روايات

رواية بنت العدو الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الجزء الثاني والأربعون

رواية بنت العدو البارت الثاني والأربعون

رواية بنت العدو الحلقة الثانية والأربعون

” صباح تاني يوم اللي هو قبل يوم كتب كتاب صفوان واسراء ليلي صحت الصبح مع مصطفي علشان تفطره قبل ما يروح الشغل جهزت الفطار وراحت قعدت جنبه تفطر معاه ”
ليلي : هروح النهارده بيت جدي علشان اسراء زعلانه ومعاها حق ولا روحت معاها وهي بتجهز عفشها ولا سعدتها في اي حاجه
” مصطفي كمل اكل وهو ساكت متكلمش ولا رد ”
ليلي بنرفزه : مصطفي مبكلمش نفسي علي فكره لما اكلمك رد عليا بلاش الاسلوب الزفت دا
مصطفي بصلها ورجع تاني كمل اكل : اسلوب زفت امممم وايه كمان كملي
ليلي بصوت عالي شويه : يا مصطفي مش كل ما اقولك عوزه اروح عند بيت اهلي تتغير 360 درجه بالشكل دا اللي هتتجوز بكرا دي اختي اللي في فرحي مسابتنيش ولا لحظه وانت مش مقدر دا
مصطفي بهدوء : انا متغيرتش ولا حاجه انا مستنيكي تكملي وتبطلي تعلي تصوتك وتتنرفزي بدل ما تزعلي مني وتشوفي تغيري بجد

 

ليلي غمضت عيونها بهدوء : طيب تمام انا عوزه اروح عند بيت جدي يا مصطفي علشان اكون جنب اختي النهارده وبكرا ؟
مصطفي :ايوااا كدا بقا نتكلم الكلام التمام النهارده وبكرا يعني بالعربي هبات النهارده واجي بكرا صح ؟
ليلي : مقولتش هبات قولت هروح النهارده وهرجع بليل وهرجع اروح بكرا من الصبح وهرجع معاك بليل دا كل اللي قولته موافق تمام مش موافق ……. تمام برضو انت جوزي ولازم اسمع كلمتك ؟
مصطفي بصلها : ماشي يا ليلي روحي قومي اجهزي علشان اوديكي قبل ما اروح الشغل
ليلي : يوووه ما انا مش عوزاك توديني وانت مضايق يا مصطفي
مصطفي بهدوء : قولت روحي يا حبيبتي زعلانه قولت مفيش مرواح زعلانه طب قوليلي اعمل ايييه يا ليلي
ليلي : وديني وانت راضي ومرتاح ؟
مصطفي : روحي يا ليلي انا راضي ومرتاح روحي يا حبيبتي مبسوطه كدا
ليلي بصتله : عوزه اشتري بدله لكتب الكتاب بتاع اسراء مش عوزه فستان ؟
مصطفي من غير ما يبص ليها : مفيش بدل هتتلبس فيه حجات محترمه وطويله هتتلبس يا كدا يا متروحيش ؟
ليلي : بس انا نفسي اجيب بدله هجيب البنطلون بتاعها واسه والجاكت طويل بس والنبي وافق ؟
مصطفي بنرفزه : عليه الصلاة والسلام بس برضو مفيش ميتين ام بدل هتتلبس هتلبسي حاجه وسعه وطويله ومش ملفته
ليلي بزعل : معنديش فساتين ولا حاجه حلوه البسها في كتب الكتاب اسراء كانت هتلبس بدله بيضه وانا وبسمله وشهد كنا هنلبس بدله سودا ؟

 

مصطفي : اللي يلبس يلبس مدام رجالتهم موافقين ملناش دعوه لكن انا مش هلبس مراتي بدله مفصله جسمها الحلو والوحش يبصلها
ليلي : هجيبها واسعه والله العظيم
مصطفي : البدله الواسعه علي الست زباله مش هنضحك علي بعض خليكي رقيقه وشيك عرفه لما تلبسي بدله هيقولو ايه اللي ليلي عملاه في نفسها دي وجوزها راضي بكدا ابقي انا في نظر الكل بقرون لكن لما تلبسي حاجه طويله وواسعه وشيك الكل يحلف بيكي خليكي عقله يا ليلي انتي ام بنت ” وقام يغسل ايده ”
” ليلي شالت الاكل وفعلا اقتنعت بالكلام بتاعه قامت غسلت مواعين الفطار ”
مصطفي دخلها المطبخ : لو هتروحي البسي يلا عبشان مش عاوز اتأخر النقاش في البيت بيدهن عاوز اروح قبل ما يخلص
ليلي : هو دهن الصاله لونها ايه ؟
مصطفي : انتي مش طلبتي بيج لشقه كلها يابنتي ؟
ليلي : طب الحمدالله انه دهن بيج لان الاضاءه عوزاها صفرا والبيج مع الاضاءه الصفرا هيعمل لون جميل
مصطفي : عملنا كل الحجات دي والكهربا خلصت لسه بقا العفش
ليلي : هو مش احنا هناخد العفش اللي في الشقه هنا ؟
مصطفي : ولما نيجي نبات هنا هنبات فين ولا مع مين الشقه هنا هتفضل زي ما هيا وهنجيب كل حاجه جديده للشقه الجديده
ليلي وهي بتقلع هدومها علشان تغير : وهتاخدني امتي اشوف البيت بقا
مصطفي وهو بيسرح شعره : لما البيت يخلص كله هخدك اوديكي علشان ترتبي العفش براحتك وتختاري
” ليلي لبست وخلصت وجهزت هدوم سلمي واخدت معاها الإسدال واخدت سلمي وهي نايمه براحه ونزلت مع مصطفي ركبت العربيه معاه وراحت علي بيت جدها ”
…………………………………..

 

” في منزل عائلة الحبايبه وصل مصطفي بعربيته قدام البيت كان جمال وصفوان وسالم قعدين نزل من العربيه ووراه ليلي اللي شايله سلمي ”
جمال : وانا اقول الشارع بتاعنا ريحته حلوه ليه اتاااري مصطفي الحبراني بجلالة قدره في حارتنا
مصطفي قلع نضارته وضحك : الشارع ريحته حلوه بالي فيه يا عم جماال ” وحضنه وراح لصفوان حضنه ” اخبااارك يا عرريس
صفوان : قاااعد اهووو يا اخويااا هعمل ايه يعني
مصطفي : اوبااا العريس وزعلان فاال وحش خد بالك ” وسلم علي سالم اللي ملبوخ في ليلي وسلمي وقعد جنبه مصطفي بص لليلي انها تدخل جوا وفعلا اخدت سلمي ودخلت ”
جمال عمز صفوان : شاايف السيطره من نظره وحده دخلت عارف لو انا اللي ببص كدا لمروه خطيبتي عليا النعمه من نعمة ربي لتفضل شهر تفكر انا اقصد ايه
صفوان بضحك : مش كلهم ليلي
جمال بضحك : ولا كلهم مصطفي الجبراني
سالم : والنبي دوول حد يعتمد عليهم ببوس في رجل جمال من الصبح يمسك بدالي الشغل ويخليني ارتاح مش راضي طب قولي يا مصطفي لما ابني مش راضي يمسك شغلي اروح لمين يمسكه
جمال : يابا قولتلك همسكه بس مش دلوقتي متحرقش جاز كتير بقاا

 

مصطفي وهو مربع ايده : مش هتمسكه دلوقتي امال هتمسكه امتي يا جمال ؟ ابوك راجل كبر في السن عاوز يعد مرتاح في بيته من غير ولا هم شغل ولا التفكير فيه وانت بسم الله مشاء الله خلاص يعتمد عليك
جمال : يا ابو سلمي انت مش فاهمني انا هتجوز يوم الصباحيه عليا الحلال من ديني لكون ماضي علي عقد ان هستلم الشغل مكانه بقوله يصبر لما اتجوز بس مفيش صبر
صفوان : وهتفرق ايه لما تتجوز يا جمال ؟
جمال : مش هتفرق لحد فيكم بس هتفرق ليا كتير اووي سبوني علي راحتي بالله عليكم بقا
سالم : انت حو اعمل اللي يريحك يا جمال براحتك يا كبيري ” وقال بصوت عالي ” الشاااي لجوزك يا ليلي
ليلي بصت ليه من الباب : بعمل اهو يا عمو متخليش مصطفي يمشي
مصطفي : لاء انا ماشي علشان رايح لنقاش خلي الشاي لما ارجع
” اسراء كانت في شقتها اول ما سمعت صوت ليلي نزلت جري عليها كانت احلام شايله سلمي اللي بتعيط عوزه ليلي وليلي بتعمل شاي ”
اسراء : فكيتي الحظر اللي عملتيه علي نفسك اخيرا يا ست ليلي اهو
ليلي بصت ليها ببتسامه وزغرطت : عروستنا اللي حقها علي قلبي وعيوني عرفه ان مقصره بس وربنا غصب عني ” وبصت علي سلمي ” شايفه من ساعة ما دخلت البيت وهي بتصرخ كدا
اسراء حضنت ليلي : وحشتيني اوووي معرفش ان الجواز كان هيفرقنا اوي كدا
ليلي بدلتها الحضن بشتياق : لو ساعة من ايامك وايام كوباية الشاي بتاعتك واحنا قعدين قدام البيت ” وقالتلها بهمس ” بس حضن مصطفي احسن من دول كلهم
اسراء بضحك : طول عمرك سفله يا بتاااعت مصطفي ” وشالت سلمي ” بتعيطي ليه بس يا عمر خالتو وقلبها
” سلمي بتعيط اووي وعماله تتمايل علي ليلي لحد ما اخدتها اول ما شالتها اتعلقت في رقابتها ”
ليلي : بس يا عمر ليلي وروحها بس نروح لمصطفي

 

سلملي بعياط وتقطيع في الكلام : باااباااااا باباااااا
ليلي : حاضر هنروح لبابا حااضر ” واشتالت الشاي من علي النار ومليت الكوبايات ” هطلع اوديهم بسرعه قبل ما مصطفي يمشي بس خلي سلمي معاكي هنا يا ماما احلام علشان لو شافت مصطفي مش هتسكت ” وطلعت علي برا ”
مصطفي كان ماشي ليلي وقفته : استننني الشاي اهو اشربه وامشي
مصطفي : سلمي بتعيط كدا ليه يا ليلي ؟
ليلي : مش متعوده علي انها تيجي هنا ولا متعوده علي البيت بالعربي كدا عوزاك
مصطفي اهد الشاي منها : طيب ادخلي هاتيها وتعالي
ليلي وهي بتنفض قميصه : هتاخدها معاك ولا ايه
مصطفي : لاء مش هعرف بس مش عاوزها تعيط كدا
ليلي : ما هي لو شافتك هتعيط اكتر سيبها انا هرضعها وهنيمها
مصطفي بصلها : صح مش هتبطل عياط طب يلا علي جوا مش عاوز المح طيفك برا وخدي بالك من سلمي اما عرفتك اهووو
ليلي : طيببب يا حبيبي حااضر ” ودخلت علي جوا واسراء اخدتها وطلعت علي شقتها كانت ام صفوان وزينب ورشا بيرتبو لسه في النيش اسراء بدأت تفرج ليلي علي حجاتها وليلي تقولها هتحتاج ايه ومش هتحتاج ايه وتعمل ايه في الحجات دي وبدأت ترتب معاهم الشقه وسلمي مع احلام اللي عماله تلعب معاها بحجات وسلمي نوعاً ما بدأت تتأقلم ”
” ليلي هي وشهد بيعلقو هدوم اسراء في الدولاب واسراء بتكوي ليهم وتحط علي السرير ”
شهد بخبث : بس ايييه مصطفي مسيذر اووي يا ليلي قالك مفيش مرواح يبقب خلاص الكلمه مش هتتكسر
اسراء : بتقووولي اييه يمااا دا مسيطر من قبل ما تتنيل تتجوز

 

ليلي ببتسامه : يعمل اللي هو عوزه سيدك يابت انتي وهي …… دا كفايه طلته وهو رايح مكان كفااايه ريحة برفانه شكل هدومه وهي في الدولاب ……. انا وقعه في عشق اي حاجه تخصه يا بنات
شهد بصت لإسراء : المفروض ان كنت بستفزها بس الظاهر قلبت عليه مشاعرها
ليلي بضحك : اي حاجه فيها مصطفي الرايه البيضه برفعها واوامر حبه بجمعها دا بنته اللي بسه مكملتش السنه مجرد ما بتسمع صوته بتفرح انااا بقا اعمل ايه
شهد : تفرحي ما انتي بنته الكبير بفرق السن اللي بينكم دا دا بكرا شعره يشيب وانتي لسه دي القمر هتقولي يااني علي بختي
ليلي برفع حاجب :دا هو بختي الحلو يا حقوده دا هو الحاجه اللي بحمد ربنا علي وجودها في حياتي دا هو الحاااجه اللي عوضتني عن اي وجع وزعل في عمري دا بختي الحلو فعلا
شهد بضحك : هنا سأستكت كثيرا علشان يسقط كل حاجز بين العشق وخصوصا لو عشقك لمصطفي
اسراء شغلت اغنية عم يا صياااد : نسيب اللي في ايدينا بقااا شويه ونفرفش عن نفسنا شويه واكتسحي المسرح يا ليلي
“ليلي ضحكت ووقفت في نص الاوضه ورقصت وقسمت علي بدايه الاغنيه صح الوقت عدي ما بين الضحك والهزار ”
………………………..
” في منزل عائلة الجبراني ”
” بسمله مضايقه من غالب علشان قالتله عوزه اروح عند اهلي قالها ليلي هناك ومفيش مرواح ولما نزلت تقول لحماتها قالتلها ومين يقف معايا في المطبخ خليكي كفايه ليلي هناك اضايقت من البيت كله ”
انصاف : هنفضل نكنس ونمسح في الصاله والمندره طول النهار سيبي المخروب التليفون من ايدك يا كنز وادخلي اغسلي المواعين اللي في المطبخ

 

كنز : ما تقولي لزينب تقوم تغسلهم مفيش غير كنز اللي تعمل وتسوي
انصاف بزعيق : هو كل ما اقول لوحده فيكم قومي اعملي حاجه تقولي قولي لتانيه قومي قامت قيامتك اغسلي المواعين بدل ما اتصل بأبوكي يجي يربيكي
كنز قفلت الفون بضيق ودخلت علي المطبخ : ايه الحياه دي يا ربييي فيين الصابون الساايل يا خالة اميمه العلبه اللي هنا فاضيه
اميمه : في علبه كبيره تحت الحوض حطي منها شويه في العلبه الفاضيه ورجعي الباقي مكانه
غالب كان لبس وخلص ونزل علي تحت وكان مصدع جدا : بسمله اعمليلي كوباية قهوه علشان مش قادر من الصداع
بسمله بصلته : انا بمسح الصاله روح خلي حد يعملك
غالب اتجنن من ردها وراح مسك دراعها بغضب : لما اطلب منك حاجه لو بتعملي ايه يغوور وتشوفي انا عاوز ايه فاااهمه
ليلي بصويت : سيب ايدي يا حيوان سيبب
” غالب كان خلاص جاب اخره وهيضربها وقفه صوت فاطمه ”
فاطمه شدت بسمله جنبها : من امتي واحنا وجالتنا بتضرب نسوانهم يا غالب غلطت ليها اهل يترد عليهم لكن مش نمد ايدينا عليهم
غالب بزعيق : لاء يماا لما المره تكون سافله ومفيش تربيه ولا عارفه تتعامل مع جوزها ازاي حقي انا بقا كاجوزها اعلمها الادب
فاطمه بغضب : اسكتت يا غالب ووطي صوتك عملتلك ايه هي ؟
بسمله بعياط : امبارح قولتله عوزه اروح عند بيت ابويا مع ليلي زعق فيا وقالي لاء خليكي في البيت مدام ليلي راحه قولتله انا مالي بليلي انا عوزه اروح علشان خاطر بنت عمي زعق فيا وراح نام والصبح صاحي مقلوب عليا كدا
غالب بغضب : ودا الوضع ومفيش طلوع من البيت دا غير بمزاجي واقفلي علي الحوار علشان مش عاوز اجي اقفله ليكي بطريقتي ” وطلع علي برا ورزع باب المندره وراه ”
فاطمه بصت لبسمله : شوفي رغم عصبيه مصطفي بس الوحيده اللي بتقدر تسيطر عليه وعلي غضبه هي ليلي اتعلمي منها لما جوزك يغضب تكون هدايته يا بسمله مش تكوني مصدر غضبه

 

بسمله بعياط : والله انا بتمني الرضا ليه يرضي بس هو كدا لو قفلت معاه تقفل لنهايه
فاطمه طبطبت علي ضهرها : قومي اغسلي وشك واعملي كوباية قهوه ليه واطلعي اعدي معاه برا هو اللي ليكي جوزك وحبيبك وابوكي يا حبيبتي يلا
” بسمله فعلا راحت غسلت وشها وراحت عملت قهوه وطلعت ليه كان قاعد بيشرب سجاير قدام البيت راحت قعدت جنبه ”
بسمله حطت ايدها علي راسه تشوف درجة حرارته : دماغك سخن خد اشرب القهوه علي ما اجيبلك حبايه تاخدها
غالب : مبسوطه يا بسمله تخليني ازعلك وازعقلك كدا
” بسمله بصت للأرض وفضلت ساكته ”
غالب : انا لما اقولك علي حاجه لاء يا بسمله يبقي خلاص لاء انا عارف انا بعمل ايه دراعك وجعك
بسمله : لاء مش واجعني انا مضايقه من معملتك ليا بس
غالب : حقك عليا يا بسبوسه قومي بقا ادخلي جوا علشان الحاره كلها دلوقتي زمانها قعده قصادنا
بسمله : تصدق ان دي اول مره اخرج اعد قدام البيت من اول ما اتجوزنا
غالب : واخر مره علشان موتيني والا ان الاقي حد من نسوان عيلتنا قاعد قدام البيت اكيد بقا مش هسكت لمراتي
بسمله : طيب انا عوزه اروح لمامتي اشوفها
غالب بغضب : يعني انتي عاوزه كلمتك تمشي عليا برضو مفيش فايده يعني
بسمله : طيب مش عوزه اروح بس خدني هاتلي هدوم لكتب الكتاب بكرا
غالب حاسس بدوخه بس في نفس الوقت مش مبين : طيب يا بسمله اطلعي البسي
” بسمله فرحت اووي زي الطفله وطلعت جري علي شقتها تلبس وغالب دخل لفاطمه وقالها هاتي حاجه لدوخه وجابت ليه ونوعا ما بدء يتحسن بسمله نزلت وراحو علي المول يشترو الهدوم ”
” في المول ”
بسمله وقفه قدام البدله السودا : ايه رأيك اجيب دي ؟
غالب واقف قدام دريس ازرق رقيق جدا : وايه رأيك نجيب دي ؟
بسمله : انا عوزه بدله مش دريس ؟

 

غالب : ادخلي البسي بس وريني كدا شكله هيبقي عامل ازاي ؟
بسمله بعند : مش هجيبه ؟
غالب بصلها : مش هجيب غير الدريس دا ؟
بسمله بعند اكبر : مش هجيبه يا غالب
” بعد العند والضيق والخناق بسمله جابت الدريس اللي غالب قال عليه وجابت الهيلز والطرحه تحت اشراف غالب ”
بسمله مسكت دراعه : بستمتع اووي وانا بصرف فلوسك وديني افطر في مطعم بقااا
غالب مسك ايدها والايد التانيه فيها الاكياس : اصرفي يمااا اصرفي تعالي عوزه تفطري ايه
بسمله : في وجبه كدا بتكون فيها فراخ بانيه وعيش كيزر وبيبس وكاتشب وحجات من دي عوزه افطر منها
غالب بضحك : هتفطري فراخ ؟! حاااضر ياستي ” واخدها وراح علي المطعم اللي موجود في المول ”
…………………………..
” في منزل مروه ”
” مروه عماله تبص علي الدبله ومبسووطه بيها اوووي ”
نجوي قعده قدام التلفزيون بتتفرج : انتي هتروحي كتب كتاب بنت عم خطيبك دي يا مروه
مروه : ايوا يا ماما جمال كلم بابا ووافق ان اروح ايه المشكله
نجوي : والله يا مروه مش عوزاكي تتغربي عني ماله ياسر ابن عمك جمال احسن منه في ايه ايه المميز في جمال مش في ياسر ؟

 

مروه بصتلها بغضب بس حاولت تتكلم عادي : جمال انا بحبه وبعد الايام علي صوابعي علشان اكون في بيته ومراته انا متقبله جمال زوج ليا جمال كان معايا وقت حزني وبيقولي انا جنبك متخافيش جمال بيعمل علشاني مش علشان نفسه اوعي في يوم تقوليلي ايه المميز في جمال ومش في ياسر علشان جمال اتخلق علشان يكون ليا وبس يا ماما
نجوي : انا قولت ايه علشان تقومي فيا كدا يابت مكنتش كلمه ؟
مروه : انا مقومتش فيكي يا ماما ولا حاجه انا بس بوضحلك حاجه انتي مش واخده بالك منها مش اكتر
نجوي : ربنا يسعدك يابنتي في حياتك هتلبسي ايه وانتي راحه
مروه : جمال مشرط عليا ممنوع لبس ضيق ولا بناطيل هلبس دريس جديد من بتوع جهاز الفرح بتاعي وخلاص
نجوي : طيب ما تلسي بنطلون من الواسعين اللي عندك علي البليزر وخلي لبس الفرح زي ما هو
مروه : ياستي هو قايل ولا واسع ولا ضيق بناطيل خاالص لاء انا هقصر الشر والبس دريس وخلاص انتهي الموضوع ” وفونها رن وكان جمال وقامت دخلت اوضتها ” الوو ايوا يا حبيبي
جمال : ايوا يا مروه افتحي نت يا حبيبتي بعتلك صور لشقه بعد ما خلصت
مروه بفرحه : بجد يعني العفش بتاعي هيبدء يترتب فيها
جمال ببتسامه : بإذن الله المهم افتحي وشوفي الصور وركزي علي اوضة النوووم يا مروه علشان لو جيتي في يوم تقوليلي مش مرتاحه في شكلها عليا النعمه اعلقك
مروه برفع حاجب : واشمعنا بقا اوضة النوم يا جمال باشا

 

جمال ضحك : دماااغ زباله بس اوكي هقولك ليه هلشان الاوضه اللي هنقيم فيها لازم نكون مرتاحين فيها احنا الاتنين فهمتي يااا ساالكه
مروه بضحك : بالله انت اللي كلامك غلط ما انت سايب الشقه كلها وبتقولي وركزي علي اوضة النوم عاوزني افهم ايييه
جمال : كل خير يا حبيبتي كل خير شوفي الصور يا مروه وانا هقفل علشان وصلت البنك هسحب فلوس علشان محتاجهم لما اروح هكلمك
مروه : في رعاية الله يا حبيبي ” وقفلت وشافت الصور بتاعت الشقه وكانت مبسووطه اووي بيهم ” والله لو عشه بس جنبك هتبقي قمر وهبقي مبسوطه وفرحاانه
……………………….
” في شقة اسراء ليلي وشهد حرفيا ماااتو من كتر الترتيب والتنضيف في الشقه واسراء اصحابها جم ليها يسعدوها وهي نزلت ليهم تجيبهم اللي كانو جاين نوال و فاتن ”
اسراء ببتسامه : ادخلي يا نوال مالك يابنتي مفيش حد دا ليلي وشهد مفيش حد غريب ادخلي يا فاتن
فاتن دخلت ووراها نوال : واو الشقه تحفهه يا سوسو اختيارك ولا اختيار العريس بقاا
اسراء : احنا الاتنين انا وصفوان هو اختار حجات وانا حجات

 

نوال كانت وقفه في الشباك شافت مصطفي وهو نازل من العربيه : بناااات تعالووو شوفو المز اللي ناازل من العربيه دا كدا مييين دا يا اسراء
فاتن راحت بصت معاها : ايه الشياكه والاناقه دي دا مخلووق اكيد غلشان يكون جوزي ” وضحكت ”
شهد بهمس لليلي : دول بيحبو في مين ؟ وبعدين هو اي حد بيشوفوه بيحبو فيه
نوال : اسراااء دا مين الواد دا يلزمني
اسراء راحت بستغراب : هو مين دا ” وبصت من الشباك ” دا مصطفي جوز ليلي ؟
” ليلي كانت بتمسح في المرايه بتاعت البار بالورقه اول ما سمعت اسم جوزها ايديها وقفت بالورقه علي المرايه وسمعت معاكسات البنات ليه الدم غلي في عروقها وبصت ليهم بكل غيره وشر ”
ليلي :………؟!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى