رواية بداية حياتي معاك الفصل الأول 1 بقلم داليا أحمد
رواية بداية حياتي معاك الجزء الأول
رواية بداية حياتي معاك البارت الأول
رواية بداية حياتي معاك الحلقة الأولى
يا عقربة يا حرباية 🙂
جاسر :يعني انتي عايزة تعملي ايه دلوقتي
يمني :لينا تموت و آدم يصدق أنها ماتت فعلا
جاسر بصدمة :ايه بتهزري
يمني :بتكلم بجد طبعا
جاسر :هتروحي تقتليها مثلا
يمني :لا طبعا مش كدا
جاسر :اومال ايه
يمني :حد يتصل بآدم يقوله اختك ماتت و نجيب جثة شبه لينا بس متشوهة وانا هشوف حد يظبطلنا الحوار ده و كمان انا معايا صورتها يوم الحادثة هجيب فستان زي اللي كانت لابساه و نفس السلسلة
جاسر بيضحك :لا ولله مفكرة انتي ان الحوار بالسهولة دي و آدم هيصدق
يمني قعدت جنب جاسر و مسكت ايديه :يا حبيبي ماهو كلو في الاخر لمين ليا انا و آدم و آدم مش هيحوش عني حاجة و انا وانت واحد و لا ايه
جاسر :يمني انا مش بفكر في زفت فلوس انتي عارفة ان انا بحب آدم و قلبي بيتقطع لما بشوفه مقهور علي اخته و حتي لو عملتي كدا اكيد الحوار مش بالسهولة دي و ممكن الدكتور يعرف أنها مش اخته
يمني ضحكت بسخرية :يا بيبي لو بتحب آدم كنت وافقت تكون مع خطيبته من وراه
جاسر بعصبية :عشان بحبك عشان بتنيل علي عيني بحبك
يمني :هششش اسكت الناس بتبص علينا وطي صوتك
جاسر :وافقت اخون صاحبي بسببك كل ده بسبب اني بحبك
يمني :جاسر حبيبي وانا كمان بحبك
جاسر :بس بتحبي فلوس آدم اكتر
يمني :جاسر حبيبي اهدي كدا
جاسر :من الاخر يا يمني لو الحوار ده حصل بجد متزعليش من اللي حصل
يمني :خلاص يا جاسر مش هعمل كدا روق بقا كدا
………………
يمني دخلت لدكتور حسن مكته
دكتور حسن :يمني ازيك
يمني :عامل ايه
حسن :الحمد لله بخير بس ايه سر الزيارة الغربية دي
يمني :وحشتني قولت اجي اشوفك
حسن ضحك :يمني هانم بنفسها انا وحشتها لا جديدة دي
يمني :أنجز يا حسن عشان مش فاضية لسة ورايا مشاوير تانية
حسن :ولله حاسس ان فيه مصلحة و هتنفضيلي زي كل مرة
يمني مسكت ورقة مطبوع عليها صورة لينا:الصورة دي
حسن :مين دي
يمني :مش مهم مين دي المهم عايزة جثة شبهها
حسن :ايه الحوار
يمني بعصبية :حسن هتاخد فلوسك و خلاص
حسن قعد جنبها :يمني حبيبتي انتي عارفة اني مش عايز فلوس
و بصلها من فوق لتحت
يمني فهمت قصده:اه لا يا حسن بعدين ده خلينا في مهمتنا
حسن :يعني افهم ان دي موافقة مبدئية
يمني :اه بس الحوار يتظبط
حسن :مش لما افهم الأول مين دي
يمني :هي اخت خطيبي و اتخطفت في رحلة و اهلها حاسين أنها ماتت و هي فعلا ماتت لكن اللي قتلها اخفي الجثة و مش لاقينيها و انا عايزة اثبتلهم أنها ماتت لان قلبهم اتوجع من كتر ماهو مش عارفين اي حاجة عنها
حسن بشك:وانتي بقا عرفتي منين أنها ماتت فعلا
يمني : ماهو اللي خطفها اتصلت عليه و كان طالب فيديا و للاسف بلغنا البوليس راح قتلها و هو بيكلمني ع الفون لكن اهلها مش مصدقين وانا عايزة اريح قلبهم
حسن :اممممممم و افرضي بقا كان كداب ومش قتلها فعلا و ظهرت بعد كدا
يمني :يا سيدي دي حاجة تفرحهم مش هيدورو مين عمل كدا يلا أنجز يا حسن بقا
حسن :ماشي يا يمني بس صعب نلاقي واحدة شبهها بنفس المواصفات دي
يمني :يا سيدي مش شرط نفس المواصفات يعني نفس حجم جسمها و نفس الشعر او نصبغه ساعتها و الوش بقا نشوهه و كأنها عملت حادثة لما هربت منه أي حاجة
حسن :تمام بس حتي لو لقينا واحدة بنفس المواصفات دي انتي ناسية تحليل DNA
يمني :و هما هيعملو ليه تحليل ده ماهو اللبس و السلسلة هيكونو نسخة من اللي في الصورة
حسن :حتي لو نسخة ممكن جدا يطلبو تحليل DNA يتأكده ان دي بنتهم
يمني : و ده ممكن لو رشيت الدكتور يقول انه التحليل صح و دي بنتهم
حسن بيضحك :مستحيل طبعا انتي واضح انك بتتفرجي علي افلام مصري كتير و اللي هو نجيب واحدة شبهها و وشها متشوه و تكون نفس الجثة لا طبعا مش كدا ده تحليل DNa و اثباتات و مفيش حاجة اسمها ترشي الدكتور دي فيها ظباط و طبيب تشريح و طبيب شرعي و ظابط يسأل و يتأكد و دول مش بتوع فلوس و ساعتها ممكن تروحي في 60 داهية و يقدره يوصلولك عن طريق اللي بلغهم او الحانوتي اللي هيجيبلنا جثة
يمني :يا نهار ابيض كل ده ده انا فاكرة الحوار أسهل من كدا بكتير
حسن :مش بقولك بتتفرجي علي افلام عربي كتير
يمني :و الحل ايه دلوقتي
حسن اشعل سيجارته :مفيش غير حل واحد بس
يمني :الحقني بيه
حسن :بس توافقي علي اللي انا عايزه
يمني :يا سيدي موافقة بس قولي ايه الحل
حسن :اول حاجة هتكلمي حانوتي يشوفلك جثة شبه دي
يمني :ماشي دي سهلة و الحل ايه بقا
حسن و هو بينفخ دخان السيجار :كام خصلة من شعر صاحبتك دي
يمني :نعم و ده أجيبه منين و ليه
حسن :منين دي شغلتك انتي اما ليه هقولك ليه عايز كدا …. بصي يا يويو
انا هاخد من شعرها و استخرج منه DNA المادة الوراثية اللى عليها تفاصيل كل شخص من الشعر اللى هيكون معايا و هعمله استنساخ للحمض النووى الوراثى ده بكمية تنفع تتحقن فى الجثة عشان لو اتعملها تحليل نتيجته تبقى شبه المادة الوراثية اللى فى الشعر ده…. فهمتي يا حلوة
يمني :الماااظ يا حسن دماغك دي الماظ يا بيبي
حسن بيضحك :مش احسن ولا اعلي من دماغك يا روحي
يمني :بس في مشكلة اجيب شعرها منين
حسن :اتصرفي بقا هي مكنتش بتقص شعرها مثلا سايباه في البيت
يمني :للاسف مبتقصش و لما بتقص كل 3 شهور الأطراف بترميهم
حسن :طب و الحل ايه
يمني سرحت لحظات و افتكرت لما كانت
فلاش باك :
يمني كانت قاعدة مع لينا و آدم في الفيلا عند آدم
يمني :بيبي انا نفسي اصبغ شعري زي لون شعر لينا
آدم :يا روحي ما انتي شعرك لونه حلو
يمني :لا يا بيبي انا نفسي اغير و اعمل نيولوك جديد
لينا : اصلا انا مش صابغة شعرها هو لونه كدا
يمني :ماهو بصراحة يا لولي انا عايزة اخد كام خصلة من شعرك
لينا بعصبية :نعم و دي اجيبهالك ازاي
يمني ببرود:تقصيلي كام خصلة عشان الكوافير يعملي زيه
آدم :ايه اللي بتقوليه ده يا يمني
يمني : انا قولت ايه يعني انا بقولها قصيلي كام خصلة
لينا :ما تصوري شعري و روحي للكوافير وهو هيعملك زيه برضو
يمني لنفسها :ايه البت دي يعني مش هعرف اخليها تقص شعرها ولا ايه مش كفاية ان شعرها أطول من شعري
يمني :ما هو بصراحة يا لولي يا حبيبتي الكوافير مش بيعرف يعمل زي الصور لازم لون السعر قدامه ع الطبيعة
آدم :خلاص يا لولي عشان خاطري اديها خصلة واحدة صغيرة
لينا :طيب بس عشان خاطرك يا آدم انا كدا كدا بقص الأطراف كل 3 شهور بس برميهم هديهملك المرة دي هطلع اجيبلك الحافظة اللي فيها الشعر من فوق
باك :
أخرجها من تفكيرها حسن صديقها
حسن :يويو مالك يا بنتي سرحانة في ايه
يمني :حسن انا لازم امشي دلوقتي افتكرت حاجة لو لقيتها هكلمك أتفق معاك
حسن :طب فهميني طيب
يمني :باي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بداية حياتي معاك)