رواية بنت العمده الفصل الثاني 2 بقلم رندا الشرقاوي
رواية بنت العمده الجزء الثاني
رواية بنت العمده البارت الثاني
رواية بنت العمده الحلقة الثانية
جي الدكتور علشان يكشف عليها ويشوف إيه سبب أنها اغميت كده فجأة وبعد ما فحصها،قال تعب شمس النهار شويه بسيطة وتبقى كويسه متخافش وقت قليل قوي؟ بسام اتفضل أوصلك ي دكتور. ،ومسك الشنطة ووصلوا لحد الباب
قاعدين العمده ومراته وبسام علشان يطمنوا على زهرة بنت العمده وأول ما صحيت قالت يابويا عايزه أقولك كلمتين يا عمدة فؤاد ،؟أمها الست سنام مش تقولي حاجه يابنتي بس الحمد لله إنك انتي كويسه مش تتعبي نفسك تاني زهرة لأ عايزه أقول كلمتين بس قاعدين في لساني؟أنت نسيت ي بويا لما ولااد الهلالية زواجه عمتي فريدة لواحد أكبر من أبوها علشان ي خلصوا التار وبقيت مراته تعذاب فيهآ وتعملها زي خدمة والكل كان يدعمها وهو مش عملها زوجته لحد دلوقتي كل دي عايزين يعملوا فيا أنا تاني؟ العمده العداوة دي خلصت من زمان ي زهرة وولااد الهلالية جو باحترام لما اتقدموا ليكي، برده لحد دلوقتي بتفكر تزوجني لواحد من ولااد الهلالية اللي عمرهم ما كان واحد فيهم يسوا ضفر رجلنا جدي الله يرحمه لحد ما مات وهو يقول كنت اصرف على ولااد الهلالية واكلهم من خير العمده الكبير وأنت جاي دلوقتي تنسبهم وتزواجم بنتك هو أصلا ليله التار وزواج عمتي كان الحل الوحيد علشان نخلص منه عمره جدي او عمي ما كانوا فكروا ينسبوا ولااد الهلالية ومن اللي كنت هتعملوا مش هيسمحوك في قبورهم خالص الله يسامحك؟ ؟
بعد ما سمع الكلام دي من بنتوا حس بذنب كبير وقاعد يفكر في وقاعد تحت السماء يدعي ربنا برحمه لأبوه واخواه كمان
في بيت الهلالية نزله فريدة وماسكه مكنسه في ايدها علشان تنضف البيت وترتب كل حاجه الصبح بدري قبل ما حد يصحا كنست البيت كله المندره ودرجات وغير كده كتير وبعدين قاعده بتغسل في المواعين اللي الكل أكل فيها علشان تلحق تعمل الفطور وبعد ما خلصت وعملت الفطور نازل الكل وراه بعضهم ونزله سنام ضرتها قالت أسمعي ي بنت أنتي روحي راتبي الشقه واكنسيها وامسحيها ورشي معطر وافرشي السجاد واقفلي الباب واطلعي لحد ما تجي بنت اخوكي وتعمل معاكي، فريدة جن جنانها من اللي سمعتوا وقالت بغضب التار بتاع ولااد الهلالية خلص من ساعه ما أتزوجت واحد قد أبويا وخسرت حياتي بس اللي هيفكر فيكم مجرد تفكير يعمل مع بنت اخوي حاجه هتشوفوا مني اللي عمروا ما شفتوا ونتواجه، سنام اخوكي هو اللي وافق وقال كام يوم اضبط نفسي وارجع تاني ليكم ي فريدة؟ فريدة خلاص أنا نهارده هروح وأكلم أخويا و اشوف عقلوا راح فين وأشوف كمان هي زهرة بنت العمده اللي بترعي الأرضي والقصب ومحصول القمح وكأنها راجل راح فين كل دي بنت اخويا أول بنت صعيديه عملت لنفسها مكان وسط الرجال وشجاعة فيها اقوه منهم وأفضل بنت محدش يقدر يمس شعره من شرفها دي مصدر عيله العمده الصعيدي وأنا في نص بيت الهلالية بقول لو السماء والأرض تطبقت على بعضهم عمرها بنت أخويا ما تتزوج من عيله التار دي احلمي تضيعي حياة بنت تاني علشان تاني أختك ي مرات زوجي وبنت عمو تمام اقعدي احلمي؟ سنام رايحه فين يابنت العمده فريدة بغضب رايحة احزر أخويا واقول لي ايك تزوج بنتك لناس الهلالية اللي أبويا عاش ومات وهو يقول كنت أصرف عليهم وياريت بيقعدوا محترمين سنام الشقه مين هينضفها أنا. فريدة لأ أنا بس لما اخلص اللي عليا الأول سلام ي ااأااااااااازي لما وصلت فريدة بيت العمده عند اخوها فؤاد تقرات على الباب فتحت سنام مرات أخوها فريدة قالت على قد ما بحبك على قد ما بكره إسمك زي اسم بنت الحرام اللي بتزقيني المر في البيت، سنام مش تفكري فيها وأدخلي البيت نورتيني بيكي فريدة فين فؤاد سنام قاعد استنى اندي عليه دخلت سنام قالت لزوجها فريدة جات وعايزه تكلمك وطلع وقاعدين وهما كده طلعت زهرة متنكره وعمله الازم ورايحه توقف على الجرارات القصب وتشوف الكتير والقليل علشان مش ينفع تسيب السيب في السيب كده وخلاص مشيت من غير ما تسلم على حد علشان زعلان من اللي حصل وبعد ما مشيت قالت فريدة لاخوها كيف انتي توافق تزوج بنتك لواحد من ولااد الهلالية رغم عارف كل اللي بيحصل في أنا ي فؤاد حرام عليك كده بجد ؟أما زهرة لما وصلت كآنت
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العمده)