رواية بنت الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد
رواية بنت الصعيد الجزء العاشر
رواية بنت الصعيد البارت العاشر
رواية بنت الصعيد الحلقة العاشرة
في فيلا الجبالي ..
في غرفه فهد وملك ..
كان فهد واخدها في حضنه وهو بيحمد ربنا انها مرت السنين وعدت وهو حقق الي نفسه فيه انها معاه في حضنه هي وأولادهم ابتسمتله ابتسامتها الساحره.
/صباح الفل ي حبيبي .
فهد وهو يقبلها بعشق .
/صباح الورد ي روحي عامله ايه ي ست الستات .
ملك بابتسامه وسعاده/الحمد لله ي حبيبي انت معايا وولادنا كمان هحتاج ايه تاني من الدنيا ي فهد فجاه سمعوا صوت زعيق اتنهدوا بياس بالموضوع الي يتقرر كل يوم
( فارس ابنهم ومراته حياه بنت مراد ورقيه )..
في جناح فارس وحياه ..
كان واقف فارس بزعيق وصوت عالي كعاده كل يوم .
/اه افتحيلي بقا الموضوع بتاع كل يوم الي مش لاقيه حاجه تتكلمي فيها غيره أنا قرفت منك .
حياه بدموع وصراخ/مش هسيبك تهرب وتقلب الطربيزه عليا زي كل مره ي فارس أنا متاكده انك بتخوني متااكده .
فارس بحده /اخووونك ايه هو أنا عارف حتي اشوف اصحابي من كتير مانا مش فااضي علشان اخونك ارحميني بقا واكبري بلا كلام فاضي .
حياه بدموع ومراره/ايوه ايوه ي حضره الظابط وقفتي في المحاكمه واحكم عليا كمان فكرني هصدق كلامك هي الداخلية دي مفيهاش ظابط غيرك ما عندك مراد ابويا عقيد ماشاء الله قد الدنيا ومع ذلك عمره مقصر مع امي كده وخلاها في حاله الاحتياج ده .
فارس برفع حاجب/نعم ي اختي تقصير واحتياج ايه هو أنا حارمك ده في دي بالذات بعمل معاكي احلا واجب الا الموضوع ده بالذات أنا أدفن نفسي لو قصرت فيه.
حياه بغيظ ودموع شديد/هو انت مفيش في دماغك غير فارس باشا وبس هو ده الي همك بدل ماتقويلي مالك فيكي ايه أنا جنبك دائما تزعق وتخانق بتستخصر فيا اي كلمه حلوه ليه أنا مستهلش ي فارس ولا اكمني بعشقك لقيت الحجه الي تذلني بيها أنا تعبت ي فارس .
فارس بضيق شديد/اووووف ي شيخه كرهتني في الدنيا كلها الواحد يراجع تعبان المفروض يلا لقمه حلوه مراته متشيكه كده وجهزاله وانتي مفيش غير النكد والشك طب اسمعي بقا أنا ده هو طبعي ومش هيتغير أنا كده ولذا كان عاجب وانتي تجوزتيني وانتي عارفه شخصيتي كويس ي بنت خالي فالي عندك اعمليه.
حياه بعند وضيق /خلاص سبني اشتغل في الشركه مع اونكل فهد وجاسم .
فارس بحده /ايييه لا طبعا مستحيل اقبل بكده عايز تنزليلي الشغل ومعلش المدير قالي اتاخري ومش اصل ده زميلي رئيسي أنا مستحيل اوافق بكده ده علي جثتي واه ياريت تبلغي رقيه هانم برفضي علشان تعرف ان كلمتي أنا الي بتمشي.
حياه بدموع ومراره/علي فكره رقيه هانم دي عمتك ياريت تتكلم عنها بأسلوب لحسن من كده ي فارس دي امي .
فارس بضيق /وانا عمري مهنسا الي عملته في امي زمان وانها خلتها تعيش وهي حامل فيا أسواء ايام حياتها ودلوقتي عايزه تشربك انتي من نفس الكاس ده بعدها فاهمه عن اذنك سديتي نفسي حاجه تقرف .
خرج فاارس قعدت حياه بدموع ومراره هي بتعشقه بس كل الي بتتمناه أنها تحس زي اي ست انها متجوزه لكن شغل فاارس يصعب عليه تلك الامور خصوصا بأنه ليست بذلك الشخصيه .
*******************.
في الاسفل …
كان نازل جاسم ببروده الطاغي فهو يعمل ظابط في البحريه شخصيه باارده بروود يقتل قرب منه فهد بغضب شديد.
/هو فيه ايه بالظبط مفيش حاجه اقولها تتسمع في البيت ده ولا ايه أنا مش قولتلك مليون مره متنزلش كده في بنات في الفيلا .
جاسم ببرود /وانا عملت ايه نازلك بالبوكسر مانا لبسه هدوم اي زي الفول ومحتشم ولابش علي الشرع الشرع بيقول عوره الراجل من صرته الي ركبتيه والحمد كل ده متغطي فيه .
فهد بابتسامه ساخره /ي حبيبي اي ي واد التقوي دي احنا هنستعبط يلا انت زي الحيطه قولتلك مليون مره الفيلا فيها بنات ي عني المفروض تحترم نفسك .
جاسم ببرود /حاضر ي بابا هلبس الحجاب عن اقتناع تام باذن وبعدين وحد الله في قلبك هما فين البنات دول انت فاكر أن النسواين الكهنه الي عندك دول ستات دول تبوسهم وتحطهم جمنب الحيط .
مشي جاسم نزلت جميله بابتسامه ساحره.
/صباح الفل ي أعظم صاحب شركه في الدنيا كلها .
فهد بابتسامه ساحره/صباح الورد ي روحي انتي عامله .
جميله بابتسامه /الحمد لله ي باشا ايه رايك بالنقاب .
فهد بابتسامه/ما شاء الله ي حبيبتي زي القمر .
جاسم ببرود طاغي/كالعاده صدقيني مفرقتش من فوق سواد ومن تحت سواد ههه.
جميله بغيظ شديد/خليك في حالك بس انت ي رخم اهلا ي ملكه وحشتيني .
ملك بغيظ شديد/برضه ي جميله صممتي علي النقاب ده .
جميله بابتسامه ساحره/ايوه ي ست الكل الحمد ربنا هاداني المفروض تفرحي .
ملك بغيظ شديد/طبعا مانتي خدتي رأي الكومندا وقللك ماشي أنا راي مش مهم .
جميله بابتسامه ساحره/الحق ي فهدووتي دي غيرته منا واضحه وصريحه .
فجاه وقفوا اضعوا أصابعهم في آذانهم من صوت تلك المزعج أخيهم الاصفر اسر أولي طب .
كانت طالع بيغني ياندددماج شديد .
/بحبهاااا بحبها وفي قلبي ساكن حبها ياريت ي يشوق ي يريت ي يشوق توصلها بحبها بحبها اه عليك ي واد ي اسر ده كويس أن عبد الحليم مات قبل مايسمع صوتك كان زمانه انتحر من الغيره .
فهد بغيظ شديد/لا وانت الصادق ده كويس أن ربنا نجاه قبل مايسمع صوتك وانتي بتغتي اغنيته ساعتها كان ممكن يطوب ساكت من الصدمه قولي ي خلفتي العار عملت ايه في اختبار التشريح امنبارح .
اسر بابتسامه خبيثه/لا ي ابو اسر الموضوع ده محتاج اشرحوه بالتفصيل الممل بص ي سيدي الاول أنا خدت الجثه فتحتها نضفتها كويس كده بس كده جبت الكليه علي جنب الاوانص علي جنب وهكذا بس وبعد ماقغلته رائحته كانت مجننه امي.
فهد باستنكار وغيظ/رايحه الجثه..
اسر بابتسامه وهيام /لا ده رائحه السمك الي كانت بتقليه البت نعمه قدام باب الجامعه كانت رائحته مجننه امي .
فهد بصراخ وغيظ/اشكوا اليك يارب أنا عارف عملت كتير في حياتي بس مستهلش كل المصائب دي مره واحده .
حياه بدموع ومراره/من فضلك ي خالي عايزه اتكلم مع حضرتك شويه .
جميله بحزن شديد/مالك بس ي حياه انتي وفارس برضه .
حياه بغيظ شديد/اخوكي خلاص ي جميله اتجنن ومبقاش ليه كبير يوقفه عن تصرفاته .
فهد بحده /حياااه اتكلمي عدل ومتنسيش انك بتتكلمي عن جوزك وقدام اهلك ي صوتك يكون واطي واتتكلمي بأدب.
ملك حضنت حياه بدموع ومراره/جرا ايه ي فهد بالراحه مش كده .
فهد بحده /هي دي طريقتي ي ملك أما بقا أنا موافق علي شغلك ومن النهارده .
حياه بصدمه /بجد ي خالي .
فهد بغيظ وعناد /ايوه بجد فارس لازم يتربا لازم .
جاسم وهو ياخذ كاميراته فهو مصور فوتوغرافي/أنا ماشي ي ام سعد ابقي اعمليلي بنيه على العشاء.
ملك بغيظ شديد/شوف احنا في ايه وهو في ايه وياريت بيبان عليه الاكل ده كله الا عامل زي خله السنان استرها معانا يارب .
**********************.
في فيلا الرشيدي ..
في جناح ادهم السوبر ستار فهو مغني ذو شعبيه عاليه شخصيه مرحه هو وجاسم يراهم الجميع صوره طبق الاصل فجاه دخلت رقيه بابتسامه .
/ادهم ي حبيبي اصحا بقا احنا بقينا الضهر .
ادهم بابتسامه/صباح الفل ي امي .
رقيه بابتسامه/صباح الفل ي حبيب ماما قوم اجهز لما اشوف مين الي علي الباب .
نزلت رقيه وقام ادهم بسرعه دخل ياخد حمامه .
في الاسفل..
كانت تسير جميله الي الداخل لتتحدث رقيه باستغراب .
/انتي مين ي بنتي .
جميله وهي بترفع النقاب بابتسامه /أنا جميله ي عمتي .
رقيه بابتسامه ودهشه /جميله حبيتي ماشاء صممتي ونفذتي بس مشاء الله زي القمر المنور .
جميله بابتسامه/ربنا يخليكي ليا ي عمتو .
فجاه حست ب ادهم نازل نزلت نقابها بسرعه قرب ادهم بأسف .
/أنا بعتزر ي امي مخدتش بالي أن معاكي حد .
رقيه بابتسامه/دي مش حد ي اخويا دي جميله الجميلات .
ادهم بصدمه /جميله ايه الي انتي عملاه في نفسك ده .
جميله بجمود /ايه ي نجم الجيل مالي مانا زي الفل اهوه الحمد .
ادهم بضيق /مانتي ماشاء الله ملتزمة دينيا كان لازمته ايه النقاب كمان .
جميله بجديه /اهو بزود ديني ايه الي مزعلك .
ادهم بحزن /حرام عليكي هتحرميني من نظره عيونك الي كانت بتحيني اهون عليكي .
جميله بوجع ومراره/كفايه شوفتهم كتير من غير وجه حق وجه الوقت الي اخبيهم لجوزي في الحلال الي يستهلني .
ادهم بعشق /أنا اهوه ي جميله قصادك هموت واخدك في الحلال اعمل ايه بس .
جميله بقوه وثبات/في ايدك الفرصه سيب الغناء وساعتها هكون ملك ايديك ورهن اشارتك بس سيب الطريق الحرام ده ي ادهم .
ادهم برفض تام /أنا مستحيل اسيب طريق الغناء دي موهبتي الي بحبها وبعشقها .
جميله بوجع وسخريه/خلاص الكلام خلص ي ابن خالي قولتهالك قبل كده ي ادهم طول مانتي مكمل في طريق الضلال ده هتفضل عندي زي فارس وجاسم وأسر اخويا وبس سامع عن اذنك ي عمتي.
مشيت جميله وبص الي أثرها بعشق هو بيموت فيها لكنه بيعشق الغناء برضه ومعندوش استعداد يضحي باي حاجه منهم .
*******************
في فيلا الجبالي..
في جناح اسد ورحمه .
كانت تجلس تلك الملاك بسمه وهي ترسم لوحاتها بحرافيه فهي تعشق الرسم لتسير رحمه بابتسامه .
/عامله ايه ي قلب ماما .
بسمه بابتسامه ساحره/الحمد لله ي ست الكل ايه رايك في رسمتي .
رحمه بصت عليها بوجع /جاااسم .
بسمه بدمع /نفسي يحس بيا ي امي نفسي اووووي بعشقه بعشق التراب الي بيمشي عليه .
رحمه وهي تحتضنها بحنان /أن شاء الله ربنا يكتبلك الصالح ي ضنايا .
فرحه بنت علي وعليا بابتسامه /مساء العسل علي الناس العسل .
رحمه بابتسامه/عامل ايه ي بت ي فرحه .
فرحه بابتسامه /الحمد لله ي كبيره نحجت وتقدير كمان .
بسمه بابتسامه وسعاده /الف مبروك ي فرحه ي حبيبتي.
فرحه بغيظ شديد/ايه الصوره الي رسماها دي ولعي فيها بلا حرقه دم ده عيل سائل الا بعتلي يقولي اعملي بقا لاخرتك الدنيا بتخلص تخلص روحه البعيد فصلني أنا عايزه اعرف انتي ايه الي عجبك في لوح التلج ده ده انسان رخم.
بسمه بغيظ شديد/متقوليش عليه رخم اسم الله عليكي الي واقعه في عشق دكتور البهائم ده .
فرحه بغيظ شديد/التزم حدك ايها الفتاه قبل أن تتحدثي عن دكتور المستقبل اسر الجبالي حبيبي ي ياسو ده ده الي هينفذ كل المرضي ويريحهم .
بسمه بضحكه عاليه/هههههه لا ومش اي راحه دي راحه ومش راجعه تاني ههههه .
*************************
في استوديو جاسم ..
كان قاعد جااسم بيجهز كل معداته للذهاب الي الموقع لتصوير غلاف مجله قرب منه شهاب صديقه .
/ازيك ي جااسم .
جااسم بابتسامه /ازيك ي شهاب عامل ايه.
شهاب بترقب /الحمد لله جاسم عملتلي ايه في الموضوع الي كلمتك فيه .
جاااسم بارتباك شديد/موضوع ايه ي شهااب معلش فكرني كده .
شهاب بحزن /موضوع بسمه بنت عمك ايه ي جاسم لو هي رافضه ي صاحبي قول بس متسبنيش گده علي معايا قولي الحقيقه ي جاسم .
جاسم وهو يحدث ذاته بوجع /اقولك ايه بس ي شهاب اقولك انها بتحبني أنا أنها عاشقه صاحب عمرك الي زي اخوك أنا عمري مهقدر اكون سبب في كسره قلبك ي شهااب .
شهاب بقلق بالغ/مالك ي جاسم فيه حاجه.
جاسم بابتسامه /مفيش حاجه ي شهاب صدقني أنا لسه مقولتلهاش بس اوعدك هقولها المهم اني جهزت كل المعدات نتعشا ونتطلع علي موقع التصوير متيجي نتعشاء معايا .
شهاب بابتسامه/لا ي عم انت عارف الست امي لازم اروح لها سلام نتقابل بليل في التصويو أن شاء الله.
*******************.
من أمام الاداره ..
كان خارج فارس علشان يركب عربيته ويرجع البيت فجاه رن هاتفه استغرب لان ده سعيد يعتبر دراع فهد اليمين بس هو عمره ماتصل بيه رد فارس بجديه .
/خير ي سعيد .
سعيد بجديه /فاارس باشا مدام حياه مع حضرتك.
فارس باستغراب /حياه لا انت عايز حياه في ايه .
سعيد بجديه /أصلها كانت هنا في الشركه وفيه ملف كان معاها ومهم جدا عاوزينه وبرن عليها مش بترد .
فارس بنظره مرعبه /هي كانت في الشركه النهارده .
سعيد بجديه /ايوه سعادتك مسكت مديره الحسابات من فضلك ي فارس بيه تخليها ترد علينا علطول سلام .
قفل سعيد واتكلم فارس برعب شديد.
/بقا كده ي بنت رقيه بتتحديني قسما بالله اربيكي من اول وجديد .
***********************.
في فيلا الجبالي ..
كانت نازله جميله فجاه صرخت ملك في وشها بغيظ .
/عملتي الي في دماغك ي جميله برضه ولبستي النقاب الاسود ي بنتي ده كده كئيب اوي .
جميله بابتسامه ساحره/الاسود لون الملوك ي امي وبعدين عجب بابا .
ملك بغيظ شديد/كل حاجه مش عجباني انت دائما تشجعها عليها ي فهد .
فهد بابتسامه/حبيبتي أنا مش شايف سبب لكل ده ده احنا المفروض نشجعها اهدي ي روحي .
جميله بابتسامه وسعاده /حبيبي ي بابا ي عسل .
فجاه نزل كتله التلج البارد بزياده .
جاسم قعد علي السفره بمنتهاء البرود .
ملك بغيظ شديد/أنا نفسي افهم ايه اسم الكوكب الي انت عايش عليه لوحدك ي جاسم وبعدين فين الي قولتلك عليه امنبارح مش قولتلك كلم فرحه بنت عمك علي وهنيها بالنجاح .
جاسم ببرود طاغي /مانا كلمتها .
ملك بغيظ شديد/كلمتها ازي ي اخويا بعتلها اشاره ترحيب الي هي علي شكل ايد دي وقولتها قل ما يصيبنا الا ما كتب الله لنا ايه ي اخويا طالعين القرافه دول كلهم درجتين الي البت نزلتهم .
جاسم ببرود طاغي /اهو ده الي عندي .
ملك بغيظ شديد/صبرني يارب امال فين البت حياه مشوفتهاش النهارده.
فهد بجديه /حياه راحت الشركه من الصبح .
ملك بصدمه /ي نهار اسود من غير اذن فاارس وانت ازي تسمح بكده ي فهد .
فهد بحده /ايه المشكله مش فاهم البنت حابه تشتغل وبعدين ماهي في شركتنا وتحت عنينا .
ملك بضيق /بس انت عارف ان فارس مش موافق ي فهد أنت عارف ابنك عنيد ومش هيعدي الي حصل ده .
فجاه دخلت حياه وأخوها ادهم.
حياه بوجع ومراره/مش اول مره ي عمتي ابنك عمره مابيحب حاجه أنا بحبها أو عايزها ابنك عايز يمتلكني وبس .
ملك بخوف شديد/ي حياه ي بنتي بلاش تحطي في دماغك كده فارس بيعشقك متخربيش بيتك ي ضنايا ربنا يستر بقا فارس مش ممكن يعدي الي حصل ده .
ادهم بحده وغيظ /من فضلك ي عمتي بلاش الكلام ده فارس متجوزها مش مستعبدها وانا جيت معاها مخصوص لاني مش هسمحله يهينها زي كل مره .
فجاه دخل فاارس بوجه لا يبشر بالخير وقف قصادها واتكلم ببرود مرعب .
/انتي فعلا روحتي الشركه النهارده .
حياه وهي بتفرك ايديها بقلق بالغ/ايوه روحت .
فارس بحده وغضب /أنا أذنت الك انك تروحي.
حياه بارتباك شديد/أنا استأذنت خالي فهد وبابا وادهم اخويا وهما وافقوا .
فارس بغضب جحيمي/وابن الكلب الزباله الي مكتوبه علي اسمه ايه مالوش كلمه عليكي.
حياه بوجع ومراره/ابويا وخالي واخويا برضوا اهلي ولازم اطيعهم .
فارس بحده وغيظ/أنا جووزك طاعتك ليا أنا بعد ربنا سبحانه وتعالى أنا الي كلامي يمشي سيف علي رقبتك مش حد تاني واضح فعلا أن خالي مدلعك دلع ماسخ.
ادهم بغضب /براحه ي فارس وراعي وجودي دي اختي .
فارس بغضب جحيمي/تمام طب خود اختك معاك وانت ماشي لأنها طاااالق .
فجاه الكل وقف بصدمه مطلعش غير صوت البارد بزياده وكأنه بيشوف مسرحيه كوميديه مش اخوه طلع بنت خاله وحياتهم بتتدمر .
جاسم ببرود /ام سعد والنبي هاتي شويه ملح للسلطه
ينتتتتتتبع .
فهد وملك (فارس اسد جميله جاسم )
مراد ورقيه (حياه وادهم ).
عليا وعلي (فرحه ).
اسد ورحمه (بسمه ).
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الصعيد)