روايات

رواية براءة روح الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء عبدالهادي

رواية براءة روح الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء عبدالهادي

رواية براءة روح البارت الحادي عشر

رواية براءة روح الجزء الحادي عشر

رواية براءة روح
رواية براءة روح

رواية براءة روح الحلقة الحادية عشر

عدى بقيت اليوم على خير
وطلعت اوضتي علشان أنام كنت خايفة زين يجي يبهدلني زي امبارح وكمان جاسر مش موجود مشفتوش خالص طول اليوم… وجوده كان بيحسسني بالأمان … فضلت صاحية قاعدة عل السرير محاوطة رجلي بٱيدي وعيني على الباب
لحد ما سمعت خبط على الباب قلبي انشرح وقلت اكيد هو جاسر مشافنيش طول اليوم فجه يطمن عليا ..لكن للأسف خيب ظني ومطلعش هوا انما طلعت عمتو أشجان
جت قعدت جنبي وقالتلي
_ أنا لقيت النور والع لسه فقلت أجي اقعد معاكي وأشوف ليه لسه صاحية لحد دلوقتي
اتنهدت وبصلتها
قالتلي
_ مش عارفة تنامي !
هزيت دماغي
فشاورتلي اني أنام
_طب نامي كدا وأنا هخليكي تنامي علطول فعملت زي ما طلبت لقيتها بتغطيني وبعدها حطت ايدها على ناصيتي وبدأت تقرأ قرآن وتقول أذكار معينة وهيه قاعدة جنبي على السرير .. بعدها محستش بنفسي وروحت في سابع نومة …قد ايه آيات القرآن كانت بلسم لجروح قلبي ومهدىء لأعصابي ..

 

 

تاني يوم الصبح
على الفطار الكل قعد في مكانه وطبعا عمي طلب مني اقعد جنبه في المكان اللي هو ف الأصل كرسي زين
لما زين نزل فأبوه قاله
_زين معلش يا بني اقعد جنب يارا الفترة دي .
زين بصلي ومصدوم مني واني كمان أخدت مكانه !!
ف اتكلم بجدية
_لا بالهنا انتم أنا طالع على الشغل…مليش نفس دلوقتي…عن اذنكم .
قالها ومشي خرج على برا
بس يارا جرت بسرعة علشان تلحقه
_زين يا زين استنى
وقف وبصلها
_خير يا يارا .
_زين انت زعلت علشانها اخدت مكانك مش كدا!!
زين لسه كان هيرد انه مش في دماغه فهيه سبقته وقالت
_دي بنت رخمة وانا مش طايقاهاا ولا حاباها من اول ما جت ..
زين ملامحه اتغيرت وقالها بغضب
_ انتي اتكلمتي معاها في حاجة!!
وقبل ما ترد قالها بتحذير
_يارا لا انتي ولا أختك ليكم دعوة بيها مفهوم!!؟
زين كان قصده انه يحذرها مني لكن هيه فهمت غلط وفكرت ان هو كمان مهتم بيا زي بقيت العيلة
فاتكلمت بضيق
_ليه بقا يا زين ..حتى انت!!
_حتى انا ايه!!… انتي لسه هتسألي؟ اللي اقوله يتنفذ مليكش دعوة بروح نهائي.
قالها وسابها ومشي وهي فضلت تدبدب في الأرض برجليها ومن هنا زادت كرهها ليا أكتر وأكتر…
_بقى كدا يا زفتة من اول يوم وأخدتي انتباه عمي وطنط نادية ليكي ودلوقتي زين … لا وألف لا كله إلا زين ..ويانا يا انتي يا بتاعة انتي
___

 

 

اونس
أما أنا
ففضلت بعد في الساعات بالليل علشان تمر بسرعة متشوقة انزل تاني يوم …..أسأل عن روح زي ما حضرة الظابط وعدني واول ما المعاد جه قمت لبست وجريت بسرعة على برا
فماما قعدت على كرسي السفرة وسندت رأسها بإيدها واتنهدت بقلة حيلة وهي شايفاني ملهوفة على روح ونازلة جري من غير فطار حتى…
_لا حول ولا قوة إلا بالله .. أنا مشفتش كدا قبل كدا يا ناس.. هيه البت روح عملت في أونس إيه يخليها تتعلق بيها بالشكل العجيب ده!! دي بقت لا تأكل ولا تشرب وكل اللي بسمعه منها روح روح ..
___.
وصلت القسم قبل المعاد علشان أشوفه وهو داخل زي امبارح لكن عدى المعاد بنص ساعة ومجاش .. انتظرت ساعة ورا التانية وبردو مظهرشي .. دخلت سألت عليه جوا العسكري عند مكتبه قالي انه مجاش النهاردة.
_ ياربي؟؟ وبعدين… روح ودوها فين .. وهجيبها منين ولا هوصلها ازاي ..
كنت عاملة زي المجنونة بسأل نفسي مليون سؤال
_روح عملت ايه علشان يخفوها بالشكل الغريب ده… دي لو كانت عميلة سرية مكانوش عملوا كدا …وبعدين يا روح انتي ليه عاملة زي السراب اللي كل ما أحاول أوصلك ملقاكيش …عاملة زي النسمة اللطيفة اللي بتظهر فجأة وبعدين تختفي .
بعدها لقيت ماما بتتصل بيا وأنا متأكدة انها لو عرفت اني لسه عند القسم مش هتسكت فركبت بسرعة ووصلت للكلية وبعدها كلمتها
_ايوة يا ماما يا حبيبتي معلش كنت مشغولة
_انتي فين يا أونس !
_في الكلية يا ست الكل هكون فين يعني
قلتها وأنا بزوغ بعيني في كل مكان لاني عمري ما كدبت على ماما او حاولت بس انا عارفة انها هتزعل لو عرفت اني ضيعت اليوم ف القسم وسبت محاضراتي وخاصة ان دي آخر سنة وأهم ترم
ماما قالتلي بشك قلبها حاسس تقريبا ما هو أنا مش بعرف أكدب
_طيب ليه مرديش عليا من أول مرة
_معلش بقا يا ست الكل ماحضرتك عارفة اكيد كنت في محاضرة .
_أونس احلفي انك في الجامعة
_والله العظيم يا ماما في الجامعة حضرتك مش مصدقاني معقول
ماما اتنهدت هيه مصدقاني وواثقة فيا لكنه ده نابع من خوفها عليا
_مصدقاكي يا بنتي .. أونس بالله عليكي خدي بالك من مستقبلك يابنتي … هو زادك وزوادك لما تكبري… اوعي تضيعي دراستك ولا مستقبلك علشان حد… ان كنتي يابنتي خايفة عليها فأنا مش بمنعك من ده لكن لو على حساب مصلحتك تاني يا أنوس أنا اللي هقفلك وواقفة جامدة كمان .. أنا محلتيش غيرك يابنتي وأنا أكتر حد هيخاف عليكي وعلى مصلحتك.
_عارفة يا أمي والله ومقدرة خوفك عليا ومتقلقيش والله هكون عند حسن ظنك .. وهحقق كل اللي بنتمناه أنا وانتي بإذن الله اطمني.

 

 

_أونس انتي ملقتيش روح مش كدا!!
أخدت نفس طويل كله هم وحزن
_ اه يا ماما للأسف مقدرتش أوصلها
_مش قلتلك الظابط ده شكله مش سهل.. اونس ممنوع تروحي القسم تاني وبلاش تظهري في الصورة أكتر سامعاني يابنتي .
رقيت لحال ماما وخوفها عليا وقلت بقلة حيلة ما أنا مش عارفة هلاقي روح فين بعد كدا
_حاضر يا ماما .
_أونس اسمعي الكلام
_والله حاضر مش هدخل القسم تاني اطمني
_ريحتي قلبي يابنتي ربنا يريح قلبك
قفلت مع ماما واخدت نفس كله ضيق وهم ..عارفة ان ماما قلقانة عليا بس أنا كمان قلقانة على روح أنا حاسة انها مسؤلة مني وكإني أمها مش بس صاحبتها .. متلومونيش على حبها..حبيتها ازاي معرفش بس روح فعلا تتحب وحتى ولو زي ما بيقولوا انها قتلت جدتها ده مغيرش حاجة في رأيي ناحيتها بحبها وهفضل أحبها وبصراحة أنا مش شايفة انها غلطانة أكيد شافت كتير وعلى مدار السنين اللي شافته في صغرها منها ده لوحده كفاية …
وهفضل أدافع عنها وأقف معاها لحد أخر يوم في عمري
وقفت شوية اكلم نفسي
_بس لو روح فعلا قتلها عن عمد يبقى هيه كدا راحت في داهية ..لاااا… لاااا يا رووووح ..انتي مش ناقصة وجع حرااام يارب متكونيش متعمدة ده يارب … يارب تكوني بريئة …عااااا يارب تكوني مظلومة والتحقيق يبثبت براءتك يارب يا رووووح …ويا ترى انتي فين دلوقتي اخدوكي فييين
نزلت دموعي وحسيت اني هتجنن حرفيا
لقيتني صاحبتي واقفة بكلم نفسي وبعيط بتأثر فبصتلي باستغراب مبرقة عنيها وقالت ده أكيد حاجة كبيرة حصلتلي
_أونس مالك بتعيطي ليه… طنط كويسة .
بصلتها وقتلت وانا لسه ببكي
_اه الحمد لله ماما كويسة
قربت مني تهديني
_طب في ايه بس مالك احكيلي

 

 

_رررروووح متهمة بقتل جدتها ودلوقتي اخدوها ومختفية وملهاش أي أثر وأنا خايفة عليها …ومش عارفة اعملها حاجة
لقيت صاحبتي بتبصلي بضيق وقامت وقفت بكل غيظ لأنها كانت حرفيا قلقت ليكون في حاجة كبيرة حصلتلي
_معقولة يا أونس انتي بتهرجي بجد … يعني تضيعي وقتك ومحاضراتك علشان تدوري عليها ودلوقتي لما عرفتي انها مجرمة مش عايزة تسيبيها ولسه متمسكة بيها … اللي غلط يتعاقب ومهما كان مفيش مبرر للقتل أبدا .. كان ممكن تشتكيها… تبلغ عنها…. تهرب منها في اكتر من حل ….بس هيه اختارت الأصعب فتتحمل بقا نتيجة خطأها .
هزيت دماغي مش موافقة على اللي بتقوله
_لا لا روح معملتش حاجة …روح مقتلتهاش دي دي بتخاف من خيالها اللي كانت بتعمله فيها جدتها خلاها تمشي جنب الحيط روح عمرها ما كان ليها دعوة بحاجة ولا دعوة بجد ..دي عمرها ما بصت في وش جدتها تقوم ترفع عليها السلاح الأبيض لا لا استحالة أنا اصدق ده حتى لو روح أكدت ده بنفسها أكيد بتتوهم مش حقيقي لا مش حقيقي.
بصتلي صاحبتي باستغراب لحالة الانفعال الشديد اللي أنا فيها دي وكأن روح حد من بقيت عيلتي ومقرب مني اوي
_لا بصراحة يا أونس انتي مزوداها اه اتعاطفي معاها ساعديها حبيها يا ستي لكن مش للدرجة اللي انتي فيها دي مموتة نفسك من العياط علشانها واحدة واحدة لا هتأكلي ولا هتشربي!!؟ ليه كل ده هيه من بقية عيلتك ده انتي حتى مشفتبهاش من سنين وكل الحكاية انك تعرفيها وانتي طفلة وبس…
_ اه روح قريبة من روحي اوي .. روح مش بس صاحبتي دي أختي بنتي كمان أنا اه بعتبرها بنتي ..روح وبالرغم من انها كبرت وملامحها كبرت الا اني شايفاه لسه طفلة …طفلة محتاجة رعاية وحنان ومساعدة … مش ممكن أسيبها استحالة اتخلى عنها انتوا ليه مستغربين ده أنا مش فاهمة … يعني علشان فقيرة ومعدمة ووحيدة وملهاش حد يبقى نسيبها تضيع كدا .
_بس انتي مقصرتيش يا أونس ..اديكي قولتي أخدتي دكتور شوقي وروحتي علشان يترافع عنها ويمسك قضيتها فأخفوا وجودها… الموضوع كبير وانتي هتدخلي نفسك في مشاكل ملهاش اول من آخر .. ارحمي والدتك يا أونس.. مامتك لو جرالك حاجة مش هتتحمل .. أونس انا خايفة عليكي بجد … يلا قومي اغسلي وشك علشان نلحق المحاضرة
بصتلها واتنهدت محدش فاهمني ولا هيفهمني… علاقتي بروح غير… كأن قلوبنا مربوطة ببعضها مينفعش تتفصل مينفعش أسيبها هو في حد بيتخلى عن قلبه .
قمت روحت الحمام أغسل وشي وأفوق من الحزن اللي أنا فيه وبعدها دخلت أحضر أخر محاضرة وأول محاضرة احضرها النهاردة وبعدها أخدت اللي فاتني منها وسجلته عندي ومشيت ..رجعت البيت أكلت ودخلت نمت مكانش ليا مود للمذاكرة ولا غيره ..وماما سابتني براحتي ومعلقتش.
كل اللي سمعته انها كانت بتدعيلي
_ربنا يهديكي يابنتي.
____

 

 

أسماء عبدالهادي
اليوم التاني كان جميل زي اللي قبله .. حاسة بالأمان بالحب بكل حاجة حلوة أحاسيس ومشاعر عمري ما حسيتها قبل كدا وكنت محرومة منها واتمنى لو أعيشها لحظة وأديني أهو الحمد لله عشتها بعد ما كنت مفكرة ان السعادة عمرها ما هتخطي قلبي أبدا ..حقيقي كنت مبسوطة وأنا شايفة فرحة عمى على بيا ونظراته اللي كلها حنية وكأنه لقى بنته مش بنت أخوه .. طنط نادية قطعة السكر لسانها وقلبها زي العسل الأبيض .. طنط فريدة حتة من القمر ان مكانتش القمر نفسه في صفاء قلبها ونقاءها ..أما عمتو أشجان دي بقى بلسم الجروح وضمادة الأحزان تقعدي معاها تنسي انك كنتي زعلانة او متضايقة… حقيقي أنا ممتنة جدا لجاسر إنه قدر يقنع زين إني أجي هنا قبل ما يتحكم عليا في الجريمة اللي عملتها.. بفضله بعد ربنا قدرت أحس مشاعر جميلة حسستني اني لسه عايشة واني بني آدمة طبيعية زي أي حد بعد ما كنت حاسة اني مجرد حيوان جردوه من كل معاني الانسانية …كان يومي هادي جدا وجميل لكني كنت مشتاقة لأونس .. الجمال اللي أنا فيه ناقصها وحياتي عمرها ما تكمل من غيرها ..من غير أونس الحياة ناقصها كتير ..وكمان أنا متأكدة إنها قلقانة عليا من أخر لقاء لينا اللي ملحقناش نتلاقى من أصله ..عايزة اشوفك يا أونس .. عايزة اطمنك عليا أنا كويسة ..صاحبتك لأول مرة كويسة يا أونس.. اول مرة تلاقي حد يحبها ويحسسها انها مهمة في حياتهم وليها قيمة… صحيح يا أونس أنا عارفة ان السعادة اللي انا فيها مزيفة لحظية هتزول بمجرد ما يعرفوا اللي عملته ..لكني بحاول استمتع ..بحاول افرح ماهو أنا لو معملتش كدا هتجنن يا أونس.. عقلي هيطير ومش بعيد انتحر …اه يا أونس أنا فكرت كتير انتحر واتخلص من الألم والعذاب اللي أنا عايشة فين … فكرت إنه أنسب حل ليا .. لكن سبحان من كان بيصبرني كل مرة قبل ما افقد عقلي وأعملها… اااه يا اونس أنا تعبت كتير ..هل مش من حقي استمتع يومين!! وانسى كل حاجة واركز في الفرح وبس.. بس فرحتي وهنايا مش هيكملوا غير بيكي.. تعاليلي يا أونس ..أنا مش عارفة أقولهم اني عايزاكي أطلبها إزاي قوليلي بس… أونس أنا محتاجاكي.
كنت قاعدة في أوضتي بعد الغدا طنط فريدة كانت قاعدة معايا ونزلت تشوف عمو رؤوف وقالتلي أنها هترجع تاني
فضلت أنا افتكر ملامح أونس وفرحتها بيا اول ما شافتني وهيه مش مصدقة اني قدامها ورجعت حسيت كأن روحها اتردت ليها من تاني تلقائيا انا ابتسمت ..أنا ليه بحبك كدا ومعتقدش اني ممكن أعرف حد بالشكل ده ولا حتى ماما او بابا ..اونس إنتي عندي أغلى من اي شىء بالكون .
مرة واحدة لقيت الباب بيتفتح من غير استأذان طبعا فقمت من مكاني بخوف ما هو مفيش حد غيره بيعمل كدا ..لكني لقيتها يارا .
اول ما شوفتها خوفي راح وبدأت أهدى تاني فابتسمت ليها رغم نظراتها ليا الغير مريحة بعكس يمنى أختها الأصغر منها .
قربت مني وقالتلي بكل حدة ونزق
_انتي عاجبك اللي بتعمليه ده.
بصتلها بعدم فهم
_أنا عملت ايه
قالتلي بصوت كله ضيق وهيه منحورة اوي مني
_انتي من يوم ما جيتي هنا وزين مقعدش معانا على الأكل لا فطار ولا غدا ولا حتى عشا وهو مكانش بيغيب الا لو لظروف شغله انما انتي لما جيتي أخدتي مكانه وحسستيه انه ملوش اي هيبة او أهمية ..لأن عمره ما حد قعد في الكرسي بتاعه غيرك.. فبالتالي لما عمو يطلب منه يغيره ولأول مرة علشانك يبقى تسميه ايه ..زين مبيحبش أبدا حد يقلل منه .. زين طول عمره له وضعه في العيلة ..علشان كدا مبقاش يشارك في الأكل معانا ولا حتى قعداتنا العائلية علشان انتي جيتي..
أسماء عبدالهادي
كنت بسمعلها وانا ساكتة من غير اي تعابير على وشي… زين مش بيشارك في الأكل او الاجتماعات العائلية او اي مكان انا متواجدة علشان أنا أخدت مكانه في الكرسي اللي متعود يقعد فيه .. لا خالص معتقدش ان واحد زي زين بشخصيته الصعبة والقوية دي إنه يتأثر لسبب هايف زي دا …انما انتي يا يارا اللي حاجة زي دي ممكن تأثر فيكي… زين مش بيتواجد في أي مكان انا فيه لإنه مش طايقني مش حابب وجودي هنا.. وجودي مع أهله أمر أجبر هو عليه ويتمنى او يأخدني دلوقتي حالا يرميني في السجن علشان أخد جزاتي.. عرفتي ليه يا يارا زين مش متواجد!! .. .
طبعا كل ده وانا مبتكلمش وهي عارفة اني مش بعرف اتكلم فقالتلي

 

 

_اسمعي يا روح .. علشان ميحصلش اي مشاكل ما بينا ياريت تخليكي في أوضتك اطول فترة ممكنة وبالأخص أوقات الأكل … أنا مش بيجيلي نفس أكل وزين بعيد عني .. بحب اشوفه قدامي واول ما بيقعد يأكل .. أنا كمان بقدر أكل بشهية ونفس مفتوحة..فمش هتيجي انتي تعكري مزاجي ومزاج زين في غمضة عين علشان انا مش هسمحلك ولا هشفق عليكي ..
قالت كلامها ده وخرجت وانا تجاهلت كلامها صراحة لانه لا يعني لي شىء ..
أنا هنا لفترة مؤقتة وعايزة أقضيها باستمتاع مش هعكرها علشان سي زين وست يارا دول .
روحت وقفت في البلكونة فلمحتني طنط نادية اللي كانت بتسقي زرعاتها فنادت عليا وهي بتشاورلي
_روح ..تعالي ساعديني نسقي زرعاتي .
ابتسمتلها وتلقائيا أخدت السلم جري علشان اوصلها وأسقي الزرع معاها قد ايه كنت فرحانة…تجربة جديدة في حياتي عايزة أجربها..لقيت جسم معتم عريض اعترض طريقي رفعت راسي أشوف مين ده لقيته هو ازاي مقدرتش اتوقع… بلعت ريقي ونزلت عيني من عليه وحاولت اكمل نزولي بهدوء لقيته قالي بحدة زي عادته
_رايحة فين!!!
أسماء عبدالهادي
وقفت مكاني ومبقتش عارفة أعمل ايه.. هو حذرني قبل كدا من اني اقرب من أمه.. هل أكمل طريقي وأروحلها ولا ارجع اوضتي تاني وأكفي الشر وأخد بنصيحة يارا.
لقيته قرر كلامه تاني بحدة أكبر
_قلتلك رايحة فين!!! لما أكلمك تردي عليا .
_انت غبي يازين ما انت عارف اني مش بتكلم
أخدت نفسي وقررت أرجع تاني أوضتي في التو والحال لقيته وقف قصادي وبيقول بصوته اللي كله خشونة وقسوة
_نازلة لأمي ليه أنا مش قلتلك أمي خط أحمر انتي مترقبلهوش!! …
بصتله واتنهدت فقالي
_متخلينيش افقد صبري اللي ماسكة بالعافية وأخدك دلوقتي حالا أرجعك للمكان اللي المفروض تكوني فيه… أنا بسببك خالفت ضميري وخالفت القانون ولو حد عرف انك هنا أنا هروح في ستين داهية فبلاش تخرجيني عن شعوري.
طأطأك راسي وهزيتها كم مرة ورجعت تاني على أوضتي واترميت على السرير حزينة متضايقة حتى يومين السعادة مش عارفة اتهنى بيهم…وبدأت أعيط
بس فجأة روح التمرد ظهرت فجأة ولبست توب الطفولة اللي اتحرمت منه وقمت تاني مسحت وشي وفتحت الباب بشويش أشوفه في الطريق فملقتهوش فضحكت ضحكة زي الأطفال لما يخالفوا أوامر أهلهم ويخرجوا من اوضهم من غير إذن ..جريت بسرعة البرق وأخيرا بقيت عند الباب تحت فخبطت في جسم تاني بس حقيقي مش معتم أبدا .. لقيته جاسر قدامي ..وكأن الدنيا نورت في وشي نطقتها بقلبي
_جاسر..
قد ايه كنت مفتقدة وجوده هنا ..وجوده بيحسسي بالأمان
لقيت عينه لمعت رغم انه كان باين عليه التعب خالص
_روح.. أخبارك ايه..كنتي بتجري ليه خايفة من حد!!
هزيت دماغي وأنا فرحانة بشوفته وشاورتله على الحديقة فبص لمكان ما شاورت وشاف طنط ناديه بتشاورلي فابتسم وقالي
_استمتعي بوقتك.. ولو احتاجتي حاجة أنا فوق في أوضتي .

 

 

ابتسملته وهزيت دماغي وكملت جري علشان أوصل لطنط نادية وكنت فرحانة اوي باللي هعمله.
جاسر فضل واقف يبص عليا لحد ما وصلت لطنط نادية وابتسم برضا بعدين كمل طريقه لفوق
قابلته يمنى في الطريق فلاحظت الارهاق اللي على وشه وغيابه اليومين اللي فاتوا
فسألته علشان تطمن عليه
_ أبيه جاسر انت كنت فين الفترة اللي فاتت ومالك شكلك مرهق وتعبان ليه كدا
جاسر كان هيرد عليها بهدوء لكنه أول ما رفع وشه ولقى زين قدامه فاتكلم بكل غيظ وغضب بعد ما اتنهد بتعب لإنه كان حقيقي تعبان
_مفيش.. كنت في مهمة غبية ملهاش أي علاقة بشغلي .. بس نقول ايه منه لله اللي كان السبب في التدبيسة السودا اللي كنت فيها دي.
بصله زين بانتشاء عجيب وهو شايفة تعبان وعل آخره ومش قادر يتحرك او حتى يتكلم
يمنى بصلته باشفاق وقالت
_كان الله في عونك يا أبيه معلش انت قدها
قالتها وبعدين ابتسمتله ونزلت علشان تلحق بينا وتسقي الزرع معانا هيه كمان.
أسماء عبدالهادي
ففضل جاسر وزين واقفين قصاد بعض وكل واحد بيبص للتاني بنظرات شرسة وعدوانية الى حد ما لكنها أبدا عمرها ما كانت نظرات كره او ضغينة
بعدها جاسر اتنهد وقرر انه يتجاهل زين تماما لإنه حقيقي مش حمل مناهدة في الوقت الحالي
لكن زين وقفه وهو بيقول بحدة وشماتة
_دي قرصة ودن بس علشان عاملتك اللي عملتها وخالفت أوامري… ولسه حسابك التقيل جاي قدام بس أخلص من موضوع الزفتة دي.
جاسر أخد نفس عميق وخرجه بضيق بعدها سند على ترابزين السلم وقال بصوت كله عتاب
_نفسي أعرف انت ليه مضطهدها بالشكل دا .. البنت غلبانة متستحقش منك كل ده.
أسماء عبدالهادي
زين سند هو كمان على الترابزين وقاله
_مين قال اني مضطهدها هو أنا لما أعطي لكل واحد حقه وأحطه في المكان اللي يستحقه يبقى بضطهده!!!
_زين انت بتعاملها بقسوة مش عارف أبرر سببها… معقولة مش متعاطف معاها دي في الاول والآخر بنت عمك يعني من لحمك ودمك… والله يا أخي حتى لو كانت غريبة..بس بعد ما تعرف اللي حصلها لازم تصعب عليك وتشفق عليها وعلى حالها… لكن انت متهزش فيك شعرة… مشفتش مجرد شفقة او رحمة تبصلها بيها… انت ولا كأنها عدوتك او بينك وبينها تار.
نفض زين إيده وقال
_انت يابني ليه مكبر الموضوع اوي كدا …بنت عمي وايه المشكلة..منعرفش عنها حاجة ولا عن أخلاقها.. عمي ذات نفسه ٱحنا منعرفش عنه حاجة ولا بيختفي يروح فين ولا بيعمل ايه .. لا وكل لما يظهر يطلب من أبوك او أبويا فلوس ويرجع يختفي تاني… اي عم ده اللي بتتكلم عنه .
_وبنته ذنبها ايه مش كل ده
_ذنبها انها مجرمة ولازم تتعاقب .. وبسببها وبسببك يا زفت أنا دلوقتي بعتبر نفسي خاين .. خاين لمهنتي ولشرفي ولضميري… لما احتضن مجرمة زي دي في بيتي بدل ما أسلمها للعدالة علشان تأخد مجراها… تسمي اللي بيحصل ده ايه ها… لا ومش مكفيكم اللي بيحصل لا .. خليتوا بابا وماما يتعلقوا بيها … دلوقتي لما يعرفوا الحقيقة اكيد هيزعلوا وهيتأثروا وده اللي كنت عامل حسابه… لو كان من الأول قبل ما يشوفوها ويعرفوها واخدتها أنا وسلمتها وبعدين عرفوا الحقيقة ..كان الوضع هيختلف مكانوش هيزعلوا ولا هيتأثروا… انما أقول ايه لواحد طور بيحكم قلبه قبل عقله بس وربنا ما سايبك الا لما تفوق وتمشي عدل وزي ما انا عايز … فاهم يا جاسر .
جاسر بصله بعتاب وقال بكل هدوء

 

 

_عارف يا زين انت مشكلتك ايه… انك مش عارف توازن بين الاتنين ..بين قلبك وعقلك.. دايما بتغلب كفة على حساب التانية..بتغلب عقلك وتلغي القلب تماما ..وهو في حد ذاته أكبر غلط .
بصله زين وضحك بسخرية
_مش بدل ما ارجح كفة القلب واتعاطف من المجرمين وقتالين القتلى… عقلك لو اتحكم في قلبك هتعيش طول عمرك مرتاح .. انما لو عملت زيك كدا هعيش في مشاكل ملهاش اول من آخر .
جاسر بصله بضيق واتكلم بصوت كله غضب
_روح مش مجرمة يا زين أفهم بقا… روح ضحية لجدة معدومة الرحمة والضمير .
ربع زين ايده قدام صدره وضحك بسخرية
_هه.. الغاية لا تبرر الوسيلة يا جاسر باشا… أنا شايف انك يا دوب تلحق ترتاحلك كم ساعة علشان اللي منتظرك يا بطل .. يلا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية براءة روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى