روايات

رواية بنات للحراسه الفصل التاسع عشر 19 بقلم نوران أحمد

رواية بنات للحراسه الفصل التاسع عشر 19 بقلم نوران أحمد

رواية بنات للحراسه الجزء التاسع عشر

رواية بنات للحراسه البارت التاسع عشر

بنات للحراسه
بنات للحراسه

رواية بنات للحراسه الحلقة التاسعة عشر

حاسه ميرا بحد بيقرب منها وهي نايمه وبدا يهجم عليها لحقت نفسها بسرعه ومسك الدراع وكسرته ورجليه كسرته وفتحت النور وبصت لقيته مجاهد
ميرا : ياه هو انت لسه فيك صحه يا ابني انت مش متشخرم تحت من الكرباج جاي كمان عايزني اكمل عليك فوق يلا اديك خدت جزائك
مجاهد : الله يخليكي الله يخليكي سيبيني كفايه كده مش جادر كسرتيلي عضامي حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا مفتريه
ميرا : حسبي الله ونعم الوكيل فيا ولا انت محسسني ان انت كنت داخل الاوضه تصلي الفجر انت تستهبل يلا انا لو اعرف ان انت كنت مش بس كسرت لك ايدك ورجلك كنت خسرت لك رقبتك عشان تتلم يلا قدامي هنروح لدكتور يشوف الكسور اللي انا عملتها لك ديت ويحاول يصلحها عشان بكره يوم مهم بالنسبه لك
مجاهد : خايفه عليا يا ميرا يوم مهم ليش اي المميز في بكره
ميرا : بكرا فرحك يا عريس جاهز نفسك بقى كويس
ابتسم مجاهد وهو فاكر أنه هيتجوز ميرا وأنها بتحبه ميعرفش هي ناويه تعمل اي فيه
ودته للدكتور جبسه وجه تاني يوم جه الراجل مع بنته مستنيين ميرا تساعدهم وقتها جابت ميرا مجاهد على كرسي متحرك وخليته يمضي على شيك ب 100 الف جنيه لو طلق البنت او هانها او اي حاجه واذاها
وقالت ميرا للراجل : روح جيب ماذون حالا وطبعا كان مجاهد رافض وكان عباس رافض وبيزعق
قالت ميرا : له اخرس انت اللي خليت ابنك فاشل وبايظ وعشان كده هو لازم يتجوز وده غصب عنه يتحمل نتيجه غلطه يصلح غلطه وعملت لهم فرح كبير ومجاهد اتجوز فعلا بنت الراجل ده وميرا أدت للراجل شيك ب100,000 عشان التعب النفسي اللي مر بيه بسبب الموضوع ده وكان مبسوط جدا انه قدر يسعد بنته ويسترها وقتها
ميرا قالت للبنت : لو فكر بس ياذيكي او يجي جنبك رن علي هاجي اكسر له عضمه عشان يتلم ويبقى راجل خلصت امورها وجمعت الورق اللي فيه املاكها وخبته في اوضتها وبدات تحس بالراحه لما قدرت ترجع لكل واحد حقه
اما في المعسكر كان في اجتماع وفجاه ظهرت حاجه من ساعه سلمي
سلمى : انا مهكره كل حاجه في البلد عند ميرا وخصوصا تليفون عمها وجاي لي رساله دلوقتي ان هو بيكلم و جايب رجاله كتير جدا عشان يضربوا ميرا وياخدوا كل الاملاك بتاعتها وبتاعه الفلاحين وناويين يعني يؤذوها وياذوا اي حد هي ساعدته او لجا ليها في البلد انا متهيا لي لازم نروح لها دلوقتي ولا اي
مايا : لو فاكر ان الكتره تغلب الشجاعه في خمسه بس مننا يقدروا يقضوا على البلد دي كلها فرصه كويسه نفسي اشوف اجواء الفلاحين
فارس : استعدوا اجمعو حاجاتكم عشان هنقضي رحله كويسه في البلد عند ميرا
سيف بابتسامه : واخيرا متحمس قوي للموضوع جاي لك يا ميرا
اما في البلد فكانت ميرا ماشيه بتتمشى في الشارع وهي مبسوطه باجواء الخضره والترعه والاجواء دي كلها ولقت الناس كلها بترحب بيها ونفسهم يضيفوها ويجيبوا ليها حتى حته من السماء فرحت قوي من حب الناس وعرفت ان هي نعمه كبيره قوي بس اللي يقدرها ويفهمها مشيت كثير وشافت اماكن كثيره وكانت مبسوطه جدا لحد ما رجعت البيت واول ما رجعت البيت اتصدمت لما شافت رجاله كبيره جدا وضخمه وكتير جدا وبقو محاوطينها من كل مكان وعمها بيقول
عباس : انت فاكره ان بعمايلك دي هتجدري علينا تبجي غلطانه يا بنت اخويا انا اجدر دلوجتي اكسر لك رجلك ويدك بس انا معديها بمزاجي بس بالتراضي عشان تمضي لي على ورق التنازل على الاملاك بتاعتك
ميرا : ليه هو انت فاكرني هبله وبرياله زي زمان عشان اعمل كده انا لو هروح عند اللي خلقني في المكان ده انا مش هسمح ابدا لحد ياخد حاجه مش من حقه
كلم عباس الرجاله : كتفوها ونزلوها على الارض كانت مش قادره تتحرك وهي بتبص له وبتقول
ميرا : على فكره انا بحاول اساعدك واصلح حالك حب الناس نعمه كبيره انت تعرف لو الناس دي كلها قلبت عليك انت هتروح فيها هيقدروا يخلصوا منك بكل سهوله لان ما فيش حد بيحبك انت عملت ايه للاخره ممكن تقول لي اه جمعت حاجات كثيره جدا للدنيا طب والاخره انت ضامن ان انت عايش لبكره اصلا
عباس :ما عاوزش كلام فلسفه هتمضي على الورق ولا لا
ميرا : مش همضي قرب منها حد من الرجاله وضربها بالقلم بدات الجروح تظهر على وشها من الضرب وهي مبتسمه وبتقول
ميرا : ما انت لو راجل كنت سبت ايدي بس وشوفوا كل واحد فيكم هعمل فيه اي واحد قصاد واحد
عباس :ما تفكوش يدها خليها كده
بدا كل البلد يتجمعون و يتفرجو عليها وهي بتضرب وبقوا بيعيطوا وحزناء جدا عليها ان ليه كده كل ده جزاتها عشان قدرت تساعدهم وفضلوا ندمانين وزعلانين ان ده بيحصل لها وفجاه ظهر سيف وقدر بسرعه يكسر عظم 10 اشخاص في اقل من خمس دقائق
وبص لها وابتسم وقال سيف : اتاخرت عليك وحشتني قوي يا حبيبتي
ميرا بابتسامه :ا تاخرت قوي ما كنتش متوقعه ان انت هتتاخر كده بس جاي في الوقت المناسب قدر يمسك واحد من الرجاله اللي ماسكينها وضربوا وقتها بس قدرت تعرف تفك ايديها وضربتهم كلهم وفجاه كتروا ناس كثير جدا وإعداد كبيره جدا من الرجاله وقتها بصيت له
وقالت ميرا : تفتكر هننفع اسفه اني حطيتك في الموقف ده
سيف قال لها : لو فاكره ان انا وانت لوحدنا تبقي غلطانه وفجاه ظهرت مايا وفارس ورامز وجنى وندى وسلمى ومعتز وبداوا كلهم يضربوا في الرجاله دي لحد ما وقعوهم وقعدوا عباس ده وخلوا اهل البلد ياخذوا حقهم منه
بصيت لهم ميرا في فخر وقالت : انا مبسوطه قوي ان انتم معايا في حياتي انا بجد فخوره بيكم جدا وفرحانه ان انتم معايا ما كنتش متوقعه انتم فعلا عيلتي الحقيقيه حضنوها
وبداوا يفكروا هيعملوا ايه دخلوا كلهم على القصر وكانت الخدامه محضره وليمه كبيره جدا اكلوا وانبسطوا وبدا سلمى ورامز يخرجوا مع بعض يتمشوا في البلد اما جنى ومعتز خرجو
اما ندى بقى كانت ناويه ان هي تظبط شويه سيستم وشويه حاجات كده للمغلوب على امرهم من الستات في البلد وسيف كان حاطط ايده على خد ميرا وبيقول لها
سيف : وحشتني ضحكتك وحشتني كل حاجه فيكي وحشتيني
ميرا :وحشتني بردو اوي بجد مبحسش بالراحه ولا الامان الا لما بتكون موجود معايا باس أيدها سيف و خدها وراحوا يخرجوا كل ده عباس ومراته مجاهد شايفينه ومتضايقين جدا ما كانوش متوقعين ان هي يبقى ليها سند ويبقى ليها ناس تحميها كانت ضعيفه دلوقتي بقيت قويه جدا وما حدش قادر عليها
خدتهم ميرا وقعدوا في مكان علي الترعه
ميرا : ايه رايكم نبدا خطتنا وووو

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات للحراسه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى