روايات

رواية بنت العدو الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم ندا علي

رواية بنت العدو الجزء التاسع والثلاثون

رواية بنت العدو البارت التاسع والثلاثون

رواية بنت العدو الحلقة التاسعة والثلاثون

” الصبح في شقة غالب ”
“غالب طلع من الحمام وعلي وسطه فوطه كبيره دخل المطبخ لقي بسلمه لبسه شورت ابيض وتوب ابيض ومنظرها يحبس الانفاس ”
غالب وقف علي الباب : وانا اقول الروايح الجميله دي منين اتاري الست بسمله راضيه عني وقايمه بجلالة قدرها تعملي فطار دا ايه السعد دا قسماً بالله لولا مستعيبها لزغرط
بسمله بصتله برفع حاجب وفضلت تتمايل لحد ما راحت عليه حوطت رقابته وباست شفايفه بدلع : عيون الست بسمله وقلبها صباح الورد علي عيونك يلا روح البس وتعالي اكون خلصت الفطار
غالب رافع حواجبه الاتنين وقال بصدمه : يا بحلم يا بتخيل لكن الحقيقه انا وانتي عرفينها ” بص علي جسمها ” لابسه شورت ودي عليا النعمه ما حصلت في اسبوع جوازنا ايه اللي غيرك كدا بقا
بسمله بجرائه وهي بتمشي ايديها علي صدره : لما ادلع جوزي واهتم بيه فيها زعل ؟

 

غالب بضحك : زعل ايييه بقولك لولا مستعيبها كنت زغرطت بس ايه القمر والعسل دا مكنتش اعرف انك جميله اووي كدا
” بسمله قربت منه علشان تبوسه افتكرت الاكل سابته ورجعت علي البوتجاز تاني ”
غالب برفع حاجب : ايه جو اشوقه ولا ادوقه دا بقاا ما احنا كنا زي العسل من شويه ؟
بسمله بضحك : الاكل هيتحرق ومش هتفطر وهتتأخر وترجع تزعق وامك تسمع وانزلها تحت تسمعني كلمتين ليه وعلي ايه روح البس هدومك علي ما اجهز ” وسقفت علي ايدها ليه ” يلاا يلاا
غالب : مسيرك يا ملوخيه تيجي تحت المخرطه ” وراح علي الاوضه يلبس رن علي مصطفي اكتر من مره بس مبيردش ”
غالب فتح الواتس وبعت ريك : النموسيه كحلي ولا ايه يادرش قووم يبااا ورانا مصالح لو مش فاضي انا برضو مش فاضي خلينا اجازه النهارده
” مصطفي صحي علي هزت الفون وكان صامت فتح لاقي غالب باعت رسايل فتحها وسمعها ”
مصطفي : تصدق بالله الواحد مش قادر يقوم يلبس حتي خلينا النهارده نرتاح وخلاص ” وقفل الفون وبص علي سلمي اللي نايمه علي دراعه ونام تاني ”
” غالب اول ما سمع ان مصطفي مش نازل فرح اوووي “

 

غالب بضحك : لاء يا دنيا انا مش متعرد عليكي مفرحاني كدا الوليه اللي متجوزها راضيه عني مصطفي سمع كلامي واخدنا اجازه الوضع مش مطمن لالا ” ولبس بيجامه بيتي وطلع لبسمله وفضل يطبل علي الباب ”
غالب وهو بيطبل : يلا معايا قاعد لوحدك كدا كدا سرحان شيطان يوزك في سكه شمال يفضل يقولك العب يلاااااا
بسمله وهي بتضحك وبترقص بالمعلقه : العب يلاااا العب يلااا ” وبصت لغالب ” انت مش سااالك يلا
غالب قعد واخد حله : طيب اسمعي الحته الجايا دي احم احم ” وطبل بحتراف ” وقبلتك صدفه ضحكت عشت معاكي في روقان بعشق هواكي يابت بطلت اشرب دخااان
بسمله راخت عليه بضحك وهي بترقص : كدااب امال علبة السجاير اللي جوا دي ايه
غالب بضحك : دخان من نوع اخر يا قشطه
بسمله اخدت الطبله : اسمع مني انا بقا احم قلبي حبيب قلبي بدمنو اي حبيب غيرو بركنوو ايه يعني الكل يحزنو اهم حاجه يفضل فرحاااااان
غالب قام وقف وفضل يقرب عليها بخبث : حبيب غيره اممم ليه هو حد جرب يقرب ولا ايه
بسمله بخوف : دي اغنيه والله بطل تظلم فيا بقا
غالب حط ايده علي وسطها بخبث : وحشتيني يابت يا بسبوسه

 

بسمله ببتسامه : والله وحشني اكتر ايه الغيبه دي كلها يا جدع ؟
غالب باس خدها بضحك وقال بخبث :انا بقا من وانا عندي شهرين وانا بموووت في البسبوسه امي كانت بتتوحم عليا فيها اصلا تخيلي بقا اتجوز وحده اسمها بسبوسه اعمل فيها ايه ؟
بسمله : متعملش حاجه اشكر ربنا ليل نهار علي وجودي في حياتك يا استاذ غاالب باشا
غالب اشتالها : ما انا هروح اشكر اهو
بسمله بضحك وهي مسكه رقابته : الاكل يا غااالب
غالب : والنبي دا وقت اكل اسكتي يا بسمله اسكت
……………………………………..
” في شقة مصطفي ”
” الساعه بقت 2 الضهر وهو وسلمي لسه نايمين وليلي كانت طبخت وخلصت ودخلت ليهم تصحيهم ”
ليلي : مصطفي حبيبي قوم الساعه بقت 2 كفايه نوم كدا ؟
مصطفي اتقلب في السرير وقال بنوم : الساعه 2 الضهر معقول نمت كل دا
ليلي : قوم يلا يا حبيبي زمانك جعان انا خلصت طبيخ اهو اغرف ولا ايه ؟

 

مصطفي اتعدل علي السرير : هقوم استحمي كدا واصلي الضهر تكوني عملتي الغدا
ليلي راحت قعدت جنبه ببتسامه : حبيبي اللي بحبه وبمووت فيه عامل ايه كدا طمني عنك يا جدع
مصطفي بصلها بطرف عينه : اممم انجزي عوزه ايه من غير لف ودوران
ليلي ببتسامه : عوزه اخرج معاك والنبي والنبي خرجني همووت واخرج جالي اكتئاب من البيت
مصطفي : خلااااص اسكتي انا اجازه النهارده نتغداا كويس كووويس ونروح نشرب حاجه برا
ليلي : عيد كلامك كدا هو ايه اللي نتغدا كويس ونروح نشرب حاجه انت تاخدني مول كايرو فيستيڤال وناكل هناك غير كدا متخرجنيش بقاا
مصطفي ضمها لصدره وغمز لها : والمقابل ؟!
ليلي حوطت رقابته : اللي انت عوزه انا موافقه بيه
مصطفي غمز : انا عاوزك ” وهمس في ودنها ” ترقصيلي ؟
ليلي ضحكت بدلع : لما نرجع بقااا هدلعك
مصطفي بضحك : لاء مدام هتدلعيني انا معاكي اهو قومي البسي ولبسي سلمي ” وقالت بتحذير ” والبسي لبس ابن ناس
ليلي بتفكير : طيب انت هتلبس ايه ؟
مصطفي وهو بيقلع التيشيرت : انا هلبس قميص ابيض وبنطلون ابيض وانسي حوار انك هتلبسي زيي روحي البسي عبايه وطرحه ولبس محترم

 

ليلي : عندي دريس ابيض هلبسه ؟
مصطفي : البتاع الضيق دا ؟
ليلي : ضيق لما كنت حامل لكن دلوقتي خسيت ومظبوط عليا
مصطفي : بصي يا ليلي هتلبسي لبس حلو ومحترم هنروح واحنا مبسوطين هتمشي بدماغك انا مش خارج
ليلي بغيظ : هلبس عبايه زفتتت اسككت
مصطفي باس دماغها : جدعه يا حبيبتي ربنا يهديكي اكوي القميص الابيض بتاعي بقا ” ودخل علي الحمام ”
ليلي بغيظ : ايوااا ما انا الخدامه اللي جبتهالك امك يا حبيبي ” وراحت طلعت هدوم ليها وهدوم مصطفي وهدوم سلمي وراحت علي سلمي ” قلب ليلي عمر ليلي ضرتي اللي بموت فيها يولاد قوومي يلا
” سلمي اتمغضت في السرير وشكلها لطيف اوووي ليلي عماله تبووس فيها ”
ليلي بحب : يا عمري علي القمر وعلي الجمال نور عيوني اصحي ياا بابا هيخرجنا
” سلمي فتحت عيونها وبصت جنبها علي اساس بابا فين ”
ليلي : يعني انا اللي فكراكي وعماله ادلع فيكي واصحي فيكي وانتي بتدوري علي ابوكي يعني بدل ما يقولو بنت امها هيقولو بنت ابوكي انا اللي تعببت فيكي 9 شهوور علي فكره

 

” سلمي بتبصلها وتلف راسها ناحيه مصطفي اللي طلع من الحمام وتضحك جامد وتحرك رجلها وايدها ”
مصطفي : صباح الورد علي اجمل ورده فيكي يا دنيا ” وفضل يبوس فيها وليلي قامت تكوي القميص والعبايه بتاعتها ”
مصطفي : ليلي البت دي قلبت ليا خالص صح نفس المناخير ونفس العيون
ليلي : ولما هي واخده منك المناخير والعيون امال واخده مني ايه يا مصطفي
مصطفي بغمزه : لسه لما تكبر هتااخد منك كتيررر يعني دلوقتي مثلا وخده شفايفك وشعرك مش كفايه
ليلي : طب بطل تتغزل في بنتي بدل ما احدفك بالمكوه في وشك اشيطك
مصطفي قام ومسكها من شعرها بخفه : اكوي القميص بضمير اكوي
ليلي لفت ليه بحنان ومسكت ايده علي اساس تبوسها راحت عضاه : دا علشان تبطل تكلمني بصغة الامر يابن الجبراني
مصطفي ضحك عليها وراح يبلس البنطلون الابيض : حتي سنانك تلمه ابقي صنفريها يا ليلو ” واخد القميص بعد ما اتكوي ولبسه وشمر كمامه ولبس كوتش اسود وسرح شعره ولبس ساعه ورش برفانه ”
مصطفي بصلها وهي لسه بتلبس سلمي : شوفي لبست وسرحت وخلصت وحضرتك لسه وهنفضل لحد المغرب من عير اكل علشان لسه مخلصتيش لبس

 

ليلي بصتله : طيب بص انا خلصت لسلمي اهو لبسها انت الشورت الجينز اللي علي السرير والقميص بتاعه علي ما اروح البس ” وجريت علي الحمام غسلت وشها بغسول ونشفت وطلعت بسرعه لبست استرتش اسود وعبايه واسعه اوي وساده لونها بيج بحزام من الوسط وطرحه بيج وكوتش ابيض ” مصطفييي هااات المسكره من الدُرج بسرعه
مصطفي راح فتح الدُرج لقي اكتر من 5 مسكارات : طيب حاليا فيه كتير اجيب انهي واحده
” ليلي كانت بتحط كريم مرطب خلصت توزيعه وراحت جابتها من الدُرج وحطت برااحه وهدوء خلصت وراحت جايت زبدة شفايف شفافه وحطت ”
مصطفي شايل سلمي اللي متعلقه في رقابته وواقف شايل الشنطه بتاعت حجات سلمي : يااارب نخلص انجزي بقا وبطلي قلة ادب مسكره وحطيتي ورموشك حلوه وشفايفك حلوه انجزي بقااا بدل ما ازعلك
ليلي بصت ليه : بجد منظري حلو عوزين نتصور صور حلوه احنا ريحين كااايرو فيستيڤال متخيل وحشني اوووووي
” مصطفس شد ايديها وطفي النور وفتح بابا الشقه ونزل بيها علي تحت ”
” تحت في بيت غالي الجبراني ”
” الكل متجمع في الصاله بيشربو شاي بعد ما خلصو غدا نزل مصطفي ووعلي ايده سلمي وليلي وراه ”
خالد راح اخد سلمي وفضل يبوس فيها : حبيبة جدو وعمره اللي وحشتها عمله ايه يا بسكوته ” سلمي عيطت علي مصطفي علشان عارفه انه ماشي ” كدا عوزه تسيبي جدو

 

ليلي اخدتها بضحك : يا بابا انت مش فاهم هي عوزانا علشان عرفه اننا هنمشي بيها
فاطمه : بس يا خالد متزعلش نن عين بطوط يا خالد انتي عرفه انك ماشيه مع ايوكي يا وحشه هاا بت يا وحشه
مصطفي خدها من ليلي وحضنها : دي وحشه يا بطوط والنبي دي وحشه امال الحلوين شكلهم ايه لما دي وحشه روح ابوها دي
غالي: ربنا يخليها ويحميها ويبارك فيها المهم يلاا شوفو راحين علي فين علشان متتأخروش
مصطفي : انا هنزل القاهره احتمال كبير نرجع يكرا محدش يقلق يعني
اميمه : تروح وترجع بسلامه يا قلب امك خلي بالك علي نفسك واناي يا ليلي عينك علي البيت واكليها وخدي بالك من نفسك
ليلي : حاضر يا ماما يلا عوزه حاجه اجيبها ليكي وانا جايا
اميمه : سلامتكم يا حبايب قلبي
” مصطفي طلع برا وليلي وراه شغل العربيه وليلي ركبت ورجعت شنطة سلمي في الكرسي اللي ورا ومصطفي مشي علي القاهره ”
……………………………
” في القاهره وخصوصا في كافيه زينب خاتون في الحسين جمال قاعد وقدامه مروه “

 

مروه : يعني دلوقتي انت وضعك ايه في العيله علشان انا مش فهمه منك حاجه خالص
جمال : ابويا عاوز يخليني امسك حسابات الاراضي كلها متخيله
مروه بنرفزه : انت هتهبلني طب ما دي حاجه كويسه فاكر اول ما اتكلمنا في المصحه قولتلي انك بتسعي علشان تسمك حسابات الاراضي ودلوقتي الموضوع جايلك علي طبق من دهب وانت مش وافق
جمال اشتال الطفايه اللي قدامه : هدبك بطفايه في دماغك واريح نفسي ايام ما كنت في المصحه كان نفسي امسك حسابات الاراضي كنت يشم السم اللي كنت بطفحه وكان كل هدفي اخد فلوس وخلاص اسرق بقا اعمل اي حاجه حرام المهم يكون معايا فلوس اشم وقتها ابويا كان نفسه يرضيني علشان كدا علطول كان يقول لجدي خلي جمال يمسك حسابات الاراضي وقتها جدي مكنش بيرضي ابدا وجدي دلوقتي مات ابويا عاوز يمكسني الحسابات والحسابات دي بتكون ملايين انتي متخيله
مروه بفهم : وانت خايف يكون ابوك مش واثق فيك وعاوز يرضيك وخلاص صح ؟
جمال : لاااء مش كدا انا حاليا معايا فلوس ومظبط امور خطوبتي وجوازي وكل حياتي وطلعا محدش يعرف كدا غيرك لو مسكت حسابات الارض وفجأة خطبت واتجوزت بفلوسي هيقولو بيسرق من فلوس الحسابات ومحدش عنده ثقه فيا حاليا لأن انا عملت مصايب في الشم دا ضيعت الدنيا او دموتها بمعني اصح

 

مروه مسكت ايده بقوه : طيب بص ارفض عرض ابوك لحد ما نتجوز وتحس انك فعلا واثق من نفسك قدام نفسك وافق وانا معاك ومش هسيبك مهما كان ” وفونها رن وكانت ولدتها ” الوو ايوا يا ماما
نجوي بشك : انتي فين يا مروه اتصلت عليكي في المستشفي قالولي خرجت من الساعه 1 الضهر خرجتي تعملي ايه
مروه ببتسامه وهي بتبص لجمال : بقابل وحده صحبتي وراجعه مش هتأخر ” وقفلت بسرعه ”
جمال بغضب : بتقابلي وحده صحبتك ازاي يعني ؟مش مالي عينك يعني ولا ايه ظروف ميتين اهلك دلوقتي !
مروه ضحكت : حبيبي اسفه والله ان بقولك عليك كدا بس اكيد مش هقولها بقابل جمال اللي هو حبيبي صح ولا ايه
جمال فتح علبة السجاير بتاعه وشرب بغضب : طول ما انا بقابلك في السر من ورا الكل كدا وانا عارف ومتأكد ان ربنا مش هيبارك ليا
مروه : انت جدك لسه متوفي من فتره صغيره يعني مينفعش تقولهم هخطب وجدك الله يرحمه مكملش حاجه اصبر كمان شهر وابقي اقول اهي تبقي مبلوعه شويه اصبر شويه
جمال بصلها بغيظ : ما انا صابر اهووو يا ختي صاااابر لدرجه ان عليا النعمه يا مروه اتجوزك ويتقفل علينا باب ما هحلك من ايدي والايام بينا
مروه بخوف : ليييه لييييه انا عملتلك ايه علشان تقولي كدا ؟

 

جمال غض شفته اللي تحت بغيظ : ما اهو ان يبقي قدامي مزه زيك واتجبر اعد هادي كدا وانتي مش حسه بيا لاااازم اطلع عليكي كل اللي كنت فيه بس الصبر جميل علي رأي البت اللي بتغني
مروه ضحكت اووي : يخربيتك يا جمال
جمال بغضب : عااالي الضحكه كمان اللي ورا لسه مسمعوش اتقلييي اتقليييي حاااااضر
” وقضو اليوم ضحك وهزار وصور والامور ماشيه اجمل من كدا مفيش ”
…………………………………
” في بيت المرحوم غفران الحبيب ”
” سالم قاعد وقصاده صفوان بيحسبو حساب المحصول الجديد اللي طالع من الارض بتركيز تام وفون صفوان مش مبطل رن ”
سالم بضيق : قووم رد علي اللي بيتصل يا صفوان وتعالي
صفوان بص علي فونه لقي اكتر من 15 اتصال من اسراء اتنهد بضيق وقام : احنا كدا خلصنا اصلا الحسابات معاك والمزارعين قبضو ونص ليك والنص التاني هيجي بيه تقاوي للأرض
سالم : خلاص ماشي يا غالي هحط كدا في حسابك 4 تلاف تعبك وشغلك
” صفوان هز راسه وطلع برا المكتب اللي عند الارض ورن علي اسراء “

 

اسراء بندفاع : انت مبتردش في وقتها ليه يا صفوان ؟
صفوان : طبعا متخيلش ليكي ان ممكن اكون مشغول في شغل ومش عارف ارد انتي تفصلي بقا لاء تنزلي رن لحد ما الرصيد يخلص تشتغلي نت والمشكله ان عارف ميتين ام الحوار اللي هنتكلم فيه
اسراء بترجي : يا صفوان دي صحبتي الروح بروح ازاي مروحش فرحها يعنييي طب ما هي في فرحنا هتيجي
صفوان ببرود : مش عاوز حد يجي فرحنا وانا قولت كلمه وانك تحاولي تنزلي كلمتي الارض وديني ما هيحصل ومفيش مرواح زفت من امتي وانتي بتطلعي وبتروحي وبتيجي ان امشي خطيبتي الساعه 10 بليل في البلد تروح فرح صحبتها اللي هو سهره وحشاشين البلد كلها هتكون فيها لو فيها مووتي مش راحه
اسراء : قولتلك تعالي معايا هسلم عليها وانزل نروح علطول
صفوان بغضب : انتي ايييه يابنتي انا تعبت ليكي قسماً بالله العلي العظيم ما انتي راحه في اي زفت ولو سمعت كلمة راحه فرح دي تاني لهاجي اكسر دماغك علشان انا زهقتتت ان مسكتي في حوار متسبيهوش ابدا فييي ايه يحرق دي عيشه ” وقفل في وشها ”
” شهد قعده جنب اسراء بتاكل فيشار وفي ودنها سماعه وودن اسراء سماعه اول ما قفل شهد بصتلها ”
شهد : رني تاني قوليلو انت زهقت من قبل ما تتجوزني امال لما نتجوز هتقولي ايه
اسراء بتردد : ياستي انا نرفزته قولتلك مش هيوافق علي ام الفرح وانتي مصممه تروحي وتخديني معاكي برضو
شهد : لازم نضحي دا جاي عبسلام واحمد عامر ورضا البحراوي يماااا لازم نروح

 

اسراء : طب ما تروحي ياستي عوزاني معاكي ليه
شهد : لاء مش راحه لوحدي انا باخد القوه لما الاقي حد جنبي الوقتي فكري هنعمل ايه علشان نروح
اسراء قامت وقلعت السماعه وحدفتها في وشها : انا ولا راحه ولا جايا حلي عندي يا ابليسه انا راحه اصالح خطيبي حبيبي داهيه تخدك وتاخد افاكرك ” وطلعت من شقة عمها علي تحت ”
شهد وهي بتاكل الفيشار : طب اعمل ايه انا عوزه اروح الحقوده اسراء مش راضيه تسيب خطيبها وتيجي معايا اروح مع مين انا بقااا
” في البيت من تحت ”
” احلام ورشا وام صفوان قعدين بيتفرجو علي التلفزيون كالعاده ”
” اسراء نزلت ونامت علي رجلين ام صفوان وام صفوان فضلت تلعب في شعرها ”
احلام : اسراء في مواعين في الخوض ادخلي اغسليهم
اسراء بغيظ : هو مفيش غيري في البيت دا اكنسي يا زفته اعملي يا زفته ما في شهد هنااا لسه
احلام بصتلها بنظره : طب قومي يلا اغسلي المواعين بالذوق والاحترام بدل ما اقوم احط شعرك تحت رجلي
” اسراء قامت بغيظ لبست المريله بتاعت المطبخ وفضلت تغسل في المواعين شويه وصفوان دخل البيت بتعب ”
صفوان :انا هلكان وجعان ونعساااان

 

احلام : اسراء في المطبخ خليها تحطلك تاكل يا كبدي
” صفوان دخل علي المطبخ ببرود فتح التلاجه واخد ازازة مايه وشرب منها وهو عينه علي اسراء ”
اسراء بصت ليه : طب اعطس حته علشان نعرف انك موجود علي الاقل
صفوان ضربها علي دراعها بقوه وبرود : حسيتي بوجودي ولا احسسك اكتر
اسراء حطت ايديها علي دراعها بوجع : ايييه يا صفوان في اييه ايدك تقيله علي فكره
صفوان بصلها : وجعتك يا قلبي مش مشكله
” اسراء اضايقت وكملت غسيل المواعين بزعل صفوان حس بيها راح لف ايده حول وسطها وحضنها من ضهرها ”
صفوان : وجعتك بجد ؟
اسراء اتكسفت من الوضع : ابعد يا صفوان احنا في المطبخ ممكن حد يدخل هتبقي مشكله
صفوان ببرود : مبهمنيش اللي يدخل يدخل “وحط ايده علي دراعها “بيوجعك بجد ؟
اسراء ببتسامه : لاء مفيش حاجه بتوجعني والله ابعد بس ورا شويه
صفوان بعد عنها وسند علي الرخامه : اسمعي يا سوسو معني ان انا امنعك من انك تروحي فرح فيه اشكال بنت *** دا

 

معناه ان بخاف عليكي مش بمنعك ولا بتحكم فيكي
اسراء ببتسامه : اصلا كله من شهد انا مش عوزه اروح بس هي اللي كانت مصره عليا وعوزاني اروح علشان عبسلام
صفوان وهو بيهرش في دقنه : امممممممم قولتيلي عبسلام وشهددد حلووووو سيبهالي جمال يرجع بس

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى