روايات

رواية بنت العدو الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الجزء الرابع والثلاثون

رواية بنت العدو البارت الرابع والثلاثون

رواية بنت العدو الحلقة الرابعة والثلاثون

غفران بهدوء : انت واسراء متربين مع بعض يا صفوان يعني ممكن اسراء تكون بتعتبرك اخوها ؟
صفوان ببتسامه : و انا قبل ما اجي اخد الخطوه دي كلمت اسراء يا جدي وهي وافقت عليا لو مش مصدقني ممكن تسألها
غفران ببتسامه : وانا هلاقي مين لإسراء احسن منك يا صفوان دا انت الغالي يا ابن الغالي
صفوان بفرحه : ربنا يديك طولة العمر يا جدي يارب
غفران : خير البر عاجله شوف انت جاهز امتي نجيب الشبكه يا صفوان ؟
صفوان بسرعه : يوم الجمعه الجايا يا جدي انا جاهز
غفران قام وحضنه : ربنا يتمم بخير يا صفوان انا هقوم اخد علاجي وانام ساعه وهصحي هعرف الجماعه
احلام دخلت ومعاها العلاج بسعاده : انا كنت داخله اديك العلاج يا حج والله صدفه سمعت الكلام اللي يفرح القلب دا وان كان عليااا انا موااافقه يا حج هو انا هلاقي حد حلو لإسراء زي صفوان فيين ” وزغرطت ”
صفوان بضحك : حبيبة قلبي يا احلام
غفران بضحك : مدام حماتك في صفك وراضيه عنك انت كدا لازم تطمن من الجوازه
صفوان بضحك : دي حماتي دي نور عيوني والله العظيم اروح انا بقا اعرف بنتها
صفوان مشي علي اوضته مبتسم اووي بفرحه ورن بإسراء : حبيبة قلبي نايمه ولا صاحيه ؟

 

اسراء بنوم : لاء صحيت اهو خلاص في حاجه عاوزني اعملها ليك
صفوان بحب : انا عوزك انتي مش عاوز حاجه تانيه ؟
اسراء ببتسامه : وانا لو اطول اخليك تاخدني من الدنيا دي كلها مش هتردد ثانيه
صفوان بحب : قريب اوووي هخدك فعلا المهم انا طلبتك من جدي ووافق هو وامك
اسراء صرخت بعدم تصديق : كدااااب والله كداااب ؟!
صفوان : يخربك يا اسراء يعني اول جمله نتكلمها علي الفون تقوليلي كدااب بس والله انا مش كداب وطلبتك من جدي ياست اسراء
اسراء بضحك مخلوط بفرحه ودموع : انا بحبكك اووي انا مش عرفه هحبك اكتر من كدا اييه بقا
صفوان : ربنا يخليكي ليا واقدر اسعدك كمان وكمان يا حبيبتي ” وفضلو يتكلمو وكل اللي يعرف بخبر خطوبة اسراء وصفوان يفرحو اووي ام صفوان فرحت جدا لختيار ابنها ”
……………………………….
” في منزل عيله الجبراني ”
” نزل غالب وفي ايده بسمله اللي اصرت تنزل معاه اميمه وانصاف اول ما شافوهم نزلو زغاريط “

 

فاطمه راحت عنده وحضنته : الف مليون مبروك يا نور عيني
غالب باس ايدها وهكذا بسمله : الله يبارك فيكي يا بطوط
فاطمه بهمس لغالب : هااا طمني كله تمام ؟!
غالب بهمس مضحك : تمام التمام يا بطوط طلعت حلوه وطريه مرتبه مرتبه يعني
فاطمه زغرطت : ربنا يسعد ايامكم يا حبايب قلبي
” بعد السلام والمباركات قعد غالب جنب مصطفي اللي قاعد برا قدام البيت في الهوا و شايل سلمي اللي نازل ضحك وبسمله راحت المطبخ لليلي ”
غالب بضيق : هتفضل تضحك كدا كتير ولا ايه دنيتك ؟
مصطفي : انت مالك ياعم واحد وبيضحك الضحك حرام ؟!
غالب : لاء مش حرام بس انا حاسس انك بتضحك عليا مش عارف ليه
مصطفي بضحك : هضحك عليك ليه دا انت حاي عريس جديد ومهدود ؟
غالب بعصبيه : شوووفت بتضحك علياااا اهووو ” وقام وقف وباس سلمي ” انا ابن جزمه ان قاعد معاك اصلا

 

مصطفي شده قعده : اعد ياعم بهزر معاك وايه يعني لما ميحصلش حاجه لمدة شهر كمان دي حجات طبيعيه اساسا
غالب بضحك : هو كدا قليل البخت يلاقي العضم في الكرشه زي ما بيقولو اللي ضحكني امبارح تشوفني في القاعه عاوز اروح بأي طريقه ولما روحت اتغطيت ونمت
مصطفي بضحك : معلش بقا فتره وهتعدي تخيل انت بقا لو قربت منها تاني يوم تلاقيها حامل ؟!
غالب بضحك شديد : انا حاسس ان دا اللي هيحصل والله علشان كدا فقدت الشغف في الجوازه كلها اطمن يعني المهم هات سيجاره السجاير بتاعتي خلصتها امبارح
مصطفي : هتشرب سجاير والبت اللي علي ايدي دي يا بغل انت تمووت
غالب بصلها واشتالها وكانت بترضع في صباعها : قلب غاالب يا ولاد ابوكي مقعدك في الهوا بتتهوي يابا تف علي بابا كدا يا سوسو
مصطفي : اتفوو عليك يا بعيد وعلي تربيتك انت بتعلم البت اييه يا حمااار
غالب : اسكت انت عارف حاجه انت في تربية الاطفال سبهالي وانا هخليها ليك اللي يقولها بت بس تضربه

 

مصطفي شد سلمي منه : ابعد عننا يابا لما تبقي تخلف ابقي ربي عيالك ابعد عن بنتي الله لا يسيئك
” في المطبخ ”
” زينب وكنز وليلي قعدين علي الارض حوالين بسمله ”
بسمله : انتو قعدين كدا ليه يا نسواان فيه اييه ؟
كنز بشك : انتي نزلتي ليه النهارده مفيش عروسه بتنزل من شقتها في الصباحيه؟
زينب : ومفيش عروسه بتعد علي الارض كدا انتو عملتو ايه امباارح ؟
بسمله بتوتر : عملنا ايه يعني عملنا زي اي عريس وعروسه وبعدين انتو بتستجوبو فيا كدا ليه ” وبصت لليلي ” انتي عملو معاكي كدا
ليلي بضحك : انا منزلتش في الصباحيه يماا اناي ايه اللي نزلك بقاااا ؟
بسمله : عادي يعني مبحبش افضل لوحدي فوق قولت لما انزل اعد معاكم ولا انتو مش عوزيني ؟
كنز : عوزينك بس مش النهارده انتي المفروض تفضلي مع جوزك شهر كاامل
ليلي : دا ابن عمكم من تاني يوم كان عاوز يسبني وينزل غاااالب هو اللي هيعد شهر ؟!
بسمله : كلام مش مكمل بعضه خااالص

 

مصطفي وغالب من علي باب في صوت واحد : ايه الكلام اللي مش مكمل بعضه دا ؟
ليلي بضحك : كنز بتقول لبسمله غالب يفضل شهر في الشقه مع بسمله قولتلها دا مصطفي كان عاوز بنزل من تاني يوم
غالب : كااااان دا علي اساس انه منزلش ؟
مصطفي بضحك : خدي رضعي سلمي واصحو من احلام الضهر دي اخر الراجل 12 ساعه في الشقه ومنهم 11 ساعه نوم يعني كل الكلام دا هري علي الفاضي يما انتي وهي
ليلي اخدت سلمي منه : انت رايح فين دلوقتي ؟
مصطفي : هننزل علي القهوه شويه عوزه حاجه وانا جاي ؟
ليلي : كيس اريل وصابون ابيض وبرسيل چيل علشان هغسل وعدي علي الصيدليه هات لبن بودرا لسلمي
مصطفي : طيب تمام ” وبص لغالب ” يلا احنا بقا
غالب : بسمله اظن انتي عندك كل حاجه مش عوزه حاجه وانا جاي علشان معيش فكه اصلا وانا مش فاكك 200 جنيه لو ايه اللي حصل
بسمله غمزت ليه : وعلشان خاطري ؟
غالب : نفك امهم ؟
” الاكل ضحك عليه “

 

مصطفي بضحك : انا رااجل اوووي واعجبك بس برا بيتي يلا يبااااا ” وطلعو علي برا ”
غالي قابلهم قدام البوابه بتاعت البيت : علي فين كدا يا رجاله ؟
مصطفي : هنروح القهوه شويه كدا عاوز حاجه نعنلها قلل ما نمشي ولا ايه
غالي : قهوة ايه اللي هتروحوها مصطفي يروح عادي لكن غالب مينفعش
غالب بصدمه : مينفعش ليه هتكبس ؟؟ الكلام دا علي النسوان مش الرجاله والله
مصطفي : عليا الحلال من ديني نسيييت غاالب انت المفروض تعد في حضن مراتك مش علي القهوه خدها بقا يبا وعلي شقتكم عدل
غالب بصدمه : يا جدعان ايه الهبل دا مفيش كلام من دا علي فكره كل دي بدع علي الفاضي
فاطمه طلعت ليهم : خير يا رجاله صوتكم عالي ليه ؟
غالب : يرضيكي يا بطوط بقوله رايح القهوه يقولي مينفعش دا يصح ؟
فاطمه بصدمه : قهوه ؟! قهوة ايه يا غالب انت عريس يا حبيبي انت ايه اللي مقعدك دلوقتي تحت خد مراتك واطلع اتهني بيها يبااا
” غالب ساكت مش عارف ينطق يقول ايه ، مصطفي ماسك نفسه من الضحك بالعافيه ، غالي اللي حاسس ان فيه حاجه

 

غريبه في الموضوع ، وفاطمه مستغربه ان غالب كان هيموت ويتجوز ايه اللي مخليه عاوز يطلع في الصباحيه ”
مصطفي بهمس : انا حااسس بالموقف خد مراتك واطلع شقتك اصل شكلك بقا وحش اووي
غالب بصله بضيق : بسملهههه
بسمله طلعت من المطبخ علي صوته العالي : نعم يا غالب ؟
غالب راح عندها وحط ايده علي كتفها ومشي علي شقته : تعالي عوزك في حوار في شقتنا ولا حد تالتنا ” وطلع علي فوق ”
بسمله وقفت في نص السلم بخوف وشك: عاوز ايه يا غالب ما انت عارف اللي فيهاا ؟
غالب رفع حاجبه وبص تحت وفوق يشوف فيه حد ولا لاء ولما ملقاش قرب عليها وقال بهمس : لما يكون الواحد صايم من الفجر للمغرب مبيصدق يجي المغرب علشان يفطر ايه رأيك بقا في واحد صايم 34 سنه ولما جبه الوقت ان يفطر كان الاكل لسه مجهزش ؟!
بسمله بتوتر : يستني لما الاكل يجهز علشان يفطر براحته وعلي مهله ؟
غالب بص لجسمها وقرب اكتر : ولو الاكل دا طعمه قبل الطبخ يشبع هيبقي ازاي بعد الطبخ

 

بسمله زقته لورا : غاااالب احنا علي السلم احترم نفسك واصبر يومين مش هيجري حاجه ” وطلعت علي الشقه جري ”
” في المندره ”
ليلي شايله سلمي اللي مش راضيه تبطل عياط : في ايه يابنتي مالك
اميمه : يمكن جعانه يا ليلي ؟
ليلي بضيق : مش راضيه ترضع خااالص يا ماما
مصطفي قام وقف واخدها منها ومشي بيها قدام البيت : بس يا قلب بابا هششش نامي يا حبيبي نامي ” وفضل يطبطب عليها لحد ما راحت في النوم ”
ليلي طلعت ليه : ايه يا مصطفي سكتت ونامت
مصطفي هز راسه : نامت اهي بطنها كانت بتوجعها
ليلي بخضه : ليييه مع انها بترضع بس بطنها توجعها من ايه تاني ؟
مصطفي دخل البيت وقدامه ليلي وعلي ايده سلمي : برد يا حبيبتي مش ضروري المغص يجي من الاكل
ليلي : طيب تعالي نطلع الشقه يا مصطفي متخرجش النهارده خليك معايا علشان خاطري

 

مصطفي بحب : عيوني لنورهم ” وطلعو علي شقتهم ليلي نيمت سلمي واطمنت عليها ولبست قميص بيتي مجسم لونه تيجر لبعد الركبه بشويه وسابت شعرها وطلعت لمصطفي اللي قاعد بيتفرج علي التلفزيون وبيشرب سيجاره وهي بتغني ”
ليلي بحب : علي بالي اكتب غنيه علي بالي علي بالي تحكي علي اللي صاير فيي شو غير احوالي تحكي اللي مخبي بعينيي
مصطفي ببتسامه : رغم انها اغنيه حزينه بس لما بسمعها منك بحس انها رومانسيه مش عارف ليه ؟
ليلي راحت قعدت جنبه وهو حط ايده علي وسطها : انا صوتي ولا حاجه جنب صوت جوزي علي فكره
مصطفي برفع حاجب : واو باين جوزك دا صوته حلو بقا ؟
ليلي باست خده برومانسيه : صوته بيهزني وطريقته هو بيتكلم بتخليني اتوتر شكله وهو ماشي وطوله وااااه منه مصطفي الجبراني خطف قلبي من اول دقه
مصطفي باسها من شفايفها برقه : اكلمك بقا علي مراتي بصي يا ستي هي كانت عيله صغيره كدا لما شوفتها بس ايييه كانت وتكه شوفتها من هنا وقلبي مبقاش ملكي من هنا بقا ملك ليلي محمود الحبيب ؟!
ليلي بحب : قلبها يا ابن الجبراني احكيلي حسيت امتي انك بتحبني بجد ؟
مصطفي بتنهيده وهو ماسك ايدها : هقولك يا ستي حسيت ان بحبك في الوقت اللي بكون عصبي مع الكل واسمع صوتك

 

اهدي في الوقت اللي بكون عاوز اشوفك علشان احكيلك انا مضايق ليه في الوقت اللي كنت وانا بصلي في السجود اقول يارب اجعلها من نصيبي في الحلال في يوم اتمنيت نعد القعده اللي احنا فيها دي وعلشان ربنا رايد يجمعنا مع بعض جمعنا يا بت العدو ؟
ليلي باست خده بتأثير : وكأن حبك في قلبي سحر صعب انه يتفك وياارب ما يتفك يا عمري اللي راح واللي جي
مصطفي بمكر : انتي قولتيلي سلمي فين بقااا ؟
ليلي ضحكت : سلمي نايمه يا مصطفي انت ناسي ولا ايه ؟!
مصطفي بمكر : وانتي اخبارك ايه ؟
ليلي فهمت قصده : تعبانه ابعد عني دا انا ماشيه بالعلاج يا اخي ” وطلعت تجري ”
مصطفي اخد اخر نفس من السيجاره وطفاها وقام :معاااانا يارب لابسالي تيجر وتقولي تعبانه ” وراح وراها علي الاوضه “

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى