روايات

رواية بنت الشيطان الفصل الحادي والخمسون 51 بقلم رحمة نبيل

موقع كتابك في سطور

رواية بنت الشيطان الفصل الحادي والخمسون 51 بقلم رحمة نبيل

رواية بنت الشيطان الجزء الحادي والخمسون

رواية بنت الشيطان البارت الحادي والخمسون

بنت الشيطان 2
بنت الشيطان 2

رواية بنت الشيطان الحلقة الحادية والخمسون

#عشقتك_مجنوتني
#بنت_الشيطان
#رحمة_نبيل
#الفصل_الرابع_والعشرين
¤المنهج النبوي عند نزول البلاء والوباء أن يجدد المسلم توبته..
□ويكثر من الاستغفار
□ ويتضرع بالدعاء ..
□ويبتعد عن السخرية والاستهزاء ..
لأنها من قسوة القلب وتزيين الشيطان ..
♡”اللهم إنا نعوذ بك من البرص والجنون والجذام وسيء الأسقام”
♡‏اللهم اصرف عنّا الوباء وقنا شر الداء ..
♡‏ونجّنا من الأمراض والأوبئة والفتن ما ظهر منها وما بطن!!
🌸🎀 قال الحافظ ابن رجب رحمه اللّه تعالىٰ :
*« ذنوب العبد وإن عظمت فإن عفو الله ومغفرته أعظم منها وأعظم، فهي صغيرة في جنب عفو الله ومغفرته »*
📮 جامع العلوم والحكم (٤٠٦/٢) [
🌸🎀قال العلامة ابن عثيمين رحمه الله تعالى:
*إنّ أفضل ما تدعو به تقول : اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني* .
📮”شرح رياض الصالحين”(٢٢٤/٥).
الفصل الرابع والعشرين
كانت سما تجلس في غرفتها وتتذكر ما حدث معها وذكرياتها تمر أمام اعينها حتي لاحت في رأسها هذه الذكري السوداء المشئومه اغمضت عينها حتي تمنع تدفق الذكريات اكثر واكثر ولكن لم تستطع
Flash back
كانت طفله صغيره تجلس في غرفه واسعه وكانت تختبئ في الزاويه وهي تبكي علي خطفها
شما ببكاء شديد / يا خالد انا خايفه يا خالد انت كمان الناس الوحشه اخدتك
وأخذت تبكي حتي دخلت سيده ونظرت له بتقزز وتحدثت بالإنجليزية ولكن سما لم تفهمها فهي تتحدث العربيه والتركيه فقط لأن جميله علمتهم التركيه
خرجت السيده من الغرفه وجاءت بفتاة تبتسم بخبث وقذاره وتحدثت معها بعض الحديث حتي ذهبت السيدة التي دخلت في البدايه وتركت هذه الفتاه اقتربت الفتاه من سما وتحدثت بدلع / ايه ياقمر مالك كده فرفشي
نظرت الصغيرة لها بلهفه انها وجدت شخص تفهمه هنا / ماما….. عايزة اروح لماما
تحدثت الفتاه بقذاره شديدة / لا يا قلبي هنا فيه بابا بس
ثم ضحكت ضحكه اكثر قذارة وهي تنظر الصغيره ولم يلين قلبها لها
تحدثت سما ببراءه / طب وديني لبابا وهو هيرجعني البيت
تقدمت الفتاه بخبث منها ومدت يدها / تعالي يا قمر معايا وانا هوديكي لبابا
نهضت سما معها ببراءه شديدة وامسكت يدها وذهبت معها
خرجت الفتاه وهي تسحب سما الصغيره لمنصه أعدام برائتها وجدت السيده تقف وتنظر لهم ببسمه وتغمز لها فضحكت السيده بصخب
بينما سما تنظر لما يحدث حولها فالنساء هنا في أحضان الرجال ولا هناك أي حدود بينهم
سما وهي تنظر للفتاة بفرحه لم تكن تعلم انها الاخيره / احنا رايحين لبابا
الفتاه بضحك / اه يا سكر رايحين لبابا
ثم دخلت بها لممر حتي وصلت لغرفة ما
نظرت سما لها ببراءه / بابا هنا
الفتاه بضحكه قذره / ايوه يا ختي بابا هنا
ثم فتحت الباب ودخلت وكان هناك رجل كبير في السن جوالي الأربعين من عمره نظرت له وتحدثت بعض الكلمات التي لم تفهمها سما وخرجت الفتاه ولكن تمسكت سما بها بشدة / رايحه فين بابا مش هنا انتي قولتي هتوديني لبابا هو فين بابا
ضحكت الفتاه بصخب / هو ده بابا يا عسل
ثم تركتها واغلقت الباب ركضت له سما بفزع وأخذت تضرب الباب بقوه وهي تصرخ / افتحي وديني لبابا عايزه بابا
اقترب منها الرجل وتحدث لها بالإنجليزية / اوووه انظروا لهذه العاهرة الصغيره
ابتعدت سما للخلف برعب وتحدثت ببكاء يقطع للقلوب / ماما يابابا يا خالد
اقترب الرجل وهمس لها بنبره لن تنساها طالما حييت / اوووه أصبحتي ملكي يا صغيره سوف نستمتع معا
نظرت له سما برعب وقد تجمدت دموعها بشده علي خدها
كما انها بللت ثيابها من الخوف
تحدث الرجل بنبره مميته / لاتخافي سوف نستمتع سويا
وبعد هذه الجمله لم يصدح في المكان سوي صرخات سما التي تدل علي قتل روحها واعدام طفولتها
Back
خرجت سما من ذكراياتها وهي تمسح دموعها / لا متعيطيش انتي عيطتي بما فيه الكفايه اوعي حاجه تخليكي تعيطي انتي احسن منهم اه انتي مش زيهم خالص انا مش زيهم انا مش زيهم
كان عبدالرحمن في طريق عودتة للعمل وهو يبتسم بخبث فقد حان وقت الانتقام لدماء اصدقائة تذكر المعلومات التي حصل عليها من الشيخ محمد قد لوصلته لبدايه طريق الانتقام خرج من شروده علي صوت هاتفه فتحه ببسمه / لا لا بلاك باشا بيتصل بنفسه طب تصدق والله انت بركة يابني
ضحك عبدالرحمن /جن يابني ولا ايه عرفت منين اني قابلته انت ليك عيون عند الشيخ ولا ايه
عبدالرحمن / الحمدلله قربنا نوصل ليهم
عبدالرحمن ببسمه / ياباشا قريب ه……..
قاطع كلام عبدالرحمن سياره كبيره تخرج من منعطف بطريقه مفاجأة وتضرب سيارته بشده كبيره
كان بلاك علي الجهه الاخري يستمع لما حدث فتح عينة بفزع وتحدث برعب / عبدالرحمن
…….. عبدالرحمن رد انت سامعني عبدالرحمن
وعلي بعد كبير منه كان سياره عبدالرحمن مدمره تماما والجميع ملتف حولها وهم يصرخون ان يتصل احد بالاسعاف
كانت دانه تسير في ممر المكتب وهي تحمل كوب قوتها وفلاشه للذهاب للمطبعه وطبع ما عليها وهي تفكر في كلام ليث للغريب وصلت للمطبعه ووضعت الفلاشه لتطبع الورق ولكن وجدتها معطله ضربت الطابعة بقدمها بعنف وسرعان ما صرخت من الألم /اووووف اه يا ربي علي الغباء يارب
أمسكت كوب قهوتها وتحركت للذهاب للمطبعه في الدور الاسفل ولكن وجدت هذه الحرباء التي ادعي كاترينا تسير في الممر لتدخل لليث نفخت بضيق ونظرت لمشيتها التي تتمختر فيها بقرف
دانه / جتك نيله في حلاوتك هي البنات دي بتاكل الله الله يحرقكم مرت كاترينا من جانبها ونظرت لها نظره متكبره ومشمئزه دانه وهي تنظر لها بغباء / هي البت دي بصتلي بقرف ولا انا ما اخدتش بالي
نظرت لها مجددا / لا والله بصتلي بقرف طب والله لوريكي يا انثي الطاووس انتي
دانه بصوت عالي / مدام كاترينا
توقفت كاترينا ونظرت لها بتكبر / نعم
دانه وهي تقترب منها / لا اصل كنت عايزه اسأل حضرتك لو….
اوووبس
نظرت دانه لثياب كاتيرنا التي سقطت عليها القهوه باسف مصطنع / غصب عني
كاترينا بصوت عالي وغضب شديد / انتي يابت انتي حيوانه ولا ايه اتعميتي انتي اساسا شكلك عملاها قصد انا عارفه والله اصل انتي اهلك….
دانه وهي تنظر لها بحده / لا يا عروسه لحد اهلي وفرملي لحسن وديني لكون ماسحه بوشك اللي متاخد وش محارة ده بلاط الشركه كلها واخلي اللي ميشتري يتفرج
نظرت لها كاترينا بقرف / انتي ازاي بيئه والفاظك بيئه كده وازاي اساسا ليث ينحدر لمستوي ان يشغل واحده عنده كده
دانه وهي تلوي فمها / والنبي بصي في المرايه بلبسك اللي ملزق ده ولا شعرك اللي شايط ولا روحي شوفي السمكري اللي خلص وشك ده وعمل الحيطان ونسي السقف
نظرت لها بتعجب
دانه ببسمه قرف / رقبتك مش مدهونه يا قمر نسيتي تخليها نفس درجه وشك اووووف بجد منظر مش معقول
وضعت كاترينا يدها علي رقبتها ونظرت لها بغضب وكادت تتحدث لولا خروج ليث الذي تحدث بعصبيه / في ايه هنا ايه الصوت العالي دة
نظرت دانه لها وغمزت بخبث
ثم اقتربت من ليث وتحدث ببراءه / لو سمحت يا مستر ليث انا مش هينفع اكمل شغل هنا بعد انهارده
ليث وهو يرفع حاجبه بتعجب / وليه ده
نظرت دانه لكاترينا وهي تبتسم بشر /ابله كاترينا اهانتني يا فندم وقالت كلام مش كويس عني
نظرت لها كاترينا بصدمه من لفظ (ابله)
ليث وهو يلتفت بحده لكاترينا وتحدث بكلمه واحده خرجت مرعبه حتي لدانه /اعتذري
كاترينا باستنكار / اعتذر ليه هي
ليث بغضب اسود / اعتذرررررري
كاترينا برعب / اسفه اسفه
ليث ببرود شديد / اتفضلي حضرتك ونتقابل بكرة
نظرت كاترينا بغل وحقد لدانه ورحلت وهي تنظر لثيابها وتسب دانه بجميع اللغات
ابتمست دانه بشماته عليها
تحرك ليث للدخول وهو يقول بنبرة بارده / بلاش لعب عيال كتير يا دانه انا عارف انك غلطتي انتي كمان بس عدتها بمزاجي
ثم تركها ودخل
ناري وهي تنظر له بتعجب / انتي بجد خساره كبيره انك مش في المخابرات
نظرت نور يسخط لهذه الايملي وهي تضع مناكير في اصابعها بكل دلال
دخل مالك وهو يحمل حقيبته وذهب ليقبل نور ويجلس بجانبها
نور بخوف لن يتغير بمرور السنين /رايح خلاص
مالك وهو يهز رأسه بايجاب / اه متقلقيش المهمه دي مش صعبه اوي مش محتاجة عضلات دي محتاجه دماغ
ابتسمت نور له بقلق بينما هو قرص خدها وابتسم لها بحنان
تدخلت ايملي بينهم وهي تقول بسماجه / أين ستذهب يا مالك
نور وهي تنظر لها بقرف / مالك في عينك ياجذمة
مالك وهو ينظر لها ويتحدث بجمود / مهمه جديدة
ايملي وهي تنظر له بخوف / وتتركني هنا وحدي
_ودي تيجي متخافيش يا قمر ده انا هجمع البنات ونعملك أحلاها قعدة بنات يا قمر
نظر الجميع الي الصوت بينما مالك قلب عينة بملل
سمر وهي تجلس بجانب نور / متقلقش يا مالك دي في ايد امينه حط في بطنك بطيخة صيفي
مالك بسخريه / امال مش دخلتي فيها يبقي لازم اتطمن يا شيخه مليش حق اقلق
نظر مالك لايملي وهو. يتذكر / صحيح لما كنتي تصرخين البارحه
ايملي برعب / اووه يا مالك لا تذكرني لقد كان هناك شبح في غرفتي وكانت الاضواء تنطفئ وحدها يالله المكان هنا مرعب
نظر مالك لنور بحاجب مرفوع /النور بيطفي لوحده
نظرت نور ببراءه للسقف وهي تبتسم بغباء مسح مالك وجهه بملل من أفعالها هي وأولاده حتي بعد هذا الوقت مازالت كما هي
سمع مالك صوت وصول رساله له فتحها بتعجب وفجأه نعض بفزع وتشنج
نور بخوف / في ايه يا مالك
بينما مالك يحمل هاتفه ويتصل بشخص
نور برعب ودموع / مالك يا مالك
في ايه
مالك بلهفه / بلاك اللي بعته ده صح
بلاك باسف / اسف يا شيطان بس عبدالرحمن في المستشفي
مالك بلهفه /مستشفي ايه
نظرت نور له برعب
مالك وهو ينظر حوله برعب / طب تمام انا جاي
نور برعب / فيه ايه يا مالك مين اللي في المستشفي
مالك وهو ينظر لها بقلق علي رده فعلها وتحدث بخوف يأكله من الداخل /عبدالرحمن عمل حادثه
دانه وهي تنظر لليث الذي يجلس علي مكتبة ببرود وهو شارد أمامه نظرت العقود أمامها بتعجب وهي تتذكر نبرته الغامضه في طلبه منها لكي توقع العقود كشاهد علي العقود الي جانب قاسم نظرت له مجددا وهي تتعجب هذا البرود نهض هو بهدوء واتجه لداخل الغرفه وغاب بها لثواني وعاد إليها وهو يرتدي ثياب عاديه
دانه بتعجب / هو قاعد في بيته ولا ايه بس قمر اوي في اللبس ده
ليث ببسمه عابثه / كلهم بيقولوا كده
دانه بفزع / بيقولوا ايه
تحدث هو ببسمه مشاكسه / اني قمر
دانه وهي تنظر له بخوف من كونه يمكنه سماع ما يحدث
قطع تأملها صوت رساله هاتفها من ادم يخبرها بحادثه عبدالرحمن نهضت دانه بسرعه وهي تشعر ان الارض تدور اسفلها
تعجب ليث من صمتها وتحدث / دانه فيه ايه مش عادتك يعني تسكتي
بينما دانه دموعها تهبط بشده وهي تنظر حولها كالتائه لاتعرف ما تفعل
تحرك ليث بحذر تجاهها وهو يمد يده / دانه فيه ايه
دانة بصوت يبدو كالاموات / عبدالرحمن

كان مراد يتمدد بتعب علي فراشه وهو ينظر للسقف بألم فاليوم كانت الخالات حقا كثيره في المشفي فقط يود ان ينام ويغلق عينه ويرتاح قليلا
خاصه انه لا يوجد أحد غيره في المنزل بذا ليستغل هذا الهدوء ويرتاح قليلا
ثواني وكان مراد يغوص في نوم عميق
بعد مرور نصف ساعه من عودته خرجت نجلاء من شقتها ونظرت حولها وهي تراقب الطريق وتقدمت لشقه مازن بخبث وهي تنظر للمفتاح في يدها ببسمه شريرة وتتذكر ما فعلته لتحصل عليه فقد دفعت للسيده التي تنظف البيت أموال كثيرة لتقوم بسرقته وعمل نسخه منه وانتظرت فرصة مناسبه لكي تنفذ خطتها وهاهي الفرصه أتت لها علي طبق من ذهب فقد غادر الجميع منذ الصباح ولم يتبقي سوي هو في المنزل اذا فستكون غبيه ان لم تستغل هكذا فرصه
دخلت للشقة بهدوء شديد وهي تسير بحذر وأخذت تدخل في الغرف حتي وجدته في احداهما نظرت له بشر وابتسمت علي حظها فهو ينام دون قميص اذا سيسهل عليها الخطه دخلت ونزعت ثيابها الخارجيه واقتربت من السرير وهي تبتسم بخبث علي سير خطتها كما تريد
كان الجميع مجتمع في المشفي أمام باب العمليات ونور حرفيا تكاد تموت من الرعب ومالك ينظر بشرود للباب ويتذكر كلمات الطبيب عندما سأله قبل أن يدخل بأن الأمل ضعيف جدا في نجاته يشعر بقلبه يهتز هو سيفقد صغيره وسنده في هذه الحياه سيفقد ابنه
كانت نور تبكي بشده في أحضان سمر
وهي تنظر لباب العمليات بقلب ينزف دما علي صغيرها
اقترب سراج من مالك ووضع يده علي كتفه / خير يامالك بإذن الله عبده قوي ودلوقت الدكتور هيخرج يطمنا
نظر له مالك بعيون متألمه بشده وتنهد بألم يتمني ان يغمض عينه ويستيقظ ليعلم انه كان مجرد حلم فقط نظر مالك وجد دانه تركض إليهم ودموعها تركت آثارها علي خدها
دانه وهي تركض لهم برعب واسألهم بقلب تصدع من الخوف وبحروف مبعثره / عبده…..هو…. هو عبده
اقترب منها ادم ودموعه تهبط بشده عليها وربت علي كتفها / مت… متعيطيش ع… عبده ك…. كويس
نظرت له دانه وهنا لم تتحمل قدمها وكادت تسقطت لولا مالك الذي امسك بها بسرعه وحملها وذهب بها لاحد الغرف ونادي الطبيب فاخبره انها صدمه شديدة تعرضت لها نظر لها مالك باسف وربت علي شعرها
في الخارج كانت نور تبكي بشده علي ابنها
سمر / خلاص يا نور استهدي بالله والله هيبقي كويس بس ادعي
نور ببكاء شديد / خايفه يا سمر خايفه وحاسة قلبي هيقف من الخوف عمري نفس الخوف يوم ما فكرت اني خسرت مالك قلبي وجعني يا سمر
سمر وهي تضمها بشده اهدي ياقلبي خير بإذن الله
نظرت جميله لبكاء نور وانفجرت بالبكاء علي حالتها فهي تعرف هذا شعور انك ستخسر جزء منك قاتل وهي جربته لمده خمس سنوات ولم اعرف اذا كانوا أحياء ام لا وهي لاتتمني لنور ان تعيشه ابدا اقتربت جنه وعانقت جميله وهي تعرف بما تفكر
نظرت لها جميله ببكاء / صعب ياجنة صعب اوي
كان عمر يقف بعيدا عنهم ويبكي بشده علي اخته ورفيقه نعم فعبدالرحمن منذ صغره وهو رفيق عمر وليس ابن اخته شعر بشخص يضع يده علي كتفه نظر وجده أسد يبتسم له رغم دموع عينه / امسك نفسك يا عمر خير بإذن الله خليك اوي حتي عشان اخواتك
عمر ببكاء / نور هتموت لو حصله حاجه يا أسد دي روحها فيهم
أسد رهر يضمه ويتحدث بمزاح / خلاص بقي يا ثقيل انت بطل عياط هيكون بخير والله
قال كلماته وهو يمسح دموعه حتي لايراها احد
خرج مالك وسراج من غرفه دانه ولكن تفاجأ كل منهم بآخر شخص يمكن أن يتوقعوه
مالك بتعجب وهو ينظر لهذا الذي يقف بملامح جامده كعادته /بلاك انت هنا ليه
تحدث بلاك بملامح لايظهر منها شئ / في حاجه محتاج اقولها ليك
تحدث سراج بغموض / طالما انت في الموضوع يبقي الموضوع مش سهل
ابتسم بلاك بجمود/ طول عمرك بتفهمها وهي طايره يا صقر
مالك / ايه الموضوع
بلاك ببسمه مرعبه /………
كانت روجى تجلس في الجامعه وهي تراجع بعض دروسها فجأه شعرت بشخص يجذب المقعد ويجلس نظرت له ببرود وجدته ذلك الشاب الذي يلاحقها دائما روجي ببرود / افندم
الشاب بسماجه / الله في ايه يا قمر متعصب ليه انا بس حابب نحكي شويه مع بعض
جمعت روجي اشيائها ونهضت وتحدثت /وانا مش بحكي مع شباب عن اذنك
مسك الشاب يدها / استني بس انا……
قاطع كلامه صفعه من روجى وهي ترفع اصبعها في وجهه / اقسم بالله تقرب مني تاني او تحاول تلمسني هدفنك مكانك انت فاهم
ثم تركته ورحلت تحت نظراته المتوعده لها بالشر
اتجهت روجى للخارج وحاولت الاتصال بمراد ولكن هاتفه مغلق اتصلت بالمشفي واخبروها انه استأذن بسبب تعبه قلقت كثيرا عليه لذا قررت الذهاب للمنزل وبالفعل اخذت تاكسي وذهبت نجاه المنزل وصعدت للمنزل وكانت علي وشك طرق الباب ولكن وجدته مفتوح نظرت بتعجب ودخلت وهي تنظر حولها وتنادي / طنط ساره انتي هنا
طنط ساره لم تسمع اي اجابه لذا فضلت الذهاب لغرفته لتري اذا كان بخير ام لا اقتربت ببطئ من الغرفه وفتحتها ولكن تسمرت عينها علي مراد النائم وفي احضانه فتاه شبه عاريه نظرت له بصدمه كبيره وشهقت بصوت عالي استيقظ علي صوتها مراد ونظر لها بتعجب وتحدث بنعاس / روجى انتي هنا من امتي
هزت هي رأسها بنفي ودموعها تهبط بشده
وقع قلبه من الرعب / روجى مالك ف…….
قاطع كلامه هذه الفتاه التي تنام بكل اريحيه بجانبة نظر لها بعيون مفتوحه وصدمه رادار رأسه بسرعه لروجي وتحدث برعب / روجي والله العظيم ما عرف ايه جبها هنا والله…….
نجلاء وهي تقاطعة / ايه يا مراد انت خايف منها ولا ايه انت اللي طلبتني اني اجيلك هنا وقولتلي ان اهلك مش هنا انت خايف منها ولا اية
نظر لها مراد نظرة جعلتها تود ان تعود فيما قالتة / انتي تخرسي خالص لسه حسابك معايا وانتي………
روجى بصراخ وهي تقاطعة /كفاااااااية
نظر لها نظرة مصدومة
استوووووووب خلص الفصل هو قصير عارفة والله بس انا بقالي يومين منمتش بسبب الأبحاث وعشان مقطعش الروايه كتبته والله عارفه اني قصرت معاكم بس بعتذر والله انا فعلا مضغوطه جدا بقالي يومين مطبقه علي بحث ولسه مخلصش
اتمني الفصل يعجبكم ومستني توقكم للي جاي
ياتري روجى هتعمل ايه!!؟؟؟؟
مصير رحمة وعبده؟؟؟؟؟
معتز ايه هي قصته ويعرف عبده منين؟؟؟؟؟
مين بلاك وايه علاقته بمهمه عبده؟؟؟؟
كاترينا وليث ايه هي نهايه قصتهم؟؟؟؟
دانه هتقدر تغير ليث وياتري هتقدر تتغلب علي العقبات اللي هتواجهها؟؟؟؟؟
ايه اللي بلاك بيخطط ليه؟؟؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى