روايات

رواية بنت الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم هاجر حسين

رواية بنت الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم هاجر حسين

رواية بنت الصعيد الجزء الثاني عشر

رواية بنت الصعيد البارت الثاني عشر

رواية بنت الصعيد الحلقة الثانية عشر

داليا كانت هتداخل مساك اديها
يونس- انا اسف
داليا- طيب، سيبني بقا
يونس- بحبك والله ،واسف علي كل مره مديت ايدي عليكي فيها
داليا- ماشي
يونس- خدي الورد بقا
داليا- مش عايزه حاجه
يونس- يبقا لسه زعلانه، اصلحك بطريقتي
داليا -لا ابعد كدا
يونس- طيب عايزه ايه طيب وانا اعماله
داليا- تطلقني
يونس- انا جاي اصالحك فبلاش تنكدي عليا
داليا- ودا مش نكدا انا بقولك عايزه اطلاق وكل واحد يروح لحاله
يونس- بس مش هينفع اطلاق يا داليا
داليا- مش هينفع ليه
يونس- علشان بحبك
داليا – وانا بكرهك
يونس رمه الورد – ماشي يا داليا…………وداخل
داليا لنفسه- ايه اللي انا بعامله ما اهو اتاسفلي ……لا خاني مع يارا وهيتجوزها ومش واثق فيا ودا غير انه شريك مع عمر……بس جوزي وبحبه، ااه بحبها انا هروح اصالحه و مش همشي ……وداخلت وكانت الشغاله خرجه من المطبخ ومعاها فنجان قهوة (نوووو كرامه 😒😹)
داليا -لمين دي يا دادا
صفيه-لـ يونس بيه
داليا طيب هاتي انا اوديها
صفيه- ماشي يابنتي هو في المكتب
داليا – ماشي ………راحت لحد المكتب وسمعته بيتكلام في التلفون
يونس-انت مجنونه صح………ازاي هاا ازاي حامل وانا مقربتش منك اصلا
داليا بصدمه- يابن الـ… ماشي يا يونس دا انت مقاضيه، مش مع يارا بس، وحيات امك ماشي……وراحت المطبخ وعاملت فنجان جديد وحطت فيها البرشمه و راحتله المكتب
يونس- جايبه انتي بنفسك
داليا- انا عندي كام يونس
يونس- ايدا دا بجد
داليا- طيب خد ………خده وشرب شويا
يونس- مين عمالها
داليا- حلوه ولا
يونس- مظبوطه
داليا- انا
يونس- زيك مظبوطه كدا، اتسي اتسو
داليا- دي كورونا ولا ايه
يونس- اااه
داليا- طيب تصبح علي خير هروح انام
يونس- وانتي من اهلو نامي في اوضتي
داليا – لا
يونس- طيب برحتك
داليا راحت اوضتها ويونس بعد شويا طلع وراح اوضتها ونام جانبها
داليا- جاي هنا ليه
يونس- امشي
داليا -مالك
يونس- مفيش مصدعا وعايز انام
داليا – انت سخن اوي
يونس- ممكن يكون دور برد
بعد دقائق يونس راح في النوم داليا فاتحت الباب وكانت سهير واقفه
داليا- يونس تعبان اوي
سهير- طيب يلا بسرعه
داليا – طيب دقيقه……دخالت وحتط اديها علي راس يونس وقالت -يونس، يونس علي عيني والله يا يونس ان هسيبك وانت تعبان، بس انت اللي خالتني اعمل كدا ………وخرجت
سهير- انا وقفت كل الكاميرات بس اللي في اوضتك لا وظبط كل حاجه، سيبي تلفونك دا وخدي دا
داليا معها شنطه صغيره- ماشي
سهير- يلا، اطلعي انتي هتلقي عربيه قدام البوابة. الخلفية
داليا- ماشي ………وخرجت و ركبت العربيه
سهير بتكلام السواق في الفون- حسابك لما ترجع هتاخدو
السواق- ماشي يا هانم
سهير- ادي التلفون للي معاك،انا هران عليكي اتطمان عليكي
داليا- ماشي
سهير- يلا مع السلامه وقفلت……
-في داهيه ان شاء الله العربيه تتقلب بيكي، واخيرا خلصت منك يا فلاحة ربنا يستر بقا ومترجعش تاني………وداخلت

في الصباح
علي السفر
زينب- هو يونس منزالش زي كل يوم ليه
اسلام- اكيد راحت عليه نومه
ملاك-حتي داليا قالت انه هتروح الكليه التانيه اتاخرات
زينب-صفيه
صفيه- نعم يا هانم
زينب- اطلعي ليونس و……يونس كان نزال
زينب- خلاص ………مشيت صفيه
-مالك يا يونس انت تعبان
يونس- دور برد
يونس وملاك في صوت واحد- فين داليا
ملاك- انا اللي اسالك مش انت
يونس- ما هي مش في الاوضه
زينب- اكيد قاعده في الجنينه ولا حاجه
ملاك-لا منزالتشي اصلا
زينب-يبقا فوق
اسلام- طيب يا يونس خاليك انت وانا هوصل ملاك و هروح الشركه مش لازم تيجي
يونس- لا انا هروح
زينب- لا يا يونس انت شكلك تعبان ولو روحت هيتقل عليك التعب فبلاش
يونس- ماشي
اسلام- يلا يا ملاك
ملاك- يلا ……وخرجوا
زينب- عملت ايه في موضوع يارا
يونس- الهانم امبارح بتقولي حامل وانا مقربتش منها اصلا
زينب- تستهل علشان انت كانت عارف انك مقربتش منها
يونس- لقيتها فرصه اغيظ بيها داليا
زينب- طيب هتعامل ايه
يونس- هجيب اخرها و اشوف هي بتعامل كدا ليه
زينب- طيب مش هتقول لـ داليا
يونس- لا خاليها كدا شويا
سهير هي وفي اوضتها بعد ما اتاكد ان داليا وصلت
قالت بصوت عالي-اتسرقت الحقوني اتسراقت
زينب ويونس طلعوله
يونس- في ايه
سهير بتمثيل- فلوسي ودهبي مش لقيهم
زينب- هيروحو فين يعني دا حتي محدش بيداخل اوضتك
سهير بدموع-مش عارفه انا دورت في كل حتها مش لقيهم
يونس- اهدي مش هيروحه مكان
سهير بغضب- بقولك مش لقيهم في اي حته
زينب- هيكون مين اخدهم يعني مفيش حد غريب دخال علينا
سهير- لا في
يونس-مين
سهير- مفيش غير داليا الغريبه وسطينا
يونس بضيق-لا مسمحلكيش يا امي تشكي في داليا كدا
زينب-متكونش ليه يارا
سهير- لا يارا بتيجي دايما مفيش حاجه نقصت ،اكيد داليا اللي عاملت كدا
زينب- وهي هتروح مننا فين نشوفه
يونس-لا بقولكم ايه كفايه اهانه لـ داليا محدش يساله هي مستحيل تعامل كدا
سهير-ثقتك فيها عميك، بس انا واثقه انها هي
زينب بصت لي غضب يونس- تعالي يا يونس ارتاح انت تعبان………وخرجوا الاتنين
سهير- هههه لحد كدا تمام اوي
…………
عند داليا العمارا اللي فيها خالتها وبتخبط علي الباب فتح شاب بدقن و وسيم جدا
الشاب- اتفضلي
داليا- ازيك يا حازم
حازم- الحمدلله مين ،داليا صح
داليا- اااه، اومال خالتي فين
حازم- ادخالي، جوا ماما يا ماما
هيام-نعم في ايه يا حازم،داليا
داليا وهي بتحضانه- ازايك يا خالتي عامله ايه وحشيني اوي
هيام – يا حبيبتي يا بنتي وانتي والله اكتر
فينك يا داليا يعني مش بتفتحي ولا بتراني
داليا- معلش يا خالتي اهو جتلك وهقعد معاكي شويات ايام
هيام- تنوريني يا بنتي
حازم بص علي اديها- ايدا انتي اتجوازتي
داليا- اااه، معلش كل حاجه جات سريع ملحقتش اقولكم
هيام- عادي يا بنتي، بس هو فين جوزك
داليا بتوتر- احم هو اصلا
حازم- مالك متوتره ليه كدا
داليا- لا مفيش بس هو مجاش معايا
هيام-معقوله سابك تيجي لوحدك يا بنتي
داليا- اسوق وصالني لحد هنا
حازم- ولو، المفروض ما يسبكيش لوحدك
هيام- خلاص يا حازم، هو باباكي عامل ايه وعمر
حازم- طيب انا هنزال اصلي الضهر……وخرج
داليا- بابا الله يرحمه وعمر معرفش عنها حاجه
Hagar Hussein
هيام بحزن- الله يرحمه من امتي
داليا-من خمسه واربعين يوم متوفي
هيام- الله يرحمه يا بنتي ، وعمر متعرفيش عنها حاجه ازاي مش جوزك
داليا-لا اتجوازت يونس الشناوي
هيام بفرحه- بجد يا بنتي
داليا بحزن- بجد
هيام- انتي فيكي حاجه
داليا- كتير يا خالتي، بس انا تعبانه دلوقت لما ارتاح هقولك كل حاجه
هيام- معلش يا بنتي الكلام خدني هعمالك حاجه تاكليها وبعدين ارتاحي
داليا- لا مليش نفس انا هرتاح الاول
هيام- طيب تعالي ارتاحي………داخلتها الاوضه وخرجت
••••••
يونس نزال من اوضته وكانت ملاك جات من الجامعة
يونس- داليا فين
زينب- هي مش معاك
يونس- لا هي مرحتشي الكليه
ملاك- لا ما شوفتهاش من امبارح
اسلام- ران عليها كدا
يونس ران وسمعه صوت الفون فوق
زينب- هتكون راحت فين
سهير جات عليهم- اكيد بعد ما سرقتني هربت
ملاك- ماما انتي بتقولي ايه
سهير- انا ما لقتشي الفلوس ولا الدهب يا يونس وهي مختفي تقدار تقولي اي داا
اسلام- مستحيل داليا تعامل كدا
يونس- انا مش عايز كلام كتير قولتلك
زينب- اقعد يا يونس انت تعبان ،هتيلو برشامه يا ملاك
ملاك- حاضر……
سهير- طيب فلوسي ودهبي رحو فين هاا
اسلام- دوري عليهم كويس يا مرات خالي
يونس- عايز اعارف داليا فين………وخرج وراح للبواب
يونس-داليا هانم خرجت النهارده
البواب- لا يا بيه مخرجتش
يونس- عم محمد واقف علي البوابه التانيه
البواب- لا وخد اجازه
يونس -طيب تمام ……وداخل
زينب- خد يا يونس اشرب دي انت بتمشي بالعافيه يابني
يونس- ماشي
اسلام- اهد كدا اكيد خرجت تشتري حاجه
ملاك- هي متعرفش حاجه هنا ولو يعني ايه اللي هياخرها كدا واكيد مش هتخرج من غير ما تقول لحد
يونس- اكيد فيه حاجه
اسلام- شوف الكاميرات
يونس- يلا نشوفها ………طالعه وشافه الكاميرات لقيه مفيش حاجه
يونس- في كاميرا في اوضتها
اسلام- احم طيب شوفه وانا هستنا تحت……نزال اسلام
زينب- هاا لقيته حاجه
اسلام- لا، هيشوف اللي في اوضته، ومينفعش اكون معاها علشان لو داليا لو بشعرها ولا حاجه
زينب- ماشي يا بني خير ان شاء الله
……
عند يونس شاف داليا هي وبتاخد الشنطه ولما حطت ايدها علي راسه وخرجت
-دي هربت بجد معقول تكون هي اللي سرقت ، ليه يا داليا كل ما ابقا كويس تبوظي كل حاجه ليه ………نزال
زينب- اهاا يابني عرفت حاجه
يونس- هربت بجد
سهير – واكيد هي اللي سرقتني
اسلام- لا اكيد في حاجه غلط داليا عمره ما تسرق او حتي تهرب
يونس- غلط ازاي هاا انا شوفتها هي ومعاها شنطتها ومشيها………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى