روايات

رواية بنت بياع الورد الفصل الثاني 2 بقلم فرح طارق عمارة

رواية بنت بياع الورد الفصل الثاني 2 بقلم فرح طارق عمارة

رواية بنت بياع الورد الجزء الثاني

رواية بنت بياع الورد البارت الثاني

رواية بنت بياع الورد
رواية بنت بياع الورد

رواية بنت بياع الورد الحلقة الثانية

_ورد…….يا ورد

ورد:ايوه يا بابا جايه ثوانى بس

جاءت ورد ومعها كوب الماء وحبه الدواء

ورد بإبتسامه:اتفضل يا بابا

تناول عم محمد منها الدواء وجاءت ورد كي تذهب مسكها عم محمد من يديها

عم محمد:استنى يا ورد

جلست ورد بجانب والدها

ورد:نعم يا باابا…في حاجه عايزنى اجبلك حاجه

عم محمد بإبتسامه:لا لا خدي الورقه دي

ورد بإستغراب:ورقه ايي دي يا بابا

عم محمد:خديها بس ،اخدتها ورد من يد والدها وفتحتها

ورد بإستغراب:ايي ده عنوان مين ده

عم محمد:ده عنوان سالم بيه عشان لو حصلي حاجه تقدري تروحيله وهو هيساعدك

ورد: انت بتقول اييي يا بابا…متقولش كده وانا مش هروح في حته

عم محمد بتعب:اسمعي كلامي يا ورد ومتتعبنيش

ورد بحزن:بس يا بابا…انا عايزه اعرف

عم محمد:اسمعي كلامي يا بنتى

ورد:حاضر يا بابا اللي انت شايفه

عم محمد: انزلي بقاا انتى شوفي المحل وافتحيه اوعي يا ورد تنسي المحل اوعي تنسي الورد عايزك تهتمي بيه دايما متنسيهوش يا ورد.

ورد بحزن وتملك قلبها الخوف:يا بابا انت بتقولي لييي كده دلوقتي انا بتخوفني ليي كده

عم محمد بإبتسامه:متخافيش انا بس بنبهك يا حبيبتي

قبلت ورد جبين ويد والدها

ابتسم عم محمد: يلاا انزلي شوفي المحل

اومأت ورد رأسها بالايجاب ونزلت ورد للمحل تهتم بالورد وتسقيه

_______________________________*_*___

في مكان آخر تحديدا في بيت سراج الدين

مالك:بابا انا معجب ب ورد وعايز اتجوزها

سراج الدين : ورد مين…..دكتوره زميلتك

مالك:لا لا ورد بنت عم محمد

سراج بغضب:ايييي!!……….قصدك بنت بياع الورد

مالك:وماله يا بابا ماهي شغلانه شريفه ومحترمه ايي العيب في كده

سراج بغضب:بس مش من مستوانا بص لنفسك انت ابن مين وايي وبصلها هي بنت مين

مالك بعصبية:ما هي مهندسه ومتعلمه

سراج بسخرية:ومشتغلتش ليي…..اقولك انا ليي عشان مش من مستوي ايي حد يا مالك

مالك بغضب:وطبعا انا اشتغلت عشان ابويا دكتور مشهور ومعروف مش كده…..بس عايز افكرك بقاا هو جدي كان شغال ايي انا مش قصدي اعاير حضرتك لا سمح الله بس بفكر حضرتك ان بتعب جدي وشقي عليك هو اللي وصلك للأنت فيه دلوقتي يا بابا

سراج بغضب:انت بتقول اييي …….انت ازاى تكلم ابوك بالشكل ده انت اتجننت

مالك:متجننتش بس انت يا بابا بتعاير ورد وهي ملهاش ذنب محدش بيختار أبوه وأمه وورد بنت طيبه وكويسه ومتعلمه يعنى مفيهاش عيب وبعدين عم محمد علمها لغايه ما بقيت مهندسه نفس اللي جدي عمله معاك زمان

سراج بغضب: تقدر تقولي أما تيجي تقدمها للناس والناس تسألك عن شغلانه والد مراتك هتقولهم ايي….ابوها بيبع ورد

مالك:وماله بياع الورد

سراج:اسمع يا مالك ده اخر كلام عندي انا مش موافق على الموضوع ده سلامه ولو انت مصمم عليها وعايز تتجوزها انا هتبرأ منك وانت مش ابني ولا أعرفك

نادين والده مالك:انت بتقول ايي يا سراج

سراج:بقول اللي سمعتيه نادين………ابنك جاي يعايرني ويفكرني بأصلي علي آخر الزمن شوفتي

نادين بلوم وعتاب:اكيد مش قاصده يا سراج بس انت عارف أنه بيحب ورد من زمان

سراج بتحدي:وانا بقاا مش موافق على الجوازه دي سامعين ثم وضع يديه علي صدره بتمثيل

سراج بتعب مصطنع:اااه…..اااه مش قادر

نادين بخوف:سررراج مالك….يا مالك تعالي شوفي ابوك ماله

اتجه مالك سريعا إلي والده

مالك:بابا انت كويس….انا اسف يا بابا صدقني مكنش قصدي ازعلك كده ماما….ماما هاتي ميه بسرعه وهاتي العلاج بتاعه

أسرعت نادين بجلب الماء والدواء ثم اعطتهم لمالك ، اخذهم مالك من يديها وبدء يعطيه الدواء لوالده هدء سراج قليلا

مالك بحزن:خلاص يا بابا اللي انت شايفه انا هعمله

سراج بإبتسامه خبيثه: ايوه هو ده الكلام اسمع يبنى انا ابوك وخايف عليك وعارف مصلحتك كويس.

مالك بحزن:عن اذنك يا بابا

ذهب مالك من الغرفه وأخذ مفاتيح سيارته وذهب بالسياره

نادين: الصراحه يا سراج انت قسيت علي مالك

سراج:اقسي عليه دلوقتي احسن من أن حد يعايره بعد كده

____________________

عند ورد

أنهت ورد عملها وذهبت إلى منزلها ولكن عندما دخلت الشقه وجدت والدها نائم وفمه مفتوح وعينيه مغلقه

اتجهت ورد سريعا لوالدها

ورد بخوف: بابااا انت مالك عامل كده لييي……بابااا يا بابا رد عليااا انت مش بترد ليييي يا بابا…بابا ارجوك رد عليااا ثم بدأت في البكاء بابا انت وعدتني انك هتبقي معاياا علطول سبتنى لييي انت موفتش بوعدك لياا لييي يا بابا يا بابا انا بحبك اووى هعيش لمين انا دلوقتي يا بابا رد يا بابا متسبنيش انا مليش غيرك في الدنيا دي انت ضهري وسندي في الدنيا دي ثم صرخت ورد بابااااااااا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت بياع الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى