رواية بنات مهران الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد
رواية بنات مهران البارت الثاني
رواية بنات مهران الجزء الثاني
رواية بنات مهران الحلقة الثانية
في مكتب شكري ..
كانوا يجلسون الثلاثه وهم ينظرون لبعضهم بنظرات غامضه كلا منهما يريدون التعرف علي الأخري فهذه هي اول مره يرون بعضهم البعض .
/جيسي وهنيه وعفت /ثلاث أخوات كلا منهما تختلف اختلافا كبيرا عن الأخري فذلك ذنب والدهم الذي يعشق النساء أكثر من أي شي اخر فقد تزوج من والده كلا منهما وطلقها بعد فتره لتأخذ ابنتها وترحل ف جيسي قد عاشت مع والدتها الاجنبيه في امريكا وهنيه مع والدتها في الصعيد أما عفت فتربت مع والدتها في أحدا حواري القاهره .
شكري محامي والدهم /اهلا وسهلا يأااه ده انا غلبت ل حد ماجمعتكم.
عفت/خير ي سطا جمعتنا ليه وعايز ايه مننا ايه ي شبح.
شكري بصدمه /ي سطا وشبح .
هنيه /أباه عليكي في بت تجول كده برضك وانت التاني خلصنا ي اخويا من الواقعه دي جبر يلم العفش وانت شكلك زيك الديك الشركسي كده .
جيسي بغرور /يريت تخلصنا من فضلك لاني لازم ارجع أمريكا ومينفعش افضل معاهم كتير .
عفت بردح /واحنا مالنا ي حلوه اوعي تكوني فاكره نفسك احسن مننا ده انتي كلك تركيب ونفخ ده عفت ي اختي لبلطجيه تهم ولا سجن يلم.
جيسي بغيظ /وات .
هنيه /ي جماعه ده شيطان ودخل بيناتنا والصراحه الصراحه انتوا الاتنين شكلكم عره عاد وخلصنا ي استاذ ورايا جاموسه عايزه احلبها.
شكري /ابوكم .
جيسي بحماس/ يااااااااس بابي اكيد سابلنا ميراث كتير وجمعتنا علشان كل واحده تاخد حقها مش كده .
هنيه بتأثر/ولا يكون عايز يشوفنا واخيرا الحمار بجا عنده دم وافتكر بناته .
عفت بسخرية/أو يمكن جيبالنا مصيبه وانا حاسه بكده.
شكري /احساسك صح ي عفت ابوكم اتسجن ماضي علي نفسه شيكات وانتوا لازم تسددوها.
جيسي بغضب/مستحيل.
هنيه بحسره /ي واجعه مربربه ده باينه هيبجا مرار طافح .
عفت بسخرية/مش قولتلكم مصيبه .
في اسبانيا في فيلا مايكل …
جاك بغضب جحيمي/انت بتقول ايه واحنا من امتا بتدخل بنات في شغلنا .
مايكل بغضب/هو انا قولتلكم اغتصبوهم ولا ايه وبعدين مبلاش جو الشرف ده خالص علشان مش لايق عليكم .
ماكس بزفر /جاك استنا لما نشوف فيه ايه.
ديف بحده /ايه موضوع بنات مهران دول مايكل .
مايكل وهو يضع التلج في كاسه ببرود /مشكلتي مش معاهم مشكلتي مع ابوهم حمدي مهران معاه مشروع مهم جدا يجيب ملليارات وكل اسرار المشروع ده مع ابوهم وده الي انا عايزه .
جاك بعصبية/وليه تدخل البنات دول في الموضوع نروح لابوهم علطول ونجبره يدينا المشروع ونخلص.
مايكل ببرود وهو يرمي أمامهم ملف خاص ب عفت /ابوهم في السجن جاك انا كل الي اعرفه انه عنده تلات بنات عارف عنوان واحده منهم معرفش إذا كانوا عايشين مع بعض ولا ايه دي مهمتكم انتوا تعرفوا المشروع ممكن يكون مع مين وتجيولي كل تفاصيله ساعتها علاقتي بيكم هتنتهي وكينان هيكون معاكم اظن الكلام واضح ي عصابه الشر..
في مكتب شاكر …
عفت بغيظ شديد/نعم ي اخويا هو بعد مارمانا ومسالش فينا لما ووقع في مصيبه افتكرنا دلوقتي .
هنيه بغيظ ويأس /ده باينه مرار طافح وهنتمرمط فيه كلنا نقت فيها بدريه ربنا ينتقم من حباب عنيها.
جيسي بياس وغيظ /وات ي عني مفيش فلوس ايه الحظ ده .
شكري بجديه/انتوا بنات اصول ومينفعش تسيبوا ابوكم في ظرف زي ده .
عفت بغيظ/وانت ي اخويا عايزنا نعمل ايه بعد ماعاش هو في العز ورما كل واحده تتطلطم في حته شكل ومسالش فينا فكرك هنجيب الفلوس الي تتطلعه منين .
هنيه بغيظ/ده انا وامي قبل ماتتجوز وهدان كنا عايشين علي الحديده حتي الحديده مكنتش موجوده ودلوقتي فيه بدريه ودي متعرفش تتطلع من وراءها مليم احمر .
جيسي بياس /وانا مامي مستحيل تتديني اي حاجه لأنها عمرها مهتنسا الي عمله فيا وفيها .
شكري بجديه /انتوا مش هتتطلبوا حاجه من حد انتوا الي بأيديكم هتتطلعوا ابوكم من الورطه هتعيشوا مع بعض هتشتغلوا وتسدودو ديونه .
عفت بغيظ والم /وليه نعمل ده كله أن شاء الله كنا خدنا منه ايه غير الفقر والمرمطه والحوجه انا عن نفسي ميهمنيش يتسجن أو ولا مش مشكلتي .
هنيه بوجع وكسره/عندك حق ي عفت ي اختي بلغوا ي حضره المحامي أنه معندوش بنات أنهم ماتوا زي ماهو كان عاوز .
جيسي بابتسامه وهي تؤد أن تظل معاهم /ايه رايكم
لو نقعد مع بعض ونفكر ده مهما كان ابونا هو صحيح نسينا بس برضه هيفضل ابونا .
{كان كلا منها تنظر لآخري بدقه وكان كل واحده منهم بالفعل تشعر بأنها محتاجه الأخري فكلا منهما قد تربيت وحيده في هذه الدنيا ليستقروا بالفعل علي الجلوس سويا والتفكير مره اخري }…
في اسبانيا .
في فيلا عصابه الشر…
كان يجلس جاك وهو يحمل اللابتوب الخاص به ليعلم كل شي عن مهران وبناته .
ماكس وهو يضع الاكل أمامهم بجديه /ها ي جاك وصلت ل حاجه.
ديف وهو يأكل ببرود وعقلا شارادا /متمني نخلص من المهمه دي ونرتاح .
جاك بجديه/عفت دي بنته الكبيره ساكنه في حاره في القاهره وهنيه دي بنته التانيه من ام صعيديه أما جيسي فدي واضح انها الدلوعه الي فيهم امها اجنبيه عايشه طول عمرها في امريكا وصورها مليئه السواشيل ميديا في كليه تربيه ادي كل المعلومات .
ماكس باستغراب /مالك ديف فيه ايه.
ديف بشرود وهمس/مش قادر اصدق أننا ممكن نرجع مصر تاني بس هنرجع ايه قتالين قتله .
جاك بعصبية/قصدك ايه ي ديف ده علي اساس ايه أننا كنا شغالين وزراء هناك ولا نسيت الي احنا شوفناه من عمك الي كان بيوكلنا الاكل الي بيفيض من ولاده ولا اخوك كينان الي امك ماتت وهو لسه في الفه ومرات عمك كانت بترفض ترضعه وكنت ادور بيه علي ستات البلد علشان اسد جوعه اوعا تتكلم في الموضوع ده تاني او تحسسني أننا غلطنا فاهم بقولكم ايه هي اخر مهمه هنخلص منها علشان نرجع كينان ساعه واحده والاقيكم جاهزين علشان ميعاد الطياره.
ماكس بتننهيده/وهنقعد فين ي جاك في أوتيل .
جاك بجديه /لا هنقعد في الحاره الي سكناه فيها عفت ده انسب مكان نكون فيه جنبهم ونخلص من الموضوع ده .
ديف بزفر /اوكي ..
في الحاره …
كان قد وصلوا عفت وهنيه وجيسي الي المنزل .
جيسي بفرحه وسعاده/واووو زحمه وحاجات حلوه كتير .
عفت باستغراب /اول مره اشوف واحده تحب الزحمه .
هنيه بهمس ل عفت /البت اختك دي الشر بره وبعيد باينها عندها لطف مش مظبوطه.
ام هشام بفزع /الحقي ي عفت جددتك ماسكه ام احمد وهرياها ضرب .
عفت بغيظ شديد وصراخ /فوززززززززيه ..
في شقه عفت …
فوزيه وهي تمسك رقبتها بغيظ /قسما بالله ي وليه لاجيب اجلك بقا داخلا تسرقينا كده عيني عينك في عز الضهر .
ام احمد بخنقه /اسرق ايه ي وليه انتوا حليتكم حاجه ده الفار بيدخل بيتكم بتاكلوه .
عفت بفزع وهي تمسك فوزيه/ي ستي بتعملي ايه سبيها هتموت في ايدك الوليه.
ام احمد وهي تننتفس بصعوبه بعدما تحررت من يدها /وليه قرشانه هسرق ايه من عندكم ي اختي ده انتوا علي البلاطه ده كفايه بنت بنتك البايره دي الي محدش راضي يعبرها ده انتوا بتقضوا عشاكم نوم .
عفت وهي تشمر ساعديها بغضب وتوعد /لا لا ي ام احمد انتي كده غلطي والي غلط يتحاسب .
هنيه بغيظ شديد/معاكي ي خيتي دي وليه ناقصه ربايه.
جيسي وهي تصفق بيدها بطفوله وسعاده /ههههه وانا معاكم …
لينقضوا عليها ليلقونها درسا لن تنساه …..
في الحاره …
كان يقف الجميع وهم ينظرون لذلك الثلاثي الغريب عن الحاره أما الفتيات كانوا ينظروا إليهم بهيام لوسامتهم المهلكه.
جاك وهو يخلع نظارته ويتحدث بجديه /هو ده العنوان ول حسن الحظ أن فيه شقه فاضيه في البيت وهو ده المطلوب ..
ماكس بضيق /بس البيت والحاره بيئه اوي جاك وبعدين المفروض اننا أصحاب شركه أصحاب شركه وساكنين هنا .
ديف بسخرية /ايه هننسا اصلنا ولا ايه ماكس .
جاك بزفر /بقولكم ايه احنا مش هنغلب احنا مش جاين هنا نعيش ماكس هي مهمه زي اي مهمه تعالوا نشوف الحاج غنيم ده صاحب البيت .
شحاته وهو ينظر إليهم بتفحص/خير ي افنديا عايزين مين هنا .
جاك بجديه /عايزين الحاج غنيم .
شحاته باستغراب /عايزينه ليه .
ديف بغضب /وانت مالك ميخصكش هو فين .
علي سلم العماره …
كانوا يصعدون الاعلي بعدما استطاعوا تأجير الشقه المقابله ل شقه عفت ليصعقون من ذلك المشهد .
عفت بغضب جحيمي وهي تضرب ام احمد /لا ي ياختي ده انا عفت الي لسه متخلقش الي يقول عليا بايره ي عره النسوان .
هنيه وهي تضرب فيها كأنها تعجن العجين /حظك بجا انك وقعتي مع هنيه قسما بالله لخليكي تقويلي حق برقبتي .
جيسي وهي تشاركهم بضحك /ههههه وانا جيسي معرفش هما بيقولوا ايه بس انا معاهم ..
ام احمد بصراخ /اه الللحقوووني .
ديف بتسليه/اممممم هما دول بنات مهران.
ماكس بصدمه /هما دول الي احنا المفروض اننا هنوقعهم لحد ماناخد منهم حاجه ابوهم ده مش بعيد نهايتنا احنا تكون علي أيديهم ويكون السجن علي أيديهم..
جاك بنظره غامضه /واضح أن الي الجاي مش هيكون سهل ابدا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات مهران)