رواية بنت الشيطان الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم رحمة نبيل
رواية بنت الشيطان الجزء السادس والثلاثون
رواية بنت الشيطان البارت السادس والثلاثون
رواية بنت الشيطان الحلقة السادسة والثلاثون
#عشقتك_مجنونتي
#بنت_الشيطان2
#رحمة_نبيل
#الفصل_التاسع
*💡🌸ما حكم صلاة المرأة التي تضع المناكير على يديها….؟*
🌸✅إذا لم يصح وضوءها لم تصح صلاتها لقول النبي صلى الله عليه وسلم «لا يقبل صلاة أحدكم إذا أحدث حتى يتوضأ» فما دام الوضوء غير صحيح فالصلاة غير صحيحة
*💡🌸هل تلزم الإعادة في هذه الحال؟*
🌸✅إذا كانت تعرف أن هذا لا يجوز فإنه يلزمها الإعادة وإذا كانت تجهل فإنه لا إعادة عليها بناء على القاعدة المعروفة عند أهل العلم والتي يدل عليها الكتاب والسنة وهي أن الجاهل لا يلزم بإعادة ما ترك من واجب ولا يأثم بفعل ما فعل من محظور لكن قد يكون هذا الجاهل مفرطا لم يسأل ولم يبحث فيلزمه بالواجب من هذه الناحية حيث إنه ترك ما يجب عليه من التعلم أما إذا لم يحصل منه التفريط وإنما كان غافلا غفلة نهائية ولا يعرف عن هذه الأمور ولا تحدثه نفسه بأنها حرام أو ما أشبه ذلك فإنه يرفع عنه ولهذا لم يأمر النبي صلى الله عليه وسلم المسيء في صلاته الذي كان لا يطمئن فيها بإعادة ما مضى من صلاته وكان لا يحسن غير ما كان يصنع أمام الرسول صلى الله عليه وسلم وقد قال له النبي صلى الله عليه وسلم *«ارجع فصلِّ فإنك لم تصلِّ»* وإنما أمره بإعادة الصلاة الحاضرة لأن وقتها لم يخرج فهو مطالب بفعلها على وجه التمام.
إذاً نقول للمسلمات اللواتي استمعن لإجابتكم هذه يجب عليهن إزالة هذه المناكير وإن صلت بعد سماع الإجابة وعليها مناكير فيلزمها الإعادة؟
✅ نعم فهي آثمة وعليها الإعادة
📮المصدر: سلسلة فتاوى نور على الدرب > الشريط رقم [50]
فتاوى المرأة اللباس والزينة
صلوا علي من جلس علي ركبيتيه يواسي طفل مات عصفوره
صلوا على الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم
الفصل التاسع
نظرت سمر ببسمه مرعبه لهذه المرأه التي تقترب من زوجها بطريقه سيئه ثم اتقربت منها ووقفت خلفها وجذبت شعرها بشده ووضعت يدها علي فم بسمة وجذبتها للخارج هي تعرف ان سراج عندما يكون مرهق يكون نومه اشبه بالغيبوبه تقريبا القتها سمر بعنف علي العشب ونظرت لها بقرف / تؤ تؤ تؤ محدش علمك يا قمر ان كخ ان تلمسي حجات غيرك ها
نظرت لها بسمه برعب هي لم تدري ما تفعل فعندما رأته نائما وحده دخلت الكوخ خلفه ولم تعي عواقب ما تفعله
بسمه برعب / ا. ا.. ا انا كنت بس هو
سقطت صفعه من سمر تليها صفعه اخري لم تستوعب بسمه مايحدث فكانت الصفعه الثالثه تسقط وتتبعها الرابعه وهي فقط تصرخ
سمر وهي تقترب منها بنظره مرعبه / كنتي ايه ها كنتي بتقسيله الحراره ولا كنتي بتشوف النبض
القلم الأول عشان مسخرتك دي والقلم التاني عشان تقربي من حاجه مش بتاعتك والقلم التالت عشان لمستي جوزي والقلم الرابع بقي ده هديه علي العرض
بسمه بتوتر كاد يقتلها / انا مكنتش…… اااااه
قاطعها تقدم سمر بطريقه مرعبه وامساكها لها من شعرها جذبت سمر شعرها بقوه كبير / اسمعي يا بت انتي عشان انا خلقي ضيق اوي يعني انت هتاخدي نفسك زي الشطوره كدة وتطلعي تلمي هدومك من غير نفس وتتكلي علي الله كدة امين
هزت بسمه رأسها بعنف والم بسبب ان سمر تجذبها بشده من شعرها
تركتها سمره بعنف كأنها تقرف منها ثم توجهت للكوخ واغلقت الباب بحده في وجهها
بسمه بدموع وشر / طب والله لاوريكي
نظرت سمر لسراج للذي ينام بهدوء شديد وكأن ما حصل منذ دقائق لم يكن سببا لكي يقطع نومه اقتربت منه سمر بحب شديد وابعدت شعره عن عينه وقبلت جبينه ثم عانقته بشده /عارف انا مسمحاك يا سراج بس لازم اخليك تفكر كويس اوي قبل ما تحاول تكررها تاني
نور وهي تأكل الكيكه مثل الأطفال ولوثت نفسها تمام بالكيك
نظر لها مالك ببسمه حب وحنان ثم نظر لطفليه وجدهم يأكلون بنفس الطريقة ضحك بخفوت عليهم فرعك انهم يقودون نور للجنون الا انهم يشبهونها كثيرا وهذا ما زاد عشقهم في قلبه اكثر واكثر كانت نور تأكل بشراهه كبيره ولكنها لاحظت نظرات مالك لها وهو يبتسم بخفوت فبطأت من أكلها واصبحت تأكل بهدوء شديد انفجر مالك بالضحك عليها
فجأه وجد الجميع زوبعه تدخل المطبخ
أسد بصراخ / الكيككككككه لا ده انا اروح فيكم في داهيه انتم فاهمين فين الكيكة
جنه / في التلاجه نصيبكم
أسد /اه بحسب تعالي يا جيمي عشان ناكل
مالك /انتم كنتم فين
نظرت جميله بخجل
أسد بضحكه / كنا في الجنينه بس اتقفشنا قفشه ربنا مايوريهالك يا بني
ضحك عمر بشده / متقولش سمر صح
أسد / دي خبرة بقي
ضحكت جنه بشده وهي تتذكر بعد كتب كتابهم حينما كانت تهجم عليهم فجأه
أسد بضحكه / طب الحمدلله طمنتني اني مش لوحدي
مالك بملل / مش عيب عليك حركاتك دي ابنك بقي سافل زيك
أسد وهو يغمز له /امال يا شيطان لازم يبقي دنجوان زي ابوة كده
مالك بقرف / دنجوان اوي
نظر عبدالرحمن لهذا الصغير الذي يقف علي باب المطبخ ويختبئ ابتسم بحنان وذهب اليه وحمله وقبله من خدة المكتنز / غيوث قلبي صحيت يا باشا تعالي ناكل كيكه
نظرت نور لابنها بحب / فرغم المزاح الذي يظهره دائما الا انه اكتسب صفات كثيرة من مالك اهمها حنانه ووحشيته عند الغضب
أسد وهو يأكل / ياااه تسلم ايدك يابو الاسود والله انا فنان اساسا
وكمان اكتر حاجه بحب أكلها فيها هي ال…… فاااااااااااار
جنه بقرف / يععع فأر
عمر / يا اخي ابو قرفك
ركض أسد ووقف علي الطاولة وهو يشير خلف الثلاجه / يا اغبيه فيه فأر ورا التلاجة
تسمر الجميع وعم الهدوء والكل ينظر لما يشير له أسد ثم نظروا لبعضهم ثواني وكان صراخهم يصم الاذان
ركضت نور وقفزت علي ظهر مالك بينما تو تفاجأ بها / يخربيتك هتوقعينا انزلي متخافيش
والباقي منهم من ركض للطاوله ومنهم من جلس علي الرخامة والصراخ يعم المكان
مالك وهو ينظر لهم ويتنهد بملل / ياربي الرحمة
ثم مسك نور للتي تتعلق به جيدا واخذها وخرج من المطبخ بكل هدوء
عبدالرحمن لدانه / ابوكي اخد امك وسابنا
أسد / ابويا طلق سماح وخطفني
طلق سماح وحطفني طلق سماح وخطفني
ضحك للجميع علي أسد
أسد /بمناسبه الأجواء المنيله بستين نيله دي احب اسمعكم اخر الحاني.
الجميع / يلا
أسد / احم احم يا يا يا يا سهر الليالي
عمر / يااااااه يا حلوه علي بالي
جنه / غني
الجميع / آآآآآآه
جميله / غني
الجميع / آآآآآآه
دخلت زينه المطبخ وهي تمسك ادم وتقول بصوت عالي وهي تفرد يدها / غني علي الطرقات
الجميع بصوت عالي وغناء / يا يايا يا سهر الليالي ياااااه يا حلوة علي بالي غني اه غني اه غني علي الطرقااااااااااات
كان سراج يشعر بثقل علي صدره فتح عينه بتعب وملل ولكنها اتسعت بصدمه حينما لمح سمر تنام علي زراعه ابتسم سراج بحب كبير علي طفلته الكبيره وعاهد نفسه انه سوف يجعلها تعود له وهي راضيه عنه
شعر انها تتحرك حركات خفيفه اغمض عينه بسرعه وادعي النوم
استيقظت نور بانزعاج ونظرت حولها بتعجب وتذكرت ما حدث منذ ساعات نهضت بسرعه قبل أن ينهض ولكنها قبلته من جبينه اولا وتحدثت بخفوت ظنت انه لا يسمعها
سمر / عارف اني بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك بس مش هينفع اعدي اللي عملته ده كده لازم تتعلم الأول يا سراج ازاي تتحكم في أعصابك
ثم اقتربت وقبلته في خده /وانا بقي هتكفل بكده
ثم نهضت وتسحبت للخارج نظر هو لاثرها وهي تخرج وضحك / العبي يا سموره العبي براحتك بس في النهايه مكانك هنا في حضني انا وبس
أسد وهو ينظر لهم / لقيت واحدة كمان عارفين اغنيه اضحك والعب من القلب
جميله بجهل / لا معرفهاش
جنه / ولا انا
عمر / اول مره اسمع عنها
دخلت سمر عليهم وهي تغني وتطبل علي باب المطبخ / اضحك والعب من القلب
أسد / ملهاش طعم من غيرك
سمر / شقلب حالك بالحب
أسد ملهاش طعم من غير
مازن وهو يضحك / قول نكته في وسط الجد
نور وهي تدخل مع مالك / اتجنن مره بجد
مالك وهو يضربها برأسه بخفه / ملهاش طعم من غيرك
دخل سراج وهو يغمز لسمر / أملي حياتك مزازيك
الجميع / ملهاش طعم من غيرك
أسد وهو يضم جميله / عمر ما تكمل غير بيك
ساره /غني بصوت عالي وزيد
الجميع ملهاش طعم من غيرك
سمر بضحكة / والله ده بالتأكيد
الجميع /ملهاش طعم من غيرك
ضحك الجميع بحب
زينه وقد تذكرت / صحيح انتم متعلقين كده ليه ههههههه
عمر بتذكر / صحيح احنا نسينا الفار
ضحك الجميع عليهم
مازن لمالك / تعالوا ظبطت قاعدة في الجنينه محترمه عشان البنات تاخد راحتها
نور / ذوق اوي يا مازن
نظر لها مالك بحاجب مرفوع
نور وهي تضحك بغباء / عادي أصله ذوق و
نظر لها بحده
نور وهي تهز رأسها بتساؤل / مش ذوق؟؟!!!
هز مالك رأسه
سمر / أسد يابنتي والله
أسد / نعمين
زينه / مش انت يابو الأسود ويلا بقي خدو معاكم الولاد والبنات معانا
أسد وهو يهبط ويحمل جميله لتهبط هي الاخري / يلا ياعمر عشان بننطرد
أسد لجميله / ساشتاق لكي حبيبتي
جميله / لا تتأخر حبيبي
سمر وهي تتدخل بينهم / لا اله الا الله
أسد / استغفر الله انتي ايه يابنتي متسيبيني اعاكسها شويه
سمر / بزمتك مش مكسوف وانت بتقول اعاكس بعدين المحن ده بيقلب معدتي
انت عارف بتفكرني بمين
أسد بتعجب / مين
سمر بضحكه / بالأخ سومه العاشق وصغيره علي الحب اللي كانوا عندي في المدرسه نفس المحن سبحان الله
أسد وهو يخرج ويصرخ / مرررراتك ياسراج هتموتني
ضحكت سمر
سراج وهو ينظر لها بملل / كش معقوله
سمر بضحكه وهي تنظر لهم / في أية يا جماعه بجد الاتنين دول بيشلوني
جميله وهي تهز كتفها لتغيظ سمر / كايده العزال انا من يومي ايوه اه
ثم تركتهم ورحلت سمر وهي تنظر للبنات بتعجب / ايوه اه هي وصلت لايوه اه ماشي يا بتاعت حريم السلطان انتي
ضحكت البنات وخرجن لترتيب المكان الذي سيجلسون به
نظر عمر للمكان الذي جهزه مازن وآدم
عمر وهو يصفر /لحقت تعمل ده امتي
مازن وهو ينظر لما قام به بمساعدة ادم فقد وضعوا السائد علي شكل دائره وكانت الأشجار مزينه بالاضواء الجميله وفي منتصف الوسائد توجد نيران وحولها الكثير والكثير من التسالي
مازن بفخر وهو يضرب كتف عمر / عيب عليك هو انا اي حد
مراد وهو ينظر لوالده بتعجب منذ متي ووالده يتحدث هكذا
نظر مالك لعبدالرحمن الذي لايترك غيث من يده / هات غيث وتعالي ياعبده يلا
جلس للجميع حول النار واخذوا يتحدثون في مواضيع مختلفه
ضحك سراج باستمتاع / يخربيتك يا أسد هي قفشتك انت. كمان
أسد بتذمر / مش عارف يابني مراتك دي ليه حطاني في بالها
مالك وهو يشرب قهوته التي صنعوها الي الفحم / سمر طيبه جدا يعني ومفيش في رقه قلبها بس عايزه اللي يفهمها وهي هتكون معاه ملاك
في الداخل كان الجميع يجذب سمر من فوق جميلة
سمر / سيبوني بس البت بتاعت العشق الممنوع دي هفش غلي فيها بس
سراج وهو يكمل كلام مالك /فعلا والله سمر رقيقه بس مش بتحب تبين وكلامها دايما بلسم والله
سمر /نعممممممم ياعمر مين دي يابت اللي بيئه دة انا هنفخك تعاليلي هنا
عمر وهو يضحك / هي سمر مش اختي بس احب اقولكم سمر دي عامله زي القطط طول ما انت بتعاملها كويس هتلاقيها زي الفل لو جربت انك بس تقرب منها عشان تزعلها هتخربشك ومش بعيد تقتلك هههههعهههههه
سمر وهي تمسك السكينة / ياعيني عليك يا أسد هتترمل وانت في عز شبابك وعيالك المساكين لا مساكين ليه الواد قليل الادب ابنك ولا البت اللي مفكره نفسها مارلين مونروو دي هسرحهم في الاشاره بفل
ضحك أسد بشده علي كلامهم / الحمدلله جميله مراتي قطه مغمضه
جميله بصراخ / لا اوعي تكوني مفكراني عشان تركية والهري دة مش هعرف ارد لا يا حبيبتشي دة انا ممكن اوديكي البحر وارجعك عطشانة
ساره وهي تصفر / ايوه يا جيمي يا جامد
نظرت لها سمر بشر فصمتت ساره بخوف
عمر بضحكه / وجنة هبله دايما مع نفسها كدة
جنه وهي تأكل الترمس وتنظر لهم / مش فاهمه الصراحه ليه الخناق كل ده عشان جميلة بتقول لسمر انها احلي منها
مازن / وساره تحسها شديدة بس هبله
ساره / يا جماعه دي شيطان ودخل بينا ما طول عمر سمر وهي بتحب جيمي اكتر واحدة فينا ههههههههه
نظر سراج لمالك وغمز له / طب ونور
مالك بحاجب مرفوع / مالها
سراج / ههههههه ملهاش دور في العصابه دي
مالك بضحك / لا نور مع نفسها كدة دماغ تانيه خالص ماجستير في التصرفات الطايشه والمشاكل
نور وهي تنظر لهم ببراءه / كل ده عشان قالت إنها اجمل من سمر امال لو عرفت انها كانت بتقول ان سمر تخنت اليومين دول
نظرت سمر لجميله بصدمه بينما جميله نطقت الشهاده
أسد بضحكه شديدة / طبعا القائد هنا هو
الجميع في صوت واحد وهم ينظرون لسراج / سمر
في الداخل كانت النساء والبنات الصغيرات يجلسون ويتحدثون بهدوء گأن الحرب لم تقم منذ قليل وكانو يضعون ماسكات الخيار والطمي والفضي والذهبي وغيره من الماسكات
نور بهدوء / الحمدلله اتهديتوا يكش نخلص من هبلكم ده
سمر / شوفوا مين بيتكلم علي الهبل المورد الرئيسي للهبل في العالم
نور وهي تتحدث بطفولة كالعااده / علي فكره بقي انا بقيت عاقله اوي
سمر وهي تبتسم بخبث / اه بإمارة اخر حفله تنكر اتعملت حضرتك اتنكرتي في ايه
نور وهي تنظر بحرج لهم / احم احم لا هو انا بس عشان بحبه فلبسته وكدة
انفجرت الفتيات بالضحك عندما تذكرن ما كانت ترتديه
ساره / يخربيتك انا لحد دلوقتي مش مصدقة اللي لبسيته
جميله وهي تنفجر ضحكا / اسبونج بوب هههههههههههههه
نور وهي تتناول اللب بتذمر / هاهاها خلاص بقي هتمسكوا فيا دلوقتي
جنه / فعلا يا نور مهما تكبري عمرك ما تعقلي ههههه
جميله بضحك / حد فاكر طيب لما روحنا حديقه الحيوان وقعدت تعمل حركات عبيطه القرد قال ايه عايزاه يضحك عشان تصوره
جنه / ولا وهي بتعيط بحرقه لما عرفت ان الفيل نعيمه اللي كانت في الجنينه ماتت
ضحك الجميع بينما نور تنظر لهم بتذمر / هي الحفله الليله عليا ولا اية خلاص عرفت اني هبله
ناري وهي تنظر لوالدتها / مامي بصي شعري بيقصف
نور وهي تنظر بتسليه لسمر / انا هبله اه بس علي الاقل عيالي مش نايتي زي عيالك
سمر بضحكه / اصل بيقولوا لو واحدة حامل اتغاظت من حد ابنها هيكون زيها وانا علي طول بتغاظ من محن جميله فبقوا زيها
ضحكوا الجميع بينما جميله تنظر لهم / والله البنات دول خساره فيكي هههههههه
نظرت سمر حولها ثم تحدثت بخبث / الله امال فين قريبتك دي ياساره
ساره وهي تبتسم بسخريه / قال يعني متعرفيش ياسمر سرك باتع ياباشا البت طفشت
ضحكت نور بشده / ليه كدة
ساره وهي تهز كتفها بجهل / معرفش لقتها لمت هدومها وقالت هتمشي عشان عندها موضوع مهم
جميله وهي تنظر لسمر نظره عرفتها / أشك أن الموضوع هو اللي نزلها
ضحكت سمر / فاهمني يا جيمي
عمر وهو ينهض ويحضر شئ من خلف الشجره ثم عاد وغمز لاسد
مازن وهو ينظر لهم بشك / فيه ايه ليه بتغمزوا وتبصوا لبعض كدة
عمر وهو يفرغ الحقيبه امامهم ويضحك بتسليه / اصل أنا فكرنا تتسلي شويه
نظر مازن لما كان في الحقيبه وضحك عليهم بشده
كانت جميع الفتيات يتحدثن ويضحكن فجأه انقطع التيار الكهربي نظرت نور حولها برعب وهي تتحدث بارتعاش / سمر
سمر وهي تنير هاتفها اهدي يا نور انا جنبك متخافيش
أضاء الجميع هواتفهم وكانوا مايزالون يضعون الماسك علي وجههم سمر وهي تشير لهم تعالوا ورايا نطلع بره نشوف الكل يمكن فيه نور
ارتصت الفتيات خلف بعضهم البعض وتحركن في صف منتظم
نور وهي تنظر برعب حولها رأت شخص يتحرك في الظلام نظرت بخوف شديد وابتلعت ريقها وأخذت تسلط الهاتف عليه ولكنها لم تري شئ نظرت لهم ولكن لحظة أين هم هل تركوها اخذت نور تنادي عليهم برعب/ سمر سمر انتي فين انا خايفه
شعرت بنفس شخص خلفها التفتت برعب وهي تصرخ ولكنها لم تجد احد نظرت أمامها مجددا وأكملت السير حتي تخرج لهم ولكن حينما كانت علي وشك الخروج من الباب شعرت بأحد يضع يده علي فمها ويكتم صراخها ونفسها ويسحبها بشده لها نظرت نور برعب لتلك اليد و
……..
كانت الفتيات تسير معا برعب وهم يسلطون النور علي الطريق فجأة حينما كانوا علي وشك الوصول للحديقة وجدوا أمامهم
مجموعه من الأشباح او هذا نا ظنوا فكان أحدهم يرتدي ثياب بيضاء ووجهه ابيض بشده وحول عينه احمر وشعره طويل جدا ويميل رأسه للجانب وهو يمسد علي شعره بطريقه مخيفه واحدهم وجهه اسود بشده وبه سكين يقسمه لنصفين
واحدهم وجهه مشوه بااكامل وهناك سكين في معدته
واحدهم يرتدي قناع اسود وتسيل الدماء من الجانبين
نظرت الفتيات وصرخن بشدة
فزع الشباب من شكل الكشافات الموجهه لوجههم مع الماسكات صرح الشباب بشده من شكلهم بالمسكات والفتيات تصرخ من تنكرهم
ركض الشباب بسرعه مخيفه من هؤلاء بينما سمر خلعت نعلها وركضت خلفهم / انا قلت المزرعه مسكونه محدش صدقني تعالوا ورايا يا بنات
وركضت الفتيات خلفهم بالشباشب والشباب تركض بخوف ورعب وتصرخ منهم وانقلب السحر علي الساحر
نظرت نور لهذا الذي يضع يدة علي وجهها وصرخت بشده……..💀 💀 💀
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الشيطان)