رواية بريئتي الفصل الثاني 2 بقلم شهد غانم
رواية بريئتي الجزء الثاني
رواية بريئتي البارت الثاني
رواية بريئتي الحلقة الثانية
زين:- السلام عليكم
فارس:- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
زين:- باين عليك مشغول
فارس:- لا
زين:- أومال سرحان في إيه كدا
فارس حكي لـ زين كل حاجه
زين بتفكير :- أنا عندي الحل
فارس:- ايه اشجيني
زين:- مش تليفونها معاك
فارس:- لا
زين:- ازاي؟ طب احكيلي اااي حصل بالتفصيل
فارس:- أنا كنت سايق العربيه عادي بس كنت مسرع شويه فجأه لقيتها ظهرت قدامي كانت لسه هتجري بس أنا خبطتها كنت بحاول أضغط علي الفرامل بس التوتر أثر عليا ولما نزلت من العربيه لقيتها واقعه علي الأرض وهدومها كلها دم خليت واحده ست تركبها العربيه وجبتها هنا والست جات معاها
زين:- امممم والكلام دا كله فين
فارس:- عند الجامعه كدا
زين:- أكيد هي كانت خارجه من الجامعه.. وكدا اكيد كان معاها شنطه
فارس بتذكر:- اه.. تقريبا كان معاها شنطه.. تعالي معايا
مشي فارس بسرعه هو و زين وراحو للست اللي كانت جايه مع حور
فارس:- لو سمحتي يااا
الست:- اسمي ناديه
فارس:- لو سمحتي يا استاذه ناديه.. هي البنت دي وانتي بتركبيها العربيه كان معاها شنطه
ناديه:- اه
فارس:- طب هي فين
ناديه:- سبتها في العربيه
فارس:- تمام شكرا
نزل فارس تحت وفتح العربيه لقا الشنطه فيها.. فتحها ولقا بعض الكتب والأجندات وإسكتش واحد… مسك الإستش لقا مكتوب عليه (حور محمد فواز)
زين:- روح دلوقتي علي الجامعه واعرف رقم والدها ورن عليه عرفه
فارس:- تمام
راح فارس الجامعه و وهو ماشي هبط في حد
أسماء:- اسفه
فارس:- ولا يهمك
أسماء:-دي.. شنطة حور
فارس:- انتي تعرفيها؟
أسماء:- اه ليه
فارس:- هي عملت حادثه
أسماء بتمثيل:- ايه؟ حور.. مش معقول
فارس:- تقدري تديني رقم والدها أو اي حد من عيلتها أو حتي عنوانها
أسماء:- للاسف لا.. ومش هتلاقي حد هنا يعرفك لإنها مكانتش مصاحبه حد
فارس:- طيب شكرا
كان فارس لسه هيمشي لقا أسماء بتقول
أسماء:- حضرتك رايح فين
فارس:- هشوف السجل بتاعها عند العميد
أسماء:- تمام
جريت أسماء علي مريم صاحبتها
أسماء:- مريم
مريم:- نعم
أسماء:- شايفه الشاب اللي هناك دا
مريم:- ماله
أسماء:- عايزاكي تلهيه
مريم:- انتي عبيطه يا بت.. ازاي يعني
أسماء:- افهمي يا غبيه.. عايزاكي تعملي حاجه تلهي بيها الكليه كلها.. وتخلي العميد ينزل هنا كمان
مريم:- لا كدا انتي عايزه توديني في داهيه
أسماء:- بسرعه يا مريم
أسماء سابت مريم وطلعت
مريم:- ايه القرف دا بقااا.. اعمل ايه أنا دلوقتي
مريم لقت بنت ماسكه موس فشدته منها و عوؤت بيه نفسها جامد علي إيديها ورقبتها وبعدين صرخت
مريم:- ااااااااااااااه
الكليه كلها إتلمت وفارس راح يشوف فيه إيه
مريم:- الحقووونييي البنت دي كانت عايزه تقتلنيي.. اااه
البنت:- دي كداابه والله هي اللي عملت في نفسها كدا
شخص من الموجودين:- وهي هبله عشان تعمل كدا في نفسها
شخص تاني:- حد يروح يقول للعميد
البنت:- والله ما عملت حاجه
الموضوع كبر والكل إتلم والعميد جه
مريم:- يا حضرت العميد هي أذتني جامد.. كنت هموت بين إيديها
البنت:- دي كدابه والله.. وبعدين لو أنا عايزه أقتلها مش هقتلها هنا هستني لما تطلع من الكليه وأقتلها
مريم:- ما انتي عايزه تمويتني بالبطيئ
فارس:- بسسس… البنت دي كلامها منطقي لإن اللي بيعوز يأذي حد بيأذيه في مكان ميكونش في حد مش قدام الكل كدا
مريم:- قصدك إن أنا اللي عملت كدا في نفسي
مريم لقت الموضوع بيخرج من سيطرتها فعملت نفسها اغمي عليها
في الوقت دا كانت أسماء سرقت السجل بتاع حور وكسرت كاميرات المراقبه عشان محدش يكتشف انها هي اللي عملت كدا
نزلت أسماء وجريت علي مريم زعملت نفسها مصدومه
مريم فاقت واسماء حضنتها جامد
أسماء:- انتي بخير يا مريم
مريم:- اه الحمد لله
الموضوع اتفض والبنت البريئه خدت استدعاء ولي أمر
وفارس طلع مع العميد علي مكتبه
العميد:- انا اسف جدا.. أكيد حضرتك صدعت من اللي حصل
فارس:- لا ولا يهمك.. أنا كنت عايز سجل الطالبه حور محمد فواز
فارس ضغط علي العميد وفهمه ان الموضوع خطير فـ العميد وافق يوريله السجل
العميد بصدمه:- ايه دا؟ السجل مش موجود
فارس بإستغراب:- ازاي
العميد:- مش عارف.. ثواني كدا.. دي كاميرات المراقبه مكسوره كمان
فارس:- دا الموضوع متخطط له بقا
العميد:- الظاهر كدا.. أنا هعرف مين اللي ورا كدا
فارس:- إن شآء الله.. أنا لازم امشي دلوقتي ولما توصل لحاجه عرفني
العميد:- اكيد إن شاء الله
رجع فارس البيت وهو مصدع ودخل نام
*************************************
عند أسماء و مريم
رجعوا بيوتهم وأسماء رنت علي مريم
مريم:- عايزه ايه تااني
أسماء بمكر:- عندي خطه اسمعي
شرحت لها اسماء كل شيئ
مريم:- يخرب بيتك دماغك دي ايه..
اسماء:- أنا هعلم حور دي درس.. هخليها تفتكره طول عمرها
ثم ضحكت بشر
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريئتي)