روايات

رواية بحر امالي الفصل السادس عشر 16 بقلم نور عبدالغني

رواية بحر امالي الفصل السادس عشر 16 بقلم نور عبدالغني

رواية بحر امالي الجزء السادس عشر

رواية بحر امالي البارت السادس عشر

بحر امالي
بحر امالي

رواية بحر امالي الحلقة السادسة عشر

كيان بفرحه باينه علي وجهها عندي ليكي عندي خبر بجد هتفرحي بيه جداً
نسرين قولي ي حببتي إن شاء الله خير
كيان بفرحة خالتو سريا رجعت ي أمي
نسرين (مكنتش تعرف أنو فهد أبن اختها ودا كان طلب فهد )
نسرين بعصبية كيان اخر مره اقولك ببلاش الهزار دا لأنو مش أول مره
كيان :بجد مش بهزر يا ماما وهوريكي كمان علشان عارفه إنك مش هتصدقي وورتها أسكرين شوت لصورة فهد وسريا
نسرين بفرحه ممزوجه بالدهشة ي حبيبت قلبي ي سريا أخيراً يا قلب أختك
ثم أكملت بعياط وشكر الحمد لله يارب الحمد لله ربنا ٱستجاب لدعائي الحمد لله
ولكن كيان كانت تصور ردت فعل أمها فديو
كيان يلا يا ماما ثم أكملت بمرح بقا إنتي بتعملي دا كله علشان متعمليش اكل دا أنا قولت لخالتو ماما هتعملك اكل من أديها يلا ي ماما
نسرين يعني سريا هتجي دلوقت
كيان لاء ي ماما هي كانت في انجلترا في مدينة لندن يعني بالظبط كدا سبعة ساعات و عشر دقايق وهما طالعين من ساعتين كدا يعني فاضل خمس ساعات يلا بقا وقامو يعملو الاكل
بعد مرور ساعة
نسرين :كيان هو فهد بيعمل إيه مع سريا
كيان :ما هو اللي جايبها ي ماما وهو اللي عرف مكانها
نسرين : والله ولد طيب دور علي واحده ميعرفهاش لمجرد أنو أنا اتكلمت معاه عليها وقولته أنها مختفيه بجد ونعم الاخلاق
كيان بضحك هستيري :ميعرفهاش إيه يا ماما دي مامته
نسرين بتعجب :مامته!
كيان :ايوا يا ماما بس أنا مليش دعوه متضربيش علشان خبيت عليكي بس دا كان طلب فهد إنك متعرفيش وبدأت تقص عليها كل ما حدث
………….….…….
نسرين بقا أنا دا كله مستغفلني ماشي ي كيان الكل’ب والله لأعلمك الأدب
بس أما أخلص الأكل اللي بعمله لخالتك
__________________
عند فهد
كان نايم في حضن سريا
سريا بتفكر والله لأعوضك عن حنان الأم اللي فقدته ي حبيب قلبي أنا أسفه ي فهد إني مكنتش قد المسؤوليه وحرمتك من طفولتك ي أبني وبدأت تعيط
افاق فهد من نومه علي دموعها التي تسقط علي جبينه (وجهه)
فهد بقلق ليه الدموع دي كلها يا ماما
سريا لم تنطق بكلمه ولكن اذدات في احتضانه وبعد مرور وقت نامت في حضن فهد
أما عن فهد فقد أحترم رغبتها في عد التحدث
_________________________
عند سمير
سمير بعصبية : مانو عاوز تحركات فهد الأسبوع دا كله في أسرع وقت قدامك ١٠سعات وتحركاته تكون قدامي
مانو بخوف :حاضر
________________________
تسريع للأحداث
بعد مرور وقت وصل كلاً من فهد وسريا بعد التحيات والاستقبال بالفرحه والسرور والبهجة
فهد :معلش ي ماما ورايا شغل مهم جدا لازم اعمله كيان كمان ساعة هيعدي عليكي سواق ياخدك وهبعتلك كمان شوية فستان البسيه علشان دا اڤينت مهم جداً
كيان تمام
سريا مع ألف سلامة ي حبيبي خلي بالك من نفسك
قاطعتهم نسرين بقا ي فهد أنت وكيان الكلب تخبو عليا دا كله ونا زي المغفلة
طب ماشي أما وريتكم
فهد بضحك أنا أسف يا خالتو حقك عليا
ومشي فهد وظلت سريا ونسرين بتناولَ أطراف الحديث
أما عن كيان فقد آتي الفستان لونة افويت وشكله جميل جدا
(صورته 👇👇)
وبعد مرور وقت قليل جاء السائق وأخذها الي الايڤينت
وصلت كيان ولكنها شافت مكان عبارة عن لون أسود وفجأه أضاء المكان وظهر فهد بيدلته الرماديه الانيقه ويحمل في يديه ورد جوري رائع فهو المحبب إلي قلب كيان
ثم تقدم إلي الأمام ونزل علي ركبته وطلع خاتم الماظ في منتهي الجمال وهو رقيق جدا لأن كيان تعشق الاشياء البسيطه والرقيقة (صورته👇👇)
فهد بحب موافقة تتجوزيني وتكوني بنتي قبل زوجتي تكوني أم لأولادي تكوني زوجة ورفيقه عمري وأيامي
كيان ببكاء بفرحة موافقة موافقة لبسها فهد الخاتم وفجأه سمعت صوت تسقيف وظهر كلا من مراد ومعه جنة وسريا ونسرين وعامر ونور وأيضا المأذون
كيان بفرحه وجرت عليها نور وحضنتها ودعت الله أن يجعل كل أيامها فرحة
وجلس المأذون وتم كتب الكتاب علي خير وما زال عامر لا يعرف سريا من شدة الكرب التي تعرضت له فهي لم تعد كما كانت الآن باهته والهالات السوداء تحت عينيها كبيرة وأصبحت مرهقه وأيضا مر علي لقائها أخر مرة ٢٠ سنة ويظنها أحد من أقارب كيان
أما عن فهد فهو سعيد برجوع أمه وزواجه من حبيبتة وبعد كتب الكتاب ذهب إليها وقال مبروووك ي كياني عليا إنتي
كيان بكسوف الله يبارگ فيك
فهد بعمزه مش ناسيه حاجه
كيان بعدم فهم لاء مش عارفه بس نا مش ناسية حاجه
فهد بغضب متصنع لاء ناسية وأنا زعلان
كيان بعدم فهم بجد مش عارفه
قاطعها فهد بحضن مليئ بالحب وقالها ناسية دا
مراد بضحك أنا عاوز اتجوز (بصوت محمد هنيدي )
ضحك الجميع علية بينما نور تشتعل غيرة فبمن يريد الزواج
مراد معلش ي جماعة أنا عاوز اتجوز بقا وهكتب كتب كتابي حالا ً
مراد وذهب الي نور وجلس علي ركبته وأخرج خاتم
مراد موافقة تكوني شريكة حياتي
نور هزت رأسها بفرحه موافقه
مراد بضحك يلا بقا نكتب كتابنا
نور مراد أزااي يعني أهلي
قاطعها مراد وقالها أهلك هيوصلو حالا وبالفعل ما هو إلا خمس دقائق
وجاء أهلها وتم كتب الكتاب
وبعد مرور وقت كان فهد قد أخد كيان إلي مكان هادئ جداً قد أعده إليها وبه جميع الأصناف التي تحبها
فهد الأكل عجبك
كيان :جدا وخصوصاً المكان دا جميل أوووي وهادئ والهوا فيه جميل
فهد لازم يكون جميل لأنه صنع خصيصاً لكياني
كيان بفرحه بجد ي فهد
فهد ايوا بجد
___________________
عند مراد أخد نور بعد إلحاح طويل علي أهلها وطلبو منه أن يحضرها بعد ساعتين والا لن يأخذها ثانية
أخذها مراد إلي المطعم التي تفضله
وكان وقت جميل جداً
بعد مرور وقت
مراد بغضب مصتنع يعني كان لازم ساعيتن
يلا ي نور
نور :يلا ي مراد من يومك وانت اهبل
مراد :أيه بتقولي إيه ي نور سمعيني تاني كدا
نور مفيش ي مراد قصدي إني من يومي ونا هبله
وبعد مرور وقت وصل مراد نور إلي منزلها نزلت نور ثم قالت
من يومك وأنت أهبل ي مراد وفرت هاربة إلي منزلها
مراد بضحك مجنونه ثم ذهب إلي منزل نسرين ليحضر جنة
__________________
أما عن فهد
كيان :فهد أنت مش بتزهق
فهد : من أيه
كيان : مني
فهد : لو أزهق من الدنيا كلها عمري ما أزهق منك
وبعد مرور وقت روحها فهد وذهب إلي البيت
وقد قابله والده وسأله عن الأمرأه الغربيه التي كانت موجوده
فهد: هقولك ي بابا دي واحده من قرايي كيان تحب تعرف قصتها
عامر أيوا طبعا قولي يلا
فهد :دي واحده كانت عايشة في أمان الله بتحب زوجها وعندها طفل صغير عنده سنه وبعدها جيه صاحب زوجها وهددها أنه يقتل زوجها وابنها لو مطلقتش طبعا هي موافقتش وقالتله هقول لصاحبك قالها قوليله معنديش فكرهوهقتله بردو وساعتها هتخسري كل حاجه أبنك وزوجك فضلت تعيط ووافقت وانفصلت عن زوجها وسابت أبنها وزوجها وسافرت مع الراجل دا لندن وكل حياتها كان بيغذب فيها ضرب وذل وإهانه وعدم أكل وكان مشغلها كأنها خدامه عمره مطلعها من البيت أبدا ودائما حابسها
عامر الحكايه في أولها شبه حكاية الست والدتك بس هي بقا إنسانه حقي””رة أنما الست دي تعبت كثير اوووي ياريت والدتك كانت أصيله زيها
فهد أولاً متقولش عن والدتي أي كلام تاني وثانيا أن الحكاية دي هي نفسها حكاية أمي والست اللي شوفتها النهارده هي
عامر مستحيل دي مش سريا سريا واحده “ولم يكمل كلامة حتي قاطعه فهد
فهد لو سمحت ي بابا أتكلم عن ماما كويس لأن هي معملتش حاجه كل اللي عملته أنها ضحت علشانا
عامر واكيد هي اللي حكت الحكايه دي صح وأنت زي الأهب’ل صدقت
فهد أحب اقولك ي والدي العزير أنه مش هي اللي قالتلي والله نا طالع استريح شويه علشان عندي شغل الساعة ٥الصبح
عامر ماشي ي أبني
وطلع فهد
وعامر يريد من قلبه أن تكون الحقيقه من قالها فهد فهو ما زال يحبها ولكنه حقا كان يتألم فهي كانت حبيبته ولكنها تخلت عنه وخانته وحزن علي مظهرها وما أصبحت عليه الآن فهو لم يعرفها
أما عن فهد ذهب إلي النوم كي يصحو بعد خمس ساعات ليذهب هو وصاحبه للقبض علي سمير النشاوي
ف سمير عنده صفقة تهريب مخد’رات واسلحه للخارج
كان فرحا لانه يستخلص منه أخيراً ونام بعد وقت
________________________
بعد مرور خمس سنوات
كيان : ي فهد تعاله شيل كنزي بجد تعبتني أووي ونا هروح أنيم ريان
فهد بحب هاتيها ي كيان دي حبيبة ابوها دي هاتيها واخدها وظل يدللها فهي أبنته الصغيره تبلغ من العمر سنتين أما عن ريان ف يبلغ من العمر اربع سنوات
كيان جات بعد ما نيمت ريان كيان : فاكر يا فهد لما قولتلي هتكوني بنتي قبل زوجتي
فهد أيوا فاكر آمال هو فين ليه بتهتم بكنزي أكتر مني
فهد بصدمه أنت بتغيري ي كياني
كيان ببكاء ايوا ي فهد أنت طول الوقت قاعد معاها وطول الوقت كنزي كنزى مفيش كيان خالص أنا غيرانه منها بس بحبها أوووي ثم أكملت بضحك هي أصلاا تتحب
فهد قومي ي كيان بهرمونات الحمل دي ي حببتي
كيان ماشي ي فهد بتتريق علي علشان حامل ماشي ي فهد
فهد بضحك واخدها بحضنه هي وكنزي ثم قال ربنا يخليكو ليا
كيان :ربنا يخليك ليا ي فهد أنت والولاد فاكر ي فهد لما قولتلك كان نفسي في فرح وعملتهولي وكان فرحنا جميل اوووي
فهد أيوا فاكر وكان حلو أوووي كمان علشان كان فرحي أنا ومراد في نفس اليوم
ثم أكمل هي فين خالتو نسرين
كيان نايمه مع ريان
فهد :تمم
___________________
عند نور
نور معها طفل واحد سمته أدهم يبلغ من العمر ثلاث سنوات
نور : يلا ي أدهم يلا ي جنه أما عن جنه أصيح عمرها عشر سنوات نفاجئ بابا بابا طالع دلوقت بسرعة يلا وكانت مجهز شمع وورود وبلالين واهم حاجه انو صنع بحب(من الاخر حاجه رومانسيه ملناش دعوه بيها 😂)
اول ما فتح الباب
نور طرشقت بلونه
مراد بخضه في إيه في إيه
نور بضحك هي وجنه
جنة دي بالونه ي بابا 😂😂بقا ي حاج مراد بالونه تعمل فيك كدا لا لاء خيبت ظني فيك
مراد بضحك بس ي بت هو إنتي عمايلك إنتي ونور دي عمايل دا أنا شويه وهىوح مستشفي المجانين 😂منكو لله
نور : قصدك إني مجنونه
مراد وبعدين احنا نسينا النور طافي ي هبل
نور بتذكر أيوا صح واضأت النور
مراد بصدمه إيه دا جو رومانسي لاء مستحيل أنا دخلت شقة فيلا غلط ولا إيه
نور لاء هي تعالا بقا
بص قبل ما نبدا في هنا صندوق فيه سبع ورقات فيه وكل ورقه فيها حرف
هتجمع الكلمه وبعدين نبدأ
مراد نور حرام عليكي أنا لسا هعمل كدا
نور علشان خاطري بقا
مراد حاضر وظل يجمع فيهم ولكنه جمع كلمة أنا وفي الكلمه التانيه اخيرا جمعها
(أنا حامل )
مراد بفرحه بجد والله إنتي اللي حامل بجد وبعدها شالها وقعد يلف بيها بفرحه ثم ردد الحمد لله الحمد لله
____________________
عند سريا وعامر
عامر وسريا رجعو لبعض تاني بعد ما سمير طلق سريا وعاشو في سعاده
_____________________
أما عند سمير حكم عليه بالسجن المؤبد لتجارته في المخدر’ات والأسل’حه والاعضا’ء البشريه
بعد تعينه لأكبر محامين في العالم للدفاع عنه وكل اللي كانو بيساعدوه
اخدو خمس سنين سجن
_____________________
أما عن أحمد وزوجته فهما يعيشان في سعاده وهي تدير الشركه بدلا عنه لأنه حدث له شلل ولا يستطيع أن يقف علي قدميه ولكنه بصحه جيده
_____________________
وبعد مرور وقت تجمعت العائله في بيت فهد ومعهم أحمد وزوجته
وسليم وزوجته أيضا وقضو وقت جميل أيضا وكان اليوم عباره عن وقت مليئ بالحب والسعاده
____________________
بعد مرور عشر سنوات
نري كيان وفهد يجلسان في أول مكان اجتمعا فيه ف دا المكان المفضل ليهم لأنه بالنسبة ليهم بياخدو منه الامل اللي في الحياه
فهد تعرفي ي كياني دي كانت أحلي صدفه في حياتي علشان كدا أنا هسميه بحر آمالي لأنه من بعد لقائنا كل حاجه أتغيرت للأحسن الحمد لله
كيان :ابتسمت بحب
وتوته توته خلصت الحدوته
#تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية بحر امالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى