رواية بنت السايس الفصل الرابع 4 بقلم زهرة الربيع
رواية بنت السايس الجزء الرابع
رواية بنت السايس البارت الرابع
رواية بنت السايس الحلقة الرابعة
_جاسر نزل من على السرير و هو بيضحك على الموقف وقال بضحك …انا ضرتك يا حبيبي
لؤلؤ ضربت على خدها بزهول من كلامه ….واحمد بص لها بزهول وقال ..بيقول ايه ده
لؤلؤ قالت بتوتر… انا هفهمك يا احمد… جاسر بيه يبقى
بس جاسر قال بسرعه…. اظن انا فهمتك وقلت لك انا ضرتك بجد…انا جوز لؤلؤ اتجوزنا من يومين تلاقيك ملحقتش باركتلها
احمد اتصدم بشده وقال ..انتو بتهزروا صح.. بتهزروا
لؤلؤ قالت بتوتر… انا هفهمك انا هقول لك اللي حصل
بس احمد بصلها بغضب شديد ونزل من غير ما يرد عليها
وامه جريت وراه
لؤلؤ دخلت عند جاسر وقفلت الباب بشده وبصت له بغيظ وغضب وقالت…. استفدت ايه باللي عملته ده
جاسر كان بيضحك جامد وقال ….استفدت ضحكت من فتره طويله ما ضحكتش كده …موقف ابن جزمه حتى في الافلام مشفتهوش
لؤلؤ بصتلو بغيظ وقالت …انت بتستعبط انت خسرتني خطيبي
جاسر بصلها بضيق… وقال اظن ما ينفعش تقولي لي كلمه خطيبي دي انا جوزك لو مش واخده بالك وبعدين انا عماتلك خدمه لقيتك مش قادره تقوليلو فساعدتك وقولتلو انا
لؤلؤ قالت بضيق…احنا هنطلق يا جاسر ايه لزمة المشكلة الي عملتها دي
جاسر قال ما انا قولتلك بساعدك…وبعدين مالك ومال الطلاق خلينا في الجواز الاول انا مش ناوي اطلق دلوقتي كمان عايزك عايزك قوي ومن زمان وانتي عارفه كده
لؤلؤ اتسعت عنيها بزهول من جرأته و لسه هتتكلم شدها عليه وقال ….اه من عيونك بيدمروني بينسوني اسمي ومكانتي والدنيا كلها…ببقى عايزه اشوفهم بالساعات متعرفيش ايه ده
لؤلؤ ابتسمت بكسوف وقالت…لا معرفش شوفلك دكتور يساعدك
جاسر قرب عليها اكتر وقال…. انا مش محتاج دكتور انا عارف دوايا
وقرب منها بدون مقدمات وباسها بقوه وشغف بس اتفاجأ انها ممنعتهوش زي الاول
بعد عنها بالعافيه وقال …دي مش شفا،،يف بني ادمين دي جرعه هير،،وين
لؤلؤ ابتسمت على كلامه وبقت تحاول تبعد عيونها عنه بكسوف وقالت …واخرت اللي بتعمله ده يا جاسر
جاسر ابتسم وقال..اخرتو عنب
لؤلؤ بعدت من بين اديه وقالت….انا بتكلم جد ..احنا مينفعش نقرب من بعض اكتر …وبصت بعيد عنه وقالت بدموع…. انت واحد متعود على كده كل يوم مع واحده وبتملى دماغها بالكلام ده وهيه بتبقى سمعته من 10 زيك ..يعني لا انت بتضرر ولا هي انما انا…. انا لما بتكلمني بحس رجلي مش على الارض لو سبتني هقع…انا حياتي عاديه جدا تقليديه قوي …عايشه بجمع فلوس علشان اتجوز جوازه عاديه من واحد كل مشاعري تجاهو انو قريبي ..يعني اللي بتعمله معايا مش عدل ومش هستحمله…فاهمني
اتنهدت وقالت…خلاص… انسى مش هتفهم حاجه …ولسه هتبعد شد ايدها عليه وقال… مين قالك اني مش فاهم… فاهم وحاسس ومعاكي حق في كل كلمه قولتيها ..بس في حاجه لازم تعرفيها انا فعلا قولت الكلام ده لناس كتير وقربت لبنات كتير…بس بجد عمري ما حسيت اللي بحسه معاكي انا نفسي بقيت اخاف من قربك اكتر منك ..معاكي حق لازم نبعد انا مش هلمسك تاني وهنطلق.. تمام
لؤلؤ هزت راسها بالموافقه وقالت..طيب انا هنزل اشوف احمد وانت اتصل على باباك وحاول تراضيه
ولسه هتمشي قال بغضب… استني هنا تشوفيه ليه
لؤلؤ قالت باستغراب… هو ايه اللي اشوفه ليه الجدع مشي زعلان هفهمه الموضوع جه ازاي
جاسر قال بغضب… لا تفهميه وانا قاعد معاكم
لؤلؤ ضحكت و قالت …تقعد معانا ازاي تقعد معانا تقول ايه اصلا
جاسر قال ببساطه ..عادي هقعد معاكم عشان اضمن انكم هتتكلموا كلام وبس …هتقوليله اللي حصل طبعا هتمنتجي شويه وانا هوافق عليه واقول له اننا هنتطلق وخلاص
لؤلؤ نفخت بضيق وقالت…طب اتفضل البس هدومك وتعالى معايا
جاسر قال بسرعه.. قوليلي الاول هو ابو البيبي ولا لا
لؤلؤه قالت بزهق…. اشق هدومي يا ناس… بقول لك ما فيش بيبي…. ما فيش ارحمني بقى و قعدت على السرير بدموع
جاسر اتنهد وقعد جنبها وقال.. لؤلؤ…. لؤلؤه
لؤلؤ بصت له بغضب…وجاسر ابتسم وقال… انتي لو صارحتيني مش هتخسري حاجه كده كد هصدقك بس قوليلي الحقيقه
لؤلؤ اتنهدت وقالت… يعني هتصدقني
جاسر ابتسم لها وقال… اكيد هصدقك… ومش عارف ليه
لؤلؤابتسمت وقالت… عشان قلبنا دايما دليلنا ..وانا والله ما كدبت علبك…انا مش حامل و اقسم بالله ما حد لمسني..قصدي يعني اقسم بالله ما حد لمسني غيرك على اعتبار ان انت قربتلي مرتين يعني لاكن مفيش اكتر من كده ابدا
جاسر ضحك جامد وقال …واضح اصلا….على العموم انا مصدقك و بكره باذن الله هنروح انا وانتي لبابا ونحاول نقنعه سوا ونطلب دكتوره غير اللي كشفت دي وان شاء الله خير
لؤلؤ قالت… تمام بس الاول هتنزل معايا نراضي احمد
جاسر اتنهد وقال ….يلا بينا ونزلوا سوا واحمد كان في الصاله بيتخانق مع مامته وبيقول بغضب وانتي ازاي تكوني عارفه وتخبي عني
مامته قالت بارتباك… يا حبيبي انا يا دوب عرفت النهارده والله
احمد ليه هيتكلم لؤلؤ قالت بسرعه …انا لما جيت قولت لها لان اصلا الموضوع حصل من يومين اثنين بس يا احمد …ممكن نتكلم
احمد قال بغضب…مدام اتجوزتي عايزه تتكلمي مع احمد ليه
جاسر قال بضيق …هنفهمك اللي حصل…. مفيش داعي لعصبيتك دي كلها
احمد قال بغضب…. لا والله ما فيش داعي خطيبتي اتجوزت ومفيش داعي اتعصب
جاسر قال بضيق….اقعد علشان نفهمك
احمد قال بغضب شديد..مش عايز افهم حاجه و
بس قطع كلامه لما جاسر قال بسخريه …انا جاسر النويري ابن عباس النويري صاحب القصر الي لؤلؤ شغاله فيه…ممكن تقعد بقى
احمد اتسعت عيونه بزهول وقال… ايه…انتي اتجوزتي ابن الباشا… وقعد بسرعه وبصله بانتباه وقال…. هو في ايه انت اتجوزتها ازاي
جاسر بدا يحكي له كل حاجه بالتفصيل زي ما حصلت وانه كان بيضايق لؤلؤ وكل حاجه ومخباش عنو ابدا
جاسر خلص كلامه وقال … بس كده هي قالت انها حامل علشان الباشا ما يطردهاش من البيت ..وبابا كان فاكر انها حامل بجد فقال لنا اكتبو الكتاب ده الي حصل وبكره هنروح وهنطلق عادي
احمد قال بطمع… اه اذا كان كده ماشي بس هي كسبت ايه بقى من حوارك ده كله فوق انك بتتعدى عليها وتقل ادبك كمان حسبت عليها جوازه والسلام …انت لازم تعوضها وتدفع لها حق الجوازه اللي اتحسبت عليها دي
بقلم….زهرة الربيع
لؤلؤه بصتلو بصدمه من كلامه لانها كانت خايفه اصلا يسمع كلام جاسر الي قالو بمنتهى الصراحه انو كان بيتعدى علبها ويضايقها كانت فاكره انو هيتخانق معاه علشانها …اتسعت عينيها بزهول من ردو ووقفت وقالت… يدفع لي …يدفعلي ايه حق انه كان ملاحقني ليل ونهار… حق اني كنت اخاف ابات بالليل لحسن يجي يأذيني حق انو خلاني اصرخ والبيت كله يتلم وكل الناس تجيب سيرتي ويقولو اني كنت بجر رجل الباشا حق اني اضطريت اتجوز وابقى مطلقه في نفس الاسبوع عايزه يدفع لي حق ايه يا ابن خالتي
احمد كان بيحاول يقنعها ان ده حقها وانها لازم تاخذ الفلوس بس جاسر كان في دنيا ثانيه بعد ما سمع كلامها ده وحس قد ايه اذاها وشاف الدموع في عيونها وهيه بتحكي لعن نفسه 1000 مره على اللي كان يعملوا معاها
جاسر كان شارد بحزن بس انتبهه على زعيق لؤلؤ وهيه بتقول بغضب …انا مشوفتش اوسخ منك مش مصدقه ….مش مصدقه ان انت الشخص اللي كنت عايز اكمل حياتي معاه مش مصدقه انك بعد ما سمعت الكلام ده كله منه عايز تعويض عن شرفك انا فعلا محتاجه تعويض تعويض على الفتره اللي قعدتها معاك محتاجه تعويض عن شقايه اللي كنت بديهولك على اساس اننا هنعمل شقتنا ونتجوز ..اما لا عايزاك ولا عايزه شقتنا وطلعت على الاوضه بسرعه ودموع
احمد لسه هيجري وراها… جاسر مسك ايده بغضب وقال… هي لسه مراتي لما ابقى اطلقها
بقلم…زهرة الربيع
احمد هز راسه بخوف منه وجاسر طلع وراها بسرعه
لؤلؤ اول ما دخلت الاوضه رمت نفسها على السرير وبقت تبكي بقوه وحسره
جاسر دخل وراها وووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت السايس)