رواية بريق حياه الفصل الخامس عشر 15 بقلم نرمين قدري
رواية بريق حياه البارت الخامس عشر
رواية بريق حياه الجزء الخامس عشر
رواية بريق حياه الحلقة الخامسة عشر
دق هاتف حمزة و ايقظه من شروده وكان المتصل سعيد الذي كلفه يبحث عن ما حدث داخل المسرح
أجاب حمزة مسرعا علي الهاتف
– الو أيوة يا سعيد خير ايه وصلت إليه
-اخيرا في عامل اتكلم معايا واضح أن في حد مسكتهم لأنهم كلهم خايفين يتكلموا جداا
– ها انجز يا سعيد يومي كان طويل وعاوز انام ايه اللي حصل
– زي ما توقعنا الحدثه بفعل فاعل في واحده من الفرقة اسمها فرح دي اتخنقت مع الآنسة نورين كذا مرة وهي كانت عاوزه تمسك بطلة الفرقة ماكنها باي طريقه لدرجة أنها اخدت منها الشاب اللي كانت معجبه بيه و كمان حصلت حاجة قبل الحادث بيومين . الآنسة نورين ظبطهم في غرفة تبديل الملابس مع بعض وبضع مش تمام
– طايب ما العامل مقالش ليك الحدثه حصلت ازاي
– طبعا قال اللي اسمها فرح دفعت رشوة للعامل اللي كان ماسك خشبة المسرح و طلبت منه يفرغ خشبة المسرح و يكسر جزء منها و تبان كأنها قضاء وقدر
– يأولاد ال..ماشي يا سعيد تمام كده شغلك خلص
فجاء افتكر سعيد شيء ما
-الو الو حمزة بيه ثوانى بس
– خير يا سعيد في حاجة تانى
– اه في حاجة سمعتها بس مش عارف حتهم حضرتك و لا ايه
– قول يا سيعيد علي طول بقولك انا تعبان وما نمتش
– زي ما حضرتك عارف ان المسابقة بتاعة اختبار الراقصة أتلغت بسبب اللي حصل لانسة نورين سمعت انهم حيعملو المسابقة تاني و فتحوا باب تسجيل الراقصات المشتركين في مسابقة بقالهم اسبوع وتقريبا اخر يوم بكرة في تسجيل
اتعدل حمزة في جلسة و ظهر الاهتمام علي وجه وقال وهو يقف
– اسمعني كويس ونفذ اللي حقولك عليه بالحرف الواحد حتروح بكرة تسجل اسم نورين بس عاوزة يكون آخر اسم بيتسجيل قبل القفل علطول مش عاوز جنس حد يعرف أن نورين حتشارك في العرض مفهوم يا سعيد ضروري جدا أن محدش يعرف أن نورين حتشارك
– تمام يا حمزة بيه اعتبره حصل
واغلق الخط وهو شارد الذهن وكيف يقنع نورين أن تشارك في العرض
غفا مكانه علي الأريكة من فرط التعب
وفي صباح اليوم التالي نهض حمزة من مكانه و قد اصيب بتشنك في رقبته من نومة علي الأريكة قام ببطيء يبحث عن أي شيء،يضغه علي رقبته ولكن كان الألم وصل أقصاه
بدل ملابسة ببطء و خرج يطرق باب نورين
فتحت نورين الباب و شهقت عندما وقعت عينيها عليه
– اده مالك ايه اللي حصل
– بضحك انتي لسة عايشة انا قلت حتفتحي الباب وانتي متجبسه ايد أو رجل
-ههه عيب عليك انا نوري لا اي اي ولا زي زي
-, بخريبت تواضعك يا شيخة خشي شوفيلي حاجة عندكم افك بيها رقبتي احسن و جعاني قوي .
ضحكت وقربت منه وقالت
– انا ممكن اسيك كده علي فكرة علشان تحرم تتريق عليا بس انا قلبي طيب اقعد هنا لحد ما ارجع
جلس حمزة علي المقعد وهو يضحك علي طفوليتها و قلبه يخفق مع كل حرف كانت تقوله
رجعت ومعاها كريم معالج لرقبته و قالت وهي تفتح العبوة
– ارفع راسك كده يا حمزة
وضعت القليل من الكريم علي رقبته وبدأت تدلج رقبته برفق مسك حمزة يدها وقبلها وقال لها وهو يحتضن يدها
-نوري انتي دخلتي نورتي حياتي كلها بجد انا بحبك قوي احمر وجهها خجلا
خرجت والده نورين من المطبخ وعينها علي حمزة و علامات استفهام كتير تدور في رأسها
قام حمزة من مكانه احتراما لها
قالت وفيه وهي تنظر له بتدقيق :
– اهلا يا بني شرفت نورين قالتلي أن رقبتك وجعاك الف سلامة تلاقيك نمت غلط
أجاب عليها وهو يحاول أن يعدل رقبته ببطيء :
-اه فعلا نمت امبارح علي كنبه من غير ما حس من التعب
ثم التفت إلي نورين وقال لها :
-نورين بصراحة أنا ما فطرتش وجعان قوي ممكن اي حاجة اكلها وفنجان قهوة من فضلك
نظرت له نورين نظره خبث وقالت :
– اه انت بمشيني بلباقة بس اوك ماشي حمشي بمزاجي وحعملك تاكل كمان ياعم
ذهبت نورين اللي مطبخ وحب الفضول يق،*تلها حاولت أن تصغي السمع ولكن دون فائدة
التفت له وفيه وقالت :
– خير يا بني انا حاسيت انك عاوز تقولي حاجة ولو أن انا اللي كان ليا كذا تحفظ بس اسمعك الاول
قام حمزة من مكانه وجلس بقرب منها وتحدث بصوت منخفض
شعرت وفيه بأهمية الحديث و استمعت باهتمام
قال لها و هو يدعك رقبته :
– مدام وفيه اسمعي كلامي كله للاخر وبعدين قولي اللي عندك مبدأيا كده انا بحب نورين ومش حعرف اعيش من غيرها خلاص بس مش ده الموضوع الاساسي بصي انا عرفت مين اللي كان السبب في اللي حصل لنورين وانا ناويت احاربهم بنفس سلاحهم البت اللي عملت كده في نورين غيرانه منها وكانت حتموت و تفوز بمسابقة علي نوري وعملت كل ده علشان نورين ما تكسبش و هي اللي تفوز حظها أن المسابقة. أتلغت و سمعت دلوقتي أنهم حيعيدوا المسابقة من تاني وبصراحة كتبت اسم نورين
قامت وفية وقفت وقالت بحسرة وتعجب :
– كتبت اسم نورين ازاي هي نورين تنفع ترقص تانى
قال حمزة مسرعا :
– تنفع متنفعش ليه و حتكسب رغم الإعاقة اللي عندها نورين حتتحدي إعاقته و حتفرج الناس كلها أنها قدها وقد وتحدي الإعاقة
قالت وفيه وهي تضع يدها علي رأسها
– يابني الكلام ما فيش اسهل منه بس ربنا عرفوه بالعقل بنتي عندها إعاقة في رجلها حتعرف ترقص ازاي واصلا نورين مش حتفتنع أنها تشارك في البطولة
قام حمزة وقف وقال
– حكايه الإقناع دي سببها عليا انا و تيتا احسان نورين بتحها وحتسمع كلامها انا حخلي تيتا هي اللي تقنعها
حاخدها عند تيتا انهارده وان شاء الله حترجع مقتنعة
ابتسمت وفيه وقالت
-ياربت يا ابني أنا يوم المني لما اشوف بنتي رجعت ترقص تاني بجد نفسي قوي افرح بيها ربنا يفرح قلبك زي ما عاوز تفرح قلب بنتي
طلعت نورين من المطبخ و هي تحمل صنية عليها طعام مختلف وقالت بمزح :
– ايه خلصتوا اسرار ولا ايه يلا يا عم الجعان الاكل جاهز
وضعت الصينية علي المنضده
قام حمزة وذهب اللي المنضده و قال وهو ينظر اللي الطعام :
– ايوه بقي هو ده كلام انا واقع من الجوع
ابتسم وفيه وقالت بحنان:,
– الف هنا يا حبيبي. حخش انا اخلص اللي ورايا
التفت حمزة لنورين وهي تجلس علي أحد المقاعد وقال:
– نورين انتي لسة حتقعدي قومي يلا غيري خلينا نروح علي شغل اتاخرنا واعملي حسابك معزومين علي غدا برا يعني فاهمي مامتك. انك حتتأخري
قالت له وهي تيتعجب:
– ومين بقا اللي عزمنا علي غدا ده
قال لها ممازحا وهو يضع الطعام في فمه:,
تؤ تؤ ممنوع التصريح باي معلومة كله مفجاءة واخلصي بقا وخشي اللبسي احسن لو اتاخرتي المدير بتاعك رخم حيخصملك البوم
قامت نورين ضاحكة:
– لا نقوم وعلي ايه اللي نضيع يوم بحاله علشان تأخير عشر دقائق
ذهبا معا اللي شركة و كالعاده وقفت نجلا في شرفة تشاهدهم وقد تملكها الغل و الغير اللي اقصي حد
وفور دخول حمزة من باب الشركة بيتحول حمزة من حمزة العاشق اللي حمزة رئيس مجلس إدارة شركة
قال حمزة وهو يصدر أوامر اللي نورين :
-بشمهندسه قدامك ربع ساعة و تكوني عندي بجميع الرسومات. اللي مطلوبة منك خلاص حنبداء التنفيذ حالا
ثم التفت اللي رنا وقالت بجدية:
-رنا بلغي كل مهندسين اللي مشتركين في مشروع بعد ربع ساعة الكل يحضر التصميمات النهائية و يحضر الاجتماع
هزت رنا رأسها وقالت:
– حصل يا بشمهندس و جاري التبليغ
ابتسمت نورين علي طريقتها
دخل حمزه مكتبه و انهمك في العمل وبعد بره من الوقت بداء تفاود المهندسين علي غرفة الاجتماعات
دخل حمزة اخر واحد وعلي وجه علامات الالم بسب رقبته تؤلمة بشده
انحنا علي نورين و قال بهمس:
-نوري انتي جبتي معاكي كريم بتاع رقبتي
هزت نورين رأسها بالمواقف
قال لها وهو يحاول رفع راسه:
-تمام بعد الاجتماع ابقي تعالي إدهني رقيتي تانى احسن الالم جامد
التفت له نورين و قد تناست أنهم في اجتماع و كل الأنظار عليهم
نورين بخضة :
وريني كده اقوم احطلك كريم دلوقتي يعني انت قادر استحمل الالم
قام حازم من مكانه وهو يضحك وذهب إليهم وقال:
احم احم ناس بتتفرج أجله نحنحة دي بعدين
فاق حمزة علي صوت اخيه و اعدل من وقفتة ونظر للجميع وكان علي وجههم شبه ابتسامة مخفية
انحرجت نورين واحمرت وجنتيها بشدة
تصنع حمزة الجدية وقال بصوت حاد :
– تمام كده الكل قدم التصميم النهائي للرسم بتاعة من بكرة ان شاء الله حتنزل الموقع مش حقبل اعذار الكل فريق واحد ايد واخده احنا بنكمل بعض مش داخلين مسابقه مين اشطر . شغلك واجتهادك هو اللي حيثبتك قدامي بكرة ان شاء الله في الموقع الساعة ٧ بلظبط مش عاوز اي تاخير تمام
وفجأة رن هاتف حمزة اثناء الاجتماع وهذا علي غير عادته أنه يترك الموبايل مفتوح أثناء الاجتماع
لاحظ اخواته وشادي هذا التصرف فهم يعرفون حمزة بدقة و هذا علي غير عادته
رد حمزة علي الاهاتف بسرعة :
-الو أيوة
-تمام يا حمزة بيه حصل كل اللي حضرتك قلت عليه
-تمام زي ما اتفقنا
-اه محدش عرف وكان آخر اسم و اتقفل بعدها التسجيل خلاص
– تمام كده الله ينور سلام
-كانت ردود حمزة مختصرة للغاية مما أثار الشك في قلب اخواته أن في فالأمر شيء
انهي حمزة الاجتماع وذهب الكل لمكاتبهم
وقف حازم وحاتم وشادي امان حمزة ينظرون إليه
رفع حمزة عينه وقال في تعجب:
– خير ثلاثي المرح مالهم واقفين كده استرها يارب
تقدم حازم من المكتب و اتكاء عليه وقرب من حمزة وقال:
– يعني لو فيها أساءة ادب ممكن نعرف الكبير بيخطط لايه في تصرفاتك حاجة مريبه بتحصل بس هي ايه متعرفش. كلنا متجمعين علشان عاوزين نعرف
قرب حمزة منه وماسكة من ياقة قميصة وقال بصوت بحيح
-انا قلتلك ايه ليكم بيحصل
شاور حازم برأسه برفض بمعنى لا
وبداء حمزة يشده من يا قته للامام والخلف
-طايب لما هو لاء وانا ما فولتش يبقي ايه يبقي انا مش عاوز اقولك او اقول لهم صح ولا اية
هز حازم راسة ثانيا ولكن بالموافقة
– طايب تمام طلما ما قلتش يبقي مش عاوزكم تعرفوا حلو كده ويلا علي مكاتبكم ما شوفش واحد فيكم هنا علشان حشغل اللمبة الحمراء
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريق حياه)