روايات

رواية بنات السعد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الجزء الخامس والعشرون

رواية بنات السعد البارت الخامس والعشرون

رواية بنات السعد
رواية بنات السعد

رواية بنات السعد الحلقة الخامسة والعشرون

قطع حديثها صوت يحيي وهو يقول بغضب:متعملش اي وانتي بتعملي اي هنا
نظرت له هدي وقال بتوتر:يحيي انا هناا عشان بنتي اه عايزه اطمن عليها ثم نظرت لي اليس وقالت وهي ترتب على ظهرها بخفه مش كده ياحبيبه ماما
اقترب منها يحيي وقال بغضب:شيلي ايدك من على البت واطلعي بره وانا قولتلك قبل كده مليون مره تبعدي عننا واه القضيه اللي كنتي عاملها بتاعت البنات والجو دا خلصت والظابط جه وبقى عارف انك كذابه ومفيش حاجه من الحوارات دي كلها
نظرت له اليس وقالت بستغراب وقالت:عمو بنات اي وقضيه اي
نظر لها يحيي بصدمه وقال:حبيبتي اطلعي اوضتك دلوقتي يلا ماما دقيقه وهتمشي من هنا ونعمل احله بيتزا
ابتسمت هدي بسخريه وقالت :لا خليكي ياحبيبتي انا همشي عانقتها وقالت بهمس متنسيش اللي قولتلك عليه ثم قالت بصوت مرتفع سلام ياحبيبتي خدي بالك من نفسك
نظر لها يحيي وقال بضيق:ياريت مشوفش وشك تاني اطلعي بره
…………….
نظرت سمر حوالها بخوف نظر لها فارس وقال بضيق:ممكن افهم خايفه ليه دلوقتي ماحنا بعيد عن الاكاديميه
تنهدت سمر بضيق وقالت:لان عبير والناس اللي معاها مش هيسبوني فى حالي انا متاكده ان انا متراقبه منهم دلوقتي
نظر لها فارس وقال بغيظ:دا على اساس انك قاعده مع عيل بيلعب انا واثق ان محدش يعرف احنا فين المهم خلينا نتكلم فى الجد قوليلي كل حاجه حصلت
سردت سمر كل شيء حدث نظر لها فارس بصدمه وقال:يعني انا لو مكنتش خرجتها من المحاضره كانت عملت فيكي حاجه دا اي الجبروت دا ومين الشخص اللي عايزك عايشه
نظرت له سمر وقالت بغيظ :هو انا اللي المفروض اعرف ولا انت انا مر*عوبه منها عبير بقت بتظهر ليا فى كل حته
تنهد فارس بضيق وقال:تمام بصي الموضوع دا اصلا قرب يخلص انا معايا كل الملفات اللي ضددهم بس فاضل حاجه واحده بس اقب*ض عليهم وهم بيبيعوا مخد*رات فى الاكاديميه ودي سهله انتي بس وافقي تشتغلي معاها وفى اليوم اللي تنزلي في معاهم البسي الخاتم دا
نظرت له سمر وقالت بستغراب :اي دا
نظر لها فارس وقال بهدوء:الخاتم دا اقدر اعرف منه انتي فين بظبط وكمان هسمع كل حاجه بتحصل متقلقيش كل حاجه هيكون مترتب ليها
اؤمات له سمر بتفهم جذبت الخاتم وقالت:انا هلبسه كل يوم عشان يكون امان اكتر لان انا واثقه ان عبير مش واثقه فيا نهايي هلقيها فى اي يوم جايه تقولي يلا انزلي تنهدت سمر بتعب وقالت انا خايفه الناس دي مبتهزارش غير كده انا مش بس خايفه من عبير انا خايفه من الرجل اللي عايزني افضل عايشه دا انا معرفش هو مين ويعرفني منين
رتب فارس على يديها وقال وهو يحاول ان يطمنئها :بصي عارف ان انتي خايفه بس انتي دخلتي اكاديميه شرطه لازم تثبتي نفسك اللي بيحصل دا اقل حاجه هتقابلك فى المستقبل ومتقلقيش انا هكون معاكي ديما ياما على الموبايل او هكون مراقبك هتكوني تحت عيني ديما وفي مكافأة ليكي هتعرفيها لما المهمه دي تخلص حاجه كمان عايزك تكوني واثقه منها طالمه دخلتي الاكاديميه اعرفي ان ربنا دخلك وهو عارف انك قدها وهتقدري تعدي بي اي حاجه هتقابلك والصراحه من شخصية سمر اللي قابلتها فى اول يوم متاكد انك هتكونى قدها
نظرت له سمر بحب تريد ان تخبر العالم كله انها تحبه لكنها لا تستطيع تنهدت بتعب وقالت:شكر كلامك ساعدني جدا انا باذن الله هكون قد الثقه دي
ابتسم فارس وقال بجديه:انا واثق انك هتكوني قدها يلا نمشي
نظرت له سمر وقالا بضيق:مش عايزه اروح الاكاديميه دلوقتي مخنوقه منها وقلقانه انا بقيت طول منا هناك ببص فى كل حته خايفه من عبير ومن الناس اللي معاها
تنهد فارس بحزن على حالها وقال :بصي انسي كل الناس دي خلينا قاعدين بس خليكي عارفه ان بعد ما نخرج من هنا لازم تكوني سمر اللي شوفتها اول مره بنت قويه وثقه في نفسها وعارفه تطلع من اي مشكله فاهمني يلا ياست قوليلي نعمل اي
ابتسمت سمر وقالت بجديه:باذن الله هعمل كده متقلقش عليا ثم قالت بتفكير اممم ممكن نلعب صراحه بحب اللعبه دي جدا
ابتسم فارس وقال بهدوء:مش بحبها اووي بس ماشي هبداء انا عندك اخوات
اؤمات له سمر بنعم وقالت:اه اتنين بنات احنا اصلا تالته توام
نظر لها فارس بصدمه وقال:تالته شبه بعض ولا تعرفي ان كان نفسي اووي يكون عندي اخ توام
نظرت له سمر وقالت بستغراب:اشمعنا يعني اه احنا شبه بعض جدا يمكن الفرق بينا حاجه واحده بس غمازه او حسنه غير كده لا وطبعا الشخصيات احنا كل واحده فينا عندها شخصيه مختلفه تماما المهم دوري ليه ديما بحس انك مش واثق فى حد ومكشر كده
قهقهة فارس عليها وقال:انا ببقي مكشر كده على فكره مبتعرفيش تقلديني وياست انا مبحبش ابقي مبتسم دايما بحس ان هبقي رخم لو عملت كده ومش واثق فى حد دي حقيقه شوفت كتير اووي في حياتي بس بثق علي فكره بس بعد فتره طويله اوووي دوري حبيتي قبل كده
نظرت له سمر وقالت بحزن :لا لان سمعت ان الحب دا كله حزن وجع بهدله انا مش قدها
ابتسم فارس بسخريه وقال:احب اكد ليكي ان كلامهم صح الحب دا ابشع حاجه فى الدنيا انا مستحيل احب تاني يلا دورك
نظرت له سمر وقالت بفضول:انت قولت مستحيل تحب تاني حبيت مين وهي فين
تنهد فارس بضيق وقال:اه حبيت بنت مش مصريه هي فين ماتت مبحبش اتكلم فى الموضوع دا يلا بينا نمشي ولا لسه عايزه تقاعدي
نظرت له سمر وقالت بحزن:لا يلا نمشي شكر انك وافقت نقاعد شويه يلا نمشي
…………….
جلست سليا بجانب ساندي على الفراش وقالت:صليتي الاستخاره
اؤمات لها ساندي وقالت بتساؤل:اه وانتي صليتي
اؤمات لها سليا وقالت بحزن:اه صليت بس برده لسه خايفه
نظرت لها ساندي وقالت بهدوء:سليا انتي دلوقتي سيبه الاختيار لربنا هو هيساعدك وهيعرفك اي الصح من الغلط لو اه هتلقي نفسك مرتاحه مش لازم تحلمي لا ممكن تصاحي بكره تقولي موافقه او رافضه ممكن يكون قلبك مقبوض ممكن تلقي اصلا الموضوع ماشي لوحده من غير رايك فاهمني سبيها على ربنا وهو هيحل كل حاجه
ابتسمت سليا وقالت بحب :فاهمه شكر انك ديما جنبي تعالي نتصل بسمر اكيد دلوقتي هي فى اوضتها
جذبت ساندي الهاتف من جانبها وضغطت عددت ارقام وقالت:الو ياخرة صبري متصلتيش ليه انهارده
سمر:كنت مشغوله جدا انهارده كان يوم طويل اوووي محتاجه اتكلم معاكم فى حوارات كتير حصلت بس لما اجي المهم طمنوني عليكم
سليا :احنا كويسين جدا عندنا ليكي خبرين بمليون جنيه
سمر بفضول:خير قوليلي انتي عارفه الفضول عندي صعب
ابتسمت ساندي وقالت:هشام طلب ايدي وعايز نعمل قاعده الاتفاق اليومين دول والجمعه نقراه الفاتحه اما اختك يحيي طلب ايديها
سمر بصدمه:هشام ابن الحج محمود ويحيي مدير سليا عم اليس انتم بتتكلموا جد
سليا :جد الجد كمان بس فى كذه حاجه حصلت فى الموضوع قلقانين منها بس باذن الله خير المهم ان الناس اللي بنحبها طلبت ايدينا عقبالك ياقلبي
سمر :مبروك ياقلبي مبسوطه ليكم اووي ربنا يتتم ليكم على خير اول ما اوصل ليكم تقولولي كل حاجه حصلت بتفاصيل ثم تنهدت بحزن وقالت وعلى عقبالي شكل مفيش عقبالك طلع كان بيحب وبيكرهه الحب دا غير ان فعلا هو مش شايفني المهم سيبكم مني ساندي هتلبسي اي يوم الجمعه
ساندي :سبيها على ربنا يابت مانتي عارفه ربنا هيختار ليكي الخير رب الخير لا يأتي إلا بالخير المهم لسه معرفش هننزل انا وسليا اليومين دول ونشوف ولو لقيت حاجه حلوه هصورها ليكي وابعتها واتس
سمر :اشطا هستني المهم انا لازم اقفل دلوقتي لان عندي تدريب بدري جدا يلا سلام ياقلبي سلمليلي على بابا وماما
سليا :عيوني هوصل ليهم السلام خدي بالك من نفسك سلام ياقلبي
اغلقت سليا الهاتف ونظرت لساندي وقالت بحزن على حال سمر:وبعدين شكل مفيش امل عند سمر خايفه يحصل ليها حاجه من التفكير والزعل يارب يعني يوم ما تحب متلقيش غير دا
تنهدت ساندي بحزن وقالت:هو الحب بايدينا الحب معروف من الاول انه مش سهل خلينا ندعي ليها ان لو خير يقربه لو شر يبعده يلا ننام
………..
اغلقت سمر عينيها وابتسمت بسخريه وهي تحدث نفسها:اي زعلتي اوعى تكوني بتغيري من اخواتك لا والله عمري ما اغير منهم انا زعلانه على حالي فارس شكلوا عمره ما هيبص ليا دا انا شوفت في عيونه حقد اول ما جت سيرت الحب شخص زي دا مستحيل يحب انا ليه حظي وقع فى دا انا بعد المهمه دي لارم احاول ابعد عنه لو فضلت كده ممكن يحصلي حاجه نظرت لخاتم بيدها وقالت هفضل لبسك على طول عشان افضل فاكره خيبتي
خرجت من شرودها على صوت فتح الباب ودخول عبير الغرفه وهي تقول :المهمه دلوقتي يلا بسرعه
نظرت لها سمر بصدمه وقالت:

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات السعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى