رواية بنت الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر حسين
رواية بنت الصعيد الجزء التاسع عشر
رواية بنت الصعيد البارت التاسع عشر
رواية بنت الصعيد الحلقة التاسعة عشر
داليا- الله يكرمك كفايه لحد هنا، انا مش مستعده اتهان من الناس كمان كله عرفه انن اطلقنا فابعد عني بقا……ومشيت ويونس وقف مكانه وبعدين مشي
••••••
فاطمه- من امبارح وانت مش عاجبني يا يونس
يونس- متقلقيش يا عمتي انا كويس
اسلام- ااه ما هو واضح
يونس- فين ملاك
فاطمه- فوق مع امي
يونس- ماشي ………وطلع
يونس- ملاك
ملاك- نعم
يونس- تعالي عايزك
زينب- في اي يا يونس
يونس- مفيش يا تيتا
زينب- اممم ماشي براحتك
يونس- هاخد ملاك واروح عند داليا
زينب- ليه
يونس- عرفت كل حاجه يا تيتا بس للاسف متاخر اوي
زينب- گان المفروض تسمعه، ملاك قالتلي كل حاجه
يونس- غصب عني يا تيتا
زينب- ربنا يفك عقدتك وان شاء الله هترجعو لبعض
يونس- ازاي وانا طلقتها بتلاته
زينب- انت قولتها في وقت واحد حتي لو قولتها عشر مرات هتعتبر واحده
يونس بفرحه- بجد
زينب- اااه بس دا بعد تلات شهور، شهور العده تردها لعصمتك
يونس بسها- دا عدو من زمان اتلات شهور
زينب- يبقا تردها
ملاك- هيهيهي بجد ،والله يا يونس لو زعلاتها هنموتك انا وهي
يونس- نرجع بس وانا عمر ما هزعلها والله
•••••••••
وجاء يوم الحنة اسلام وملاك
الكل كان مبسوط والراجله لوحدهم ولبنات لوحدها
ملاك- ما كلنا بنات شيلي النقاب وغير هدومك
داليا- لا خليني كدا انا مرتاحه
ملاك- خايفه من ايه يا داليا
داليا- خايفه من مامتك ،محدش يعارف غير انتي وخالتي فاطمه اني حامل
ملاك- انتي داخله في الشهر ارابع ومش عايزه تقولي ليونس ولا ترجعي
داليا- خليكي في حنتك يا ملاك
ملاك- طيب ……جات واحده ومسكت ملاك علشان ترقص والكل بيرقص ومبسوطين
-داليا
داليا- نعم
– طنط فاطمه قالت انها عايزاكي
داليا- ماشي بس فينها
-في اوضتها
داليا- ماشي هروحلها……………وطلعت وداخلت
-خالتي يا خالتي ……يونس طلع من الحمام
داليا- انت بتعامل ايه هنا وفين خالتي
يونس- ايه دا سيبها الفرح كله وجيلي مش معقوله
داليا- انا جايه لخالتي فاطمه واحده قالت انها هنا وعايزاني
يونس قرب منها- لا عمتو تحت في المطبخ
داليا – طيب……… وكانت هتمشي ماسك اديها
داليا- في ايه
يونس- عايز اتكلام معاكي
داليا- مفيش كلام بينا
يونس بسها علي راسها
داليا بعدت- اللي عاملته دا حرام انا محرمه عليك
يونس قرب منها وحضنها- تؤتؤ انتي مش متحرمة عليا زي ما انتي قولتي وانا هأردك لعصمتي …………لحظ بطنها منفوخه
داليا بعدت- ابعد عني انت ايه
يونس- انتي حامل
داليا بخوف- انت عبيط حامل ايه
يونس قرب منها وحط ايدهاا علي بطنها – داليا مش بهزار انتي حامل بجد
داليا سابتها وخرجت ويونس خرج ومسك اديدها -داليا
داليا- الله يرضي عنك سبني
يونس سابه ونزالت وهو نزال
يونس- عمتو انتي تعارفي ان داليا حامل
فاطمه- انت عرفت ازاي
يونس- لما انتي عارفه مقولتيش ليه
فاطمه- عاتب نفسك قبل ما تعتبني
يونس- اها علشان كدا مش بتتكلامي معايا زي الاول
فاطمه- انت مسألتش عليها سبتها تلات شهور من غير ما تسال ولا حتي جيت تشوفها حتي لو كانت غلطانه عمرك مسالت
يونس- انتي عارفه انه غصب عني وانا بعتلها فلوس وكانت بتراجعه
فاطمه- هو دا اللي قدارت عليه
يونس- ان شاء الله هعوضه عن كل اللي فات
فاطمه- معتقدش هتراجع زي الاول، التبطبه على الازاز المكسور بيعور يا يونس ،وداليا مكسوره منك اوي لانك مسبتلهاش فرصه تسمعه بس ويوم ماقالتلك علي امك طلاقتها، من امتي وانت بتحب امك كدا
يونس- دي امي مهما كان
فاطمه- وانا مقولتش حاجه بس كانت سمعتها وبعدين قرار، كام مره تمد ايدك عليها
يونس- هرجعه وهنرجع احسن من الاول
فاطمه- ربنا معاك ويسعدك انا اتمنها
اسلام- في ايه يا يونس مش هاين عليك تطلع يعني
يونس- طالع اهو، بس هشوف داليا
اسلام- داليا مشيت وصلتها انا
يونس- كانت كلامتني
اسلام- مكنتش اعارف انك عايزها وبعدين انت عايزها في ايه
يونس- هو ايه اللي عايزها في ايه دي مراتي
اسلام- كانت
يونس- وهردها لعصمتي ،عندك مانع
اسلام- انا لو عليا مش عايزها ترجعلك
يونس-طيب متتداخلشي انت
اسلام-اللي تعارفه اعامله انا ماليش دعوه…………وخرج
فاطمة- متزعلش يا يونس بس داليا غاليا علي اسلام زي اختها
يونس خرج وقعد مع الناس
وبعد شويه الكل مشي ويونس وراح بيت داليا
…
داليا بنعاس- مين هيجي في الوقت دا ………راحت عند الباب
-مين
يونس- انا يا داليا يونس
داليا- وعايز ايه
يونس- عايزاك
داليا- مش وقته خفت دم ،الوقت متاخر ومينفعش كدا
يونس- ما لو انتي مفتحتيش هاكسر الباب
داليا- لا انت اتجاننت
يونس- طب افتحي
داليا- لا مش هفتح واتفضل امشي
يونس – طيب ابعدي بقا ………بيحاول يكسر الباب
داليا- بس يا مجنون
يونس- طيب افتحي
داليا فتحت ونسيت انها بلبس نومه وبشعرها وباطنها منفوخ
داليا- اهو فتحت عايز ايه
يونس- ايه الجمل دا
داليا – انت قليل ادب ……وكانت هتقفل حط رجله
يونس فاتح الباب وداخل وقفلو
داليا بدموع- انت عايز اي
يونس- طيب بتعيطي ليه
داليا- اللي بتعامله دا غلط
يونس- هو انا جيت جنبك
داليا- طيب ممكن تمشي
يونس- كفايه عيط طيب وشك بقي احمر
داليا- طيب امشي
يونس- في واحده تقول لجوزها امشي
داليا- جوزي منين احنا اطلقنا
يونس- بس انا رديتك لعصمي
داليا- حرام عليك انت بطلاق بمزاجك وترجع بمزاجك
يونس حضنها- اهدي كدا وكفايه عيط، مقولتيش ليه انك حامل
داليا- وبعد ما اقولك
يونس- ما خفتيش اقولك حامل من مين
داليا بعدت عنها- لا يبقي اجاننت بجد
يونس- هههه بهزار يا حبيبتي بس كان المفروض اعارف
داليا- اهو عرفت اتفضل يلا امشي
يونس- انا هبات مع مراتي النهارده
داليا- بس انا مش موافقه انن نراجع يا يونس
يونس- ياروح يونس مش هينفع ليه
داليا- انت عارف ليه
يونس باسها علي راسه- انا اسف يا حبيبتي انا عارف ان ظلمتك واوعدك مش همد ايديا عليكي تاني، عارف انى زعلتك واذيتك بس انا قولتلك وهقولك تانى اوعدك انى هعوضك عن كل حاجه عيشتيها فى حياتك، انا مش عارف انتى شيفانى ازاى بعد اللى عملته بس صدقيني انا بحبك ومش عايز غير
داليا-
يونس- والله مافيش حاجه هتحصل من دا انا هحطك في عيوني
داليا- بنسبه لـ الفلاشه
يونس- قبل ما اعارفك والله
داليا- وانا ايه يضمني ما ممكن ترجع
يونس- دا مستحيل
داليا- طيب ويارا
يونس- والله زي ملاك بس لقيتها فرصه اغيظك بيها وبعدين ملاك قالت انه قالتلك
داليا- ماشي
يونس- موافقه نرجع ولا لا
داليا- لا……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الصعيد)