روايات

رواية بيان الفصل السابع عشر 17 بقلم حسناء رمضان

رواية بيان الفصل السابع عشر 17 بقلم حسناء رمضان

رواية بيان البارت السابع عشر

رواية بيان الجزء السابع عشر

رواية بيان
رواية بيان

رواية بيان الحلقة السابعة عشر

في البحر..
كرم: واخيرا، الواحد كان قرب يموت في السجن
المنياوي: عشان تتعلم الادب، واعمل حسابك انا لسه هحاسبك على كل المصايب دي، معندكش فكره انت عملت ايه
كرم: قول لعمر، انا مالي
المنياوي: عمر خلاص، معنديش ابن اسمه عمر، وانت غلطه كمان وهرميك في الشارع زي مارميته
كرم: رميته؟، ازاي
المنياوي: بيتي مش هيدخله تاني، حتى شركاته كان عاملي توكيل بسبب الموضوع اياه، هستغله واخد الشركات منه لحد مايتعلم الادب ويرجعلي تاني
كرم: انت بتقول ايه، شركات ايه اللي تاخدها منه، عمر عمل كل حاجه بنفسه، انت ليك شركتك هنا وحاجاتك هنا، انما عمر مخدش منك حاجه
المنياوي: انت غبي يلا!، مانا لسه بقول كان عاملي توكيل قبل كدا وملغاهوش
كرم: وانت فاكر عمر هيسيبلك شقى عمره؟، تبقى بتحلم
المنياوي؛ هيعمل ايه يعني، مانا قولتله كدا في وشه ومنطقش

 

كرم: يبابا دا عمر، واستحاله يسيبلك حاجه، اكيد مسحول في موضوع معتصم والبت اللي معاه دي، يعني مش فايقلك، استنى شويه لما يفوق من صدمة مو’ت صاحبه وبعدين هتشوف هيعمل ايه
المنياوي حس بمنطقية كلام كرم فسكت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
‏الظابط: بلغنا كل المطارات، يعني استحاله يعرف يطلع من هنا عن طريق الجو
‏عمر: ومين قالك انه لازم يروح بطياره، ممكن بر او بحر عادي
‏الظابط: عطينا اوامر يفندن بتأمين كل المخارج على كلٍ هو
‏عمر: هو ايه، كرم مينفعش يمشي، استحاله، دا قا’تل، اقولك، انا عرفت ممكن يكون خرج ازاي
‏ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
‏بيان: يماما انا زهقت بجد، هفضل قاعده كدا؟
‏مامتها: عايزه تعملي ايه
‏بيان: عايزه اخرج، مينفعش كدا بجد
‏مامتها: انتي جايه بعد ماكرم هرب تاني وتقولي اخرج!، انتي مجنونه
‏بيان: يادي كرم اللي طالعلي في البخت دا
‏مامتها: قدرنا ياختي
‏بيان: يعني هو كان لازم وقتها يسيب بنات الجامعه كلهم ويجيلي انا؟، دا ايه الحظ دا بس

 

‏مامتها: ربنا اختار ان دا يحصلك يبقى دا احسن حاجه ممكن تحصلك، ثقي في ربنا بس وهو هينصرك، وبعدين لو مكنش دا حصل مكنتيش شوفتي عمر
‏بيان: يعني ايه مكنتش شوفت عمر
‏مامتها: يابت
‏بيان: بت ايه وبتاع ايه يماما، الله
‏مامتها: شوفي اما اقولك، تحاولي تكدبي تحاولي تتهربي مفيش فايده، اياك انا عبيطه، دانا امك ياهبله، يعني لو ضحكتي على الدنيا كلها انا لا
‏بيان: وانا هضحك عليكي ليه
‏مامتها: عشان مش عايزه تقولي الحقيقه، مش عايزه تقوليلي اللي في قلبك
‏بيان: مفيش حاجه ف قلبي
‏مامتها: يابت، يعني مش مبسوطه انه بقى جوزك!
‏بيان: يعني هو جوزي بجد، ماهو على ورق اهو
‏مامتها: وانتي عايزاه بجد
‏بيان: ماما، اكيد لا يعني
‏مامتها: اللي يسمعك دلوقتي ميسمعكيش امبارح
‏بيان: امبارح ايه
‏مامتها: وانتي بتهلوسي وانتي نايمه
‏بيان: نعم؟

 

‏مامتها: تحبي اقولك كنتي بتقولي ايه!
‏تقى بضحك: وانا كمان سمعتك
‏بيان: سمعتوا ايه، ماما قوليلي انا قولت ايه
‏تقى: قولتي كتير قوي يبيبو والله
‏بيان: اخرسي يابت، ماما قولي
‏مامتها: قولتي اللي ف قلبك، دا مفيش جمله خرجت غير وفيها اسم عمر
‏بيان: لا مش حقيقي، اكيد كنت بحلم، او حاجه، يعني مش عارفه، بس ههلوس بيه ليه
‏مامتها: ربنا بقى اللي يعلم
‏بيان: ماما دا صعب يحصل، حتى لو انا حاسه بحاجه تجاهه، مينفعش، طيب انتي، هتوافقي على حاجه زي دي!
‏مامتها: ان جيتي للحق عمر ميترفضش، بس انا ام، مصلحة بنتي اهم من اي حاجه، ودا اهله ناس وحشين قوي، اكيد مش هفرط فيكي
‏تقى: ماهو عمر هيحميها، هو اصلا بيح…
‏بيان: ايه!، كملي
‏تقى: احم، لا مفيش حاجه
‏بيان: اخلصي ياتقى وقولي كنتي هتقولي ايه دلوقتي
‏تقى: كنت بقول انه بيحميكي من كرم دا، يعني فيها ايه لو اتجوزتيه
‏بيان: كنتي هتقولي كدا متاكده؟
‏مامتها: امال فاكراها هتقول ايه
‏بيان بتوتر: مش هتقول حاجه عادي، ياست ماعلينا سيبوني في حالي انا عندي مذاكره
‏تقى: مذاكره برضو!

 

‏بيان: ماما اقسم بالله هجيبها من شعرها وماحد هيعرف يحوشها مني
‏مامتها: بس ياتقى متبقيش رخمه، قالتلك هتذاكر، هتعمل ايه يعني
‏بيان: ماما بجد عيب، بجد يعني مينفعش بت زي دي تقولي كدا، وبعدين انتي اشفهمك اصلا في الحاجات دي
‏تقى: وانا قولت حاجه!، انا بس شوفت صوره لحد كدا تحت المخده بتاعتك، فكرتك هتذاكريها ولا حاجه
‏بيان بصت لمامتها اللي لقتها بتضحك
‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
‏عمر كان في وسط البحر ومعاه قوات بيدوروا
‏لحد ماشافوا يخت بعيد عنهم
‏عمر: هما دول
‏الظابط: ومتأكد ليه
‏عمر: انا عارف، يلا بسرعه
راحوا نحيتهم وهجموا ع اليخت
طلعلهم اتنين شباب
ـ خير في ايه
الظابط: بتاع مين اليخت دا
ـ بتاعي يفندم
الظابط: فتشوا كل حته هنا
دخلوا فتشوا في كل حته وكل مكان بس ملقوش حد
ـ ملقيناش حد يفندم
عمر: استحاله، انا متأكده انه هنا

 

ـ هو مين يفندم
عمر: كرم
ـ كرم مين، زي ماقولت لحضرتك اليخت دا بتاعي
عمر: طب اديني فرصتي انا وهنشوف بتاع مين
قعد يلف في المكان ويدور كويس على اي باب مخفي او حاجه، عنده احساس قوي انهم هنا
بس للاسف ملقاش حد
ـ اتأكدت بنفسك؟
الظابط: ها يعمر بيه
عمر كان نفسه احساسه يطلع صح بس مكنش في حد
فقد الامل وقالهم يمشوا
لسه هينزل من اليخت وسمع صوت حاجه خبطت
بص وراه لقى الشابين بيبصوا لبعض
عمر: قولتلي مفيش غيركوا هنا؟
ـ ااه، ااه يفندم مفيش غيرنا
عمر: امال دا صوت ايه
ـ اكيد حاجه وقعت جوا يفندم، وحضرتك دخلت وملقتش حاجه
الصوت كان جاي من تحت مش من جوا، عمر فضل باصص ع الارض بس مكنش فيه اي حاجه تدل على وجود باب او فتحه
بس كان في ترابيزه متغطيه
عمر زقها بعيد وشال الغطا اللي كان تحتها، وهنا لقى فتحه مقفوله بغطا
عمر: ودا ايه؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

حرم المنياوي: استر يارب، يارب يعرفوا بخرجوا، يارب عديها على خير
موبايلها رن
حرم المنياوي: ايه ايه عايز ايه
ـ الله، ايه المعامله دي
حرم المنياوي: انت عارف المصيبه اللي انا واقعه فيها، بترن ليه انا ناقصه
ـ مانا عارف ان جوزك مش معاكي
حرم المنياوي: طيب يسيدي بترن ليه
ـ وحشتيني
حرم المنياوي: يابجاحتك يا اخي، انت معندكش دم
ـ لا عندي، وبعدين في ايه مالك متعصبه عليا، وانا مالي، الحق عليا اني بسأل واتطمن عليكي عشان اخفف الضغط عنك شويه!
حرم المنياوي: يا رأفت افهمني، جوزي شك فيا، ولو حصل حاجه وقفشنا صدقني دا يقتل’ني فيها، عشان كدا قولتلك انا هرن عليك وقت مايكون الجو امان، غير كدا مترنش انت
رأفت: ماشي ياست، حقك عليا، مش هرن عليكي تاني، انا هجيلك
حرم المنياوي: تجيلي فين
رأفت: البيت
حرم المنياوي: انت اتجننت؟
رأفت: ماهو يا اما اجي انا، ياتيجي انتي، وبعدين من الاخر كدا عندي حاجه عايز اوريهالك
حرم المنياوي: حاجة ايه
رأفت: مانا بقولك لازم اجي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

عمر واقف بره وكرم والمنياوي بيتحقق معاهم عشان هيتعرض ع النيابه تاني يوم
خلصوا وطلعوا وهما مكلبشين كرم، اول ماشاف عمر فضل باصصله بغل
عمر: اتمنى تكون مبسوط
كرم: مبسوط، مبسوط جدا
عمر: عقلك فين
كرم: موجود، هو مكنش موجوك لما كنت فاكر انك اخويا، بس طلعت غلطان، مكنش عندي عقل وقتها
عمر: صح، على كل حال ميفرقش معايا هيحصل فيك ايه قد مايفرق معايا اني احقق العداله
كرم: حتى لو على حسابي؟
عمر: لا، على حسابي انا
سابه ومشي رجع عربيته
ركن دماغه ع الكرسي بتعب، طلع موبايله ورن على بيان
عمر: عامله ايه
بيان: كويسه
عمر: الموبايل شغال معاكي تمام!
بيان: ااه كويس متشكره جدا
عمر: محتاجه حاجه اجيبها قبل مارجع!
بيان: لا سلامتك
عمر: لا شوفي محتاجه ايه، كتب او حاجه اجيبهم في طريقي
بيان: لا متتعبش نفسك، انا هبقى اجيب اللي انا عايزاه
عمر: هو انتي مبتسمعيش الكلام ليه، قولتلك انا راجع، هجيبهم معايا
بيان: متزعقش يعم الله، مش عايزه حاجه انا
عمر: تصدقي انا الغلطان اني بفكر فيكي اساسا
بيان: متفكرش ياخويا
عمر: انا مش اخوكي انا جوزك
بيان: جوزي على ورق
عمر: ومكتفيه بكدا؟
بيان: ها؟

 

عمر: هوا، طيب بصي لو محتاجه حاجه ومش هتعرفي تقوليلي انا هعدي عليكي دلوقتي، اجهزي عشان تجيبي اللي انتي عايزاه، وشوفي مامتك وتقى بالمره
بيان: احلف!، يعني هخرج!
عمر: ااه، بس بسرعه عشان تعبان
بيان: حالا اهو يلا باي
طلعت لبست وجهزت نفسها وشافت هما محتاجين ايه
بيان: طب مانا عايزه فلوس
مامتها: خدي دول اللي معايا
بيان: دول مش هيكفوا يماما
مامتها: هو كدا كدا مش هيرضى يخليكي تدفعي
بيان: لا يماما عيب مينفعش
مامتها: طب هعمل ايه، ماحنا محبوسين ومحدش فينا بيشتغل، اجيب منين
بيان: خلاص بصي هجيب حاجات ع قد الفلوس دي ومش لازم الباقي
سمعت صوت كلاكس العربيه
مامتها: طب يلا بس ومتأخروش
بيان: ماشي باي
نزلتله وركبت العربيه
عمر؛ ايه، ساعه
بيان: ع فكره مكملتش ربع ساعه
عمر: اللبس بيتلبس ف خمس دقايق
بيان: لبس ايه دا اللي ف خمس دقايق
عمر: انا بلبس القميص والبنطلون والكوتش في خمس دقايق، في ٣ كمان
بيان: انت راجل
عمر: ايه العلاقه

 

بيان: تيشرت وبنطلون اكيد هيتلبسوا بسرعه يعني، انما احنا بنات اكيد هناخد وقت، بنلبس حاجات كتير
عمر: فين الحاجات الكتير دي
بيان: ماهو بنلبسه من تح…. ايه دا، انت مالك اصلا بتتدخل ليه في لبس البنات، خليك في سواقتك لو سمحت
عمر: اخر همي اعرف انتي لابسه ايه تحت
غمضت عينيها لثواني ورجعت بصتله
بيان: انا قولتلك قبل كدا انك منحط صح!
عمر: مش فاكر بصراحه، مش بركز معاكي
بيان: طب بص قدامك ومتتكلمش معايا
عمر: مش عايز اتكلم معاكي
بيان: متتكلمش، ولا انا عايزه اصلا، ماهو انا لو زي الاستاذه فريده كنت اتكلمت، انما انا مش زيها، انت عايز اللي بتلبس محظق وملزق وعريان عشان تتكلم معاها، ماهو انتوا كلكوا واحد في الاخر
عمر بهدوء: فريده مين
بيان: ياشيخ!، ع اساس مش بتنام وتقوم تحلم بيها
عمر: هي مين
بيان: فريده
عمر: فريده مين
بيان: يعني مش عارف!
عمر: لا صدقيني مش عارف
بيان: بتاع الحر’يق
عمر: حر’يق؟، اااه افتكرت
بيان: شوفت

 

عمر: هي كانت حر’يق فعلا
بيان: وحياة امك!
ضحك وبص من الشباك
عمر: وحياة امي ااه، وبعدين انتي اخدتي عليا قوي
بيان: براحتي، وبعدين انت اللي مستفز
عمر: وايه المستفز في كونها حر’يق!
بيان: ااستغفر الله العظيم
عمر: اايه اللي مزعلك في كدا، ماهي البت كانت حريق فعلا، اكدب يعني
بيان: انا نظرتي من الاول كانت صح، كلكوا طينه واحده، شغل المبادئ والقيم اللي رسمته عليا دا شكيت فيه، وطلع كان عندي حق، معقول يارب كلهم نفس الشئ كدا، مفيش فيهم حد عدل!، ربنا يتولانا والله
عمر بصوت واطي: بس كانت ايه، حريق
سمعته بس مردتش عليه
وصلوا السوبر ماركت ونزلوا اشتروا الحاجات
عمر: كله كدا تمام!
بيان: ااه
فتحت شنطتها عشان تطلع الفلوس
عمر: بتعملي ايه
بيان: هدفع

 

عمر: تدفعي ااه، طب يلا ياختي اطلعي بره
بيان؛ ايه اصله دا
عمر؛ اخلصي خليني احسابه
شالت الحاجه وهو حاسب وخرجوا حطوا الحاجات في شنطة العربيه ووقفوا اتكلموا بره
عمر: في ايه تاني
بيان: بس هو كدا
عمر: دي حاجات مطبخ، انتي مش عايه حاجه ليكي!
بيان: لا
عمر: بقالك شويه معايا، ومخرجتيش ولا مره لوحدك عشان تجيبي حاجه، وانا عايش في البيت لوحدي يعني مكنش في حاجات بنات، يعني ازاي مصرفه نفسك انا عايزه افهم
بيان: مصرفه نفسي!
عمر: ااه
بيان: طيب انا راضيه ذمتك، ينفع تقول لبنت مصرفه نفسك ازاي!
عمر: ااه عادي، مانتي مراتي
بيان: بطل تقول كدا
عمر: الله، مش كتبنا الكتال يابنت الناس!، ولا حد غصبك ع الجوازه
بيان: انت صدقت ولا ايه
عمر: صدقت ايه، انتي مش قولتي لما كنا في البلد، انا اخترته هو، عشان هو اللي وقف معايا، وبتطمن معاه وهو اللي بيحميني، وانا اتجوزته عشان بحبه
بيان: مقولتش عشان بحبه
عمر: طب ماتقوليها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

‏حرم المنياوي: خير، عايز ايه
‏رأفت: تعالي بس اقعدي، عشان تشوفي بمزاج
‏حرم المنياوي: خلصني ممكن جوزي ييجي ف اي وقت
طلعلها اللابتوب وفتحه وشاورلها
رأفت: تعالي شوفي
قعدت جنبه وابتدت تشوف ووقتها برقت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وقف بالعربيه قدام مكان كبير فيه ميكب واكسسوارات وكل حاجه ممكن بيان تحتاجها..
عمر: يلا
بيان: يلا ايه
عمر: اعتقد هنا هتلاقي اي حاجه انتي عايزاها، انا معرفش المفروض بتروحوا فين بس دا غالبا بتاع بنات يعني، ولا ايه
بيان: ااه بتاع بنات بس انا قولتلك مش عايزه حاجه
عمر: برضو!
بيان: انت ليه مش مصدق
عمر: انتي مش بنت!، مش المفروض تكوني محتاجه حاجات وبتاع
بيان: بتاع ايه، عندي كل حاجه
عمر: لا معلش انا احب مراتي يكون عندها زياده، يلا انزلي
نزلوا من العربيه وهي معترضه ومشت جنبه
عمر: افردي وشك دا انا مش خاطف’ك
بيان: اسكت
عمر: ممكن على فكره مدخلش معاكي واستناكي بره عشان تاخدي راحتك
بيان: طب ماتعمل كدا
عمر: لا
بيان بابتسامه: انت ليه بايخ كدا
عمر: شايفه البنت اللي جوا دي
بيان: ااه مالها
عمر: حريقه، وانا في الحريق متوصاش، هدخل اطفيها معاكي يلا

 

مشي قدامها وهي دخلت وراه
عمر: لو سمحتي يا انسه
ـ اتفضل يفندم
عمر: بسم الله ماشاء الله، حضرتك حريقه؟
ـ افندم!
عمر: لا اصل هقولك حاجه، البنات نوعين، نوع حريقه ونوع زي الانسه بيان
بابتسامه: ازاي
عمر: مش مهم ازاي، المهم شوفي الانسه محتاجه ايه وظبطيها، من الاخر خليها حريقه زيك كدا
بيان: مدام، مدام مش انسه
ـ هي مراتك!
عمر: لا
بيان: لا في عينك، ايوا مراته، اوعى انت كدا اقف بعيد وانتي تعالي معايا
عمر: تعالي معايا فين هتعملي فيها ايه
بيان: ملكش دعوه يحنين، خليك في نفسك انت لما اجيلك
خدتها وراحوا بعيد وهو قعد يلف ويتفرج ع الحاجات
شايفهم مشغولين مع بعض والبنت بتوريها حاجات وبتشرحلها وهو بيحاول يسمع اي حاجه، بيان بصتله لقته مميل ناحيتهم او ماشافاها ودى وشه بعيد راحت رفعتله حاجبها
عدى شوية وقت
عمر: مش يلا ولا اي انا تعبت
بيان: تعبت من ايه
عمر: الحريق

 

بيان: عمر قسما بالله هنسى اننا في الشارع وهخلي اللي مايشتري يتفرج عليك
عمر بصدمه: ايه؟ انا اسف، انا كنت جاي اوريكي دي
بيان: لو راجل انطق كلمة حريق دي هنا تاني
عمر: لو بقى
سابهم وراح يكمل لعب في الحاجات
بيان لفت لقت البنت بتضحك
بيان: بس كفايه كدا تعالي شوفي الحساب
ـ حاضر يفندم
البنت بتشوفلها الحساب وهي راحت وقفت جنب عمر
بيان: بتتفرج على ايه
عمر: انا عارف ايه دا!
بيان: ماهي حاجات بنات هتفهم فيها ازاي
عمر: ايوا مانا عايز افهم، امال انا جاي معاكي ليه
بيان: ووتفهم ليه
عمر: مانا لازم ابقى عارف ايه هي متطلبات مراتي، عشان بعد كدا اجيبهالها بنفسي، من الاخر عايز ابقى خبره
ضحكت بصوت عالي
عمر: اللهم صلِّ على النبي
بيان: عليه الصلاة والسلام، هو انت ليه بقيت كدا
عمر: كدا ازاي لمؤاخذه
بيان: بقيت منحط امتى، يابني انت مش كنت محترم
عمر: هو ايه البتاع دا

 

بيان: سيب يخربيتك هتفضحنا انت مالك انت بالحاجات دي
عمر: بيعمل ايه مانا عايز افهم
بيان: يعمر بس يعمر عيب، استحي على وجهك
عمر: استحي على وجهي ليه الله، الحق عليا عايز ادلع مراتي!، لو سمحتي يانسه هو دا بتاع ايه
بيان: لا لا خلاص احسبي انتي بس، يابني انت مجنون
عمر: عايز اعرف
بيان: اقرا اللي عليه وانت تعرف
عمر: ماهو مش مكتوب عليه حا.. احم.. ااه.. طيب احنا كنا بنقول ايه
بيان؛ حطه مكانه بقى واتلم
عمر: اهو ياست، مش عارف انا ايه دا، استني شوفي البيرفيوم دا، الله
بيان: لمين دا
عمر: مش لحد، بقولك شمي وخلاص
بيان: فكرتك هتجيبهولي ولا حاجه
عمر: لا متتأمليش، معندناش حريم تحط بيرفيوم
بيان: حريم!، وليه بقى
عمر: ليه!، بتسألي ليه بجد!
بيان: لا بهزر، عارفه انه حرام

 

عمر: ايوا جدعه خليكي عارفه بقى انه مينفعش
بيان: اكيد مش انت اللي هتعملني، بعد اللي حصل من شويه دا مسمعش منك حاجه عن الصح والغلط
عمر: وانا كنت عملت ايه انا
بيان: تعالى نحاسب بس وبعدين نشوف
ـ الحساب ***** يفندم
عمر: اتفضلي، بس هو دا بتاع ايه
بيان: عمر!!
عمر بخوف: طب انا مستنيكي في العربيه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المنياوي في الفون: ايوا مين
ـ حد عزيز عليك
المنياوي: حد مين وعايز ايه
ـ انا اللي هنورلك طريقك، واوريك اللي انت مش عارف تشوفه
المنياوي: ماتخلص ياجدع انت انا ناقصك؟
ـ مراتك، حرمك المصون
االمنياوي: مراتي!، مالها مراتي، وتعرف مراتي منين
ـ لا ماهو مش انا بس اللي اعرف مراتك يباشا
المنياوي: قصدك ايه
ـ قصدي في البيت عندك، هتروح هناك وهتعرف قصدي ايه، وااه، اعتبرها جميله هتردهالي بعدين
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

طلعت ركبت جنبه العربيه
بيان: اانا عايزه افهم حاجه واحده
عمر: يعمهم انت تفهم اللي انت عايزه
بيان: هو انت قلبت كدا امتى، ايه اللي حصلك
عمر: قلبت ازاي مش فاهم
بيان: كنت محترم ومؤدب يعمر
عمر: اانا؟
بيان: اااه انت
عمر: هل انا عمري قولتلك في مره اني محترم!
بيان: لا
عمر: امال بتقولي كدا بناءا ع ايه، ليه بتتبلي ع الناس، ياحول الله يارب
بيان: عمر كان باين عليك انك محترم وبتخجل فعلا
عمر: بخجل من ايه يوحش
بيان: اايه دا في ايه
عمر: نروح بس وبعدين نشوف هنخجل من ايه
بيان: منحط فعلا
عمر: كنت شايل هم الموضوع دا، مكنتش اعرف هفهمك ازاي اني منحط ومش محترم، بس الحمدلله عرفتيها بنفسك
بيان: اانت مبسوط عشان مش محترم
عمر: ااه
بيان؛ اااه؟
عمر: هو انا منحط مع حد غريب؟، مراتي ياخي، هفضل طول عمري مؤدب ليه؟؟؟
بيان: ماهو انا مش مراتك
عمر: مراتي وعهد الله والقسيمه معايا
ضحكت ع طريقته
حطت ايديها ع دماغه
بيان: اانت عيان؟
عمر: قوي
بيان: ططب اطلع يمنحط ع البيت وانا هخلي امي تعالجك
عمر: لا اعمل ايه بامك، انا عايز مراتي اللي تعالجني

 

بيان: الابتسامه السمجه اللي ع وشك دي مضايقاني وعاملالي قلق، فلو سمحت بصلي كويس بلاش النظرات دي وياريت تبص قدامك وتبعد شويه
عمر: وابعد ليه، ربنا يقرب المسافات يوحش
بيان: عمر ماااالك!
عمر: خلاص، دانتي فقر، عرفتي ليه ببص بره!، عشان البوز دا، مشوفتيش البت كانت عامله ازاي، حريقه
بيان: تاني؟
عمر: يعني هو لا هيبقى جوا ولا بره؟ اعمل ايه انا
بيان: متعملش حاجه، اصلا مش مطلوب منك حاجه
عمر: ليه وانا متجوز عشان معملش حاجه!
بيان: استغفر الله العظيم، عيب، عيب بجد
عمر: اانا مش عارف ايه العيب، امال لما نروح
بيان: انا نازله انت مش طبيعي
فتحت الباب ولسه هتنزل راح مسكها
عمر: خلاص والله هحترم نفسي، استني بس
بيان: هتتلم!
عمر: هحاول

 

قفلت الباب وكملوا الطريق
عمر: جبتي كل حاجه!
بيان؛ اااه
عمر بخبث: يعني هتبقي حريقه لما نروح؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المنياوي نزل من عربيته اللي كان سايقها بسرعه
داخل البيت زي المجنون ورزع الباب وهو بينده بأعلى صوته…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى