رواية بلا عنوان الفصل السادس 6 بقلم أيات عاطف
رواية بلا عنوان الجزء السادس
رواية بلا عنوان البارت السادس
رواية بلا عنوان الحلقة السادسة
-انتي تعرفي يونس منين ي آيات..؟!
اتصدمت لماا لقيتهاا بتقولي كده الي هو هي عارفاه منين..؟!
_عادي جارناا ف العماره و شوفته كذاا مره و اناا مع صحاب ملك..!
-طب وانتي تعرفي ان هو وملك هيتخبطوا..؟!
اتصدمت من كلامهاا مين دول الي هيتخطبو لا اكيد في حاجه غلط..؟!
_هيتخطبوا..؟!
_بس ازاي هماا بيحبو بعض يعنيي..؟!
-اه بيحبو بعض ف ياريت تبعدي عن يونس تماما ماشي..؟!
_اناا مش قريبه منه اصلاا قولتلك ده مجرد جارناا ف العماره عن اذنك هدخل اوضتي..!
دخلت اوضتي و قعدت ع السرير و فضلت افكر و دماغي مش رحماني من التفكير..
هل فعلاا هو وملك بيحبو بعض..؟!
هل فعلاا هيتخطبو..؟!
طب لو هماا فعلاا كده لي كدب علياا لي ما قاليش حاجه زي كده من الاول..؟!
الظاهر ان اناا كنت صح لماا ما رضيتش اديله فرصه..!
و اناا كده النهارده اتأكدت ان مفيش حاجه اسمهاا حب..!
او حتي لو فيه الحب ده مش من نصيبي خالص..؟!
عمري ما حبيت او اتحبيت ولا هحب ولا هتحب..!
طول عمري بكره الحب..!
لأني شايفه انه ضعف..!
لأن الانسان لماا بيحب بيبقي ضعيف جداا قدام الشخص الي بيحبه..!
لدرجه انه ممكن يخسر نفسه و مشاعره كل ده تحت مسمي الحب..؟!
و الي مخليني كارهه فكره الحب اكترر هي علاقه بابا و ماما..
كانو متجوزين عن حب بس دلوقتي اتنين اغراب عايشين مع بعض تحت سقف واحد..
ناسيين بنتهم الوحيده..!
و سايبينهاا تحارب الدنياا دي لوحدهاا..!
بس عادي اناا اتعودت منهم علي كده..!
بجد ما بقاش يفرقو معاياا نهائي..!
قولت مش هشغل دماغي بكل المشاكل دي لأني عندي مشاكل بماا فيه الكفايه ف مش هقدر استحمل كل ده..!
فتحت تليفوني و فتحت الفيسبوك اقلب فيه شويه بس فجأه و اناا بقلب..
استوقفني بوست لواحده كانت زميلتي ف الفصل من أيام الأبتدائي و الاقيهاا عامله شير ل بوست جنني..!
“لا حول ولا قوه الا بالله توفي الاستاذ القدير علي محمد أستاذ اللغه العربيه و نتمني ان تدعو له بالرحمه”..!
اناا شوفت البوست ده جالي ضيق تنفس و مبقتش قادره اتحكم ف نفسي ولا ف اعصابي و خرجت من اوضتي زي المجانين ووقفت ازعق في البيت بنادي ع ماما..
_مامااااااا…
_ي ماماااااااااا..!
جت علي صوت زعيقي من المطبخ و اتكلمت بزهق بسبب صوتي العالي..
-اييي في اييي بتزعقي كده ليي انتي اتجننتي..؟!
مديتلهاا الفون ووريتهاا البوست وهي مقدرتش تداري صدمتهاا..!
اتكلمت ب برعشه و دموع لماا لقيتهاا ساكته..
_مستررر علي مات النهارده الي انتو و باباا ضحكتو علياا زمان و قولتولي انه مات..!
_لي كده حرام عليكوو لييي دمرتونييي خليتوو واحد حقير و مريض و زباله زي مستر علي ده يتحرش بياا و كان هيغتصبني و تسيبو عايش كده عادي..!
_انتي عارفه يعني ايي كان هيغتصب طفله..؟!
_عارفه في كام طفله بعدي هو حاول معاهم بعدي اكيد عشان انتو ما رضتوش تبلغو..؟!
جت تتكلم بس اناا زعقت اكتررر..
_ليييييي حرام علييكووو اناا عملت ايي في حياتي عشان تعاقبوني ع حاجه اناا معملتهاش و المجرم الحقيقي يفضل عايش و تفهموني انه مااات..!
_عمري ما هسامحكو علي كل الي عملتوه فياا..!
خدت بعضي و نزلت جري من العماره و فضلت اجري و اناا مش شايفه بسبب دموعي الي مغرقه وشي..،
مش قادره أصدق ازاي يعملو فياا كده..؟!
او اناا عملت اي عشان يعاقبوني اناا و يسبيوه هوو.. ؟!
ضربات قلبي عليت جالي ضيق تنفس اكترر و بحاول اني اهدي..!
بيتي كده كده قريب من البحر ف كنت وصلت ع طول وقفت عند البحر زحاولت أنظم نفسي عشان مش عارفه و حاسه اني همووت..!
هديت شويه بس صوت عياطي زاد لدرجه انه كان عامل زي الصويت حمدت ربناا ان مكنش في حد هناا عشان ما يسمعش عياطي ده كله..!
-آياات..؟!
كان صوت يونس لقيته جاي علياا بيتكلم بخوف و قلق لأنه اكيد سمع صوت عياطي..
ما ردتش عليه فضلت بصاله و ساكته ما حستش بنفسي غير واناا بحضنه جاامد و بجد كان من دون وعي مني حتي هو استغرب ف الاول فعلتي بس بعدهاا ادرك الموقف و حضني جاامد واناا عيط اكترر جواا حضنه..!
بجد حاسه ان كل حاجه بتنهاار من حوالياا مفيش حاجه صح..!
نفسيتي بتبوظ اكترر و حياتي بتبوظ اكترر و اكترر..!
ف مش عارفه اعمل ايي..؟!
صوت عياطي هدي شويه و هديت و استوعبت اني حضنت يونس ف اتكسفت جداا..!
بعدت عن حضنه وهو مسك ايدي و كلمني بحنيه..
-ممكن اعرف اي الي مضايقك مخليكي تنهاري كده..؟!
بصيتله و سكت اصلي هجاوب هقوله اي..
ردد علياا السؤال تاني ف لقتني بتكلم ب ابرد صوت عندي و قولتله..
_مفيش الراجل الي كان هيغتصبني زمان مات النهارده بدل ما يكون محبوس من زمان لا عاش حياته و الله اعلم اتحرش بكام طفله بعدي عاش حياته عادي طول السنين دي لأن والدي المصون رفض اننا نرفع دعوه عليه لأنه شاف ان بنته الوحيده فضحته و مهموش غير سمعته هوو..
و اناا الي اتعاقبت مش المدرس الحقيرر..!
_ف عادي يعني ي يونس اناا حياتي عاديه خالص و تحفهه زي مانت شايف يعني..
فضل باصصلي و ساكت بيحاول يستوعب اناا قولت ايي..
لماا لقيته طول في سكوته قومت عشان امشي و..
_تصبح علي خير ي يونس..
_قولتلك اناا حياتي مش ورديه زي مانت فاكر..
_و اه ربناا يوفقك انت و ملك مع بعض لأنهاا باين انهاا بتحبك اووي بااي..!
قولتله كده و سيبته و مشيت وهو مجاش وراياا مش عارفه دلوقتي هو بيفكر في ايي بس مش مهم..!
روحت البيت و اول ما دخلت لقيت بابا قاعد هو وماماا و أول ما شافوني بابا قالي اقعد ف قعدت..
اتكلم بصرامه..
-مامتك حكيتلي عن اسلوبك النهارده معاها مكنش ينفع مهما حصل تكلميها بالطريقه دي..؟!
ضحكت بسخريه..
_والله انت شايف ان الي انتو عملتو فياا ده عادي..؟!
اتكلم بعصبيه و قام وقف..
-عملتلك اي اناا بدل ما تشكريني اني سترتك بدل ما كنتي تتفضحي ف المجتمع كله..
_كنت بحمي شرفي ي هانم و شرفك..!
وقفت اناا كمان و اتكلمت بعصبيه اكترر..
_افضحك ايييي..!
_ده اناا كنت طفله لا راحت و لا جت ف ٥ ابتدائي بدل ما تدافع عني لا بتعاقبني اناا و بتسيب المجرم الحقيقي عايش..؟!
-بنت ما تقوليش كد اناا جبت برضو حقك و ضربته و هزقته اعملك اي تانيي يعنيي..؟!
_لا كترر خيرك بجد..
_كان المفروض تحبسه و تعاقبه هو مش تعاقبني اناا..!
_كان نفسي و لو لمره احس انك اب او احس انك بتحبني زي بقيت الأهالي..
_بس انت عمرك ما كنت اب لياا ولا هتكون ولا اناا بعتبرك كده اصلاا..!
اتكلم بعصبيه و ضربني بالقلم علي وشي و نزل فياا ضرب..
-اخرسيي ي سااافله ي قليله الربايه..!
-دي جزاتي عشان كنت بحاول احميكيي..
-طول عمرك ناكره للجميل زي امك..!
ماماا صرخت فيه..
-محمدددد..؟!
-اناا ماشي حرقتو دمي منكوو لله..!
هو مشي و اناا فضلت قاعده ع الارض اعيط..
و ماما قعدت جمبي ع الارض و لأول مره تحضني ف حياتهاا..!
-حقك علياا ي قلب ماماا..!
-اناا آسفه ي آيات سامحيني..؟!
-اناا السبب ف كل ده اناا عارفه..!
بصتلهاا بدموع و كره و ما قولتلهاش غير كلمه واحده..
_مش مسامحاكي..!
قولت كده و سمحت لنفسي اني افقد الوعي..
بتمني اني ما اصحاش تاني..!
لأن المرادي لو صحيت هنهي حياتي بنفسي..!
“اناا مش عايزه اعيش”..!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بلا عنوان)