روايات

رواية ورد المجهول الفصل الخامس عشر 15 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الفصل الخامس عشر 15 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الجزء الخامس عشر

رواية ورد المجهول البارت الخامس عشر

ورد المجهول
ورد المجهول

رواية ورد المجهول الحلقة الخامسة عشر

قبل ما نبدأ صل على محمد⁦❤️⁩اذكروا الله⁦❤️⁩استغفر الله⁦❤️⁩ اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات⁦❤️⁩.
🌼من أحب الأعمال إلى الله الصلاة على وقتها 🌼
بسم الله
مجدي بحزن : صحيح ورد مش بنتي بس انا بحبها اوي
زهرة بحزن: وانا كمان يا بابا
عيد : هي أن شاء الله هترجع
Flash back
مجدي كان في المستشفى هو و سندس
ادهم بألم: مجدي خد بالك م من سما يا م مجدي انا م مش هأمن عليها غ غير و وهي معاك آه
مجدي : ما تقولش كدة يا ادهم انت هتبقى بخير أن شاء الله و سما انت الي هتربيها و هتعيش في معاك
ادهم بألم : ما اعتقدش يا مجدي بس اهم حاجة خد سما بعيد عن عمامها بالله عليك يا مجدي انا مش هعيش كتير على الدنيا دي و عمامها الي من لحمي و دمي باعوني عشان فلوس عشان فلوس يا مجدي
ثم نطق الشهادتين و ذهبت روحه
مجدي نزلت دمعة من عينه و نظر لسندس فوجدها تبكي
مجدي نظر لصديقه المقرب ثم بكى
End flash back
( دانا عليا دماغ تطلع منها عجائب 🤓🙂)
مجدي : يا خوفي كله لو الي عملها يبقى اعمامها يا خوفي كله من دا
زهرة بقلق : ما تقلقش هي هتبقى بخير و هترجع سليمة أن شاء الله. وبعدين هيعرفوا منين أنها سما دا احنا بردو مغيرين اسمها
مجدي : معرفش معرفش بس ممكن يكونوا هما مين الي هيبقى له مصلحة من سما غيرهم هما
__________________________________________
صل على محمد⁦❤️⁩
ام عند حنان
كانت قد ذهبت لمدرستها بعد أن نقلت إليها
حنان : يااااه انا وحشتني مصر اوي و كل حاجة فيها
وكان هناك بعض من طلاب الثانوية السيئون
واحد منهم : شايفين البنت دي
التاني : آه دي جامدة اوي بس تخينة
التالت : دي جميلة و مزة اوي
الأول ذهب إليها و قال : اي يا مزة
حنان بغضب : ولااا احترم نفسك
الشخص و كان اسمه كمال
كمال : بقى انا غلطان عشان بقول الحقيقة
حنان مشت بعيدا عنه بغضب
كمال : بقى كدة ماشي و ماله تعجبني الشرسة
__________________________________________
صل على النبي⁦❤️⁩
ام عند اسد
اسد بضيق : ماما اسراء بقالها يومين ما جاتش
مروة : ما يمكن تعبانة
اسد : لاء انا قلبي مش مطمأن
مروة بتريقة : يا سيدي القلب من امتى بيحس
اسد : ماما 😬
مروة : انا ساكتة اهو هو انا قلت حاجة 😕إلا صحيح ناوي تتقدم لها امتى دا انا كل ما تشوفني ام سماح تعد تقولي ” إلا صحيح يا ام اسد اسد مش ناوي يخطب البنت الي عينه واقعة عليها دي دا احنا عايزين نشوفها و عايزين نفرح بيه ”
اسد : ام سماح كمان عارفة 🙂 نهار ابيض هه🙂 لي كدة يا ماما 🙂🙃
مروة : مالك يا واد
اسد : ماليش يا ماما 🙂 ام سماح زمانها زاعت للدنيا دي كلها اني معجب باسراء دي عارفة الي عايش في الشارع دا و الشارع الي ورانا والي و را ورانا واحد واحد من الآخر كدة عارفة كل الناس مش بعيد تكون قالت ليها يا ماما متشكر اوي يا ماما جمايلك دي كلها على راسي 🙂🙂🙂
( طبعا بيبقى كدة في واحدة من صاحبات امهاتنا بتبقى تحسها عارفة البلد دي كلها🤓دول بالنسبة الي عايشين في الريف زي 🤓)
مروة : لاء منا عملت حسابي انا ما قولتش اسمها 😏
اسد : بجد والله 🙂 لا كتر خيرك يا امي🙂
__________________________________________
صل على محمد⁦❤️⁩
ام عند ورد (أو سما بمعنى اصح🤓)
كانت قد افيقت ولكن كانت تنظر إلى سقف المخزن التي توجد بها و لكن نظرت بجانبها ووجدت اسراء
ورد : ايه !؟
اسراء نظرت لورد و قالت : حمد الله على السلامة
ورد : جابوكي ازاي يا اسراء
اسراء : مش مهم اهم حاجة انت عاملة اي دلوقتي
ورد : الحمد لله زي ما انت شايفة
اسراء : ورد.. مهما حصل اياكي ثم اياكي تمضي على العقد دا
ورد : دي فيها خطر على حياتك و انا يستحيل أفقدك عشان حتى ورقة لا راحت ولا جات والي يحصل يحصل هه فاكر نفسه مين عشان بس اسمه حازم الدمنهوري يبقى له الحق يعمل اي حاجة بس ما يعرفش ان ربنا بيجيب حق العباد هه انا عارفة أن دا اختبار من ربنا و انا احسن الظن بالله و عارفة ربنا ما بيجيبش حاجة وحشة ابدا
( لازم يا جماعة تحسنوا الظن بالله دائما و خليكوا على يقين أن الله مش بيجيب حاجة وحشة و دائما الإبتلاء دا بيجي من وراه نعم بس احنا الي مش بناخد بالنا 🤓⁦❤️⁩)
اسراء كانت تستمع لورد باهتمام شديد
اسراء : فعلا عندك حق يا ورد انت اجمل صديقة ليا و الله يا ورد انا لو أهلي معايا في نفس الموقف عمرهم ما كانوا هيقولوا كدة
نظرت ورد لإسراء و ابتسمت
ورد : احنا لازم نهرب يا اسراء كل ما قعدنا هنا كل ما الخطر بيزيد علينا
اسراء : امم شوفي المخزن دا فيه باب هناك بس مليان خردة
ورد : طيب ما تدوري فيه كدة أو اقولك انا ما عدتش تعبانة انا كويسة الحمدلله انا هدور معاكي في المخزن دا يمكن تلاقي حاجة
اسراء: ورد.. خليكي هنا مش عايزة حد يشك فينا
ورد : طيب
وذهبت اسراء و فتحت الباب
عند اسراء
كانت تمشي و كان هذا المخزن مليء بالخردة
اسراء : اكيد هيبقى فيه حاجة نقدر ننقذ بيها نفسنا زي الي في الأفلام كدة
ونظرت بجانبها فوجدت شيء ضخم
اسراء : اي دا
وذهبت لرؤيته
اسراء : دي مجرد قطعة حديد ضخمة دي ممكن تكون بتاعت اي .. امم مش مشكلة
ولمست تلك القطعة الضخمة فوقعت و أصدرت صوت
اسراء بخوف : يا نهار ابيض
__________________________________________
صل على محمد⁦❤️⁩.
ام عند ريماس
ريماس بصدمة : ايدا ايدا ايدا يعني ابويا و ابوك باعوا عمي ادهم عشان عمي كان معاه فلوس اكتر بس الفلوس دي كلها تروح للمفعوصة الي اسمها سما
حازم: تخيلي انا عايزها تمضي على العقد و آخد منها الفلوس دي كلها و بعدين اقتلها
ريماس بشر : حزومي انا بعد ما عرفت كل حاجة عايزة اخليها تمضي
حازم سمع صوت ارتطام قوي و صراخ و قال : ايدااا . يا حراااس
نزل إلى المخزن هو و الحراس
ولكن وجدوا أن ورد و اسراء جالسين بخوف
نظر حازم لهم بشك و بعدين دخل إلى المخزن الي جوا المخزن 😅
ولم يجد شيء
وخرج
حازم بشر : انا بقا عايز اعرف اي الي حصل جوا بالظبط
اسراء وهي تصتنع الخوف : احنا كنا قاعدين لقينا الصوت دا
حازم بشر : طيب و لو أن الكلام مش داخل دماغي بس لو عرفت انكوا بتعملوا حاجة كدة ولا كدة
ورد ببرود : هتعمل اي يعني
حازم برفعة حاجب : امم هعمل اي يعني .
ورد ببرود : آه هتعمل اي هاا
حازم تمالك نفسه من الغضب و قال : ماشي يا ورد همشيها
و ذهب
ورد بخوف : هوووف اي الرعب دا . يخربيتك خليتينا نقعد في الخوف دا
اسراء : اعمل اي انا كنت بدور لقيت القطعة دي قربت و لمستها وقعت بس لقيت وراها باب بس مش عارفة بيومي على فين بس انا قومت وقعت حاجات تانية عشان الباب ما يبانش
ورد : طيب حلو اوي الكلام دا بس يا ترا بيودي على فين
اسراء: اروح و اشوف
ورد : لاء انت عبيطة زمانهم شاكين اصلا فينا وانت بقى بفلاحتك توقعي حاجة كمان
اسراء بتفكير : آه عندك حق
ورد نظرت بجانبها و قالت : دا لا يمكن يكون طبيعي مش انسان عاقل يعمل كدة
اسراء : اممم مش عارفة يا ورد بس اكتر حاجة مستغرباها هو كان ممكن بكل بساطة يقدم اصلا في كلية صيدلية بس الي بيدخلوها بفلوس و كدة يعني
ورد : اممم انت عندك حق بردو يستحيل يعمل كدة الا إذا كان عايز حاجة يعني معاه فلوس ليه ما يدخلش كلية نضيفة
اسراء : كلامك صح بردو
ورد : اسراء .. معقول وانت ماشية ما لتقتيش تليفون قديم
اسراء : لاء انا ما دورتش كويس يا ورد
ورد: انا متأكدة أن هيبقى فيه تليفون
اسراء : ليه أن شاء الله هو احنا في فيلم ولا اي 🙄
ورد : انت بتتريقي
اسراء : آه طبعا يا ورد انت بتتكلمي في أي و بعدين لما نشوف اي هي حكاية الباب و هو بيودي على فين
__________________________________________
صل على محمد⁦❤️⁩
ام عند حنان
فقد عادت لمنزلها
حنان : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ميساء: و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. عملتي انهاردة يا حبيبتي
حنان : كان اليوم جميل بس اول ما روحت المدرسة كان في عيال وحشة
ميساء باستغراب : عيال وحشة ؟
حنان : واحد راح يعاكسني و انا ماشية يا ماما
( نست اقول لكم عيسى و مريم كانوا موجودين عشان كانوا معزومين 🤓)
عيسى كان يسمع الكلام و الدم يغلي في عروقه
مريم : مالك يا عيسى ؟
عيسى: مافيش يا ماما
مريم : فيه حاجة مضايقاك ؟
عيسى : لاء يا ماما
مريم : طيب
وخرجت و وجدت حنان حزينة
مريم : يوه يعني الي جوة مدايق و انت مكشرة في اي يا جماعة فكوا نفسكم كدة
حنان ابتسمت قليلا
حنان : انا قايمة اعد في الصالة لحد ما ماما تجهز الغداء
وذهبت وجلست و مكشرة و وجدت عيسى غاضب
حنان : عيسى
عيسى نظر لها ولم يجيب
حنان : عيسى انت مش بترد ليه
عيسى نظر لها و الغضب ظاهر جدا عليه
حنان تجمعت الدموع في عينيها ونزلت وقالت : عيسى هو انت زعلان مني ليه انا ما عملتش حاجة 🥺
عيسى قام و أحضر لها منديل و قال : ما اشوفكيش بتعيطي تاني فاهمة
حنان : انت زعلان مني ليه 🥺
عيسى ابتسم على طريقتها الطفولية و قال : انا ما اقدرش ازعل منك ابدا يا حنان بس انا متدايق لما سمعت أن في واحد عاكسك
حنان : يعني انت مش زعلان مني كدة صح
عيسى رفع حاجب له و ابتسم و نظر لها وقال : طب قوليلي من امتى و انا بزعل منك بس انا عايزك تلبسي واسع كدة
حنان : ليه هو دا مش واسع و بعدين انا مش بلبس بناطيل
عيسى : عارف يا حنان بس البسي أوسع من كدة عشان الموقف دا ما يتكررش تاني
حنان : حاضر
عيسى: و تطولي الخمار دا شوية
حنان : لي ما هو طويل اهو
عيسى : لاء طوليه كمان عشان ما ازعلش منك 😉
ابتسمت حنان بكسوف من غمزته و قالت : ح حاضر
عيسى : شكلك قمر وانت بتكسفي
(طبعا ما ينفعش الكلام دا في الحقيقة ودا حرام بس عشان بس الرواية تكون حلوة😉🤓انا بنبه اهو)
حنان بكسوف شديد: ا اي
عيسى : بس بقى ما تتكسفيش اكتر من كدة
وسمعوا صوت أمهاتهم : يلا يا ولاد الغدا جاهز
قامت حنان مسرعة و قالت : ح حاضر
وخرجت بكسوف
ام عن عيسى فكان يبتسم على حركات حنان فهو يحب تصرفاتها منذ أن كانت صغيرة
وذهبوا للأكل
__________________________________________
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم⁦❤️⁩
ام عند ريماس و حازم
ريماس : انا بردو يا حازم انا عايزة اعرف انت عرفت منين أنها سما الي بندور عليها
حازم : عشان الوحمة الي في ايديها
ريماس باستغراب : وحمة ؟ طب ما فيه بنات عندها وحمة في ايديها عادي
حازم : لاء دا غير أن فيه علامة تانية عشان اعرفها و
ريماس: طب اي هي العلامة دي
حازم :…………….
يتبع……………
نبدأ فقرة الأسئلة
ازاي اخوات ادهم باعوه ؟
و اي حكاية الباب الي جوا جوا المخزن؟ 😅

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ورد المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى