رواية بنات مهران الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد
رواية بنات مهران البارت الثالث
رواية بنات مهران الجزء الثالث
رواية بنات مهران الحلقة الثالثة
من داخل العماره ….
ام احمد وهي تهندم ملابسها بالم وغيظ /يلا ي عره النسوان انتي وهي .
هنيه بغيظ شديد/لا بقا ده انتي محرمتيش.
عفت بحده/خلاص ي هنيه كفايه كده دي وليه ناقصه اصلا .
جيسي بضحك /هههههه دي خدت علقه موت .
فوزيه بتوهان/انتوا مين .
عفت بحده /فوزيه خوشي جوه اتفرجي علي قناه سبييتون وكفايه فضايح.
فوزيه بغيظ /داخله ي بايره منك ليها .
جاك بحده /علي فكره دي مهما كان جددتك مينفعش تكلميها بالاسلوب ده .
عفت بصدمه ودهشه /نعم ي اخويا انت مين وبتكلميني كده ليه .
ماكس بغمزه ل هنيه /احنا جراينكم الجداد.
هنيه بهيام /اه ي حلاوه الجيره ي حلاوه .
جيسي بابتسامه/هاي انا جيسي .
ديف بجديه/انا ديف وده ماكس وده جاك.
جيسي بمرح /واووو شكلكم كده اجانب.
عفت بغيظ/دول شكلكم اجانب ده باين عليهم من بولاق الدكرور.
هنيه بهيام ومرح /حرام عليكي ي عفت دول حلوين جوي جوي .
ماكس بمرح وغمزه/والله انت الي حلو ي سمنه بلدي انت .
عفت بغيظ وصراخ/اتحشمي ي بت انتي وهي بلا قله حياه.
جاك بعصبيه /اسكتي انتي لانك بجد صوتك مزعج مش معقول .
عفت بعصبية وغيظ/لا بقولك ايه صوتك ميعلاش وانا اعمل الي انا عايزاه.
جاك وهو يضغط علي يدها بحده المتها/صوتك يوطا وانتي بتتكلمي معايا انا ماليش خلق لدلع ده فاهمه .
عفت وهي تحسس علي يدها بالم /اللهي تتقطع ايدك يلا انتي وهي علي جوه يلا .
ليسيرون البنات الي الداخل لتغلق عفت الباب في وجوههم بحده .
جاك بغضب شديد/علشان متزعليش بقا من الي هعمله.
ماكس بخبث ومكر /شكلها مهمه صعيديه عسل .
ديف بسخرية /واجنبيه عسل كمان .
جاك بعصبية/يلا ي حنين انت وهو علي جوه في يومكم ده .
في شقه عفت …
عفت بعصبية وغيظ/انا ازي اصلا سمحتله يعمل كده ازي خليته يمسك ايدي ويضغط عليها كده الحيوان ده كان لازم ياخد قلم علي وشه .
هنيه بهيام /ما هو الواحده برضك مادام رجلها واقف المفروض تخرس خالص ولا ايه.
عفت بعصبية وجنون/راجلها ايه ي بنت الهبله انتي اتجننتي ده احنا لسه شايفينهم من دقائق .
هنيه بهيام ومرح/بس خطفني والله من نظره واحده ي خيتي .
جيسي بضحك /هههههه وانا شرحه ي اختي .
عفت وهي تكاد تجن منهم /انتوا عايزين تجننوني صح .
فوزيه وهي تجلس بتعب /وانتي ناقصه جنان ي بنت المجنونه قوليلي العيال المززز الي كانوا بره راحوا فين .
عفت بغيظ شديد وصراخ /حتي انتي ي فوزيه حتي انتي .
جيسيي بابتسامه /خلاص سيبكم من الموضوع ده وخلينا في الجد احنا لازم نشتغل علشان نسدد ديون بابا .
هنيه بحسره وغيظ /ي مرارري الطافح نكدتي علينا ليه ي جيسي.
فوزيه بغيظ/هو ابوكم الواطي ده اتسجن ولا ايه يستاهل ده كان مواري بنتي الويل .
عفت بمرح/الحمد لله ي يارب اخيرا افتكرتي حاجه صح ي تيته .
جيسيي بجديه/المهم دلوقتي هنشتغل فين وهنعمل ايه .
عفت بتفكير /انا معنديش غير عربيه الكبده .
جبسيي بجديه /وانا برسم لوحات ممكن ارسم وابيعها .
هنيه بضيق /انا بقا مبعرفش اعمل حاجه واصل بس لو تعلموني اعمل علطول.
فوزيه بغيظ وسخريه/فاشله زي ابوكي بالظبط .
عفت بتعب شديد/بقولكم ايه تعالوا ننام وبكره نتكلم علشان تعبانه اوي انا هنام معاكي ي تيته وجيسي وهنيه في الاوضه الي جنبنا .
فوزيه بغيظ وهي تتجه الي غرفتها/لا يروح امك انا مبقدرش انام من شخيرك اترمي مع اخواتك في الاوضه التانيه ماهي تكيه ابوكوا أصلها .
عفت بغيظ وصراخ/صبرني يارررررب علي البللاوي دي .
في شقه الشباب …
ماكس بتعب شديد/اوووف ايه ده دي كانت مزبله .
ديف بضيق /امال انت فاكر أن شقه في المكان ده هتكون ايه ي عني .
جاك بسخرية/ايه ي حلو انت وهو تعبتوا الشغل طبعا لكن التسبيل حلو مش كده .
ماكس بشرود وهمس/كأننا رجعنا مراهقين تاني وعيال زي مكنا زمان قبل مانكون كده بس بصراحه بنات بلدنا ليهم طعم تاني ملوك فعلا غير اي مكان .
ديف بجديه/عندك حق ماكس.
جاك بعصبية/هو فيه ايه احنا جاين نصيف ولا ايه انتوا ناسين المصيبه الي ورانا خلينا نخلص .
ديف بجديه /ماهو ده برضه شغل ي جاك احنا لازم نقرب منهم علشان نخلص بسرعه .
جاك بزفر وضيق/اوووف طيب خلونا ننام لأن المفروض اننا بكره هنفتح الشركه ونبداء الخطه وخلونا في الي احنا فيه اظن فاهمين كلامي .
ديف بخبث ومكر/اظن ان انت كمان لما شوفت عفت الموضوع معداش كده ي كبير .
جاك بعصبية /قصدك ايه.
ماكس بجديه/قصده انك خفت علي عفت ي جاك لما كان فيه شباب طالعين علي السلام خوفت وغيرت علي صوتها ليسمعوه.
جاك بعصبية ورفض تام الفكره /انتوا باين عليكم اتجننتم انا داخل انام .
ماكس بابتسامه وهمس/واضح أن حكايتنا مع بنات مهران هتكون غير المتوقع يلا ي ديف .
وقد ذهبوا الجميع في ثبات عميق ليحل الصبح علي الجميع ….
في شقه عفت …
عفت وهنيه وهم يستعدون للصلاه لتاتي إليهم جيسي بابتسامه/صباح الخير.
عفت بابتسامه /صباح النور يلا علشان نصلي.
جيسي بارتباك وخجل /بس انا مبعرفش اصلي .
هنيه بحده /نعم كيف ي عني واحده في سنك متعرفش تصلي استغفر الله العظيم.
عفت بجديه/خلاص ي هنيه ولا يهمك ي جيسي احنا هنعلمك .
وبالفعل استطاعه جيسي أن تتعلم وادوا الصلاه سويا واجلست جيسي أمام لوحاتها وهي ترتدي إسدال عفت الذي شعرت بالراحه الشديده فيه .
فوزيه بغيظ/فين الاكل يالي متتسمي انتي وهي ولا لهفتوه في بطونكم ي عالم ي واطيه .
عفت بغيظ شديد/يارب انا حايشي نفسي عنها بالعافيه انت الي عالم بالي انا فيه ده مين الي جاي علي الصبح .
عفت بابتسامه مشرقه/عم محسن ازيك ي راجل ي طيب .
محسن بحنان اب /ازيك ي ضنايا قلقت عليكي كنت جايبلك الحجات الي كنتي عيزاها والباقي هجبلهولك الضهر أن شاء الله.
عفت وهي تاخد منه المواد الغذائيه/تسلم ي عم محسن ربنا يخليك.
هنيه بابتسامه /خلاص دكر البط علي السلق هعملكم عليه شويه ملوخيه تستاهلوا بوقكم .
عفت بابتسامه /طيب خودي الروز والزيت وكل الي هتاحتاجيه انا نازله بقا للعربيه .
جيسي بابتسامه/وانا كمان كنت عامله صفحه وعليها متابعين كتير هبدا في رسم اللوحات وابيعها وان شاء الله هيطلع منها مبلغ كويس.
عفت بابتسامه //أن شاء الله يلا سلام.
في شقه الشباب..
في الحمام …
ماكس بغضب والصابون يملأ عيناه /اعمل ايه دلوقتي ي ديف شوفلي شويه مياه عيني مش قادر والمياه قاطعه.
ديف بسخرية/من عنيا ي حنين مفيش قدامي غير اني اروح عند المززز دول .
جاك بجديه /رايح فين ي ديف.
ديف بجديه/المياه قطعه فقولت اجيب شويه من مياه من عند البنات .
جاك بجديه وصرامه /لا ي اخويا خليك انا هنزل اجيب مياه من تحت.
ديف بغيظ /ماشي .
علي السلم …
كانت تسير عفت الي الاسفل ومعاها هنيه .
جاك بجديه /ياريت تكوني اتعلمتي من درس امنبارح.
عفت بعصبية /اوعا تفتكر اني هسمحلك تاني تعمل الي عملته .
هنيه بابتسامه /واه عاد بزيادكم انت كنت نازل دلوقتي ليه ي جاك.
جاك بجديه /ابدا المياه عندنا قطعه وماكس في الحمام الصابون عما عنيه كنت نازل أجيب.
هنيه بفزع /ايه ماكس لا ده انا لازما اطلع اجيب له مياه برضك .
عفت بغيظ شديد/ليه هو من بقيت عائلتنا اهمدي ي بت .
هنيه بجديه/معلش عاد ي خيتي الجيران لبعضها ثواني وهنزللك مش هعوق سلام .
عفت بغيظ شديد وصراخ /زي مايكون جوزها حاجه تحرق الدم .
جاك وهو يقترب منها بطريقه الجماتها /محدش عارف مش يمكن يبقا جوزها .
عفت بارتباك شديد/ده بعدك ابعد عني أكده ابعد .
لتسرع الي الاسفل بقلب يخفق بشده ليتابعها هو بابتسامه ساحره….
في شقه الشباب..
ديف بابتسامه /اهلا وسهلا اتفضلي .
هنيه وهي تحمل المياه في ذلك الدورق/تسلم يارب من كل شر احط المياه دي فين .
ديف بجديه/طب هاتي عنك .
هنيه بجديه /لا مش هينفع واصل هتكبه قولي وانا احطه .
ديف بجديه/اتفضلي حطيه هنا .
لتسير هنيه الي الداخل وتترك باب الشقه مفتوح لينظر بابتسامه ساحره لذلك الجميله الذي تجلس أمامه وهي ترسم لوحاتها وتتدنن بحرافيه شديده لتتضع هنيه المياه لتنزل سريعا الي عفت.
في الاسفل …
من امام عربيه الكبده كانت تسعاد هنيه عفت في إعداد الساندوتشات .
شحاته بغل وغيظ /هاتي خمسين سندوتش ي بت منك ليها .
عفت بغيظ شديد/فيه حد بياخد خمسين سندوتش ي شحاته بقولك ايه عاديها وغور من هنا .
شحاته ببلطجه وهو يحاول تكسير العربيه بغل وغيظ ليسمعوا الشباب من الاعلي أصوات صراخ الفتيات لينظرون الي ذلك الذي يحاول التهجم عليهم ليبتسموا بسمه مخيفه توخي بأنه وقع بين يدي عصابه الشر…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات مهران)