رواية بلد احلامي الفصل الثاني عشر 12 بقلم جنا ابراهيم
رواية بلد احلامي البارت الثاني عشر
رواية بلد احلامي الجزء الثاني عشر
رواية بلد احلامي الحلقة الثانية عشر
*منزل غريب*
«تاي»
اتصدمنا كلنا من الي شوفناه…
قولتلهم ب استغراب وصدمه:
-ليه ممكن حد يبعت حاجه زي دي
جيمين قالنا وهو لسه مصدوم:
-منش*ار وعليه د*م
جين مسك المنش*ار من الصندوق وقالنا:
-دا الظاهر انو حقيقي…
بعدين لقينا جين بيدقق وبيبص لحاجه جوا الصندوق الي كان فيه المنش*ار وطلع انسيال منه وقال:
-دا ل لينا
قولتله:
-انت متأكد…طب ما ترن عليها كده
جين قال وهو بياخد تليفونه وطالع من البيت:
-مش معاها تليفون انا هروحلها
ووجه كلامه ل جيمين وقاله:
-رن علي سوهي واسألها هما روحو ولا لسه
جين مشي….وجيمين طلع الاوضه وغاب شويه وبعدين نزل وهو حاطط ايده في شعره وبيرجعه لورا وباين عليه الاستغراب وقالي:
-سوهي قالتلي ان لينا دخلت متجر عشان تجيب تليفون بس اختفت ودورت عليها وملقتهاش
قولتله:
-هتكون راحت فين….يمكن تكون رجعت بلدها تاني
جيمين قالي بتفكير:
-ممكن…اصل هي قبل كده رجعت مصر…بس ظهرت تاني ل جين…تقريبا الكتاب بيرجعها ويظهرها علي مزاجه والله معارف بس اتمني ان ميكونش حصلها حاجه عموما
قولتله:
-لو زي ما بتقول كده يبقا اكيد رجعت مصر….والانسيال دا ممكن يكون تشتيت انتباه او مش بتاعها اصلا
جه في بالي حاجه وقومت ودورت جنب الطرد وجوا الصندوق ولقيت زي ما توقعت….ورقه…شاورت ل جيمين علي الورقه
جيمين قالي وهو بياخد مني الورقه:
-اي دا….دي جايه مع الطرد…مكتوب فيها عنوان
قولتله وانا بفكر:
-دا اكيد الي بعت الطرد دا كان نيته انو يجيب جين عنده….كويس ان جين مشفش الورقه
*في مصر*
«لينا»
خلصنا انا وجنه الحصه الاونلاين وعملنا اكل وقولنا نتفرج علي فيلم رعب واخترنا فيلم اسمه”المرعب”
جنه قالتلي وهي متحمسه للفيلم:
-بيقولو ان الفيلم دا فيه جرا*يم قت*ل بطريقه يعني وح*شه اوي….بس مظنش ان هي هتبقا ابشع من المشهد الي انا شوفتو
مسكت ايد جنه وانا خايفه لما بدأ الفيلم وجت لقطه لواحده بتف*قع عين وحده تانيه……بس فجأه عيني اسودت ووقعت
*في مكان تاني*
«جنه»
صحيت في مكان ضلمه ولقيت نفسي وقعه علي الارض….انا كل الي فكراه اني كنت بتفرج علي فيلم مع لينا ولقيت ان هي وقعت وانا دخت بعديها ووقعت انا كمان….طب هي اكيد اتنقلت ل كوريا….انا بقا اتنقلت فين…بصيت حواليا لقيت اني تقريبا في بيت مهجور…لفيت بخضه عشان دوست علي حاجه وعملت صوت….دي صوره لينا…جبتها من علي الارض…رفعت راسي واتصدمت من الي شوفته قدامي….
*علي الجانب الآخر في كوريا الجنوبيه*
«لينا»
فوقت لقيت نفسي في اوضه جين…. وجين بصصلي بطريقه متبشرش بالخير خالص
قولتله وانا بقوم:
-خير انت بتبصلي كده ليه
جين قالي وهو بيرجع شهره لورا بعصبيه:
-انتي اي الي دخلك اوضتي وازاي تلبسي التيشيرت بتاعي ولاء مش اي واحد دا انتي مختاره الي سوهي جيبهولي
بصيتله وانا مش طايقه نفسي وقولتله:
-لما اقلك انك شخص بتحب المشاكل ابقا مبكذبش
سيبته وطلعت من الاوضه…..دخلت اوضتي وقفلت الباب وطلعت تليفوني من جيبي اصل المره دي عملت حسابي عشان لو اتنقلت يبقا معايا
«جين»
سابتني بكلم نفسي ومشيت…..انا مش عارف اي البلوه الي وقعت عليا دي…منك لله يا جيمين الكل*ب…رن تليفوني وكان جيمين بيكلمني فيديو كول….رديت عليه وانا لسه جاي اطلع عصبيتي فيه بس اول ما شوفت شكله…نسيت ومت من الضحك
قولتله وانا بضحك:
-اي الي عمل في وشك كده….اه صح القلم…دا وشك عامل زي البلونه
جيمين قالي وهو حاطط تلج علي وشه الي ورم مكان القلم:
-وشي رااااح…وساااامتي..كلو منك اكيد البتاع الي جالي دا كان جايلك انت….
قولتله وانا بحاول مضحكش:
-وهو هيجيلي انا ليه….هو تاي فين
جيمين قالي:
-مهو انا كنت مكلمك عشان كده…اصل انا مش عايز المنش*ار دا عندي ولا هو ف هو جايبهولك دلوقتي…شويه وهتلاقيه بيخبط عليك
قولتله:
-واشمعنا انا
جيمين:
-مهو كلو بسبب كتابك يعني ملقتش موضوع تاني غير الجرا*يم والقت*ل… اه صح لقيت لينا
قولتله وانا بفتكر الي حصل من شويه:
-اه لقيتها وقعه كان مغمي عليها تقريبا في اوضتي مش عارف….ولقيتها لابسه التيشيرت الي سوهي جايبهولي دا انا هتشل دي سابتني بكلم نفسي ومشيت
جيمين قالي وهو بيضحك:
-احسن…صح مش انا لما كلمت سوهي قالتلي ان لينا اختفت وهما في المحل….وجت عندي من خمس دقايق وسابتلي شنط الحجات الي هما اشتروها
قولتله وانا مستغرب:
-طب وهي مجتليش ليه
جيمين:
-قالتلي انها جتلك بس ملقتش حد في البيت…هو انت مش مفروض كنت روحت بسرعه
قولتله:
-اصل حصل حوار كده هبقا احكيهولك بكره لما اجي اخد منك الشنط….
سمعت صوت رن جرز الباب قفلت مع جيمين وكما توقعت كان تاي اداني الصندوق الي فيه المنش*ار ومشي عشان كان مستعجل…دخلت اوضتي وخبيت المنش*ار في الدولاب…وقعدت علي السرير وانا بفكر….مين الي بعت المنش*ار دا!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بلد احلامي)