رواية بريئه يونس الفصل الثالث عشر 13 بقلم نور الفجر
رواية بريئه يونس الجزء الثالث عشر
رواية بريئه يونس البارت الثالث عشر
رواية بريئه يونس الحلقة الثالثة عشر
-يو..نث…هو…معاه…صورييييي
كانت تبكي بشده ….وشهاقتها بئدت تعلوا
-اسيل…اهدي يا روحي….اهدي….خدي نفسك براحه
فقدت وعيها وهي بين يده
-اسيل….اسييل
حملها ودخل الي السياره واجلسها في حضنه
نظر لها قليلا…هي تقفد وعيها دائما عندمل تبكي لمده طويله….لكن ….ما هو الشئ الذي جعلها تبكي حتي تفقد وعيها…؟!
بدء فيقها…بي رائحه البرفان
-اسيل….اسيل
-يوو….نث
-مالك يا اسيل في ايه
بدئت تبكي مره اخري
-لا….لا…بطلي عياط عشان افهم في ايه
مسح دموعها بي يده
-ولله….انا ….مش عملت حاجه…..هو كداب
-مين…؟!…اسيل احكي في ايه
اخذ نفس طويل
-وائل….جه….وقالي انه عايز يتكلم معياه….وورني صوره…
بدئت بكي مره اخري
-صوره…ليا….انا مش عارفه هو جبها مين….وكان مركبها علي…
وضع يده علي فمها
-هششش…اهدي
ضمها ايه …وهي دفت وجهها في صدره…ودموعها لا تزال تنهمر
-اهدييي….اهدي خلاص …..انا معاكي اهو
-انا…ولل…مش عملت حاجه. ..وحشه
-عارف…انتي بنتي الصغنونه وانا عارف انك مستحيل تعملي حاجه….اهدي بقي…اوك
-او..ك
-يلا نروح….وانا هشوف موضوع الندل
-ماشي
*****
-يلا اقعدي عند ماما لان باباكي في الشغل
-ماشي
-يلا ادخلي جو
-يونث
-ايه ياروحي
-متعمليش حاجه فيه….انا خايفه عليك
ابتسم لها
-ادخلي يلا يا اسيل
هزت راسها….اقترب منه وقبلته من خده ودخلت للمنزل
*****
ركب سياره واختفت ابتسامته ….ضغط علي المقود بي قوه…..وجز على اسنانه
-انت شكلك ناوي تلعب علي اوتار موتك
اخرج هاتفه واتصل….لياتيه الرد
-الو…ي..
-فاضي
-ايه
-انت فاضي يا عمر
-ايوه ما النهردا اجازه من الشغل
-انا هاجي اخدك دلوقتي
-هنروح فين
-في واحد ….جميل كده…هن مسي عليه
-اوووو…انا كان نفسي في خناقه من زمان…انا معاك
-تمام
-هترن علي انس
-رن عليه وقوله
-تمام
انطلق بي السياره متجه لي منزل عمر
****
-مالك يا اسيل…عيونك حمراء ليه
-مفيش
-مفيش ايه
جلست الي جوارها
-في ايه احكيلي…مش انتي بتعتبرني مامتك
-ايوه طبعا
-خلاص في ايه
حكت لها ما حدث…بكل تفاصيله. …فايونس….هو من قام بربيتها ….وعلمها عدم الكذب لانه يولد المشاكل….والصراحه تحل اي مشكله
-انا خايفه علي يونث
-متخفيش عليه…هو راجل…وهيخدلك حققك
-انتي مش فاهمه …..وائل مش ثهل….ابوه عنده نفوذ في كل حته….وانا خايفه يحصل حاجه لي يونث
-متقلقيش…يونس مش متهور ….هو عارف بيعمل ايه
ابتسمت لها لكي تطمأنها
-يلا تعالي كلي….شكلك مكلتيش
*****
-قولي بقي هنحفل علي مين
-انت متحمس اوي كده ليه
-قولي بس هنضرب مين وانا هفرتكه….انا بقالي فتره هومت واضرب حد
-بجد…ليه يعني
-مش عارف ولله
تحدث انس الذي كان جالس في الخلف
-ممكن عاوز يطلع الي تعمله في خطيبته في حد
-نينيني…متتكلمش عليا….وانت لما خطبتك ترن بترتعش
-اااايه من قال كده
رن تلفون انس عندها
-د..دي بترن…اسكت
فتح الهاتف
-ايه يا سلووم بترني ليه
-انت مش وعدتني هنخرج
خبط يده علي جبهتهربي رفق
-اه صح…نسيت ولله
-نسيت…من بقي معدش مهتم بيا
-متقوليش كده…هعوضك
-اممممم…وتجبلي شكولاته كتير
-كل الي نفسك فيه بس متزعليش
-اذ كده ماشي…مش هزعل
-يلا سلام لاني مع صحابي
-سلام
اغلق ووضعه في جيبه
-كنا بنقول ايه
ضحوا عليه….تحدث يونس
انت بتخاف علي زعل خطبتك اوي كده
-اسكت انت متعرفش حاجه….دي لو زعلت بتفضل شهر مش بتفتح تلفونها
-البنات كلها كده
تحدث عمر
-اما نشوفك بقي يا استاذ اما تخطب
تحدث انس
-ايوه يا يونس….انت لسه محطبتش ليه
-احنا مشجين نتحاكي ورنا واحد عاوى يتظبت
تحدث انس بي استغراب
-صحيح هو عمل ايه
-هقولكم بعدين
انطلق بي السياره
*****
-اسيل
-نعم يا طنط ثماح
-يابت بقي نادني ماما….انتي مرات ابني
خجلت اسيل من ذالك اللقب ….صحيح انها تمنه كثيرا….لكن لاتزاب لم تعتد علي الامر
-نعم…يا…يا ماما
-باباكي عايزك
-هو مرنش ليه
امسكت هاتفها
-ده فاصل
نظرت لها
-هروح اشوفه
خرجت ووجده واقفه امام الباب
*****
-بابا..في حاجه
-لاء كنت جاي اقولك اني هبات عند صاحبي النهردا لانه تعبان شويه
-الف ثلامه عليه…هتكون كويث
-متقلقيش عليا
-متأكد
-عشان عندي 54 خلاص
-ربنا يديمك ليا
-ويديمك ليا….يلا خلي بالك من نفسك
-حاضر
دخلت
*****
-قالك ايه…هتروحي
-لاء….كان بيقولي انه هيبات عند صاحبه لانه تعبان
-ربنا يشفي كل مريض
-يارب
-مالك
-يونث….مرنش لحد دلوقتي…لا رن علكي ولا عليا
-متقلقيش عليه….هو اكيد كويس
-ان شاء الله
*****
-انتم مين
-عايزين وائل
-ايوه اقوله مين
-قوله صحابك تحت
دخل اخيه الصغيره ليناديه….وبعد مده خرج
-ايوه…مين انتم
لم يتلكوا سحبوه من يده وادخله للسياره وانطلقوا
*****
-انتم مجانين….واقفوا العربيه
-هششش…مسمعش صوتك
-ان..انت…مش انت الي ضربتي
-عليك ذاكره حلوه
-وانتم وخدني علي فين
تحدث عمر
-هنفسحك شويه….او ممكن نمرجحك
ضحك الثلاثه بينما وائل مستغرب ما يحدث
-انت متعرفش انا مين…احسنلك وق…
قبل ان يكمل كلامه اخرج انس مسدس ووضع قرب راسه
-كلمه…كلمه كمان ….وهتحصل الموتي
بلع ريقه بخوف…وظل صامت
تحدث عمر
-شطووور…بتعرف تسمع الكلام
*****
بعد مده وصلوا الي مكان شبه مقطوع ….نزل يونس من السياره وسحبه لينزل…ونزل عمر وانس
-انت بقي بتحت تتستظرف….
اكمل وهو يشمر اكمامه
-وانا بموت في الاستظراف
واقف وائل امامه
-انا عملت ايه عشان تجبني بي الشكل ده
-امممم عملت ايه
لكمه في معدته
-انا هقولك….خليت مراتي تعيط
لكمه مره اخري
-وانا هليك تعض صوابعك ندم علي الي عملته
تحدث عمر الي انس الواقف بي استغراب
-هو يونس قال ايه
-انت سمعت بردوا
-امتي حصل كده
تحدثا بصوت واحد
“امتي يونس اتجوز”
تحدث وائل وهو يترنح للخلف
-هي… جت… قالتلك
-وانت فاكر انها هتخبي عليا وتعمل الي انت عاوزه يا قذ’ر
-ههههه…وليه متكونش الصور حيقيقه …وهي عملت كل الأفلام دي عليك
ضربه في وجه واسقطه ارضا ووسقط هاتفه من جيبه امسكه يونس ….وجلس امامه وامسكه من لياقته
-لان…دي بنتي….انا الي مربيها….وانا عارف…انها مستحيل…تعمل كده
-واثق فيها اوي
اخرج مسدسه
-طبعا
نظره له بخوف شديد
-ان…انت هتمو’تني
-اظن دي…اقل حاجه….عشان تتجراء وتعمل كده سواء في مراتي…او اي بنت
حدف له هاتفه
-امسح كل حاجه
-ح..
-حلااااا
-حاضر…حاضر
-مين جبلك الصوره
-م..مازن
-ماشي
مسح وائل كل الصور
-هات بقي تلفونك ده
امسكه يونس وكسره
-تلفوني
-ابقي اشتريلك واحد
اقترب منه
-عارف لو عرفت انك عملت كده تاني…هيحصل فيك ايه
وضع المسدس علي راسه
-هنكون بنصلي عليك العصر…سامع ولا..لاء
لم يرد فقد كان يبتلع ريقه بخوف
-انا قولت ساااامع
-سا…سامع…سامع
-برافوا عليك…..يلا عشان تروح…وان حد عرف هتكون ف…
-محدش هيعرف…اوعدك
*****
-انت يا يونس
-ايه في ايه يا عمر
-في ايه…ايه الكلام الي قوله ده
-قولت ايه
تحدث امس
-مراتك. …مين مراتك دي…وانت اصلا مختبتطش…ولا اتجوزت وماقولتلناش
-اااه…مراتي…اممم..عايزين تعرفوا
-ايوا
-مش قايل
تحدث عمر
-ايه الرخامه دي ياعم
-انا رخم عجبك …مش عاجبك بقي
-يا بارد…انت صاحب ندل ولله…تتجوز ومتقولناش
-انا متجوز من قبل ما اعرفكم اصلا
نطق الاثنان بصوت واحد
-اااايه
-ههههههه…منظركم يضحك
تحدث عمر
-واقف العربيه…واشرح الي انت قولته حلااا
-تؤتؤ….مش هقول حاجه
-وده ليه بقي
-لان الفرح كده كده بعد اسبوع…هتشفوها ساعتها
-امم..يا بارد….بس ازي…مش انت متجوز من زمان
-ده كان كتب كتاب بس…وبعدين دي قصه طويله. ..هقولكم عليها بعدين
****
دخل الي المنزل بعد منتصف اليل
ليجدها جالسه علي الاريكه…تنظر إلى هاتفها بحزن
-اسيل
ما ان سمعت صوته…حتي نهضت وركضت اليه وقامت بي احتضانه…..تحدثت بين دموعها
-كنت فين…..ده كله ومترنش
-انتي بتعيطي ليه
-خوفت عليك
بادلهل العناق….ابعدها عنه قليلا
-متخفيش انا كويس
-عملت ايه
-هقولك بعدين
نظر حوله
-انتي بتعملي هنا ايه….ومامت فين
-بابا هيبات عند صاحبه فا طلب مني اقعد هنا…وماما طلعت تنام
ابتسم بي خبث
-يعني احنا لوحدنا….الشطان تالتنا😉
-ايه
تقدم نوحها وهو يرسم تلك الابتسامه علي وجه
-ي…يونث
-عارفه….انا بحب اسمي منك اوي
كانت موتره وترجع للخف وهو يتقدم حتي ….استطمت قدمها بي الاريكه وسقطه عليها …وهو فوقها
-قووم ….يونث
-عارف…انتي عيونك حلو اوي يا اسيل
ووووو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريئه يونس)