رواية بنات مهران الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد
رواية بنات مهران الجزء العاشر
رواية بنات مهران البارت العاشر
رواية بنات مهران الحلقة العاشرة
في اسبانيا ..
في فيلا مايكل …..
كان يجلس أمام كينان الذي ينظر إليه ببرود شديد .
مايكل بغضب جحيمي/شكلك كده اخواتك مش باقين عليك ي كينان ومش خايفين عليك البهوات راحوا حبوا بنات مهران وسابوا عيشتهم وحياتهم وكل الي انا عملته علشانهم وراحوا وراهم بس انا بقا هحسرهم علي اغلا حاجه في حياتهم انت ي كينان .
كينان بسخرية واستفزاز/طب ومستني ايه ي مايكل ماتخلص بس معلش نسيت اقولك أن شركتك الام هتموت معايا لما انا اموت للاسف .
مايكل بصدمه وغيظ /قصدك ايه كينان .
كينان باستفزاز وخبث/ اصل بصراحه كده هكرت كل اسهم الشركه دي يعني بقت في ايديا لو انا مت هي كمان هتموت وهتخسر كل حاجه ي مايكل .
مايكل بغضب جحيمي/حقير انتوا كلكم زباله بعد كل الي عملته علشانكم بعد مالميتكم من الشوارع ووكلتكم بعد ماكنتوا هتمتوا من الجوع .
كينان بغضب جحيمي/ايه الي انت عملته انت وديتنا في داهيه ضيعت اخواتي شغلتهم في كل حاجه وسخه خلتهم يعيشوا حياه مقرفه خايفين من كل حاجه في الدنيا عايشين ميتين أيديهم ميفيهاش الا الدم وكل ده بسببك انت كنت لعنه علينا ي مايكل زيك زي عمنا بالظبط الي هربنا من بلدنا بسببه هما بقوا عفاريت عواد الي هيعرفوا ينتقموه منه علي كل الي عمله فينا وانا هكون عفريتك انت ي مايكل ي لو فكرت تاذيني انا واخواتي هتكون نهايتك لأن قبل ماتفكر كده هكون بعت كل الملفات الي بدينك ي البوليس وانت عارف البوليس هنا مبيهزرش احسالك تسكت وتتقي شري
ليرحل مايكل بغضب جحيمي ليتحدث كينان بجديه/كده كل مصايب مايكل بقت تحت ايديا لازم ابلغ عنه ولازم انزل مصر حالا انا وساندي هناك هنكون في امان ….
في الصعيد ..
في منزل محمد….
كانوا ينزلون الشباب الدرج وهو يرتدون الجلباب الصعيدي كانوا في قمه جاذبيتهم .
محمد بفخر باحفاده /مشاء الله عليكم رجاله بصحيح .
كريمه بابتسامه وسعاده/مشاء الله عليكم تشرحوا القلب يلا بقا علشان العرايس مستنين .
عواد بسخرية واستفزاز/يلا ي ابوي هنتاخروا عن الناس .
محمد بغيظ وضيق /انت جاي معانا ي عواد .
عواد بخبث ومكر/ايوه ي ابوي لأن فيه مفاجاه لولاد اخوي اتفقت معاها مع وهدان يلا بينا .
جاك بكره وهمس /مش هيحصل الي انت عايزه ابدا ي عواد .
في منزل وهدان …
كانوا الجميع يجلسون بفرحه عارمه كانوا يختلسون الشباب نظراتهم لمعشوقتهم أما هم فكانوا يبادلونهم الابتسامه الساحره من خلف نقابهم …
محمد بسعاده كبيره/طبعا ي وهدان انت عرفت احنا جاين ليه النهارده جاين نتطلب يد هنيه لحفيدي عمر .
وهدان بارتباك من نظرات عواد لكنه يشعر أن جاك اخطر منه بكثير ليتحدث بقلق /ده شرف ليا ي حاج محمد دي بنتكم .
عواد بغيظ وتوعد/كده من غير ماتسال عنيهم ي وهدان.
محمد بغضب جحيمي/يسأل علي مين ي عواد ده حفيدي ي عني محدش يقدر يفتح بوقه بكلمه واحده في حقه .
وهدان بقلق وارتباك /وانتي ي هنيه موافقه ي بتي.
هنيه من خلف نقابها بابتسامه وسعاده/موافقه ي ابوي ومفيش راجل غيره يملأ عنيا واصل .
محمد بسعاده كبيره/علي بركه الله وطبعا من غير ماتقول ي وهدان كل طلبات العروسه هتكون في الحال هنه من كله ومش بس هنيه عفت وجيسي كمان عرايسنا والي يامروه به يكون أيديهم في لحظه .
عفت بابتسامه وهي تنظر إلي جاك/انا خدت نصيبي من الدنيا خلاص ي حاج محمد بعد مابقيت مراته مش عايزه حاجه تانيه .
جيسي بابتسامه وسعاده/وانا كمان ي حاج وهدان علي هو ما حياتي وفرحتي من الدنيا دي .
كريمه بسعاده/مشاء الله ي ولاد عرفتوا تنقوا بصحيح عرايس تشرف .
محمد بسعاده/طيب ي حاج وهدان اتفاقنا بكره إن شاء الله كتب الكتاب والدخله كل حاجه بكره هتكون جاهزه من مجماعيه هعملمهم فرح يتحاكا عنه الصعيد كله من أوله لاخره.
جاك بهمس وغمزه واشتياق /وحشتيني اوي ي عني تبقي مراتي واتحرم منك كده يرضي ربنا ده ي جدعان .
عفت بخجل وارتباك/وبعدين معاك بقا فيه ايه مش قادر تصبر لحد بكره .
جاك بابتسامه وعشق /انا علشان اخدك اصبر العمر كله والله العظيم بحبك يا عفت .
عفت بعشق وسعاده/وانا بموت فيك ي روح عفت من جوه .
ماكس بابتسامه وسعاده/مبروك ي هنايا كام ساعه بس وهتبقي ملكي علي اسمي .
هنيه بعشق وسعاده /انا هقعد اعد الساعات والدقايق الي هكون فيها معاك ي ماكس .
ماكس بعشق /بحبك ي هنا قلبي .
هنيه بخجل وارتباك/وانا كمان .
ديف بابتسامه وسعاده /زي القمر المنور في اللبس ده قمر منور .
جيسي بابتسامه وسعاده/انت الي عنيك حلوه ي ديف علشان كده كل حاجه قدامك حلوه.
ديف بابتسامه وعشق /اوعدك اني افضل عمري كله اسعدك ي جيسي وعمرك مهخليكي تحسي بالغربه ابدا .
جيسي بابتسامه حنونه /احس بالغربه ازي وانا مع جوزي وحبيبي واخواتي انتوا عائلتي ي ديف .
ديف بهمس وغمزه/بحبك اوي والله .
جيسي بابتسامه عشق /وانا كمان والله .
محمد بحده /جرا ايه ي واد انت وهو بلا قله حياه مش قادرين تصبروا ل حد بكره يلا قدامي انت وهو .
امال بضحك /ههههه طبعا ي حاج الموضوع عاجبهم .
كريمه بضحك /ههههه عندك حق ي امال دول واقعين علي الاخر .
جاك بابتسامه وغمزه /استري علينا ي تيته ربنا يسترها عليكي .
امال بضحك /ههههه ماشي ي اخويا يلا ي بنات علي فوق ورانا حاجات كتير جوي يلا اتفضلي ي مدام جاكلين .
كريمه بابتسامه /يلا ي اخويا انت وهو مش هنبات اهنه .
في منزل محمد …
في غرفه عواد …
كام يجلس بغضب جحيمي.
عاليه بغضب /واضح أن العيال مسنودين ومستقوين ي عواد .
عواد بغضب جحيمي/واضح ي عاليه والا مكنش وهدان الاهبل الي كان بيخاف من خياله يعصاني ويمشي الموضوع ولا كانه قولته لا .
عاليه بغيظ شديد/العيال دي لو فضلوا كتير هنه ي عواد مش بعيد يدوروا وراك ويودوك في داهيه عواد لازما نتصرف .
عواد بغضب جحيمي/نخلص بس من بكره ويعيشوه معانا هنه ساعتها هطعنهم في اغلا مافي حياتهم وانا هعرف اوي اكسرهم واغورهم من هنه ..
في منزل محمد ….
في غرفه الشباب ….
جاك بحزن شديد/كان نفسي كينان يكون معانا هنا في يوم زي ده .
ماكس بضيق /ومين سمعك ي جاك بجد الواحد مفتقده اوي .
ديف بتنهيده حزن /هنعمل ايه ماحنا عرفنا اتفاقنا هو وخالي والي ناوين عليه .
جاك بجديه/أن شاء الله كل حاجه هتخلص علي خير وهنتجمع سواء من تاني .
ماكس بابتسامه/هههه والله انا مش مصدق أننا هنتجوز .
جاك بابتسامه جذابه/الحب هو الي وقعنا علي جدور رقابتنا ههههه .
ديف بابتسامه وسعاده/ربنا يسعدنا ويقدرنا علي حمايتهم ..
ليردوا الثلاثه معا/امين يارب …
مساء في منزل محمد ….
كانت تتعالي الزغريط والافراح وترفرف الزينه في جميع الانحاء فكانوا الشباب يرقصون بالخيل بحرافيه وسعاده فكانوا للجميع في غايه السعاده معدا من سقف ينظر إليهم بتوعد وكره .
محمد بسعاده كبيره/اه ارتاح ي مبروك اخيرا جه اليوم الي كنت بتتمناه ي ولدي الله يرحمك .
في الاعلي عند الفتيات ..
كانت تجلس المراه وفي تزين يديهم بالحناء باشكال مختلفه وجميله كانوا حقا كالوحريات كلا منهما تشعر بالسعاده والدفي والعشق الذي أصبح يتخلل القلوب .
كريمه بابتسامه وسعاده/مبروك ي احلا عرايس .
امال بابتسامه/مشاء الله عليكم اسمعوا ي بنات انتوا هتبقوا علي ذمه رجاله هيبقوا مسؤولين منيكم شرفهم وعرضهم واسرار بيوتهم مسؤليتكم انتوا كل ماهتبقوا طوع ليهم هيبقوا هما سند ليكم وهيحطوككم جوه عنيهم من جوه .
كريمه بابتسامه/الي سمعتوه ده يتنفذ بالحرف ي بنات ربنا يسعدكم ي حبايبي يارب .
عفت بابتسامه وسعاده /ربنا ما يحرمنا منكم ابدا .
جيسي بابتسامه وسعاده/انتوا بجد زي ماتكونوا امهاتنا ربنا يحفظكم لينا يارب .
هنيه وهي تقبل يد والدتها بحنان /ربنا يخليكي ليا ي أما وميحرمنيش منك واصل .
في الاسفل …
كانوا يقفون الشباب بجانب جدهم محمد لاستقبال المعازيم.
ماكس بهمس وهو يكتم ضحكاته بصعوبه/عمك عواد بيتطلع في الروح ي جاك .
جاك بكره وضيق/هو لسه شاف مني حاجه ده لسه الي جاي قسما بالله لندمه علي كل الي عمله فينا .
ديف بضيق وهمس /ممكن نتبسط النهارده وننتسي كل التعب ده شويه .
محمد بابتسامه /يلا ي ولادعلشام نكتبوا الكتاب ربنا يسعدكم ي حبايبي يارب..
كانوا يجلسون وهم يستعدون للكتب الكتاب ليسير مهران بابتسامه بطله وثقه /جرا ايه هتجوزوا بناتي من غير ماكون موجود ولا ايه.
الفتيات بدموع وسعاده /بابا .
كينان وهو يقف خلفه بابتسامه وسعاده وهو يمسك يد ساندي /مبارك ي إخواتي اللغالين ..
الشباب بسعاده تكفي العالم وصراخ في آن واحد /كينان ..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات مهران)