روايات

رواية بعد فقدان الامل الفصل الثاني 2 بقلم مروة فتحي

رواية بعد فقدان الامل الفصل الثاني 2 بقلم مروة فتحي

رواية بعد فقدان الامل البارت الثاني

رواية بعد فقدان الامل الجزء الثاني

بعد فقدان الامل
بعد فقدان الامل

رواية بعد فقدان الامل الحلقة الثانية

كانت الصدمة بالنسبة له عندما وجدها تقف من بعيد مثل الملاك ب طالتها الجميلة لم يصدق عينيه هذه هي الفتاة الصغيرة التي تركها وهي مراهقة و عندما يعود يجدها كبرت هكذا و اصبحت بهذا الجمال سرح بها مالك فجمالها هادئ ولكن يجذب القلوب برقة ملامحها نفض مالك هذه الافكار من مخيلته مقنعاً نفسه أنها اخته ولا يجب أن ينظر لها هكذا
اقتربت و سلمت عليه و عيونها تلمع من الفرحة لاحظ هو ذلك
مديحة : يلا يا جماعة عالسفرة عشان الوااد دا عاوز يتغذي شوية ضحك مالك ، اتجه الجميع إلي طاولة الطعام ليتناولون العشاء و ريتال احضرت باقي الاطباق مع زوجة خالها
مالك : بتلذذ قال أممم تسلم ايدك يا ماما الاكل جميل و المكرونة تحفة تعرفي أني كان نفسي فيها
مديحة : بأبتسامة قالت بالهنا يا حبيبي بس مش انا اللي عملتها دي ريتال اللي عملتها
مالك :وهو يأكل المزيد منها قال: بجد ريتال بتعرف تطبخ اول مرة اعرف أنك بتعملي مكرونة بالطعامة دي تسلم إيدك يا ريتال طلعتي شيف شاطرة اهو
ريتال : شكرا بالهنا والشفا
محمد : تسلم ايدك يا قمر انتِ حبيبت خالو
ريتال : بابتسامة شكرا يا خالو بالهنا على قلبك
حازم : تسلم ايدك يا جميل طلعنا بنعرف نطبخ اهووو عشان لما اخوكي يرجع من الجامعة ميت جوع تأكليه
ريتال : بضحك حاضر هو احنا عندنا كام زوما حاضر
حازم : حبيبت اخوكي يا ريتو
غضب مالك من طريقة حازم مع ريتال ولكنه لم يتحدث
علي : بعدما ذاق المكرونة قال : عادية يا جماعة مش محتاجة الكلام والهري اللي عملتوه دي مبتعرفش تطبخ أصلاً اكيد متفقة مع ماما اسمعوا مني وفجأة قلم نزل على قفاه
علي : بصدمة وهو يضع يده على عنقه من الخلف قال ازاااي عملتيها ازاي وانتِ قاعدة قصادي
لانه في العادة لا احد يفعل معه هكذا إلا ريتال نظر حوله وجد اخوته يناولون العشاء في هدوء
ريتال : قدرات بقي يا بني تحب تجرب واحد تاني وهوب القفا التاني يفرقع ضحك الجميع عليه
محمد : يا غبي دانت طلعت حمار بشكل اللي ضربك جنبك ومش عارف ههههههه انفجر حازم و ريتال ف الضحك على منظر علي وهو يحدق بأخيه فهو يعرفه ولم يتوقعها منه ولكن قال في نفسه بتوعد مااشي ملحوقة
ريتال لحازم : الله عليك هههههه ضحك حازم
وقال : اي خدمة يا باشا هههههههه
ريتال : بس جااامد خد قفى يا حرام فرقع هههههه
حازم : عشان دبش يستاهل
علي : اتفقتوا عليا ماشي ، كل هذا ومالك يراقب تصرفاتهم واستنتج ان طوال فترة غيابه كان حازم الأقرب لها ولا يعرف لماذا اصابه هذا الشعور عندما وجد اخاه اصبح اقرب منه
اليها و هو يبعد نفسه لكنه لا يستطيع ان يري احد غيره قريب منها اكمل الجميع تناول طعامه وعادت ريتال الاطباق إلي المطبخ هي و زوجه خالها قامت ريتال بتحضير الشاي
وقدمته لهم جلس الجميع يتحاورون معا واعطي مالك الجميع الهدايا التي احضرها لهم تبقت ريتال كانت بالمطبخ تحضر الحلويات ذهب ليعطيها هديتها اخرجت اطباق التقديم و وضعت اصناف الحلوي الكيك بالشوكولاتة
والكنافة بالمانجو وبسبوسة بالمكسرات ليأكل كل شخص ما يفضله و بينما هي تلتفت وجدت هذا الكائن الذي ليس لديه شيء من الصبرو من يكن سوي هذا المسمي بالعلي
ريتال : انت يا طفس بتعمل ايه ما تستني لما اظبطهم واقدمهم الاول وابقي كُل برا
علي : بتلذذ الله طعمها حلو اوي الكيكه دي اكيد امي اللي عملاهم مش انتِ صح
ريتال : على فكرة انا اللي عملاهم
اعتدل علي في وقفته وقال وانا اقول طعمهم وحش ليه امي ما بتعملش حاجه وحشة
ريتال : وحش طب هات الطبق دا و يلا امشي من قدامي عيل مستفز …قالتها بغيظ وضعت الطبق بقوة على رخامة
المطبخ ألتفتت وجدته ينظر لها نظرات متوعدة مخيفة لم
تراها من قبل على وجهه وخاصةً علي فتشبه تلك النظرة الخاصة بمالك عندما يغضب
علي : بت انا اتهنت منك كتير معلش بقي هكسر القواعد في البيت دا وامد ايدي على وحدة معرفش مين عدها من الفيمينست اصلاً ثم أكمل ببرود و قال ألا قوليلي مين اللي عدك منهم ؟!
ريتال : نعم يا خويااااا وقالت بأستنكار الكلام دا ليا انااا
علي : ببرود وهو يأكل من طبق الحلويات اااه لكي انتِ
ريتال : طب تعرف يا علي الفيمينست بيعملوا ايه في المواقف اللي زي دي
علي : ايه ….. ؟!
ريتال : بيعملوا كدا هووو و ضربته للمرة التي لا تعلم عددها (بالقفا ) و ركضت أما علي ركض خلفها وهو يقول يا بنت اللي ايه مش هسيبك يا ريتال الكلب …..
اصتدمت بمالك وهي تركض من علي صرخت وأختبأت خلفه وتمسكت به ، توجه علي إليها وقال مش هسيبك و كاد يمسك بها ….
مالك : بغضب انت اتجننت بتمد ايدك عليها وانا واقف ….
علي : بس يا مالك …. قاطعه مالك بحدة وقال : بلا مالك بلا زفت امشي من قدامي …..
رحل علي فخرجت ريتال من خلف مالك وقالت : مش كدا يا مالك الله اهو زعل ….
وجه مالك انظاره إليها وقال : وانتِ ما شوفكيش بتهزري معاه تاني سامعة قالها بنرفزة ….
تركته و رحلت و هي تقول ماله دا طرقت باب غرفت علي ونظرت من الباب قالت : ممكن ادخل لم يجيب عليها
ريتال : شكرا ودخلت و تركت الباب مفتوح جلست بجواره ولكن تركت مسافة بينهما
ريتال : علي ، لم يجيب ، كررت وقالت يا علي … علي عليييي قالتها بصوت عالي بجوار اذنه … 🙉
علي : في ايه يا بنت المجنونة طرشتيني …. 😠
ريتال : مجنونة ف عينك ما انا ليا ساعة بنادي عليك بس البعيد مش بيرد ….. 😒
علي : بغيظ امشي يا بت من هنا ….
ريتال : خلاص بقي متزعلش من مالك انت عارف بيحبك قد اي يمكن اتعصب لما صوتي عليي ومتقلقش اتعصب عليا انا كمان و زعق فيا يعني مش لوحدك اللي اتشخط فيك …. بقولك اي بطل زمقرة عاوزين نقعد هادين و احنا بناكل الحلويات علي … ياا عليييي 🔊
علي : اااايه عاوزا اي …..؟
ريتال : اغنيهالك يعني و لا اعملك اي عاوزاك تيجي معايا ….. هتيجي ….
علي : مش هروح …..
ريتال : مش هتيجي …..
علي : مش هروح … مش هروح وقام يرقص و هو يكمل الاغنية …. 😂😂
ريتال : ههههههه و عاملي فيها زعلان صمتت ثم قالت بجدية انا آسفة يا علي لو في يوم زعلتك أو ضايقتك بهزاري معاك
علي : يا بنتي انتِ اختي خلاص مش زعلان بس انا صعبت عليا نفسي ثم قال بدراما انا نفسي اتهانت اوي اوووي ونزل على ركبه ……
ريتال : كاااات هااايل يا فنان يلا الكوبليه اللي بعده 👏
يلا يلاااا بلاش مرقعة عاوزاك تساعدني في تقديم الحلويات …..
علي : يلا يا فاصيلة معندكيش سنس …..😒
ريتال : لا ماعندناش التفتت ريتال وعلي للخروج فوجدوا مالك يقف على الباب يشاهد ما يحدث فرأى كل ما حدث فأعجب ب طيبتها التي جعلتها لم تترك علي حزين و صالحته ….
مالك : احم احم عاوزك يا علي ….. ، علي : نعم …… 😐
مالك : ولااا اتظبط معايا بدل ما اظبطك ……👌
ريتال : طب هسيبكم انا و همسة لعلي وقالت جاي يصالحك ياعم ابسط صدقني بيعتبرك
ابنه ورحلت جلس مالك على طرف الفراش و علي بمواجهته
مالك : متزعلش مني يا علي معلش اتعصبت عليك بس انت خلتها تصوت وصوتها عليي ودا غلط مينفعش تمد ايدك عليها …..
علي : بس احنا بنهزر علطول كدا مع بعض اي الجديد …..
مالك : مينفعش تمد ايدك عليها حتي لو بهزار عشان دي اختك مش واحد صاحبك …..
ياااد دانت ابني يا علول♥️ مش عاوزك تزعل مني صمت لمدة دقائق فوجه يطيل النظر به فقال : بتبصلي كدا ليه ؟!
علي : اصلي ريتال قالتلي نفس الكلام انك بتعتبرني ابنك وجاي تصالحني ……
ابتسم مالك له و خرجوا للصالون و يضحكون و هو يضع يده على كتف اخيه الصغير الذي يعتبر بمثابة ابن له قدمت لهم ريتال اطباق الحلويات قام من مكان و أحضر هديتها و أعطاها لها
ريتال : بسعادة دي ليا أنا ، مالك : اه دي بتاعتك انتِ
ريتال : بابتسامة شكراً يا مالك
بادلها الابتسامة و قال العفو يا ريتال
انتهت السهرة بعدما تحدثوا في مواضيع كثيرة وذهب الجميع إلي غرفة نومه ….لم يأتيها نوم فخرجت الي شرفة غرفتها تستنشق بعض الهواء النقي وتتأمل السماء في هدوء الليل كما اعتادت ولم تلاحظ ان هناك من يراها
مالك : صاحية يعني بتعملي اي … ؟!
ريتال : بسم الله الرحمن الرحيم خضتني انت صاحي ليه و سهران ما نمتش ؟
مالك : خضيتك ! ليه هو انا قولتلك بخخخخ ……😂
ريتال : هههههه …… ، مالك : نظر لها وقال ليه هو انا ممنوع من السهر و لا ايه ……
ريتال : لا ما قصدش يعني انت لسه جاي من سفر قولت ترتاحلك شوية …….
مالك : اممم لا عادي ماجانيش نوم وانتِ علطول بتقفي هنا في البلاكونة ….
ريتال : اااه …..
مالك : وكدا……
ريتال : كدا ازاي يعني …..
مالك : خدتي بالك انتِ خارجة ازاي …….👈
ريتال : مالي وهي تنظر لملابسها ، كانت ترتدي سلوبته النوم على شكل ارنب وبدون حجاب
شهقت بخجل 😳 دارت وجهها للجهة الاخري و وضعت( الطرطور) على شعرها وركضت بسرعة للداخل …..
مالك : ههههههههه 😂 و في الداخل

ريتال : بخجل قالت يا لهههوي اي الكسفة 🙀 دي ثم خلدت للنوم ……..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي  : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعد فقدان الامل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى