روايات

رواية بلد احلامي الفصل الخامس عشر 15 بقلم جنا ابراهيم

موقع كتابك في سطور

رواية بلد احلامي الفصل الخامس عشر 15 بقلم جنا ابراهيم

رواية بلد احلامي البارت الخامس عشر

رواية بلد احلامي الجزء الخامس عشر

بلد احلامي
بلد احلامي

رواية بلد احلامي الحلقة الخامسة عشر

*الخطه*
«سوهي»
بصيت علي لينا الي نامت وهي بتفكر في جنه….وانا بفكر…وحاسه ان هي مش قريبه جين…اصل هي ليه مش اسيويه…ولما حكتلي علي جنه قالتلي جمله مفهمتهاش….كلو بسبب الكتاب..يعني اي…. وكتاب اي.. قاطع تفكيري رن جرز الباب وصوت بينادي علي جين….قومت وروحت فتحت الباب….دخل واحد وهو شايل بنت وبيقول:
-كل ده عشان تفتح
بصتله وانا مستغربه وقولتله:
-انت مين
هو حط البنت علي الكنبه جنب لينا ولف وقالي وهو بيدقق فيا:
-سوهي..صح
قولتله وانا بحاول افتكر لو كنت اعرفه:
-اه….انت تاي صح
تاي:
-اه…هو عشان غبت سنتين….لحقتي تنسيني
قولتله وانا بضحك:
-معلش بقا اصل مكنش بينا تعامل كتير عشان كده مفتكرتكش علطول…بصيت علي البنت الي علي الكنبه وكملت وقولتله:
-هي مين دي….وجبتها هنا ليه
تاي:
-انا معرفش هي مين…بس انا لقيتها مغمي عليها في بيت مهجور وبتهلوس ب كلام….مفهمتش حاجه بس كل الي فهمته انها بتقول لينا… وعلي حسب ما تذكرت ان البنت الي ظهرت ل جين تبقا اسمها لينا
بصتله واستغربت وقولتله:
-ظهرتله ازاي يعني….هي مش قريبته
تاي بصلي ب استغراب بعدين قالي:
-اه…اه اقصد ان هو مكنش يعرف ان عنده قريبه وان هى ظهرتله فجأه يعني
قولتله انا شاكه في انه مش بيقول الحقيقه:
-هممم… تمام.. طب جين مش موجود دلوقتي….قاطع كلامي صوت فتح الباب وكان جين هو وجيمين
جين:
-ملقنهاش….
جين بص علي تاي وبعدين نقل نظره علي البنت الي تاي جابها وقال:
-هي مين دي…..هي ناقصه
تاي:
-والله يبني انا لفت انتباهي بيت مهجور كده ف قولت ادخل استكشفه ولقيت البنت دي مغمي عليها جوا البيت….وكانت بتهلوس وانا مفهمتش منها غير انها قالت لينا…
جيمين قال ل جين:
-يبقا دي اكيد جنه….حتي بص هي مش اسيويه
عيني فضلت تتنقل ما بينهم وهما بيكلمو….ف قاطعتهم وقولت:
-بس كده ثواني….فيه حاجه انا معرفهاش… ولازم تقولولي
جين:
-مفيش حاجه….هو حوار كده وهنبقا نحلو مش ناقصه حد يدخل معانا تاني
اتدايقت وقولتلهم وانا باخد شنطتي وبفتح باب الشقه:
-يعني مش هتقولولي….طب انا همشي
«جين»
بصيت علي سوهي وهي بتمشي وبترزع الباب وراها…..بصيت ل جيمين وانا بقوله:
-طب اخرتها اي…انا زهقت
تاي بصلنا وهو بيفكر وقال:
-طب ما تحققو المراد من الروايه وخلاص…
جيمين:
-انت صح…
جيمين وجه نظره ليا وقالي:
-هما حلين……يا تعترف ل سوهي وتبقا معاك ونخلص ويبقا كده حققنا ان فيه بنت دخلت حياتك وهتخليك سعيد…..ي اما تختار لينا ونخلص برضو
جيمين بصلي وهو بيبتسم:
-هتختار اي
قولتله:
-من غير ما افكر…..هي سوهي..
تاي:
-يبقا تعترفلها ونخلص بقا
قاطعنا صوت البنت الي تاي جابها وهي بتقول:
-اه يا دماغي…اكيد المايه دي كان فيها حاجه….
البنت سكتت وهي بتبصلنا ب استغراب وبتقول:
-وانتو مين بقا….هو القاتل زهق مني ف بعتني ليكم ولا اي….بس لاء….حلوين..ليها حق لينا تقولي ان هي عايزه تجوز كوري…خير يا شباب انتو متنحين كده ليه
تاي بصلي وهو بيقولي:
-انا مش فاهم هي بتقول اي
جيمين:
-هي تقريبا بتكلم عربي….
جيمين بص للبنت وقالها:
-بتعرفي تكلمي كوري….انتي جنه مش كده
البنت بصتله وهي بترجم كلامو وقالت:
-مبعرفش اكلم كوري حلو….واه انا جنه وانتو مين
جيمين قالها:
-انا جيمين…. وكمل كلامه وهو بيشاور علي تاي وعليا.. ودا جين ودا تاي
جنه هزت راسها وهي بتقولنا:
-تمام…
«جنه»
اتعرفت علي جيمين وتاي وجين…بصيت جنبي لقيت لينا نايمه…بصيت لهم وانا بقول:
-طب يا شباب…..معلش بقا بعد اذنكم تطلعو برا البيت…..وبكره نتقابل تاني…وكده كده احنا عندنا سكن هنا ف مش هنفضل في البيت دا… هو النهارده بس
جين بصلي ولسه هيكلم قاطعو تاي الي خدو من ايدو وقال:
-تمام بكره نتقابل ونشوف هنعمل اي… يلا يا جيمين
طلعو من البيت….وانا بصيت ل لينا الي في سابع نومه….قومت ولفيت في البيت شويه….سمعت صوت لينا وهي بتنادي علي جين
قولتلها:
-لينوووو وحشتيني….متعرفيش الكابوس الي عشتو دا انا كان ممكن اموت
لينا بصتلي وهو بتستوعب اني قدامها وقالتلي وهي بتجري عليا وبتحضني:
-جنه انتي كويسه وحشتيني….حصلك حاجه
قولتلها وانا بخرجها من حضني:
-انا كويسه تعالي بقا احكيلك الي حصل
*في بيت تاي*
«جين»
روحنا بيت تاي عشان لسه مش متأكدين من بيت جيمين امان ولا لاء….اتكلمنا شويه وانا تعبت وطلعت اوضه الضيوف….ريحت جسمي علي السرير وخدت تليفوني من جيبي…. وجه في بالي ان ابعت ل سوهي واعترفلها… مش مهم والي يحصل يحصل…فتحت التليفون وجبت الشات بتاع سوهي وبعتلها رساله طويله وانا بقول فيها((عامله اي يا سوهي….انا اسف لو كنت دايقتك بس صدقيني مش حابب اقلك حاجه عن الموضوع دا عشان متدخليش فيه… كنت حابب اقلك اني معجب بيكي وبحبك من ايام الجامعه….مش حابب اسمع ردك دلوقتي خدي وقتك وفكري))
بصيت علي الرساله وانا بقراها لآخر مره….وبعتها…بس مكملتش دقيقتين وسمعت صوت صراخ جيمين… اتخضيت وقومت طلعت من الاوضه وانا بنزل علي السلالم وبفكر…خير اي الي حصل تاني…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بلد احلامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى