روايات

رواية بنت العدو الفصل الحادي عشر 11 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل الحادي عشر 11 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الجزء الحادي عشر

رواية بنت العدو البارت الحادي عشر

رواية بنت العدو الحلقة الحادية عشر

” الساعه دخلت علي 2 بليل وتقريبا مصر كلها لسه صاحيه مصطفي وغالب وغالي وخالد وفؤاد قعدين قدام البيت في الهوا والعيال بيفرقعو صواريخ اجواء رمضان الجميله دخلت الحاره دا غير اغاني رمضان اللي طلعه من القهوه اللي جنبهم ”
غالي بصوت عالي للعيال اللي في الشارع : بس يلا انت وهو بقا طرشتونا بالصواريخ دي هتنامو امتي بقينا الفجر ؟
خالد : احنا دخلين علي رمضان يبا نوم ايه ياحج انت اللي مش متعود علي السهر
غالي : انا اللي اعرفه ان رمضان للعباده مش لصواريخ والجري في الشارع بقا دا كلام يا ناس
الحاج عاطف ودا المسحراتي ماشي بيطبل وبيصحي الناس : اصحي يا نايم علشان السحورر اصحي ياحج غالي علشان تتسحر ” وراح عندهم ” بعوده الايام عليكم بالخير والسعاده يا رجاله
غالي بضحك : هتفضل زي عدتك من وانت عندك 30 سنه تمسك الطلبه وتصحي الناس برضو يا عاطف
عاطف بضحك : اعمل ايه يحج ما الناس بقت بتستناني
” ليلي طلعت هي وزينب جري علي المسحراتي ”
زينب بتتسامه : عمي عاطف قول اسمي وانت بتسحر
عاطف ببتسامه : اصحي يا زينب وحضري السحور ” وطبل علي الطبله ”
ليلي : وانا يا عمو اسمي ليلي

 

 

 

عاطف ببتسامه : بنت الغالي الله يرحمه اصحي يا ليلي وحضري السحور ” وطبل علي الطبله ” يتعاد عليكم بالخير يا جماعه ” ومشي ”
ليلي : يلا يا جماعه السحور جهز قومو يلا علشان تتسحرو ” ودخلت علي المطبخ ”
انصاف : حد طلع الطبليه الصاله ؟
ليلي : انا طلعتها يا طنط وكل حاجه خلصت يلا علشان نتسحر
اميمه بضيق وهي حطه ايدها في وسطها : عمله نفسك صحبة البيت يا بت الحبايبه
ليلي ببتسامه وهي بتطلع السلطه : ما انا مرات مصطفي الجبراني اللي هو صاحب البيت وانا وجوزي مفيش بينا فرق يا حماتي يعني بيته بيتي برضو ” وطلعت علي برا كان الرجاله قعدو علي الطبليه ”
فاطمه اللي قعده جنب غالي : تعالي يا ليلي جنب جوزك
” ليلي ابتسمت ليها وحطت السلطه علي الطبليه وراحت قعدت جنب مصطفي وبدؤ يتسحرو في جو اسري جميل ”
خالد : كل سنه وانتم طيبين ويتعاد علينا رمضان واحنا بنزيد مش بنقل ابدا
مصطفي : امين يارب العالمين ويخليك ليا يا حج
غالب بقرف : مين اللي عامل الفول دا ؟
كنزي وهي بتاكل : انا اللي عمله الفول ماله؟
غالب : زباله زيك مليان زيت وحر وانا مبكولش الحر
كنزي وهي بتسقف علي ايدها : بكرا نشوف الشملوله اللي هتجيبها يا اخوياا
غالب : بتت انتي مسمحش ليكي الشملوله اللي هجيبها اللي هتطبخه هاكل منه حر حادق علي قلبي زي العسل شايفه مصطفي اللي ليلي بتعمله بياكله من سكات ازاي انا هعمل زيه بقا

 

 

 

مصطفي : انت تجيب الشملوله اللي هتجيبها دي لمراتي يلا ولا ايه تيجي هيا ايه في اكل ليلي وجمال نفسها في الاكل
غالب : ما هو انت لازم تقول الكلام دا قدامنا لكدا يا هتضرب فوق ومحدش حاسس بيك
ليلي بضحك : لاء يا غالب دي مقدرش اعملها هو اللي بيضرب الصراحه
فاطمه : ولا يضربك ولا يمد ايده عليكي دا انتي ست البنات كلهم
زينب بغيره : وانا ايه يا بطوط لما هي ست البنات كلهم انا ايييه ؟
فاطمه : انتي نور عيني اللي بشوف بيه
انصاف : متاكل حلو يا فؤاد ايه اكل العيال دا ؟
فؤاد : الحمدالله انا كدا عشره علي عشره مين اللي هيعمل شاي بقا
ليلي : هاكل يا عمو وهعمل لينا كلنا
غالي وهو بياكل: بقولك يا مصطفي غفران اتصل بيا النهارده وعاوز يعرف الحقن بتاعت علاج الجدري ؟
مصطفي : امم وانت قولتله ايه ؟
غالي : انا قولتله غالب ومصطفي اللي عرفين في الكلام دا انا معرفش اتكلم معاهم وشوف هيقولولك ايه
غالب بتركيز : اساسا المصل مش نافع الجدري دا مخلص علي بهايم قاره تبع النجع والناس بتعيط هناك علي حالهم ومالهم يعني لو المصل كان نفع كنا قدمنا مساعده ليهم هما اولي من اي حد

 

 

مصطفي : كلام غالب فل الفل انا لو المصل الجديد نفع معايا مش هروح اوزعه علي ناس المرض لسه بينتشر هروح اوزعه علي ناس البهايم بتاعتها بتموت خالص فهمت يا كبير لو كلمك تاني عرفني انا كدا كدا رايح بكرا معزوم علي الفطار واكيد هيتكلم معايا
خالد : عيب يا مصطفي دول نسايبك يعني لو المصل دا نفع متبخلش عليهم بحاجه يابني علشان ربنا يباركلك
مصطفي : يبا افهم الشغل مفيش فيه عواطف ولا قريب ولا غريب دا شغلي وانا هعرف اتصرف متقلقش
فؤاد من المندره : الشاي يا جماعه
” ليلي قامت وراحت ولعت علي الشاي وجنبها اميمه بتغسل المواعين وبسمله بتكنس المطبخ وكنزي بيكنس الصاله مكان السحور ”
ليلي : هاتي يا طنط اكمل المواعين مكانك ؟
اميمه : بعد ما خلصو جايا تقولي هاتي شكرا يا ختي اعملي الشاي وطلعيه ومتحطيش سكر في الكوبايات حطي السكريه و هما يسكرو
ليلي سندت بكوعها علي رخامة المطبخ : حاضر يا طنط …. بس قوليلي يا طنط يعني احنا هنكون في صيام ولا فيه فطار الصبح ولا غدا الضهر ايه الموعظه في انك هتصحيني الساعه 6 الصبح
اميمه بصت ليها : و هو علشان احنا في رمضان نفضل نيمين للعصر لما الفرشه تاكل جسمنا وبعدين البيت الصبح بيكون مهروس من بليل يعني بيحتاج تنضيف الصبح وانا مبقدرش امسك المقشه وانتي المفروض مرات ابني يبقي تقومي وتعملي مكاني ولا ايه ؟

 

 

ليلي : تصدقي صح الصراحه يا حماتي انتي مفتحه بس يعني برضو ما احنا ممكن نصحي علي الساعه 12 الضهر مثلا ونضف البيت ونعمل كل الكلام اللي قولتي عليه دا
اميمه بصتلها بغيظ : الشاي فار يا عدله اطلعي طلعي الشاي ليهم برا يمااا
” ليلي بدأت تصب الشاي في الكوبيات وطلعت الشاي ليهم وكان قرآن الفجر بدء يقول في المساجد دخلت المندره كانت كنزي وزينب لبسو عبيات لصلاه ”
فاطمه : روحي يا ليلي اتوضي علشان نصلي الفجر جماعه يا بنتي
ليلي : حاضر ” وراحت علي الحمام اتوضت ورجعت قعدت جنب فاطمه اللي فضلت تكلمهم عن احترام الزوج واحترام الاهل وفوائد الصيام وليلي كانت مبسوطه اووي من كلامها ”
” غالي قام ووقف قدامهم والكل راح وقف وراه علشان يصلو الفجر وخلصو صلاة ”
مصطفي مسك ايد ليلي : يلا يا جماعه تصبحو علي خير هنطلع احنا علشان الواحد دماغه صدعت من السهر
غالب بضحك : اطلع يا درش بس اوعي تنسي اننا في رمضان
مصطفي وهو طالع علي السلم : الله اكرم يا غالب ” وطلع علي شقته ودخل هو وليلي ”
ليلي اترمت علي الكنبه اللي في الصاله : يخربيت الهبطاان
مصطفي بضحك : ياعيني علي الحلو لما تبهدله الايام
ليلي بصت ليه : اللهم اني صايمه انت مز وقمر كدا

 

 

مصطفي بضحك : انتي يابت مبتجيش غير في الوقت الغلط وتعاكسي في امي
ليلي : لالالا يا مصطفي انا مش بعاكس امك انا بعاكس ابنها
مصطفي : اللهم اني صايم بصي علشان صيامي ينفع انا داخل انام ” وراح علي الاوضه ”
ليلي : مش ناسي بكرا صح ؟
مصطفي : لاء انشالله هنروح بس قبل الادان بنص ساعه علشان معنديش خلق لجدك الصراحه
ليلي : لازم اسأل ياسمين عز علي الراجل اللي مبحبش اهلي دا اتصرف معاه ازاي بس بنت الهبله عليها تقولي فرعونك هاا هو الاهم
مصطفي بضحك من علي الباب : ما دا الصح اصلا انا الاهم
” ليلي برفع حاجب وهي بتقرب عليه وهو بيرجع ”
مصطفي : في ايه يابت احنا في صيام مش كدا
ليلي بضحك : انت بترجع ليه انا جايا اخد هدوم من الدولاب علشان استحمي وانام
مصطفي : حلو انا برضو محتاج استحمي نستحمي سوا بقااا ” وغمز ”
ليلي :شوفت مين اللي نسي اننا في رمضان يا مصطفي يا جبراني ” واخدت هدومها ودخلت علي الحمام ومصطفي طلع هدوم ليه وقعد يلعب بالفون لحد ما تطلع ”
…………………………..
” في شقة خالد واميمه ”
اميمه : بت مدلعه و مايعه ومش نافعه في حاجه في الدنيا
خالد : هو انتي طلبتي ايه من البت ومعملتوش يا اميمه ولا هو تلكيك وخلاص

 

 

اميمه بغضب : قصدك ان بتبلي عليها ولا ايه دا انا لولا ابنك متشعلق فيها وديني ما كنت اقعدها في البيت ساعه وحده
خالد بغضب : اميمه عدي يومك وخلي الواحد يكمل صيامه من غير غلط وبعدين انتي مالك ومالها اللي مات اخويا وربنا يرحمه هو اللي غلط مع بنت الحبايبه وخدو حقهم ايه اللي تعبك انتي بقا
” اميمه بصت ليه بصمت واتغطت ونامت ”
خالد وهو بيتعدل علشان ينام : نامي يا اميمه الله يهديكي ” ونام ”
………………………
” في عرفة كنزي وزينب ”
” كنزي ضمه رجلها لصدرها وحطه راسها بينهم وبتعيط وزينب قعده جنبها بتواسي فيها ”
زينب : كنز انتي لو مبطلتيش عياط هروح اصحي غالب او امك علشان انا مش فاهمه انتي بتعيطي ليه اصلا
كنز رفعت راسها ومسحت دموعها : انا مضايقه شويه يا زينب فيه ايه مينفعش اعيط لحد ما اهدي
زينب : ومضايقه من ايه يا كنز ايه اللي حصل ومخليكي تضايقي
كنز : مضايقه علشان مش عرفه اخرج لوحدي ولا عرفه اتكلم مع حد ولا عرفه اتنفس من غير ما كل واحد في البيت يكون عارف انا عوزه اعيش براحتي مش حبه الخنقه دي
زينب : الخنقه دي بنات كتير بتتمني انها تكون مكانك وفي عيشتك يا كنزي عيشي عيشت اهلك يا كنز وانسي احلام العصر دي وركزي في حياتك لحد ما تتجوزي اللي انتي عوزاه ابقي اعمليه براحتك
كنز بسخريه : اتجوز هه اتجوز واخد وانا بحب غيره طب ازاي ؟

 

 

زينب : لما تتجوزي وتعيشي في الحلال مع جوزك هتندمي علي حبك لمصطفي علشان لو كان شايفك حاجه غير اخته كان اتجوزك يا كنز وانتي عرفه كدا
كنز ادركت الحقيقه راحت شدت الغطي ونامت في هدوء وادت ضهرها لزينب : اطفي النور يا زينب
زينب اتنهدت وقامت طفت النور : ربنا يريح قلبك يا ختي ” وراحت نامت علي سريرها ”
………………………………
” في اوضة غالب ”
غالب كان نايم علي السرير ودراعه ورا ضهره بيسمع مسلسل ” الفتوه ” لانه بيعشقه لقي رساله جتله علي الواتس
غالب بستغراب : دا مين الواثق من نفسه دا اللي ببعتلي وانا بسمع المسلسل ” ومسك الفون وفتح الرساله اول ما شافها ابتسم الرساله كانت من رقم بسمله كتبه ‘ غالب انت صاحي ‘ ”
غالب ببتسامه كتب : ولو نايم اصحالك يا بسبوسه
بسمله : يلهوووي يلهوووي علي كلامه احم اجمدي كدا دا اول كلمه لسه ” وكتبت ” انت عامل ايه
غالب : انا فل الحمدالله وبقيت فل اكتر لما بعتي وحط اموشن بيغمز
بسمله اتكسفت وكتبت : طب انا هنام باي
غالب بسرعه : خدي هنا يا بت تنامي فين يعني تبعتي كلمتين وتقولي هنام دا عند جدك بصي انا هرن
بسمله قبل ما تكتب كان غالب رانن عليها فتحت عليه بصوت واطي علشان شهد نايمه علي السرير اللي جنبها : الووو
غالب ببتسامه : احلي الوو اسمعها دي ولا ايه
بسمله : انا مبعرفش ارد علي الكلام الحلو يا غالب

 

 

غالب : مش طالب رد انا الرد واصلني من زمان والله بس ايه دا انتي كبرتي امتي كدا انا اخر مره شوفتك فيها كنتي عيله بضفاير مكنتش اعرف انك احلويتي كدا
بسمله ببتسامه : ما هو انا مبطلعش برا البيت كتير علشان كدا محدش يعرفني وعلي فكره انت برضو قمر وتخطف القلب في ثانيه
” غالب وبسمله فضلو يتكلمو في الفون لحد ما راحت عليهم نومه الاتنين ”
………………………………
” في الصباح في بيت الحبايبه اخلام ورشا والبنات صحو بدري علشان يجهزو الأكل علشان دي اول مره ليلي هتتعزم في البيت بعد الجواز ”
احلام وهي بتلف المحشي قالت بتردد : رشا المحشي دا كفايه ولا اعمل كمان
رشا وهي بتلف ورق العنب : تعملي كمان ايه دا احنا عملين كرومب وورق عنب وكوسه كدا حلو اووي
اسراء بضيق دخلت وهدومها كلها تراب : انا عوزه افهم ايه كل التراب اللي في البيت دا امال لو مكناش بنضف بقا
احلام بصويت : ارجعي التراب هيقع في الاكل ارجعييي
بسمله من برا : اسراء تعالي افرشي معانا السجاد انجزي
اسراء : اللهم اني صايمه والا كنت قلية ادبي عليكم كلكم والله
” احلام بصتلها بنظره خليتها تمشي من سكات ”
رشا : شهد بت يا شهد
شهد جت ليها : نعم يماا

 

 

رشا : طلعي الكنافه من الفرن وتعالي اعمليها يلا
شهد وهي بنطلع الكنافه وتعد جنبهم علي الارض: والعصير مين هيعمله ؟
احلام : هقوم اعمله اهو بس خلصي انتي الكنافه
جمال صحي علي الخبط والتنفيض بتاعهم : في ايه يا بت انتي وهي بترزعو في ايه ؟
بسمله : ليلي وجوزها جاين علي الفطار ونرتب البيت علشانهم
جمال بضيق : وعملين الافلام دي علشان ابن الجبراني داخل بيتنا دا جدي اتجنن رسمي ادخلي يابت اعمليلي كوباية شاي
بسمله : شاي ؟! شاي ايه انت فاااطر
جمال بغضب : انتي مالك انتي يابت ادخلي اعملي من سكات بدل ما اجي اكسر وشك
بسمله بغضب : انشالله ماشربت مش عمله حاجه واحذ ذنبك ادخل اعمل لنفسك يباا
جمال مسكها من شعرها : لما اقول حاجه اعمليها من غير كلام
رشا قامت شالتهم من بعض : في اييه يا جمال قايم بتضرب اختك علي الصبح ليه
بسمله بغضب : علشان الزباله فاطر وعاوزني اعمله شاي
جمال بغضب جاي يضربها رشا وقفت في وشه بغضب : في ايه يلااا احترم نفسك وايدك متتمدش علي اختك وانت فاطر ليه يا اخويا
صفوان وهو داخل البيت وفي ايده اكياس : معاه عذر يا خالتي معلش ؟
جمال بغضب : احسنلك متتكلمش ومحدش ليه دعوه افطر مفطرش انتو مش اللي هتحسبوني
صفوان : يبقي تعمل طفحك وحجاتك بنفسك مش هتبقي فاطر وتقرف فينا علي الصبح وانا بقولك اهو اصطبح وقول يا صبح بدل ما ازعلك يا جيمي ” وبص لإسراء ” خدي يا ساره دخلي دا لأمك علي ما اصحي امي “

 

 

” جمال دخل اوضتة ورزع الباب بغضب ”
رشا بغضب : بس لما ابوك وجدك يرجعو يا جمال بتتشد اووي في غيابهم ” وبصت لبسمله ” روحي اعدلي طرحتك وتعالي ومتتكلميش معاه خالص
احلام : رشا صفوان جاب جلاش بدل الرقاق
رشا :والله جدع رقاق ايه اللي زي العيش دا اعملي الجلاش حلو “والكل بدء يشوف شغله ”
بسمله راحت الاوضه بتاعتها تعدل طرحتها لقت فونها بيرن وكان غالب ابتسمت وردت علطول : الوو … ايه اللي مصحيك بدري كدا ؟
غالب ببتسامه وهو بيحلق دقنه : عندي شغل النهارده بدري قولت اصطبح بصوت القمر
بسمله ضحكت بصوت : يلهووي علي كلامك بيودي في داهيه
غالب بوقاحه : عليا الطلاق انتي كلك علي بعضك تتكلي اكل كدا
جمال فتح الباب فجأة ودخل : بتكلمي مين يابت انتي ؟!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى