روايات

رواية بنت الجيران الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية بنت الجيران الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة المجهولة

رواية بنت الجيران الجزء الأول

رواية بنت الجيران البارت الأول

بنت الجيران
بنت الجيران

رواية بنت الجيران الحلقة الأولى

فاتن ،، بت يا شمس
،، نعم يا ماما
،، ايه الخبط اللي برا دا
،، مش عارفه يا ماما ثواني اشوف
بعد دقايق
بسعاده ،، دا باين يا ماما في ناس هاسكن الشقه اللي في جنبنا
،، ايه السعاده اللي انتي فيها دي
،، يماما انا فرحانه اوي هيبقالنا جيران يسسس
بطيبه ،، طب تعالي نشوفهم لو محتاجين حاجه اهو نكسبهم
،، اشطى يلا بينا
،، هاتي المفتاح واقفلي الباب
،، حاضر
،، ايه دا الباب مفتوح رني الجرس كدا
خرجت بنت باين عليها الطيبه لابسه ازدال وماسكه الطرحه بايديها لأنها لفاها كخمار متوسطت الطول عينيها باللون الازرق الفاتح لونهم حلو اوي بشرتها بيضاء جدا حواجبها لونها بني فاتح ودا يدل ع لون شعرها شفايفها زي الكريز
حور بابتسامه ،، اهلا وسهلا تعالو اتفضلو
فاتن ،، بسم الله مشاء الله سبحان الذي خلق فأبدع فيما خلق
بصت لها حور بابتسامه
مياده ،، مين يحور
خرجت ست من وراها باين عليها الطيبه والظاهر أنها مامتها
،، اهلا وسهلا اتفضلو واقفين ليه
بعد مادخلو
فاتن بطيبه ،، احنا جيرانكم واخدين الشقتين دول جينا نتعرف عليكم ونشوفكم محتاجين ايه ونساعدكم
مياده ،، تسلميلي منحرمش منك ربنا يجعلها جيرة السعد أن شاء الله
شمس بمشاكسه وهيا بتشمر رجل البنطلون
،، ع فكره انا لهلوبه اوي اطلبي مني بس اي حاجه هتلاقيها عندك في ثانيه الا ثانيه عشان لو عندك واد مز كدا ولا حاجه تجوزهولي
ضحك الجميع عليها
حور ،، اه عندنا رعد اخويا بس هوا مسافر شغال بره
شمس بصدمه مصطنعه ،، لا ثانيه ايه الصوت دا جاي منين دا صوتك
فاتن بضحك ،، اه شوفتي الرقه مش سي جعفر اللي مسكهولنا صبح وليل
بحزن مصطنع ،، أخص عليكي يا فوفه كدا تكسري بمشعريري
حور بضحك ،، شكلنا هنبقى صحاب اوي ع فكره
انتي في سنه كام
،، انا في تانيه كلية طب اطفال
،، احلفي كدا
،، اه والله العظيم في ايه
،، احيه وانا والله بس كنت ساكنه في القاهره فسحبت ورقي وعايزه اسجل في كليه هنا في اسكندريه
،، اشطى اوي ايه رايك تسجلي في كليتي
،، كليتك اسمها ايه
قالتها اسم كليتها واتعرفو ع بعض اكتر وبقو صحاب وكذالك فاتن ومياده
وبعد ساعات
شمس بتعب ،، اه يانا ياما جسمي عضمي اعصابي مش حاسه بحاجه في جسمي بت يا حور انا رجلي موجوده ولا اتكلت
حور بضحك ،، لا موجوده وانا والله ضهري بقى في ذمة الله
فاتن ،، طب هستاذنكم انا بقى يلا يا شمس
مياده ،، خليكم قاعدين شويه انا كنت هطلب اكل
،، لا ياحبيبتي كفايه كدا زمان يونس ابني جاي من الشغل وكان واخد اسيل معاه زمانها بهدلته
ميلت حور ع ودن شمس
،، يونس مين دا يبت محكتليش عليه
،، مجتش فرصه بس هحكيلك عليه متقلقيش الايام جايه كتير
فاتن ،، بقيتو صحاب اوي انتو
حور ،، اوي اوي
،، بقلك متطبخيش ولا تطلبي اكل يا ميمي انا طابخه هسخن بس وابعتلك شمس عشان تيجو تاكلو
،، لا يا حبيبتي تسلميلي كفايه اللي عملتو معايا النهارده انا هطلب اي حاجه من بره
،، اسمعي الكلام
،، لا والله مش هينفع
،، اسمعي الكلام ومتحلفيش
،، مش هينفع
،، خلاص هبعتلك الاكل هنا بس لو ماخدتيهوش هزعل منك دا انا عامله مكرونه بالبشاميل
،، بس
،، مبسش يلا يا شمس
بعد وقت خبطت شمس وهيا شايله صنيه في ايديها
فتحت لها حور بابتسامه
،، شكرا يا شموسه
بقلك
،، العفو يقلبي
قولي
،، تعالي باتي معايا النهارده انا ببقى قاعده لوحدي ماما بتنام وانا بزهق
بحزن ،، كان بودي ياختي والله بس يونس اخويا حبيبي ها مانا مقدرش اقول غير كده مش هيرضى
،، ليه
،، أخويا يونس مش مخليلي صحاب ابدا والله م عندي صحاب في الكليه قبل ما اصاحب حد لازم يعرف اصلو وفصلو وابن مين اكمنو ظابط يعني
حور بزهق ،، شكلي هكرهو ولا ايه
فاتن من وراهم بابتسامه
،، روحي ياشمس وانا هقولو ويونس طيب والله ياحور بس هوا بيخاف ع اختو
،، بس يا ماما يونس ا
،، روحي وانا هكلمو متقلقيش
حور ،، يابنتي يلا هيا قالتلك هتكلمو
فاتن بوعيد ،، متعمليش شقاوه
حور بضحك ،، انتي بتعملي ايه يابنتي
بضحك ،، واخدين عني فكره غلط
يونس بغضب ،، ازاي يعني ناس منعرفش عنها حاجه انتي بتهزري يا ماما روحي هاتيعا من عندهم لو سمحتي وانا حسابي معاها بعدين
،، اهدى يا بني والله هيا مكنتش راضيه وانا الي قولتلها روحي وانا هبقى اكلمو
متخفش باين عليهم ناس محترمين ومش بتوع مشاكل
واكملت بخبث،، دانا حتى ناويه اخطبلك حور كمان
بسخريه ،، يسلام
بجديه ،، والله يا يونس بنت محترمه جدا وجميله اوي تبارك الرحمن ونور كدا طالع من وشها سببو الصلاه انت عارف اني ليه نظرة في الناس متخيبش
والله شرف ليا أن شمس بنتي تصاحب حور
،،طيب
بفرحه ،، يعني موافق
،، موافق ايه ماما بالله عليكي طلعي موضوع الجواز دا من دماغ
وأكمل بسخريه ،، ادي اللي خدنا من الجواز وسنينه
وشاور ع بنت لا تتخطى الشهرين وكانت نايمه ع رجل فاتن
،، انت الغلطان انا اللي قعدت اقلك بلاش البنت دي
،، كنتي مستنيه مني اعمل ايه
انا اللي غلط معاها وطلعت حامل مني
مستنيه مني ايه ارميها
،، واهي طلعت كانت حطالك برشامه في العصير عشان تغلط معاها
،، لولا اني متاكد أن انا الوحيد اللي لمستها واسيل دي بنتي مكنتش اتجوزتها
واهو كنا عةاتفقنا اتجوزها واول ماتولد أطلقها
،، اه مهي رضيت ترمي بنتها عشان قرشين وراحت تتجوز واحد امريكي وعايشه بره
بضيق ،، خلاص بقى ماما قفلي ع الموضوع
،، يعني انت هتوقف حياتك ع غلطه يبني انت ياحبيبي كملت ال ٣٥ سنه وانا عايزه افرح بيك لما اشوفك مبسوط مع مراتك مش الجوازه الاولى دي
،، ربنا يسهل يا ماما قفلي ع الموضوع دا دلوقتي لو سمحتي
سكتو شويه بعدها اتفزعو من صراخ اسيل المفاجئ كنت بتعيط بهيستيريه
يونس ،، هوا في ايه مبتسكتش ليه
،، مش عارفه ايه اللي حصل
،، نادي ع شمس بسرعه تشوف مالها
،، هينفع احبك ع الناس الساعه ٣الفجر
بصلها وعيونه حمره من الغضب ،، يعني بتي تموت
جريت فاتن وخبطت ع شقة حور
فتحت شمس وباين عليها آثار النوم ووراها حور
،، في ايه يا ماما
وقالت بصدمه ،، ايه دا دا صوت اسيل مالها
وجريت بسرعه ع الشقه
حور بقلق ،، ثواني هلبس الازدال واجي
فاتن ،، ع مهلك يابنتي
راحت فاتن ورا شمس وحور لبست الازدال وراحت وراهم وطبعا مياده اللي صحيت ع صتهم
حور بقلق ،، مالها ياشمس
رفع يونس عينه واتصدم من كتلة الجمال اللي واقفه قدامه ومزينه جمالها بالخمار ودا لحظتها فاتن بس مكنش وقتو
اقسم في نفسه انو مشافش جمال كدا قبل كدا ومكنش قادر يشيل عينه من عليها
بس فاق ع صوت شمس
،، مش عارفه مالها يحور
يونس بغضب ،، امال مين اللي يعرف دكتورت حمير انتي
ببكاء ،، بحاول اعرف مالها مش عارفه
مياده شاورت لحور اللي باين عليها القلق
حور ،، وريهالي كدا يا شمس
يونس بص لفاتن
فاتن ،، حور ف تانيه طب اطفال زي شمس
اللي اثار دهشت يونس أن بمجرد ما حور مسكتها سكتت
نيمتها حور ع رجليها وبدأت تعمله حجات ع بطنها
اسيل في حجات نزلت من بقها لونها اصفر بس بسيطه
حور بخضه ،، شمس روحي عندنا في الشقه في درج الكومدينو هتلاقي في دول *** هتيه بسرعه
شمس بصدمه ،، تسمم
الكل في صدمه ،، تسمم تسمم ايه
جريت شمس تجيب اللي حور قالت عليه
فاتن ،، تسمم ايه ده
،، انتو اكلتوها حاجه ولا شربتها لبن بس
،، لا مش بشربها غير لبن صناعي عشان مامتها مش هنا
،، طب ممكن تجيبيلي علبة اللبن اللي شربت منها
جابتها فاتن
،، ايه يابنتي
بصدمه ،، علبة اللبن مدة صلاحيتها خلصت من ٥شهور
يونس بصدمه ،، ازاي انا لسه جايبه امبارح من الصيدليه
،، بعد كدا اقرءو مدة الصلاحية قبل ماتجيبو حاجه
بس متقلقوش هيا هتبقى كويسه دلوقتي
شمس ،، خدي يا حور
حور شربتها منو وقالت بسرعه
،، الحمام فين
فاتن ،، تعالي
والصدمه
اسيل بدأت ترجع كتير اوي ومش دا اللي صدم يونس اللي صدمه أن حور حاطه ايديها تحت بق اسيل ومش قرفانه منها اللي استنتجو أنها خايفه ع هدوم اسيل تتبهدل وباين اوي خوفها عليها مستغرب ليه هيا بتعيط حس منها كان أم خايفه ع بنتها
بعد وقت
حور ،، حد يجيب العلاج دا
رفعت راسها ليونس بحياء لاحظه يونس
ولا لون عينيها اللي سحرتو
، ممكن اسيل اسيل تنام معايا النهارده لأن في حجات كتير محتاجه اعملهالها بس كمان كام ساعه تكون ارتاحت شويه
هز رأسه بالايجاب
،، تمام بس انا محتاجه العلاج دا ضروري وعايزه حليب *** ياريت تجيب منو ع طول لأن دا الافضل ليها خاصة أن مفيش حليب الأم
هستاذن انا بقى وهاخد اسيل معايا شمس محتاجه كام غيار لاسيل والشامبو بتاعها عشان تاخد شاور
وجهت كلامها لفاتن ،، بعد اذنك يا فوفه
يلا ياماما
فاتن بحب ،، شكرا يا حور يابتي تعبتك معايا معلش صحيتك يا مياده
ابتسمت لها حور ،، العفو يا قلبي ع ايه
مياده ،، لا يا حبيبتي ولا يهمك
بعد ما مشيو
،، شايف الجمال والأدب والاحترام
بتصنع الاموبالاه وهوا بيلبس الكوتشي ،، امم
المهم عايزه حاجه اجبهالك وانا جاي
بتنهيده ،، لا جيب الحاجه واديها لحور انا داخله انام
بعد وقت خبط يونس ع حور
حور فتحت وكانت اسيل ع ايديها ونايمه اول مره يونس يلاحظ أن اسيل مرتاحه في النوم اوي كده
وهوا مش قادر يبعد عينه عن عينيها ،، كل اللي طلبتيه في الكيس دا خلي اسيل تقعد معاكي لحد ما تحسي انها بقيت كويسه دا طبعا لو مش هنزعجك لاني اول مره اشوف بنتي مرتاحه في النوم اوي كده
بابتسامه ،، لا والله مفيش ازعاج ولا حاجه انا اصلا حبتها اوي
،، شكرا اوي للي عملتيه لبنتي مرددالك أن شاء الله
،، ولا شكر ع واجب وبعدين احنا كدا خالصين
باستغراب ،، خالصين ازاي يعني
،، طنط وشمس تعلو معانا اوي النهارده
بضحك ،، ايوا احنا كدا خالصين ملكيش حاجه عندنا
حور ،، احكيلي بقى
شمس بنعاس ،، احكيلك ايه
،، يونس اخوكي وظابط واسيل بنته فين مامتها
،، بصي يا ستي أخويا يونس كان في بنت بتشتغل معاهم في الشرطه
،، ظابطه يعني
،، لا بتاعت بوفيه
فايونس اخويا طلب منها تعمله قهوه والبت دي مكتش مظبوطه وبتحاول تقرب منو ع طول وهو بيبعدها
،، امم
،، المهم قلها اعملي قهوه واللي يونس اكتشفوا بعد كدا أنها حطتلو حبايه تخلي يعمل حاجه مش في واعيه
،، كانو سكران يعني
،، اه
المهم اخويا شرب الكوبايه ومحسش بحاجه وحصل اللي حصل
،، ازاي في المكتب
،، اه في المكتب
ايه عرفني ازاي انا هوا هيحكيلي تفاصيل
،، المهم جتلو البت دي بعدها بشهرين بتعيط وبتتمحون وانا حامل
،، يونس اتاكد أنو اول مره هوا اللي يلمسها وان البيبي بنته راح اتفق انو يتجوزها واول ما تولد يطلقها وياخد البيبي بشرط أنها تسيبلو البيبي مقابل ٢مليون جنيه ومتسالش ع بنتها تاني وبس ولدت وطلقها واتجوزت واحد امريكي بس كده
،، استغفر الله العظيم يا رب معقول في بنات كدا
،، في اوسخ يبنتي والله
يلا بقى تصبحي ع خير
تاني يوم وكان يوم الجمعه
خبطت حور ع بيت فاتن
فتح لها يونس بنعاس واللي كان لابس بنطلون ترينج ومش لابس تيشرت
حور لما شافت كدا تسللت الحمره لوجنتيها وغضت نظرها
باستيعاب ،، انا اسف والله مخدتش بالي
وراح لبس تيشرت
وهيا لسه بصه في الأرض ،، احم هيا طنط فاتن موجوده
،، اه ثواني
فاتن ،، ايه يقلبي تعالي اتفضلي
،، لا تسلميلي يحبيبتي
،، معلش ع الازعاج كنت مفكراكم صاحيين عشان صلاة الجمعه وكدا
،، لا يحبيبتي والله انا صاحيه هوا بس يونس اللي كان نايم عشان النهارده إجازته
،، المهم ماما عزماكي ع الغداء النهارده شمس قاعده معانا بقى وانتي ابقي تعالي وو.. احم .. كمان ابقي هاتي استاذ يونس معاكي
ابتسمت ع توترها ،، ماشي ياحبيبتي هنيجي أن شاء الله بس كنتي قولتلها متتعبش نفسها برضو
،، لا يقلبي ولا تعب ولا حاجه بعد اذنك
ع وقت الغداء
فاتن ،، امال فين حور
مياده،، بتغير البامبرز لاسيل وجايه
خرجت حور وهيا شايلة اسيل وبتلاعبها
،، انا جيت
شمس ،، نورتي البيت يلا ياختي انا جوعانه اجودعان
مياده ،، يلا يا حور احسن تاكلنا
الكل اكل وسط نظرات يونس ع حور اللي بتلاعب بنتو بكل حب وملاحظه ده فاتن
يونس كان قاعد في غرفته سمع صوت من البلكونه خرج لقى حور قاعده بتلاعب اسيل اللي بتضحك ابتسم لما لقاها لابسه الازدال ولفى خمارها برغم أنهم في الدور الاخير ويعتبر مفيش حد يقدر يشوفهم لكنها قاعده في بلكونه بتهم بس بزيها المعتاد
يونس ،، ست اسيل بتضحك ياااه
اتخضت
،، خضتني يعم قول احم
باستغراب ،، ليه اول مره تشوفها بتضحك
،، هههه طب ياستي احم
اه اسيل مكنتش بتلاغي ولا بتضحك ع طول تعيط بس
،، اي خدمه يعم عد الجمايل
بعد مرور شهرين في الحال متغيرش كتير شويه حور عند فاتن وشويه هما عندها ويونس ازداد إعجابه بحور
فاتن بخضه ،، ايه الصوت دا ياشمس
شمس بفزع ،، الصوت دا جاي من عند حور
جرى يونس وفاتن وشمس نحو بيت حور فضلو يخبطو ومفيش غير صوت صريخ
فاتن ،، اكسر الباب يا يونس
يونس فضل يحاول لحد مقدر فعلا يفتحو
يونس وفاتن وشمس 😳😳😳😳😳

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى