رواية بعد الفراق الفصل الثالث عشر 13 بقلم نور عصام
رواية بعد الفراق الجزء الثالث عشر
رواية بعد الفراق البارت الثالث عشر
رواية بعد الفراق الحلقة الثالثة عشر
ديما. خافت ان ماجد ياخد سيف منها وخصوصا انو ف بيته وامه ممكن تقصر عليه ف نفسها قالت لا مش ممكن ابدا وقامت وطلعت وهي هتتجنن
سلمي. ديما رايحه فين وبتجري كدا ليه
ديما. بدموع قالت سيف سيف
سلمي. بخضه مالو سيف ومسكت ايدها وقالت ديما اهدي وارمي الحمل اللي شيلاه لوحدك دا هو انا مش اختك وبحكيلك كل حاجه ديما انا عندي ثقه فيكي ملهاش حدود ليه انتي كمان مش بتعامليني كدا منكرش انك بتحبيني ووقفتي جنبي كتير وفعلا بحس باخوتك ناحيتي بس
ديما. قاطعتها وقالت ماجد يبقي ابو سيف يا سلمي
سلمي. اييييه استاذ ماجد طليقك
ديما. انا عمري قولتلك اني مطلقه
سلمي. لأ
ديما. طيب ليه الغباء دا بقا
سلمي. بمرح قالت احنا هنغلط بقا ولا ايه
ديما. سلمي انا وماجد زعلنا ف بداية جوازنا وامه عاملتني بطريق وحشه وقسيت عليا قوي وانا متحملتش وسيبت البيت ومشيت وللاسف جدي مات تاني يوم وانا وقتها الدنيا كلها اتقفلت ف وشي كرهت نفسي وكرهت كل حاجه حوليا وبعدها فوقت واشتريت شقه تانيه علشان محدش يعرف طريقي وخلفت ابني وعيشت انا وهو لوحدها من غير ضهر ولا سند بس كنت فاكره ان بكدا هرتاح لكن للاسف الماضي رجع ورجع معاه كل آلامه ووجعه ودموعها نزلت
سلمي. حضنتها وطبطبت عليها وقالت لا يا حبيبتي مش جايز الماضي رجع يعوض الوجع اللي راح ويبني احلام وسعاده جديده ليه دايما تفترضي السيئ بالعكس انا من وقت استاذ ماجد جه وانا ملاحظه حبه ليكي ودا واضح جدا ف عيونه وحبه ل سيف دا حاجه تانيه بقلم نور عصام وانا استغربت ف الاول بس قولت عادي سيف طفل وحلو وشقي شويه والكل بيحبه بس كنت دايما اقول استاذ زين كان بيحبه علشان زي ما بيقولو مولود علي ايده يعني اتولد واحنا كلنا جنبك وسيف كان واخد عالكل والكل هيتجنن عليه اما استاذ ماجد حبه من اول ما شافه واتعلق بيه ودا معناه انو حس بيه وطبعا غريزة الابوه عنده هي اللي حركته تلقائي وطبطبت عليها وقالت حبيبتي انسي وارجعي لجوزك مادام هو متمسك بيكي وعاوزك انتي وابنه ف حضنه ديما اللي يتمسك بيكي ويحبك من قلبه وبصدق ارمي نفسك ف حضنه واوعي تندمي
ماجد. كان واقف برا وسمع كلامهم واعجب ب ديما اللي لسه محافظه علي سره ووضعه بين الكل ومحبتش تقول انو متجوز غيرها اتنين ودا سبب زعلها منه ،هي اكيد مش حاجه وحشه ولا الواحد يستخبي منها لانو جواز علي سنه الله ورسوله لكن هي فكرت ف شكله قدام الناس ودا عجبه اكتر
سلمي. دودو يلا قومي فوقي كدا واغسلي وشك دا وتعالي ننزل نتغده اي نعم لسه بدري عالغدا بس انا جعانه وطلبت بيتزا دلوقتي وعلي حسابك طبعا
ديما. وانا مالي بقا
سلمي. بمرح قالت اكرم هيعلقني لو الراتب نقص مليم وخصوصا انهارده دا يوم القبض يا دمدوم
ديما. ابتسمت وبعدين قالت طيب انا هروح مشوار كدا وبعدين اجي نشوف البيتزا
ماجد. دخل وقال السلام عليكم
ديما. اتنهدت لما شافته
ماجد. عرف تفكيرها وانها هديت لما شافته
سلمي. خير يا فندم حضرتك رجعت مع ان قولت انك هتتأخر شويه وبعدين تيجي
ماجد. نسيت حاجه اخدها وامشي وبص ل ديما ودخل مكتبه
مني. دخلت وقالت اهلا سلمي ازيك يا مدام ديما
سلمي. خير يا مني عاوزه حاجه
مني. كنت عاوزه استاذ ماجد بخصوص الشغل
سلمي. طيب ما ديما اهي تقدري تقوليلها عاللي عوزاه
مني. ديما مديرة الحسابات وانا هتكلم ف حاجه تانيه
سلمي. بصتلها وقالت طيب ثواني ابلغ ماجد بيه واتصلت عليه
ماجد. تمام خليها تتفضل
مني. بصتلهم الاتنين وخبطت ودخلت
ماجد. اتفضلي يا مدام مني
مني. آنسه يا استاذ ماجد
ماجد. خير يا آنسه
مني. قعدت قدامه وعيونها عليها بجرأه وقالت الشحنه الأخيره اللي وصلت فيها كام جهاز مش شغال ووو ….
ماجد. تمام بلغي استاذ عمرو وهو هيتصرف لان دا شغله
مني. بصتله وقامت وقفت ووقعت فونها بقصد ناحيته
برا عند سلمي وديما
سلمي. مش عرفه ليه انا مش مرتاحه للبت دي
ديما. هي فعلا بت مايعه كدا واستاذ زين كان علطول يهزقها
سلمي. فعلا بس دي بقالها فتره جوا تفتكري عاوزه منه ايه
ديما. بصتلها وفهمت قصدها
سلمي. بخبث قالت قوقي يا ام سيف قبل الموز يطير منك
ديما. ف داهيه
سلمي. ونرجع نعيط بقا ونقولي ياريت اللي جرا ماكان
ديما. بصتلها وعوجت بوئها
سلمي. صدقيني استاذ ماجد شاب وحلو واعتقد ف كتير هيموتو عليه اهدي كدا وارجعي لجوزك قبل يطير واهو شايفه بقالها فتره عنده وهو راجل ومحروم من مراته واتكت قوي عالكلمه دي وبصتلها بنظره هي فهمتها
ديما. قامت وفتحت الباب بدون متخبط عليهم لقت
مني. واقفه جتةنب ماجد وبتقوله متشكره قوي يافندم بطريقه مايعه وبايخه ودا دايقها
ماجد. بص ل ديما اللي علامات الغيره ظهرت عليها وقال خير مادام ديما عاوزه حاجه واتجاهل دخولها من غير متخبط
ديما. بصت ل مني بأرف وقالت هكون عاوزه ايه يعني شغل طبعا وياريت لو خلط تفاهه نشتغل
ماجد. نعم
مني. بصتلها واستغربت طريقتها
ديما. ايه هنقعد طول النهار كدا نبص لبعض لو خلصتي اتفضلي
ماجد. بغيظ ف ديما قال اتفضلي يا آنسه مني ونتكلم بعدين
مني. بمياعه تحت امرك يا فندم وخرجت وراحت ل سلمي وقالت سوسو هو استاذ ماجد متجوز
سلمي. فهمتها وبصتلها قوي
مني. متجوز ولا لأ
سلمي. ديما
مني. نعم انا بسالك علي استاذ ماجد
سلمي. متجوز ديما وسيف يبقي ابنهم ياريت بقا تلمي نفسك وتعرفي حدودك بدل ما ديما تعرفك بنفسها واعتقد انتي عرفه ديما كويس وعرفه هي ممكن تعمل ايه بقلم نور عصام
مني. بخوف قالت وعلي ايه انا مش ناسيه عملت ايه ف العميل اللي بصلها باعجاب وحاول يلاعب ابنها علشان بس يوصلها
سلمي. كويس انك فاكره
مني. بس مكنتش اعرف انها مراته
سلمي. واهو عرفتي اتفضلي بقا علي شغلك ومشيت فعلا
عند ماجد جوا
ماجد. ممكن افهم ايه اللي عملتيه دا
ديما. عملت ايه يا محترم انته
ماجد. ابتسم وقال شوفي طريقتك وانتي داخله وكلامك وعموما انا هعديها المره دي لكن بعد كدا مش هيحصل
ديما. هو ايه اللي مش هيحصل
ماجد. انك تتكلمي مع اي حد يخصني بالطريقه دي
ديما. وانبي
ماجد. عليه افضل الصلاه والسلام
ديما. اتنهدت وقالت اعتقد احنا ف شركه محترمه مش ملهي ليلي للمياعه وقلة الادب دي
ماجد. قام وقف ولف ناحيتها وقالها شركتي وبراحتي وانتي ملكيش حاجه عندي
ديما. نعم
ماجد. اه نسيت ليكي طبعا وانا مقدرش ارفضلك طلب وهطلقك زي ما قولتي وف اسرع وقت وبصلها وقال عن اذنك انا عندي ميعاد مهم مش فاضي للكلام الفارغ معاكي ومشي
ديما. بقا كدا يا ماجد وف نفسها ياتري رايح فين وخرجت
سلمي. مالك يابنتي مسهمه كدا
ديما. ولا حاجه
عند ماجد ف البيت
نبيله. هتجنن علي سيف ومش راضيه تخلي حد يشيله
جده. اوعي بقا يا نبيله هاتيه انا من وقت جيت وانتي مش مدياني فرصه احضنه ولا اشيله
ريهام. ضحكت وقالت خليه يشيله شويه يا ماما
نبيله. لا انا مصدقت
جده. اخده منها غصب عنها وضمه لحضنه وقال حبيب جدو نورت بيتك وحياتنا كلها ياعيون جدو
ريهام. ربنا يخليه ويحفظه يارب
جده وتيتا. امين يارب
نبيله. هاته بقا
جدو. هو انا لحقت ودخل
ماجد. فرحان باللي شيافه من امه وابوه وحبهم لابنه
ريهام. اهلا يا بابا
ماجد. ازيك ياريهام وراح علي سيف وقال حبيب بابا ومال عليه واخده وحضنه بقوه وعمال يبوس فيه
ريهام. بمرح براحه يا بابا الله يخليك ديما تموتنا كلنا
ماجد. ههههه بس تيجي علي موتنا
ابوه. دي هتعذبنا الاول وبعدين تجيب اجلنا الكل ضحك
نبيله. ماجد ديما فين دلوقتي
ماجد. ف الشركه
نبيله. طيب وانته هتعمل ايه
ريهام. خافت منهم وقبل يرد قالت اهدو كدا علشان اي تصرف مش كويس ديما مش هتسكت وهتفقد الثقه فينا وهتاخد الولد غصب عنا والمره دي مستحيل تجيبه تاني ومش بعيد تاخده وتفارق للابد وبصتلهم والرعب ماليها
ماجد. ابتسم وقالها متخفيش ياريهام انا بنفسي هرجع سيف لامه ومستحيل افقد ثقتها فيكي ولا فينا انا بحاول ارجعها مش اخسرها ف اهدي واتطمني
ريهام. ربنا يريح قلبك يا ماجد
نبيله. علي فكره وجود سيف هنا هو اللي هيرجع ديما
ماجد. ماما انا فاهم كلامك كويس بس دا هيزود غضب ديما وعصبيتها ومش هيخليها ترجع ابدا ديما مبتجيش بلوي الدراع
نبيله. بس دا الحل الوحيد اللي ممكن يخلي ديما ترجع ولو مستغلتش الفرصه دي عمر ديما ماهترجع
ديما. دخلت وقالت كنت عرفه انك هتعملي كدا وقلبي مرتاحش وجيت علشان اخد ابني ابني اللي انتي بتفكري تحرميني منه ابني اللي فكرت فيه وقولت خليه يتعود علي اهله ومن حقهم يشوفوه بس للاسف انتي كل يوم بتثبتيلي اني غلطانه وعلي حق ف بعدي عنكم واوعي تفكري ان كلامك دا يلوي دراعي لان اللي يلوي دراعي اكسرله رقبته دا ابني اللي يفكر بس يبعده عني او ياخده مني موته قليل عاللي هعمله فيه
الكل اتفاجئ بيها
ديما. طبعا مصدومين اني كشفتكم علي حقيقتكم وراحت علي ابنها واخدته من ابوه اللي ادهولها بدون اعتراض
ريهام. ديما انتي فاهمه غلط
ماجد. حبيبتي والله انا كنت هجيب ابنك لحد عندك انا مستحيل
ديما. قاطعته وقالت تجيب ابني وانا سمعت الست ولدتك بتخطط ازاي تحرق قلبي عليه وتجيبني هنا غصب عني للاسف انتو مش هتتغيرو ابدا
ماجد. ديما حبيبتي اسمعيني الاول
ديما. انا حبيبت ابني وابني حبيبي ومش محتاجه حد تاني ف حياتي ولو عاوزه اعتقد انت عارف انو ف كتير يتمنو مني كلمه علشان اوافق عليهم
ماجد. ديمااااا فوقي انتي لسه مراتي
ديما. وهطلقني ورفعت حاجبها وقالت مش كلامك انك تنفذ وقت اطلب واهو طلبت ديما كانت سمعت كل كلامهم قبل تدخل وعرفه ان ماجد اتغير فعلا وكان هيرجع ابنها وكمان فهمت انو كان ناوي يخليها تغير ب مني
ماجد. وقف قدمها وقالها حبيبتي انا بحبك ومستحيل اسيبك تاني وعاوز ابننا يتربي ف حضننا وحض عيلته
نبيله. ديما فوقي بقا واعقلي هتفضلي طول عمرك غبيه وقليلة الذوق لحد امته عمال يتحايل عليكي وانتي
ديما. قاطعتها ومن غيظها منها انها مش هتتغير ابدا قالت ماجد انت عاوزني ارجع ونعيش مع بعض
ماجد. بفرحه وابتسامه قال طبعا ياروحي انا بحبك وبموت فيكي وكل اللي انتي عوزاه انا هعمله
ديما. بصت ل ريهام وقالت كل حاجه واي حاجه اطلبها منك هتعملها
رواية بعد الفراق بقلم نور عصام
ماجد طبعا ياعمري انا علشانك انتي وسيف اعمل اي حاجه
ديما. تمام اول حاجه طلق ريهام
ماجد وامه وابوه انصدمو
ديما. ايه مش قولت انك هتعمل اي حاجه واعتقد دا من حقي اني اعيش انا وجوزي وابني اسره واحده مش عاوزه شريك فيك جوزي وعوزاه ليا لوحدي
ماجد. ديما انا عارف انك بتحبي ريهام بس
ديما. مبسش انا بحبها لكن عاوزه جوزي ليا لوحدي عاوزه اعيش ف استقرار دا حقي
نبيله. بس ريهام عمرها م عملت فيكي حاجه بالعكس بتحبك
ديما. مردتش عليها وقالت دي اول حاجه يا ماجد
نبيله. هو لسه فيه تاني
ديما. بصت ل ماجد وقالت وتاني حاجه واهم حاجه
ماجد. بزعل قالها ايه هي
ديما. انا مش هعيش هنا لا انا ولا ابني ولا حتي انته احنا هنسافر برا ونبعد عن الكل ووقت ننزل مصر نروح شقتي او هات شقه تانيه علي راحتك
نبيله. انتي اتجننتي بقا بعد دا كله وف الأخر عاوزه تاخدي ابني وحفيدي مني وتبعديهم عني بالشكل دا
ديما. ببرود قالت ابنك دا يبقي جوزي وحفيدك يبقي ابني يعني انتي ملكيش فيهم حاجه ولو ليكي مش هيكون اكتر مني وبعدين زي ما خلتيني افارق سنين انتي كمان لازم تعيشي نفس فراقي وتحسي نفس وجعي وانا لوحدي وكنت محتاجه جوزي يوقف جنبي وانا ف اصعب حالاتي وخصوصا وانا بولد وبصتلها بقهر وقالت للاسف الفراق مكتوب بس حاليا علي مين وبصت ل ماجد اللي المفروض يقرر هيبقي علي مين
نبيله. خافت ان ابنها يوافق وبصتلها وقلبها وجعها فعلا
ديما. ها قولت ايه يا ماجد
ماجد. قال …….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية بعد الفراق)