رواية بداية جديدة الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم إسراء ابراهيم
رواية بداية جديدة الجزء الثاني الجزء الثالث
رواية بداية جديدة الجزء الثاني البارت الثالث
رواية بداية جديدة الجزء الثاني الحلقة الثالثة
عند ليلي
كانت في الحمام وفي ايديها اختبار الحمل
ليلي بهستريه: ينهار ابيض ينهار ابيض حامل
ليلي ورمت الاختبار من ايديها وطلعت جري تلبس وراحت علي بيت سارة
ليلي: سارة الحقيني انا في مصيبة
سارة: اهدي بس ادخلي اي اللي حصل
ليلي بهسترية عياط: انا حامل يا سارة انا في مصيبه
سارة: ينهار اسود طب هتعملي اي لازم نقولهم وكان غلط من الاول انك مقولتلهمش وانا قولتلك
ليلي بعياط: مش عارفة مش عارفة اعمل اي
سارة: طب اهدي هكلم ملك تيجي تفكر معانا
في بيت ليلي
شيماء دخلت ترتب اوضه ليلي
في حمام اوضه ليلي
شيماء: يلهوي اي ده اختبار حمل
شيماء اتصلت علي جومانا: جومانا الحقي في مصيبة
جومانا: في اي
شيماء: تعالي دلوقتي بسرعه
في بيت جومانا
جومانا كانت بتجهز بسرعه وبتجري
مروان: في اي
جومانا: معرفش ماما كلمتني وقالتلي في مصيبة ولازم اروح دلوقتي
مروان: طب تعالي اوصلك
في بيت سارة
ملك: بس بقا انتم الاتنين انتم هتفضلوا تعيطوا لازم نفكر
ليلي بعياط: افكر في اي دي كارثة
وفجاءة تلفون ليلي رن
ليلي: الو يا جومانا
جومانا: ليلي تعالي حالا
ليلي: في اي
جومانا بزعيق: بقولك تعالي دلوقتي
بعد نص ساعه
في بيت ليلي
ليلي دخلت وكان معاها ملك وسارة
ليلي: هو فين جومانا
مروان: جوا هي وطنط هو في اي
ليلي مردتش عليه ودخلت وراها سارة وملك
ليلي لسه بتفتح الباب لقت امها بتشدها من شعرها
شيماء: اي ده يا ليلي اي ده
جومانا: براحه يا ماما مش كده
شيماء بزعيق: امال ازاي ها ازاي انا قصرت معاكم في حاجه لما رايحه تحملي يا تربية وسخه وضربتها بالقلم
جومانا: هببتي اي يا ليلي
ملك: طنط جومانا ممكن تهدوا شويه وتسمعوها
سارة: صدقوني هي ملهاش ذنب اسمعوها
وراحوا حضنو ليلي
ملك: احكي يا ليلي
بعد شويه
ليلي بعد ما خلصت: بس والله يا ماما انا مليش ذنب انا مستحيل كده
جومانا بزعيق: يبن الوسخه يا يوسف وانتي ازاي متحكيش من الاول انتي هبله
جومانا وطلعت لمروان وكانت ماسكه اختبار الحمل: شوفت شوفت اخوك يوسف علشان لما اقولك ان هو عيل وس*خ متبقاش تسكتني عليه تاني
مروان: هو عمل اي
جومانا وهي بتوريله اختبار الحمل: ضيع سمعه اختي
مروان: ينهار اسود ازاي ده اكيد لا
جومانا بزعيق: ليك عين تدافع عنه بعد اللي عمله
مروان: طب جومانا اهدي وانا هتصرف
جومانا: هتتصرف لا كده طمنتني هترجعلي سمعه اختي يعني
مروان بزعيق: طب وانا ذنبي اي هو عيل وسخ ومترباش وانا هوريه ومشي
بعد مرور ساعه
عند يوسف كان نايم وصحي علي ميه بتدلق عليه
يوسف: اي في اي
مروان وهو بيجيبو من شعرو: انت ليك بال تنام يا وس*خ بعد اللي عملته
يوسف: عملت ايه انا مش فاهم
ياسين وهو داخل وبيحوش عن يوسف: في ايه يا مروان بتضربو ليه
مروان وهو بيتجاهل ياسين: انت ازاي تعمل كده في بنت عمك يا زبا*له يا حق*ير يا وس*خ
ياسين: هو انت عرفت منين
مروان: ليلي حامل
ياسين : ينهار اسود ديه مصيبه
يوسف: طب وانا اعمل ايه
ياسين وهو بيضر*بو بالقلم: ايه البرود ده يله
مروان: راجل انت كده يا يوسف ليه تحطنا في الموقف ده
يوسف: مكنتش في وعي يا مروان
ياسين بزعيق ومسكه وفضل يضرب فيه: لا بقا انا ساكتلك من الصبح اي اللي مكنتش في وعيك
مروان شد ياسين ومشيوا
بعد شوية
عند صحاب يوسف
يوسف دخل عليهم علي طول : جماعه انا في مصيبه
عمر : هببت ايه تاني
يوسف: ليلي حامل
احمد: اي دا مبروك يتربي في عزكو
عمر : اخرس يا احمد
احمد: طب انت هتعمل ايه يا يوسف في المصيبه ديه
عمر :انتو بتتناقشو في ايه هيتجوزها طبعا
يوسف: اتجوز مين لا طبعا البيبي ده هينزل
عمر وهو بيمسكوا من هدوموا: استرجل مره واحده في حياتك بقي
يوسف: وانت عايزني اجوزها واضيع مستقبلي
عمر بزعيق : لا ضيع مستقبلها هي
احمد: استهدي بالله يا عمر مش كده اقعد بس
عند ياسين ومروان
مروان: ولا هو انت كنت عارف
ياسين: انا في اليوم ده ملك صاحبه ليلي كلمتني….
وحكاله كل حاجه
مروان: وانت فضلت ساكت كنت بتشجعه يعني
ياسين: اللي ليلي مرت بيه مش سهل يا مروان كان لازم اسيبها فترة تستجمع نفسها واكيد مش هبلغ الشرطة عنه مش هضيع مستقبل الاتنين يوسف وس*خ بس هيتربي مش هسلمه للشرطة
مروان بزعيق: لا والله يوسف ده يستحق يترمي في السجن وكمان يتوصي عليه جوا يمكن يبقي راجل
ياسين: اهدا يا مروان عايزين نفكر هنعمل اي في المصيبة دي حامل اكيد ليلي مدمرة دلوقتي
مروان: ماشي بس حسابك معايا بعدين علي التخبيه دي
تاني يوم
كانت العيله كلها متجمعه في بيت يونس
سميرة: وانا ايش ضمني انها حامل من يوسف ما يمكن من حد تاني
جومانا وقامت وقفت: نعم!! يعني ابنك غلطان وكمان بتبجحي
مروان: اهدي يا جومانا اقعدي
جومانا: هو اي اللي اقعد انت مش شايف امك بتقول اي
جميلة: هو اي يا طنط الكلام اللي حضرتك بتقوليه ده الغلطه غلطه يوسف واحنا ودنها المستشفي بادينا
سميرة: حتي ولو مكنش في وعيه
جومانا كانت لسه هترد عليها يونس قال
يونس بزعيق: بس بقا هو انا خلاص مبقاش ليا كلمه في البيت ده
ياسين: اهدوا ونفكر بهدوء هنعمل اي
جومانا: هو انتم لسه هتفكروا هيتجوزا طبعا
ليلي بصريخ: لا لا علشان خاطري يا جومانه نعمل حاجه تانيه اقولك انا هنزله ومش هتجوز خالص علشان خاطري مش هعيش مع البني ادم ده في بيت واحد
جومانا واخدتها في حضنها: اهدي يا ليلي يا حبيبتي انتي اول ما تخلفي هتطلقوا اهدي بس حرام ننزله هو ذنبه اي
ليلي بعياط هستيري: وانا انا ذنبي اي اخلف من البني ادم ده انا مش عايزة حاجه تربطني بيه علشان خاطري متعملوش فيا كده
سميرة: لا انا ابني ميتجوزش كده انا ابني لسه صغير
شيماء لسه هتتكلم جومانا قالتلها
جومانا: استني بس يا ماما علشان الست دي مش هتتهد
جومانا: هو انتي تطولي اصلا ابنك يتجوز ليلي ده انتي ابنك صا*يع وضا*يع وتربية وس*خه
مروان بزعيق: جومانا خلاص اسكتي علشان انتي اتخطيتي حدودك
يونس: خد مراتك واطلع يا مروان
جومانا ومسكت ليلي: يلا يا ليلي
يوسف كان داخل من باب الفيلا وليلي شافته وبصتله نظره احتقار
جومانا وهي بتبص بقرف: اشكال وسخه
ومسكت ليلي ومشيوا
ياسين جه
يوسف: مالها البت دي
ياسين: لا خالص انت سمعتك سبقاك بس
يوسف: طب ها قررتوا علي اي
ياسين: قررنا اي انت معندكش دم اكيد هتتجوزوا
يوسف: نتجوز اي هو انتم بتقرروا من غير ما تقوليلي
ياسين: لا وكمان عايزنا ناخد رايك يا زفت انت وياريت تختفي من وش ابوك علشان لو شافك هيقطع عندك الخلف مش الفلوس بس
يوسف: انا اصلا غاير
يوسف راح عند احمد وقعد يشرب
يوسف: بقا انا يوسف اللي ملفف بنات الدفعه حواليا اتجوز ليلي المعقده
عمر: انت تطول اصلا
احمد: هو انت يبني المحامي بتاعها هو انت مع مين ولا مين
عمر: انا لا مع ده ولا مع ده انا مع الحق وهو اللي غلطان من الاول
احمد:فكك يعم احنا عايزين نشوف بدل
يوسف: انتم بتفكروا في اي انا مستقبلي هيضيع
عمر وهو بيضحك: ليه هو انت اللي حامل ولا هي
عند ليلي كانت قاعده منهارة من العياط وشيماء دخلت عليها
شيماء وحضنتها: ليلي انتي اكيد عارفة ان ده الصح لان الطفل اللي في بطنك ملوش ذنب ينزل وانا عارفة والله انك ملكيش ذنب وانا واثقة في تربيتي بس انتي غلطتي لما اخدتيه الشقه ومكنش فيها حد وانا اسفه يبنتي اني ضربتك كانت تنقطع ايدي قبل ما امدها عليكي
زينه دخلت عليهم: ما خلاص بقا كفايه هندي انا عايزة اطفح
شيماء: بت انتي هبله لمين
ليلي بعياط: خلاص يا ماما انا كويسة روحي اكليها
بليل الساعه اربعه الفجر
مروان : في ايه يا مروان مش عارف تنام وهي مش في البيت ليه
مروان وهو بيرد علي نفسه: في ايه ما في داهيه ما هي مرزوعه عند امها
بعد نص ساعه
مروان وهو بيكلم جومانا: انزلي يا جومانا انا تحت البيت
جومانا بنوم: في اي يا مروان في حاجه ولا اي
مروان: لا مفيش حاجه بس انزلي
جومانا قامت ولبست الجاكت ونزلت
جومانا: في اي يا مروان
مروان: بصراحه وحشتيني ومش عارف انام وانتي مش في البيت
جومانا: مروان انت بتهزر منزلني في نص الليل علشان تقولي وحشتيني
مروان: خلاص يستي انا ماشي
جومانا ومسكته من ايده: خلاص متقفش تعالي نطلع فوق
في البيت
جومانا ومروان طلعوا ودخلوا اوضه جومانا
جومانا: يلا ننام
مروان حضن جومانا وهما نامين
جومانا: انا بجد تعبت المشاكل نازلة ترف علينا ومش عارف اي الحل
مروان: كل حاجه هتعدي طالما احنا مع بعض وهنحل كل حاجه سوا وناموا
بعد اسبوع
كان كلوا لابس فساتين وبدل وحاولوا انهم يبينوا للناس انه فرح طبيعي
الماذون: بارك الله عليكما وجمع بينكما في خير
ليلي عيطت
الماذون: في اي يا جماعه هي مغصوبة ولا اي
يوسف: لا يا شيخنا دي دموع الفرحه
احمد وعمر كانوا لسه جاين الفرح
احمد: مبروك يا عريسنا
عمر: البدلة هتاكل منك حته
يوسف بابتسامه توعد: تسلموا يا رجوله
احمد: حبيبي حبيبي هو فين البوفيه
يوسف وهو بيجز علي سنانه: غور من وشي دلوقتي يا احمد
احمد راح يدور علي البوفيه
عند البوفيه
ملك: اه مش تاخد بالك يا غبي انت
احمد وهو بيبصلها بخبث: غبي!! هعدهالك بس متعرفناش علي القمر
ملك:………….
احمد ولسه كان هيمد ايده عليها :اه انتي هبله يا بت انتي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بداية جديدة الجزء الثاني)