رواية بنت الاكابر الفصل الرابع 4 بقلم ندا الشرقاوي
رواية بنت الاكابر الجزء الرابع
رواية بنت الاكابر البارت الرابع
رواية بنت الاكابر الحلقة الرابعة
الظابط…. بقتل والدتها كريمان مصطفي
قمر…… ايييه
وقع الحديث عليها بصدمة قوية، مُتهمة بقتل والدتها، شعرت وكأن دلو مليئ بالمياء الباردة انسكب عليها، فاقت على صوت الضابط وهو يقول :
_يالا اتفضلي معانا
حاول أن يمسك يد قمر لكن أمسكت يده بقوة كادت أن تكسرها وازاحتها بعيدًا عنها لتقول
_نزل يدك لقطعهالك جاي لحد بيت كبيرة الصعيد كله وتقبض عليها بالسهوله دي، دا لو الشمس طلعت من المغرب ميحصلش أكده
نطق الغفير وهو يخاف من خوفها وعقابها
_معلش ياكبيره ميعرفش شكله جديد
هتفت بصوت عالٍ
_جديد يبقا يسأل عني الأول قبل ما يخطي عتبه البيت معاك إذن نيابه ياحضرت الظابط
مد يده بالاذن، اخذته منه لتزظر إليه ثم تقول
_طب انا هتقبضوا عليا اكتشفتوا اي يخصني بالمرحومه
تحدث قائلًا
_زوجها أستاذ شاهين هو اللي بلغ عنك
ضحكت ضحكة رنانة لتقول
_ربع ساعه وأكون جاهزة
هتف الضابط ساخرًا
_هو أنا بقول هخدك الملاهي يالا علي القسم
هتفت بغضب شديد
_وه شكلك عاوز تطلع على قبرك
رد الحاج مُحمد بهدوء مخيف
_اطلعي غير خلجاتك
قمر…. معتز جهز الرجاله هنبدأ اللعب
معتز بفرح…. أخيرًا
صعدت قمر إلى الجناح وغلقت الباب لتأخذ نفس عميق قائلة محدثه نفسها
_اي ياقمر هتحني ولا اي دي سابتك من وأنتِ 7سنين بعد مو*ت ابوكي هتحني
قلبها…. بس امك
عقلها…. متقولش أمي دي خا*ينه
قلبها…. مهما تعمل امك ياقمر امك
قمر بصراخ….. بااااس اسكتوا
دلفت لتبدل ثيابها وقامت بارتداء، بنطلون أسود وتوب نبيتي وجاكت جلد أسود وهاف بوط أسود وشنطه نفس اللون وأخذت النظاره الشمسية ورفع شعرها لأعلى علي هيئه زيل حصان
ثم هبطت، تحدتثت بعملية وهدوء لمعتز
_جهز العربيات
معتز…. جاهزه
الظابط….أنتِ هتيجي في البوكس
محمد بعصبية…… ما تتهد ياولدي انت مش باقي على عمرك ولا اي
معتز….. اتفضلي
خرجت قمر من السرايا وركبت العربية ويوجد خلفها الكثير من العربيات والحراسه
الغفير للظابط….. أنت مش قدها ياحضرت الظابط بلاش تلعب بالنار علشان هتحرقك وحرقه قمر بموت ملوش علاج
وغادر المكان
في القسم دلفت قمر إلى المكتب ودخل معاها معتز والمحامي
قعدت قمر بغرور وتكبر
الظابط…. اي كلامك علي تهمتك بقتل السيدة كريمان مصطفي
قمر ببرود…… انا مليش علاقه بيها
الظابط….. بس زوجها استاذ شاهين بلغ عنك وقال إن بنكوا مشاكل
قمر……والله مشاكل عائله مش اكتر وأنا مشوفتش المرحومه بقالي كتير وكمان مفيش اي دليل كد دا بلاغ وأنا لو عاوزه أكبر الموضوع هكبره وممكن اهد القسم دا بالي فيه بس أنت شكلك جديد هنا بلاش تلعب معايا
بس أنا حابه اشوف اونكل شاهين ولا اي رايك يامعتز
معتز….. دا واحشني اوى نفسي اسلم عليه بأيدي
المحامي…… دلوقتي مفيش اى تهمه علي موكلتي وتقدر تخرج
مستنتش قمر الرد وقامت طلعت بره
استغرب الظابط من جبروتها
طلعت بره ولبست النظارة الشمسية
معتز…. علي فين
قمر بسخريه…. هنعمل الواجب ولا اى
معتز…. وأنتِ بنت أصول اوي اوى
طلعت قمر من القسم واتجهت لمنزل والدتها في القاهرة، ظلت في الطريق لعدة ساعات وصلت في الليل الح عليها معتز أن تستريح وتذهب في وقت آخر لكن لم تستمع إليه
دقت علي الباب وفتح شاهين وبلع ريقه بصعوبه، نظرت إليه قمر باستحقار لتقول
_ اهلا اونكل شاهين صاحب ابويا الروح بالروح بس عارف يامعتز اونكل طلع وا*طي اوى ومعندوش د*م ولا كرا*مه
معتز…. أنتِ هتقوليلي
شعر شاهين بالخوف ليقول ….. عاوزه اي يابنت جلال
ردت قمر ساخره ….. دا برده أكرام الضيف
شاهين….. سابوكي ازاي وانت قتا*له
ضحكه بصوت رنان لتقول ….. لا اخص عليك قبل ما تبلغ عني اعرف أنا مين ولا اى
شاهين….. عارف إنك جبروت ورثتيه من ابوكي
ردت بمسكنة….. انا يا اونكل جبروت لا انا زعلانة منك
شاهين بغل… خلصي يا بت جلال
قمر بخبث…. بنت جلال بنت جلال و لازم بنت جلال تديك هدية
و قامت بضربة بالروسية الروسي بشدة جعلت عظمة الأنف تنكسر و ينزف
صرخ بألم شديد ….. ااااه
قمر….. دا جزاه اللي يقف قدامي ودي حاجه صغيره بس
معتز…. أنتِ بتسلمي عليه بس وأنا عاوز اسلم خدوه يارجالة
استمعت قمر لبكاء أطفال في الداخل، اشارت بيدها لهم قائلة
_اقفوا محدش يتحرك
دلفت قمر وكان يتواجد بنت وولد في الرابعه عشر من عمرهم، هتفت بخوف وقلق دق بقلبها
_انتو مين
كانوا يبكوا فقط التفتت لشاهين لتمسكه من تلابيب ثيابة وتقول
_مين دول
هتف بالم وهو يضح يده على انفه
_عيالي
قمر بغضب…… عيالك ازاي ومن مين اوعي يكون
شاهين….. ايوه من كريمان
التفت بغضب لتج بجانبها فازه لتقوم برميها على الأرض لتنكسر
_خدوه من وشي
أخد الجارد شاهين، ثم اقتربت الفتاه من قمر لتقول
_ابله انتي ايدك بتنزل دم
نظرت إليها قمر بتوهان لتقول بتيه
_انتي اسمك اي
_اسمي ليليان
نظرت إلى الصبي لتساله عن اسمه لينظر إليها بعيونه الزرقاء
_حمزه
قمر لمعتز….. معتز
معتز….. نعم ياقمر
قمر….. خدهم علي العربيه
طلع معتز بليليان وحمزة
جلست قمر على الأرض مدت قدميها ويدها المجروحه تنظر إليها
دلفت معتز سريعًا ليقول
-قمر
رفعت نظرها لتقول بتوهان وعدم تصديق
_دول اخواتي يامعتز…… من أكتر راجل أنا بكرهه صاحب ابويا اللي اتجوز امي ودلوقتي في عيلين
نظر إليها قائلًا ببرود
_عادي ملناش دعوة
ردت بغرابة
_قصدك اي اسبهم
معتز….. ودا اللي هيحصل احنا هنعمل شاهين الأدب ويرجع
قمر….. لما نرجع نشوف ياله بينا.
انحنى معتز ليقوم بحملها على يده قائلًا
_هنروح المستشفي
قمر….. نزلني يامعتز
معتز … ابدا أنتِ الجرح لسه ملمش وكمان ايدك انجرحت
خرج معتز من العماره بقمر واتجه للمستشفي وليليان وحمزه إلى الصعيد
قمر في المستشفي بدات الممرضه تخيط يدها لتنظر إليها بخوف قائلة
_خليني احط بنج
قمر ببرود….. شوفي شغلك واخلصي
دلف معتز ومع دكتور يونس
_اتفضل يادكتور يونس
يونس بابتسامه … حمدالله علي السلامه
قمر بتوهان ووهى جسد فقط وروحها وعقلها في دنيا تانية…
الله يسلمك
معتز….. قمر دكتور يونس جاي يشوف الجرح
قمر بدون كلام رفعت البدي وظهر الجرح وكان طريقه الخياطه مختلفه
يونس باستغراب… مين اللي خيط الجرح
قمر… انا
يونس…. أنتِ
قمر ببرود….. اه معتز يالا
وخرجت من غرفت الكشف بعد الانتهاء
هتف يونس بغرابة….. أنتِ غريبه اوى محدش فاهم ليكي اي حاجة
في السيارة
معتز….. أنا قولت ليهم يجهزوا الطياره ونسافر بالطياره أحسن من العربيه
قمر بتعب وإرهاق….. تمام
واسندت راسها الي الخلف واغمضت عينها وتاريخ طفولتها يسير أمامها
عدا عدت ساعات وصلت قمر الي الصعيد، ركضت إليها ليليان قائلة
_ابله ابله
قمر ابتسمت ليها قائله…… نعم ياحبيبتى
ليليان…… تعرفي انا كان نفسي اشوفك في الحقيقه اوى
قمر باستغراب….. أنتِ تعرفيني
ليليان بحماس…… اه انتي اسمك قمر المحمدي عندك 22سنه وبتحبي الألعاب القتاليه واي تاني اه كبيره الصعيد محدش يقدر يقف قدامك
قمر بذهول….. أنتِ عارفه كل دا
محمد…. قمر مين دول
قمر…. ممكن نتكلم في المكتب
محمد… تعالي
دلفا الى المكتب
محمد….. اي اللي حصل
قصت عليه ما حدث معها في قسم الشرطة وفي منزل شاهين
محمد…. ناويه علي اي يابنت جلال
قمر….. كل خير ياجدي يالا نتعشوا علشان هنام
خرجا إلى الخارج
انوار….. اي ياقمر قلبتي السرايا دار للأيتام ومش لاقيه غير عيال امك من جوزها التاني
قمر بغضب….. انواار حطي لسانك في خشمك (بوقك) واقصري الشر
قمر…. مالك ياحمزه
حمزه….. مفيش انا عاوز انام لو سمحت
قمر…. حاضر
قمر…. تيتا ممكن تخلي حد يجهز جناح ليهم
زهره بابتسامه…. من عيوني تعالوا معايا
صعدوا إلى الأعلى، لتلفت قمر إليهم قائلة
_أنا عاوزه اطلق
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الاكابر)