رواية بنات مهران الفصل السابع 7 بقلم رنا أحمد
رواية بنات مهران البارت السابع
رواية بنات مهران الجزء السابع
رواية بنات مهران الحلقة السابعة
في المستشفي ..
كانت تقف امينه بدمع يتلألأ في عيناها نعم رغم سفرهم وهما صغار الا أنها تتذاكر ملامحم جيدا تقسم أنهم أحفادها لكن أين سيف أخيهم الاصغر لكن الان ليس وقت الإفصاح عن ذلك نعم ستظل بجانبهم لحين معرفه كل شي لن تجعلهم يبتعدوا مره اخري .
ماكس بابتسامه /ايه رايك ي خالتي امال .
امال بحده /واه عاد ي ابني علطول كده مش في اصول .
ماكس بحزن شديد/ي عني ايه.
امال بحده /مش لازما نعرف انتوا مين من عائله مين اهلكم مين ولا هنجوزها كده وخلاص وهي اصلا لسه حسابها معايا كبير .
عفت بابتسامه /ي خالتي امال مفيش حاجه من الي فدماغك ده حب طاهر وشريف .
امينه بابتسامه وسعاده /دول ولادي ي امال احنا اهلهم وناسهم .
ماكس وهو ينظر لإخواته باستغراب /شكرا ل حضرتك بس احنا مسؤولين عن نفسها من زمان .
جاك وهو يدقق النظر إليها بدقه فهو يشعر أنه يعرفها جيدا يشعر نحوها بالحنان الغريب .
ديف بجديه وابتسامه /صدقيني ي خاله امال احنا رجاله كويسين جدا وماكس هيشيل هنيه في عنيه .
هنيه بابتسامه وسعاده /ايوه والله ي أما دول جدعان جوي وحمونا كاننا إخواتهم .
جيسي بابتسامه/مش هتلاقي حد يحب هنيه قد ماكس ي خالتي .
امينه بابتسامه وسعاده/وافقي ي امال ومتقلقيش انا ضمناهم .
ديف بهمس ل جاك /هو فيه ايه مالها الست دي كأنها تعرفنا كويس.
جاك بنظره شك /شاكك في حاجه كده بس لازم اتاكد الاول .
امال بتنهيده /خلاص ي ولدي بس برضك القرار مش عندي انت تيجي الصعيد تتطلبها من الراجل الي رباها كيف بته .
ماكس بابتسامه وسعاده/وانا موافق اروح اطلبها من الجن الازرق .
ديف بابتسامه/وانا هحصلك ي ماكس وهتجوز جيسي كده كلنا لاقينا شريك حياتنا عقبال كينان مايكون معانا ونفرح بيه يارب .
امال باستغراب /هي ايه اسمائكم العجيبه دي .
جاك بابتسامه /اصلنا احنا الاربعه من زمان سافرنا اسبانيا نشتغل هناك وكان لازما نسافر بسبروتات مضروبه وبقنا جاك وماكس وديف وكينان .
امينه بسعاده لاحفادها الذي تتاكدت أنهم احفادها الاربعه/ربنا يكرمكم ي ولادي هنعملكم احسن فرح اتعمل في الصعيد كلياتها .
عفت وهي تحتضن اخواتها بسعاده /ربنا يسعدكم ويهنيكم يارب .
جيسي بجديه/بس احنا مش عايزين في عز فرحتنا ننسا السبب الي جمعنا .
عفت بحزن شديد/اه قصدك موضوع بابا .
هنيه بجديه /احنا مهما حصل لسه علي مواقفنا هنشتغل ونسد الديون ونخرج ابونا .
جاك بحده /لا طبعا انتوا خلاص هتبقوا علي اسمائنا الفلوس الي انتوا عايزينها وكل أموركم مسؤوليتنا احنا .
عفت بحده /لا ي جاك انتوا ملكوش دعوه بموضوع ابونا احنا بس الي مسؤولين عنه واحنا الي هنتحمله .
جيسي بجديه /ايوه ي ديف موضوع بابا كان سبب أننا كلنا اتجمعنا واحنا لازم نخرجوه .
امينه بابتسامه/وماله ي ضنايا احنا هنساعدكم ومتقلقوش واصل كل حاجه هتتحل أن شاء الله.
امال بابتسامه /طيب ي هنيه انا اطمنت عليكي مع اخواتك هروح مع الست امينه عند الدكتور وبعدين هننزل الصعيد .
ماكس بابتسامه/احنا أن شاء الله هنيجي لحضراتكم بكره لو معندكيش مانع .
امال بابتسامه /تشرفوا ي ولدي .
جاك بلهفه ل امينه /دكتور ليه هو حضرتك تعبانه .
امينه وهو تمسك يده بحب وحنان /لا ي ضنايا متقلقش مفيش حاجه واصل وجع في ضهري بسيط كده .
ديف بابتسامه/خلاص طالما احنا كده كده هننزل الصعيد بكره خليكم معانا ل بكره وننزل كلنا سواء .
امينه بسعاده /خلاص عاد ي امال نرجع بكره احنا ورانا ايه ي عني.
امال بابتسامه/الي تشوفيه ي حاجه.
جاك بابتسامه /تعالوا هوصلكم ل عند الدكتور .
امينه بسعاده/ماشي ي ضنايا .
ليذهب الي عفت وهو يقبل رأسها بحنان .
/مش هتاخر عليكي .
عفت بابتسامه /ماشي ي حبيبي.
ديف بابتسامه/تعالي ي جيسي نكلم مامتك .
جيسي بسعاده /اوكيه ي حبيبي.
في اسبانيا ..
في فيلا مايكل …
كان يجلس مايكل بغيظ شديد بعدما أخبره المراقب أن كل شي يسير عكس الاتجاه فقد تناسوا كل شي فقد وقعوا في عشق بنات مهران ليمسك مايكل صور الثلاث فتيات وهو يتحدث بحده وغضب .
/اه ي زباله بعد كل الي عملته معاكم دي اخرتها اوكيه مفيش مشكله الملف كده كده هجيبه لكن انا هعرف احسركم علي حبايب القلب .
في غرفه كينان .
كينان ببرود /مش هيحصل ي ساندي انا مش همشي من هنا قبل ماخلص من ابوكي واضمن الامان ليا وليكي واخواتي .
ساندي بدموع وانهيار /حرام عليك ي كينان انت ليه بتعمل كده واضح أن اخواتك مش هينفذوا المهمه الي كلفهم بيها يبقا ي حبيبي انت اول واحد هيبقا عايز ينتقم منه علشان يحرق قلبهم بس ساعه قلبي هيتحرق معاهم وهموت.
كينان وهو يقبل يدها بحنان /بعد الشر عليكي يروحي ساندي انا مش عايز اعيشك في خطر ي قلبي كفايه اوي الي شفتيه انا عايز اعيشك في راحه وامان .
ساندي بعشق وهي تمسح دموعها كالاطفال/انا بحبك اوي ي كينان اوي .
كينان بغمزه ومرح/وانا بعشق امك اوعدك أنها هانت ي روحي هانت .
في المستشفي ..
كانت تجلس جيسي بحنان ديف وهم يحدثون جاكلين والده جيسي .
جيسي بسعاده كبيره /بجد ي مامي حضرتك موافقه وهتيجي كمان .
ديف بابتسامه وسعاده /حضرتك تنوري وتشرفي .
جاكلين بسعاده /طول عمري نفسي اجوزها ل مصري شهم يعرف يحميها وياخد باله منها .
ديف بابتسامه/اوعدك اني هشيلها في عنيا والله .
جاكلين بابتسامه /انا متاكده من كده ي حبيبي لاني بثق في اختيارها سلام ي حبايبي بكره إن شاء الله هاجي علي أول طياره سلام .
جيسي بابتسامه/سلام ي ماما .
ديف بابتسامه/مبروك ي عروستي .
جيسي بابتسامه عشق /الله يبارك فيك ي حبيبي .
علي الجانب الآخر…
كانت تجلس هنيه وهي تشرب حلو الشام لتشعر بحرقان شديد في فمها .
ماكس بضحك /ههههه ايه الاخبار نجيب الماطفي ولا ايه.
هنيه بضحك /هههههه لا مش لدرجه دي انا واخده علي كده .
ماكس بابتسامه/الف هنا وشفاء .
هنيه بحب وسعاده /ربنا يخليك ليا ي ماكس تصدق عمر دي مش راكبه خالص هو كده انا حبيت ماكس .
ماكس بعشق /وماكس حبك اوي والله وهيعيش عمره كله بس علشان يسعدك .
عند الدكتور ….
في الداخل ..
كان يجلس جاك مع امينه وأمال .
الدكتور بابتسامه/مفيش حاجه ي حاجه امينه انتي زي الفل مفيش حاجه خالص بلغي سلامي للحاج محمد عواد كمان ..
عند ذكر ذلك الاسم اللعين كان يشعر جاك بجسده يرتجف بشده وقلبه ينبض كره وغضب يكفي العالم لذلك اللعين الذي تسبب في هجره هو وأخواته بلدهم نعم بالفعل هذه جددته الحنونه ياه الله كم انت صغير جدا ذلك العالم فقد اجتماعنا من جديد لكن حان الوقت للانتقام فمن تسبب في ذلك الفراق والحزن واللالم ..
في مستشفي عفت ..
في غرفه عفت ..
كانت عفت تجلس في احضان جاك لتتحدث بضحك /وصلتهم عند فوزيه ربنا يستر هههه.
جاك وهو يقبل يدها بحنان /متخافيش ي روحي هما هيعرفوا يتعاملوا المهم انتي شدي حيلك كده علشان هتكوني احلا عروسه مع اخواتك .
عفت بابتسامه /يااه ي جاك انا حاسه اني بحلم معقول علاقتي بقت كده انا واخواتي وبقوا جنبي واحنا التلاته نلاقي الحب الي بجد.
جاك بابتسامه جذابه/مش انتوا بس ي عفت صدقيني انتي وإخواتك فرقتوا كتير في حياتنا غيرتوها وخليتوا ليها معنا .
ليطرقوا ديف وماكس وهنيه وجيسي علي الباب لياذنوا إليهم بالدخول .
هنيه بمرح وغمزه /شوفي وانتي معاه وشك بينور ازي ي حلوه الحب .
جيسي بضحك /هههه عندك حق ي هنيه .
جاك بابتسامه/طب خليكم سواء لأننا لازم نروح مشوار مهم .
عفت بابتسامه/ربنا معاكم متقولقوش علينا .
في الصعيد …
في منزل محمد جد الشباب ..
كان يمسك محمد السماعه وهو يحدث امينه بسعاده حقا واخيرا قد عادوا أحفاده .
/انتي بتقويلي ايه ي امينه بجد لقيتي احمد وعمر وعلي وسيف بجد مش قادر اصدق واصل ليه هتيجوا بكره تنوري انتي وهما ياغاليه طيب هستناكم مع السلامه ي امينه الحمد لله يارب الحمد لله .
لم يعاير ب عواد وهو يستمع إليه بغل وتوعد فقد عادوا من فعل الكثير لابعادهم لاخذ ميراثهم ليتوعد إليهم بالجحيم ..
في أحدا القصور الفاخمه …
كان يجلس مهران وهو بدون بعض الملفات ليذهب إليه شكري مساعده .
/الشباب وصلوا ي مهران بيه .
مهران بجديه /أنا هنزلهم ي شكري..
في الاسفل …
كان ينزل مهران وهو يبتسم بحنان لهم .
جاك بابتسامه/وحشتنا اوي ي خالي.
مهران بابتسامه وحب /وانتوا اكتر ي ولاد اختي .
ماكس بابتسامه/خود بالك يومين وهنكون اجواز بناتك .
ديف بابتسامه/ايوه خلاص احنا جهزنا كل حاجه ي ابو العرايس.
مهران بابتسامه/هو ده الي فضلت أتمناه هو انا عمري هلاقي احسن منكم ل بناتي انتوا رجالتي الي عارف انكم هتحفظوا عليهم وتعوضهم عن فقدانهم الاب .
جاك بجديه/وبالنسبه للكلب مايكل الواضح أنه بيراقبنا ومش هيسكت ي خالي .
ماكس بزفر /مايكل ده مش هنرتاح غير لما نخلص منه ومن شره ونرجع كينان .
ديف بغيظ /ده اوسخ انسان في الدنيا نفس تمسك حاجه عليه توديه وراء الشمس.
مهران وهو يشغل ذلك الشاشه لينظروا إليها باهتمام /دلوقتي هتعرف شويه وساخه عن مايكل .
لتبدأ الشاشه في الاناره لتظهر صوره كينان وهو ينظر إليهم بسعاده واشتياق .
/حبايب قلبي ي اخواتي وحشتوني اوي وحشتيني اوي ي خالي .
جاك وماكس وديف بسعاده كبيره وهم يرون صغيرهم الذي اشتاقوا إليه كثيرا ليصرخوا بسعاده كبيره/كيننننننان
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات مهران)