روايات

رواية بنت الصعيد الفصل الأول 1 بقلم هاجر حسين

رواية بنت الصعيد الفصل الأول 1 بقلم هاجر حسين

رواية بنت الصعيد الجزء الأول

رواية بنت الصعيد البارت الأول

رواية بنت الصعيد الحلقة الأولى

-يالههوي علي القمر ……وبعدين بص بتركيز وقال-هي والله هي ،والله قمر هو في بنات حلوه كدا في الصعيد………*نزال من العربيه وراحه نحيتها، كانت قعده وبصه علي البحر بحزن بنت جميله مختمره… قرب منها
-فيكي ايه يا قمر
-افندم
بصله ببتسامه-انا يونس وانتي
-هو انت عبيط
يونس-لا مش عبيط بس عايز اتعرف عليكي
*قامت وكانت هتسيبو وتمشي مساك ايديها
-انت اتجانت سيب ايدي
يونس-قوليلي اي حاجه عنك وانا اسيبك
-لا انت مجنون فعلا
*مساكة كوباية الميااه ودالقتها عليها وجريت…وهو وقف مصدوم ،وبعدين ركب عربيته ومشي
(داليا 21 سنه مختمره كليه هندسه بشرتها بيضه عيونه زرقاء)
(يونس الشناوي 28 سنه طويل عيونه سوداء بشرتها بيضا مهندس)
•••••••
-السلام عليكم
محمد-اهلا بلاهانم اللي مش بتحترام حد
-هو في ايه يا بابا
محمد-هيكون ايه يعني يا ست داليا غير موضوع كل يوم
داليا-بابا انت عارف ان انا مستحيل اكلام عمر ولا حتي اعتبره خطيبي ولا اي حاجه من دا
محمد-ودا ليه هاا ليه هو شريكي وبيحبك
داليا-هو دا اللي همك بس حرام عليك والله
محمد-عمر قدام كتب الكتاب وهيكون بعد يومين
داليا بدموع-بابا علشان خاطري بلاش عمر انا موافقه باي حد غير عمر دا تاجر مخ’درات وسـ’ـلاح وانت عارف دا كويس
محمد-خلاص انا اتفقت معها ومش هراجع في كلامي
داليا-ماشي يا بابا ربنا يسامحك ……*وسابته وداخلت اوضتها
(‏السكوت عندي من علامات الزعل داخليًا)
••••••
-نورت اسيوط يا يونس
يونس حضانه-اااه ما انا عارف،اخبارك اي يا اسلام
اسلام-الحمدلله يا صحابي بس ايه المياه اللي علي هدومك دي
يونس-موضوع كدا ابقا اقولك بعدين، هي فين عمتو
يونس-اداخل دي امي مستنياك من امبارح
دخال اسلام و يونس وسلاما علي مامت اسلام- حبيبتي اللي وحشاني اوووي
فاطمه-اااه واضح قوي اني وحشتك وانت مش بتسال اصلاً
يونس-والله يا عمتو مشغول واهو ابنك اساليه عاارف كل حاجه……*وضرب اسلام بخفه علي كتفه
اسلام- بقولها والله
فاطمه-ماشي يا يونس هسامحك المره دي، يلا غير هدومك دي اللي كله مياه وتعالي كل
يونس- حاضر دا اكلك وحشني اوي وسمنه البلدي ههه
فاطمه- طيب بسرعه يلا
يونس- ماشي ………*وطلع يغير هدومه
•••••••
داليا- ايوه ايوه جايه مش قاعده وراء الباب انا ………*فتحت الباب وكان خطيبها عمر وهي كانت لبسه وهتجرج
عمر- ازايك يا داليا
داليا وعيونه في الارض- الحمدلله، احم هو في ايه
عمر- رايحه فين
داليا- جاي علشان تسالني ولا ايه
عمر- لا عايز اعارف انتي ليه مش بتفتحي عليا وقفله تلفونك علي طول
داليا- بابا مش هنا وماينفعش تبقا موجود هنا
عمر- ردي عليا
داليا- عندي امتحان وبذاكر عن اذنك
*كانت هتقفل الباب بس حط راجله
عمر- انتي عارفتي ان كتب كتابني بعد يومين
داليا-اااه، في كلام تاني
عمر- يومين يا داليا وهنشوف تصررفاتك هتتغير معايا ولا لا وساعتها هتعارفي مين عمر………*وسابه ومشي وقفلة الباب وبعد شويا نزالت
••••••
كان يونس واسلام ومامتها قعدين علي السفرة
يونس- تسلمي ايدك يا امي الاكل تحفه
فاطمه- بالهنا يا حبيبي
يونس- تيته بتسلام عليكي اوووي
فاطمه- قولتله تيجي مسمعتش مني
يونس- هتيجي قريب ان شاء الله، يلا يا اسلام نتمشي شويا
اسلام- طيب مش هترتاح شويا
يونس- لا لازم اتمشها واتفراج علي بلدكم الجميله دي
اسلام- ماشي يلا
فاطمه-متتاخروش علشان ترتاح شويا يا يونس
يونس- حاضر ……*وخارجو وتمشو شويا
اسلام- مقولتش حاجه عن يارا
يونس- حاجه ازاي يعني
اسلام- مش كانت بتقول انك هتجوازها ولا غيرت رايك
يونس- يارا بنت خالتي وبس هي قريبا مني ، بس كل اللي شغلني البنت اللي شوفتها هنا
اسلام- اممم يعني انت جايه علشانه
يونس- الصراحه اااه، من يوم ما شوفتها وهي خدت قلبي
اسلام- يبني انت شوفتها مره ولا تعارف اسمها ولا حتي منين
يونس- انا شوفتها النهارده وهي اللي كانت دالقها ليا المياه
اسلام- لسه هعارف انك غبي ، ازاي تبقا عايز تعارف عنها جاحه وتسيبها كدا
يونس- ما انت ماشوفتنيش لما كانت معاها كانت ناسي كل حاجه،ولا عيونه اللي بلون البحر
اسلام- طيب يلا نرجع علشان شكلك تعبت
يونس- يلا ………*وبعد شويا كانه قريبين من البيت و يونس شاف داليا داخله بيت اسلام
يونس- ايه دا مش معقوله، اسلام دي داخله عندكم
اسلام- مين يابني مفيش حد
يونس جري علشان يشوفها ……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى