملكش دعوة با ياسمنتي يا احمد يا رخم

عمر ب حزن : الف مبروك و اسف على ال طريقه ال عملتكم بيها بجد سامحوني… بعد اذنكم انا هطلع علشان محتاج ارتاح شوية

حسين : منها لله خلت ابني حالته ال نفسية وحشة

سلمي : ربنا يرزقه ب واحدة احسن منها 100 مرة يا رب

حسين : اكيد هدورله على عروسة بس بعد فرح سليم اه صح فرح سليم اتحدد هيكون بعد شهرين من دلوقتي

سلمي : كل حاجة حلوة ب تحصل انهاردة تقريبا

خلص ال يوم و كان كله فرحة معادا عمر ال كان مكتئب في شقته من ال مراته عملته و سليم ال مكنش مبسوط ب جوازه

_____________________________

تسريع في الأحداث……. (يوم فرح سليم و ميرنا)

ياسمين و احمد جهزوا ونزلوا

سلمي : ايه رأيك في ال فستان يا ياسمين

ياسمين : قمر يا قلبي

طلع حسين و يسرا بعد ما جهزوا

احمد : ايه ده يا بابا هو انت ال عريس ولا ايه

حسين ب ضحك : بس يا منافق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

يسرا : وانا مخدتش بالك مني يا احمد هو ال فستان مش عجبك ولا ايه

احمد : لا طبعا يا حبيبة قلبي انتي قمر في كل حاجة اصلا

سليم في اوضه بيجهز و بيفكر يعمل ايه

سليم : ازاي هتجوز انا مستحيل اتجوز انا ههرب…….

_____________________________

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيت العيلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى