رواية بريق حياه الفصل السادس عشر 16 بقلم نرمين قدري
رواية بريق حياه البارت السادس عشر
رواية بريق حياه الجزء السادس عشر
رواية بريق حياه الحلقة السادسة عشر
خرجوا الجميع ورجع حازم وهو يعدل ياقة قميصة وقال بصوت ببمزوح بالمرح:
ايو يا عم الله يسهلو لمبة حمراء اوعدنا يارب قالها وجري مسرعاً
قام حمزة من مكانه بجري وراءه وهو يضحك
دخلت نورين و في يدها كريم وقالت وهي تبتسم علي منظر حمزة وهو يجري وراء حازم
-انا جبتلك كريم تعالي وريني رقبتك كده خاليني ادعهلك علشان تفك
جلس حمزة أمامها وهو ينظر في عينيها ويستنشق عبيرها
بدأت نورين تضع الكريم علي رقبته و تدلك برفق شديد وحمزة مستمتع بلمسة أيدها الناعمة
قالت له وهي تعدل رقبته برفق :
-حمزة انت لازم تريحها شويه انت مش بترتاح خالص
التفت إليها ببطئ خوفا من الالم :
نوري انا راحتي انتي . انا بكون مرتاح قوي وانا معاكي بجد بنسي دنيتي وانتي معايا
وقام ورفع وجهها و همس لها في اذنها بصوت يكادو مسموع
– ب ح ب ك يا نوري بحبك يا بنت قلبي وعقلي
قالت له نورين وقد احمرت وجنتيها بشديدة:
– حمزة انت بتكسفني قوي بجد
ضحك وقال مداعبة
اموت انا في اللي بيقلب فروله ده نوري حببتي انا بحبك ياقلبي . وراحتي انتي و عمري انتي اوعي تتكسفي تانى مني لأنك حته مني ومن قلبي
وقرب منها وطبع قبله رقيقه علي وجنتيها المحمرة مما زادها احمرار
وفجاءة زق الباب ودخلت نجلا بدون استأذنا
قالت بسخىريه:
هو ايه اللي بيحصل هنا بلظبط كنت قول يا بشمهندس انك عاوز واحد لمزاجك وانا استنضف حد بدل ما تجيب اي حد وخلاص . لا وكمان مخليها البىيريموا علينا في شغل
بقا انا نجلا اللي بقالي ٣سنبن هنا تستبعدتي عن مشروع الجديد و وتعطي فرصه دي لوحده لسة مبتداءة
التفت لها نورين وهي تضع الكريم علي منضدة امامها وقالت بتعجب :
معلش كده سمعيني قلتي ايه اصل انا اليومين دول سمعي علي قدي
قالت وهي تنظر لحمزه: كنت بقول أن حمزة زوقه بقي بلدي قوي
قام حمزة واقفا وقال لها: نجلا من غير مقدمات وكلام ملهوش عاوزه عقدك معانا أنفسخ اتفضلي عند حازم حيديلك كل متعلقاتك الماديه ولكن شهاده الخبرة حيطلع فيها انك اترفتي بسبب سؤ اخلاقك
اتعصبت نجلا و هبدت علي المكتب بيدها :
لما انا اترفض سؤ اخلاق امال اللي جايبها من شارع دي نقول عليا ايه
قال لها وهو يشير إلي الباب : اتفضلي برا علشان ما فقدتش اعصابي عليكي علشان انتي اتعديتي كل حدودك هنا
شاورت له نورين وقالت : وانت تعصب نفسك ليه دي هوا عمرك شوفت حد بيعبر هوا وفجاءة جابتها من شعرها علي الارض و دلوقتي بقت حشرا مش هوا
ويلا يا حمزة. مش انت عازمني علي غدا يلا بينا علشان جعت
قامت نجلا من علي الارض تعدل ملابسها و خرجت مسرع.
جرت وراها نورين وقالت بصوت عالي: اوعي تنسي تعدي علي حازم يا قطة
ضحك حمزة وقال في نفسة ان كيدهن عظيم ربنا يجرنا منكم
دخلت نورت ورفعت حاجبها وقالت: مش يلا بينا بقا ولاية
قال لها وهو يحضر مفتاح السياره :
يلا تعالي معايا و ركبت معه السيارة و انطلاق اللي فيلا عندهم
قالت نورين وهي تنظر من نافذة السيارة: مش حتقولي ناوي تقولي العزومة فين
أجاب حمزة وهو يضحك : تؤ تؤ
دخلت نورين مبهوره من التصميمات الهندسية و روعة الإداء و الدقة العالية في تصميم
التفت إليه وقالت منبهره: حمزة احنا فين ده شكله متحف ده ولا ايه
وقف حمزة ينظر لها وهو يضحك بشده نظرت له نورين وقالت بتعحب: ياسلام ضحتك قوي دي
وفجاءة سمعت صوت من بعيد يقول لها
نوري نوارة قلبي وحشتيني قوي
سهمت نورين للحظات ثم التفتت اللي صوت و جرت عليها و نست كل الالم قدميها
جرت وحضنت صاحبت الصوت وكأنها وجدت من كانت تبحث عنها وجدت ملاذها الحياة و جدت طوق نجاتها
قالت نورين مدمعة العين : ماما إحسان وحشتينى قوي كل ده بعيد عن بنتك طايب انا مو حشتكيش
ونظرت لحمزة: بجد انا مش عارفه اقولك ايه بجد شكرا ربنا يفرحك زي ما فرحتني انهاردة. انت ردتيت ليا روحي بعد ما راحت مني بجد شكرا يا حمزة
وقف حمزةينظر لها بنظرات إعجاب وحب و كاد أن بود أن يحتضنها داخله
خرجت نورين من احضان الجده وعلي وجهها ابتسامة حب
جلست نورى بجوار الجدة وهي ممسكة بيدها كأنها تخشي أن تتوه منها
نزلت ولدت حمزة من فوق و اتجهت اللي حيث تجلس نورين و ابتسمت لها بحب
قامت نورين واقفة احتراما لها ومدت يدها تسلم عليها
قالت ولدت حمزة وهي تمد يدها تسلم علي نورين:
– مشاء الله انتي بقي نورين اللي الحاجة ملهاش سيره غيرك عندها حق مشاء الله يا حببتي ربنا يحميكي بس ما كنتش اعرف انك صغنونه قوي كده
انحرجت نورين من كلامها و اومأت برأسها امتننا علي كلامها
ضحك حمزة وقرب من والدته وقال : هي مين دي اللي صغنونه
اللي قدامك وشارو علي نورين دي أكفاء و اشطر مهندسة ممكن تقبليها
رفعت الام حاجبيها دليل علي التعجب وقالت بتعجب غير مصدقة: حمزة انت بتكلم جد بعني نورين مخلصة هندسة
دخل حازم و حاتم غرفة الصالون واتفجاو بنورين
أطلق حازم صافره اعجاب كالعاده وقال وهو يقرب من حمزة : وانا قول النور زايد قوي كده ليه وانا داخل اتاري عندنا بدل النور واحد نورين
شده حمزة مرة أخري من رقبته وقال: هو انت يابني لو سكت شويه تعيا افصل يابني التلاجه بتفصل
قال حاتم تحت ايد حمزة : مش بعرف يا عم افصل الله
نزل والدهم ترك حمزة حازم ووقفوا في احترام وقفت نورين احتراما
تقدم منهم وعلي وجه ابتسامة رضا : مشاء الله مين القمر اللي عندنا ده
قالت احسان وهي تربت علي يد نورين: دي نوري يا احمد بنتي حببتي
تقدم احمد وسلم عليها وقال: مشاء الله انتي بقي نورين ربنا يحميكي . ثم التفت اللي زوجته وقال : هو احنا مش حناكل ولا اية يا ام حمزة انا جعت
ابتسمت وقالت بحب،: الاكل علي سفرة يا حج منا مستنينك يلا اتفضلو
جلس الجميع في جو حب اسري لا يخلو من الهزار والضحك انضمت نورين لهم وفردت روحها الحلوة علي المكان والكل اعجب بيها ولشقاوتها
وبعد انتهاء الطعام ذهبت نورين مع الجده لغرفتها
دخلت نورين واترمت في حضنها و ظلت تبكي اللي أن أخرجت كل ما فيها
اخرجتها الجده وقالت لها : ها يا نورين خلصتي ولا لسة في
نظرت لها نورين بعين دامعتين: في ايه يا ماما بتتكلمي معايا كده ليه
قامت أحسان من مكانها في انك طولتي كتير في الحاله دي
نظرت نورين باستغراب : أنه حاله بس يا امي
قلت احسان بحده : حاله الاستسلام الياس يا نوري
فين نوري اللي اتحدت اقوي ظروف اللي مافيش حاجه كانت بتكسرها فين نورين الشقية المشاغبة
قالت بحسرة : قدروا عليا خلاص و كسروني
احتدت الجده عليها وبعنف شديد: هما مين اللي كسروكي انتي اللي بتكسري نفسك باستسلامك ده انتي اللي بتفىحيهم فيكي قلتلك الف مرة وحقولهالك تاني
الضربة اللي ما تموتش بتصنع جبروت يا نورين بتصنع ايه جبروت
استدارت نورين ناحيتها : وانا كان بايدي ايه اعملةو معملتعوش لولا أنك بعتيلي حمزة في الوقت المناسب كان زماني زي ما انا قفله عليا الاوضة أنا والقط بتاعك لوحدينا لولا حمزة كانت القشة اللي انا اتعلقت بيها رجعني تاني الحياة
فتح الباب ودخل حمزة وقال: ولسة يا نورين لسة المشوار ما خلصش لسة ماسك ايدك ومكمل بيها لبر الامان
والتفت الجده علشان تتحدث:
قالت احسان ربنا يباركلك ليها وتفضل ماسك أيدها لحد ما تبقي اكبر راقصة باليه في العالم كده
التفت لها نورين بسرعة وقالت : ماما إحسان هو محدش قالك علي فيا انا بقيت خلاص معاقة مش حعرف ارقص تاني حتي شوفي
وخلعت نورين حذائها و ماشت أمامها لتبين لها نسبة العرج في ساقيها
وقالت بصوت باكي: شوفتي شوفتي بنتك بقت ازاي انت بقيت معاقة يعني مش نافعة لحاجة
كلامها استفز حمزة و ماسكها من كتفها يهزها بقوة ويصوت عالي حضر عليه حازم و حاتم : قلتلك مليون مرة الإعاقة هنا في مخنا مش في جسمنا بلاش نبره الاستسلام دي مش حسمحلك تستسلمي تاني لليأس اعاقتك مش فرجلك اعاقتك الحقيقة لما تستلمي لنفسك وتدميرها ارفصي كل ده وتركها وبعد
وقال لها وهو يخرج من الغرفه لكي لهدا من نفسة
يكون في معلومك قدمتلك علي مسابقة الرقص و حتخوشيها وحا تكسبي يا نورين و سابها و طلع
جلست نورين تبكي بصوت مسموع
دخل حازم وحاتم برطوا عليها في اخويا تامة
نظرت لهم نورين و دموعا سبقتها: انا حرقص ازاي كده حد فيكم يقولي اروح اضحك الناس عليا ولا اعمل ايه ردو عليا انا عارجه عمركم شوفته راقصة باليه عرجة
تقدمت منها احسان وقالت لها بحده : نورين فوقي بقا كلنا عارفين أن الإعاقة اللي. فرحتك ما تمنعش انك ترقصي اني استلمتي واختارتي الحل الاسهل انك تبعدي حتي ما فكرتيش تاخدي حقك في اذوكي سبتلهم الساحة وباعدتي
قال حازم وهو. ينظر اللي نورين ويمسح دموعها : تيتا بتتكلم صح يا نورين وحمزه كمان عصبيته عليكي دي حب كلنا خايفين عليكي و بنحبك بلاش نظرة الياس دي
قومي للدنيا وافتحي شبكها من جديد الامل لسة موجود دخلي الشمس خالي صباحك بيضحك بلون الشمس يانورين انتي قوية وقدها
قال حاتم: بدليل انك تفوقتي علي كل المهندسين اللي بقالهم سنين في شركة واكبر دليل نجلا بتغير منك جداا
انتي قد التحدي اتحدي نفسك و خليها ضربه قاضية للازوكي تخيلي شكلهم وانتي بترقصي تأني و بتقوللهم انا هنا لسة بتنفس وضربتكم ما علمتش فيا باعكس انا اللي علمت فيها
هدأت نورين بعد كلامهم و مسحت دموعها و تسرب بداخلها بريق امل
دخل حمزة بعد أن شعر بهدؤها طل من الباب برأسه وهو ينظر لها
رفعت عينيها تنظر له ومازلت بها اثار دموع
لمح حازم حمزة أشار لخاتم و خرجوا من الغرفة و خرجت وراهم الجده وتركتهم بفردهم
تقدم منها حمزة وشدها من يدها براحة لكي تقف ورفع وجهها ببرفق له و قال بصوت حنون وناعم: نوراة قلبي ها وحتقدر عليها بأذن الله انتي قد التحدي يا نوري وشدها وضمها إليه برق لكي تستمد منه الامان
هدأت نورين في أحضان حمزة و استكانت خالص
أخرجها من حضنه وقال لها : بحبك قوي وعاوز اشوفك احسن حد في الدنيا عاوز نورين الشقيه القطة اللي بتخربش اي حد يجي جنبها زي ما عملتي في نجلا
ناوية تسيبي مكانك لفرح عندك مقدرة تشوفيها بتسرق تعبك السنين دي كلها بتسرق حلم والدك انك تصبحي اكبر راقصة ايه خلاص ناويتي تتنزلي عن حلم والدك بسهوله دي في ايه يا نورين
رفعت نورين رأسها و علامات التحدي ظهرت عليها وقالت: تفتكر يا حمزة حقدر اعملها
قال حمزة وهو يعيدها لحضنة افتكر يا قلب حمزة انك قدها ونص كمان ياااه أخيرا يا نوري بقا هو ده اللي انا عاوز اسمعه منك انك قدها قوي كده يلا بقا مش عاوزين نضيع. وقت وذهب علي الباب فتحت و قال بصوت مسموع :, حازم يلا فين الناس
ابتسم حازم له و قال: حلا يا ميزو يكونوا عندك
دخل من الباب دكتورة علاج طبيعي ومدربة رقص خاصة
التفت لها حمزة : هنا حيكون تدريبك كل يوم ساعتين بعد الشغل ولدتك عندها خبر بكده و هي مطمنه عليكي مع تيتا احسان و يلا علشان معندناش وقت يضيع و مش معني انك حتدربي حتهملي شغلنا لا باعكس. انا مش حاسمح باي تقصير. كل يوم حتنزلي الموقع تتابعي شغلك ودلوقتي معاك مع دكتورة و الأستاذة المدربه
وتركهم وخرج و اغلق الباب خلفة
خرج حمزة و كانت جده في انتظاره فتحت دراعنها واستقبلته وكأنه كان يود أن يستمد طاقته من أحد ربطت الجده علي ظهرة وقالت بحنان : برافوووو عليك يا حبيي بجد انا فخوره ليك
رفع حمزة وجه : انا بحبها قوي يا تيته انا اول مرة احب كده بجد مش قادر ابعد عنها تاني بقت خلاص بتمشي في دمي بجد بحبها قوي قوي
أخرجته والجده من أحضانها وقالت مبتسمة : انا بجد كنت كل يوم بدعي ربنا تكون من نصيبك صدقني يا حمزة نورين بنت مافيش منها
فجاءه دخل الثنائي المرح : يأولاد بلدنا يوم الخميس حكتب كتابي وبقا عريس ودعوا عامة وهوااكا لا
هجم عليم حمزة يخبطهم في بعض ثم حصنوا بعض هما الثلاثة في حب اخوي جميل
قال حازم ممازحا : يعني انا اعمل ايه دلوقتي في نفسي
قالت الجده ضاحكة في ايه بس يا زومي
التفت ليها وقال: يعني انتي يرضيكي كده بزمتك يا سونا ينفع النحنوح خطب وهولاكوا حب وانا ايه أرواح ابيع ترمس ولا ايه بالظبط
ضحكوا جميعا على حمزه
انشغل الجميع في المشروع بجدبه تامة وكانو الإخوات الثلاثه يد واحدة
و استمر حمزة في متابعة عمال المسرح و كان يلح عليهم كل يوم و أعطاهم مبلغ مادي كبير إلي أن اعترفوا بل اثباتات أن فرح لديها يد فيما حصل لنورين وهي
وكانت نورين بين التدريب والشغل يوميا وكتبر من الأحيان كان تقع من التعب وتنام في احضان الجده احسان
عملت كل ما قدرت عليه علشان تكون قد التحدي وجاء يوم التحدي البوم الذي طال انتظاره و بدأت صاله الرقص امتلاء با لجمهور المشجع وخصرت ولده نورين و احسان و والدي حمزة و حضر حاتم وحازت و شادي
وقت حمزة في غرفة تبديل الملابس الخاصة بنوربن يقوي من عزمها ومعاناة دكتور العلاج تشرح لها طريقة حركتها والمدربة تراجع معاها حركات الرقص خرجت المدربة ومعها الدكتورة ليتتظروا مع الجمهور
قرب حمزة من نورين وضمها احضنه وقال لها
بصي يا بنت قلبي اول ما تطلعي علي المسرح انسي خالص إعاقة رجل خالي خيالك يسرح لعيد عناها اندمجي مع موسيقي وايرخب واسرخي بخيالك تخيلي ولدك الله يرحمه وهو واقف يصفق ليكي في يوم زي ده ازاي أنه فخور قوي بيكي يا نوري استمدي القوة منه وانك اخيرا بتحققي حلم ابوكي قبل ما يبقي حلمك استقوي وخالي عندك ثقة بنفسك انك قدها وحتقدري أن شاء الله
خل حازم وقال: يلا ينوري علشان حتطلعي بعد اللي بترقص
وكان الدور علي فرح في الرقصة و أدت ببراعة ولكن عملها كان شريكها لقد شتت. وليد انتباها دوه قصد وغلطت في كام حركة
أنهت من الرقص وكانت نجلا جالسة مع الجمهور تشجعها
فرحت فرح لأنها احسن من أدت في كل الراقصات رغم الأخطاء لكنها أقلهم و لكن تاتي داءما الرياح بما لا تشتهي السفن
اعتلن المذياع عن اخر متسابقة و فور نطوق اسمها التفت الجميع وقام وليد واقفا و فتحت فرح فاه بعدك تصديق
دخلت نورين تعرج ولكن بثقة تامة
ابتسمت فرح علي طريقة دخولها وقربت من وليد وقالت بصوت يكاد مسموع هي العرجة دي جايه تعمل ايه هنا هي معندناش مريا في بيتهم تشوف نفسها بتمشي ازاي
حازم مسك حمزة من يده كي لا يتهوى وقال له؛ اصبر ما تبوظ عرض بتاع نوربن لسه دورها جاي وانا عملت كل اللي قلت عليه بالحرف اصبر احنا اللي حنصحك في الاخر
قطع كلامهم صوت الموسيقي
أطلقت نورين و تناست اعاقتها و سرحت بعيد مع الموسيقي أدت رقصة من اروع الرقصات
كانت بارعة لدرجة و قوف لجنة التحكيم تحية ليها
وبداء التصفيق الحار من المجمهور ورمي الورد عليها
بكت نورين من رد فعل الناس لها
أعلنت اللجنة فوز نورين في المسابقة
ماتسلمش وترفع رايتك. يللا قوم امسح مرايتك حاول تتعرف على نفسك ماتكملش ف سكة نار. . مش بعيد الإنتصار بس أنت.. خايف على نفسك
واجه أى رياح واتحدا. . ماتخليش الخطوة شاردة
إن كنت خسرت انهاردة …لازم بكرة تكسب نفسك…
جري حمزة عليها يحتضنها أمام الجميع وقف كل ما في الصالة يصف لهما اخد يدها ورفها لاعلي دليل علي انتصارها ومسك المايك. وقال
مساء الخير علي كل الحاضرين في البداية اشكر كل واحد وقف جنب نورين و عطها الدعم و القوة أنها تقوم وتقوف تاني علي رجليها رغم اعاقها وانا من هنا من اكتر مكان نوربن بتحبه وقدام الناس دي كله
وحلس قرفصاء علي رجليه و امام كل الحاضرين وقال
انا بطلب ايد نوربن قدام كل العالم وأخرج خاتم الخطبة
صفق كل الحاضرين بحرارة قام حمزة وحضن نورين ولف بيها
كل هذا تحت أنظار وليد وفرح و نجلا
ثم أخرج نورين من بين أحضانه و قال بس للاسف العرض لسة ما خلصتش
واشتغلت شاشات العرض في صاله وظهرت فرح بالصوت وهي بترشي عمال المسرح و ظهر فيدو وليد وهو مع فرح في غرفة ملابس و ظهر العامل و هو يكسر خشبة المسرح ذهل الجميع مما حدث وتم إجراء اللازم بفصل وليد نهائي من التدريب ومن النقابه
حجز فرح بتهمة شروع في قتل و عمل عاها مستديمة
مسك حمزة يد نوربن ورفعها لاعلي دليل انتصارها وأصبحت نورين قاهرة اليأس
يللا ابتسم خوف ينهزم فيك يلتئم جرح السنين
جرعة أمل رغم الملل شوف الكسل واخدك لفين
تايه أكيد مانتش سعيد مابقاش يفيد تفضل حزين
أعلن وقرر إنك هاتقدر بأيديك تغير حتى الحنين….
أمشى الطريق متخافش شئ خليك جرئ وأطوى بأيديك
صفحة ألم أمسك قلم اشطب ندم جواك ماليك
ماتقولش كان مالهوش مكان إنسان زمان إللى نيسيك.
دمتم سالمين كنتم مع بريق حياه
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريق حياه)