رواية بنت الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم رنا أحمد
رواية بنت الصعيد الجزء الثاني عشر
رواية بنت الصعيد البارت الثاني عشر
رواية بنت الصعيد الحلقة الثانية عشر
في الحفله …
كان الكل واقف بصدمه متكفتين أن حد يدخل ويخلص الي بيحصل الا ادهم الي انقض علي فارس بغضب جحيمي وبالطبع تحرك جاسم وأسر سريعا كان يقف فهد وهو ينظر ليهم بجمود ولا اول مره يحدث بينهم ذلك الشجار.
ادهم وماسكه جاسم بحده /انت باين عليك اتجننت فعلا أنت فاكر ايه محدش قادر عليك ولا همك هقطعلك ايدك ي فارس قبل ماتتمد مره تاني علي اختي .
فارس بغضب /اخفا انت كمان من وشي لاني مش طايقك ي دكر لما تسيب اختك تنزل بالمنظر ده وترقص مع واحد بالطريقه القذاره دي وانا قاعد رافع الاريل متفتحش بوقك خالص فاهم .
فهد وهو بيسقف بسخريه شديده /حلو حلو اوي الكلام ده لا بس مش كفايه أمسكوا في بعض اكتر وقطعوا هدوم بعض خالي الناس تتفرج كويس .
فارس بحده /ي بابا .
صفعه قويه منعت فارس من استكمال حديثه بص لابوه بصدمه قاتله لاول مره حد يقدر يعملها .
فهد بحده /انت بالذات مش عايز اسمع صوتك أنا فعلا معرفتش اربيك لانك مش عاملي في تصرفتك اي حساب بس من هنا ورايح معاملتي معاك هتبقا قاسيه اوي ي فارس .
قرب من حياه بغضب جحيمي/وانتي حسابي مش معاكي مع اختي الي سابتك تنزلي بالمنظر ده يلا خود اختك وامشوا .
فعلا مشيوا كلهم وفهد اعتزر للعميل بأنه هيستكمل الصفقه في وقت آخر .
*****************.
في فيلا الجبالي…
كان قاعد فارس بغضب جحيمي قربت منه جميله بحده .
/بذمتك انت مش مكسوف من نفسك ايه الي انت عملته ده .
فارس بحده /امال كنتي عيزاني اعمل ايه أن شاء الله ي ست جميله وانا شايف مرائتي في الوضع امسك الطبله واشتغل ولا اعمل ايه .
اشكي بضيق /بصراحه ي جماعه هي الي كانت اوفر اوي وشكلها كان باين اووي أنها قاصد تستفز فارس .
جاسم ببرود /لا وهي نجحت في ده الصراحه انتوا مشفتوش كان عامل زي الطور الهايج اوي فضحت نفسك قدمها وقدام الكل وخليت الكل يعرف انك هتموت عليها ي موكوس .
فارس بضيق /احترم نفسك ياض انت واتلم أنا عملت كده علشان رجولتي .
اسد بابتسامه خبيثه /اموت انا في الرجوله بس بصراحه البت كانت صاروخ ارض جو الله يخربيتك ي فارس دي تنساب دي .
فارس خبطته بالمخده في وشه بغيره وعصبيه .
/جرا ايه ي جحش أنت أنا ناقص مرار ماشي ي بنت رقيه اللعبه لسه مخلصتش والقلم الي خدته هتتدفعي تمنه غالي .
اشكي قربت منه بحنان /روح قلبي متزعلش نفسك علشان خاطري والله ماحد يستاهل ي حبيبي .
جميله بغيظ شديد/فيه ايه ي حاجه نجبلكم اتنين ليمون وبعدين أنا مش فهماكي مساله عائليه انتي ايه الي مدخلك فيها وقاعده هنا بصفتك ايه.
اشكي بابتسامه مستفزه /أنا ضيفه فارس ي اخت جميله .
فارس بتوعد وحده/ماشي ي حياه مااشي .
***************.
في شقه رقيه ومراد …
كان داخل مراد من الشغل تعبان واتفاجا بمظهرهم .
/ايه ده في ايه .
حياه بدموع ومراره/أنا اتبهدلت ي بابا وانت لازم تجبلي حقي كفايه اوي لحد كده .
مراد بحده /أنا بسال ايه الي حصل حد يرد عليا .
رقيه بغيظ شديد/أنا هقولك وقصت له ماحدث .
مراد بحده /فارس أنا هربيه علي الي عمله لكن أنا مش شايف أن فهد غلط في أي حاجه وانا لو كنت موجود كنت كسرت عضمها لو خرجت بفستان ده آخره يتلبس لجوزها في اوضه نوم مش علي الملا لا وكمان بترقص مع واحد زميلها والنطع واقف يتفرج أنا هقرص فارس علشان يتعلم لكن مع مش معناه اني مغلطه في أي حاجه عملها ولعلمك أنا ولاد اختي ماشاء الله رجاله ي عني أو فارس مش موجود كنت هتلاقي جاسم كمان مش هيسكت .
ادهم بغيظ شديد/قصدك ايه ي بابا أن أنا مش راجل .
مراد بسخرية/لا ي شيخ جميله عندها حق انت الغناء خالي الي بيجري في عروقك مياه مش دم أنا داخل ارتاح ده انتوا تسدوا النفس والله .
حياه بدموع ووجع/ماشي ي فارس أنا هخليك تندم ندم عمرك وهتشوف .
*************.
في جناح فهد وملك ..
كانت قاعده ملك بدموع حضنها فهد بعشق .
/ممكن تهدي ي روحي أنا مقدرش اشوفك كده .
ملك بدموع ووجع/اهدا ازي بس ي فهد وحياه ابننا حياته بتدمر بالشكل ده .
فهد بابتسامه ساحره/الاتنين بيعشقوا بعض هيفضلوا يهدوا في بعض وبعدين كل حاجه هتبقا زي الفل وبعدين افتكرينا احنا ي حبيبتي والي حصل معانا واخرتها بقينا مع بعض في حضن بعض اطمني ي روحي.
ملك بدموع /كان نفسي فارس يكون زيك ي فهد يعيش مرايته ملكه زي مانت معيشني طول عمري .
فهد وهو بيقبل أيدها بعشق /أنا كنت اقوا منه ولا نسيتي بس العشق غيرني وهو كمان العشق هيغيره وبكره تشوفيه في ايديها زي العجينه اساليني أنا .
ملك بابتسامه باهته /بحبك ي فهد .
فهد بعشق /بعشقك ي روح فهد .
*****************.
في السوق…
كان واقف جاسم وهو مش فاهم هو ليه بيعمل كده ليه مشغول بالبنت دي ليه بيدور عليها فجاه أنصدم لما لاقاها قاعده في جانب لوحدها ابتسم بشده وقرب منها .
/بكام الطماطم .
كريمه بغيظ شديد/هو انت انت ليه حكايتك بقا بالظبط ايه جاي تصور السوق ولا ايه بقولك ايه أنا ورايا اكل عيش مش فضيالك .
جاسم بابتسامه /بقولك ايه ي بت انتي انتي عجباكي الشغلانه دي .
كريمه بغيظ شديد/لا طبعا بس الي لقيتها اعمل ايه أنا مش متعلمه .
جاسم بابتسامه /طب ايه رايك في انك تشتغلي خدامه عندنا في الفيلا بالمرتب الي تحديديه وواكله شاربه نائمه ببلاش ايه رايك وتترحمي من المرمطه دي .
كريمه بابتسامه/هي فكره بصراحه بس افكر .
جاسم بابتسامه /مفيش وقت للتفكير بصراحه انا مستخصرك في البهدله دي عندنا هتكوني معززه مكرمه .
كريمه بابتسامه/خلاص موافقه .
**************.
في الجامعه ..
كانت داخله جميله وقفت قدام حمزه الي خارج اتكلمت بهدؤء.
/دكتور حمزه ازي حضرتك .
حمزه بابتسامه اعجاب/الحمد لله ي جميله .
جميله بابتسامه/دكتور حمزه هو ايه الي حصل ل رشا أنا شوفتها بتعيط وعرفت أن حضرتك طردتها من المحاضره .
حمزه بحده /لأنها مش محترمه عامله فرح في وشها وانا قولت أن محدش في محاضرتي هيقعد بالمنظر ده الا الدين مفيش تهاون عندي .
جميله بشرود /ماشاء الله عليك ي حمزه ملتزم بجد مش البيه الي عملي فيها صبي الرقاصه.
حمزه بابتسامه ولهفه /جميله ممكن اتكلم معاكي بصراحه شويه .
جميله بقلق /خير ي دكتور.
حمزه بابتسامه/أنا بصراحه كنت حابب اني اجي اتقدملك بصراحه ماشاء عليكي اللتزامك مخليني حاسس أننا قريبين اوي من بعض وحاسس أننا هنكون اسره صالحه ايه رايك .
جميله بارتباك شديد/هي مش عارفه اعمل ايه تعمل ايه تختار حمزه ولا ادهم فجاه فاقت علي صوته الحنون.
/أنا أن شاء الله هجيب والدي ووالدتي بكره باذن الله والي ربنا عايزه هيكون بس اتمنا من كل قلبي انك تكوني ليا ي جميله .
جميله بخجل شديد /أن شاء الله ي دكتور عن اذنك .
*******************.
في شركه الجبالي..
في مكتب حياه ..
كانت داخله المكتب بقوه وثبات اتفاجات ب طارق قاعد مستنيها .
/طارق .
طارق بابتسامه /طبعا حضرتك مصدومه أني الي المفروض بعد الي حصل اخاف واكش بس لا أنا هفضل المساعد بتاعك مهما حصل .
حياه بابتسامه رقيقه/بس الوحش مش هيسيبك .
طارق بابتسامه/ميهمنيش بصراحه ملاك زي حضرتك كان المفروض تعيشي احسن من كده مليون مره لاااسف هو مش عارف قيمتك ياريت حضرتك تعدي المرحله دي .
حياه بابتسامه/للاسف ي طارق بعشقه أنا عارف انك هتقول عليا مجنونه اني بحبه بعد كل الي بيعمله معايا بس الحب مالوش كبير أنا بعشق فارس .
طارق بحزن شديد/ي بخته بصراحه بس أنا هفضل جمبك مهمها حصل .
فجاه دخل فارس بعصبيه شديده.
/انت بتعمل ايه هنا انت مكفكش علقه امنبارح ولا ايه.
طارق بضيق /أنا موجود بأمر من حياه هانم .
فارس بحده وغيظ/طب اتفضل بقا من غير مطرود بره لما اتكلم مع مرائتي شويه .
حياه بضيق /طليقتك يريت متنساش .
بصلها بنظره مرعبه اتكلم طارق بجديه .
/أنا هاخرج ي استاذه حياه لو احتاجتيني هتلاقيني معاكي علطول.
فارس بحده/متقلقش ي حنين مش عاملها .
حياه بحده /خير ي فارس جاي ليه مش كفايه الي عملته .
فارس بحده /الي عملته ده كان الرد المناسب علي الي انتي عملتيه وانت عارف كويس انك غلطتي .
حياه بغيظ شديد/غلطت ليه علشان اخيرا قررت اعيش براحتي أخرج من سجنك.
فارس بحده /دلوقتي بقا سجن مش كنت دائما تقولي اني وجودك معايا في حضني جنه .
حياه بدموع ومراره/جنه لما كنت فاكره انك بتحبني بجد مش مجرد حب امتلاك ي فارس انت قسيت عليا اوي والي حصل مش ممكن اعديه ابدا .
فارس بحده وغيره /انتي بتاعتي فاهمه مش ممكن تكوني للغيري ابدا انتي متعرفيش تكوني غير مرائتي وبس .
حياه بدموع ووجع/مش هيحصل ي فارس مش هرجعلك خاضعه ابدا .
دخل فهد بقوه وثبات/ايه الي بيحصل هنا بالظبط مش كفايه فضائح لحد كده ولا ايه.
حياه بدموع ومراره/أنا اسفه ي خالي .
فهد بقوه وجمود /علي فكره طارق طلب ايديكي .
حياه بانتقام /موافقه ي خالي .
فارس بصدمه /ايه …
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الصعيد)