روايات

رواية بحر العشق المالح الفصل الثاني 2 بقلم سعاد محمد سلامة

رواية بحر العشق المالح الفصل الثاني 2 بقلم سعاد محمد سلامة

رواية بحر العشق المالح الجزء الثاني

رواية بحر العشق المالح البارت الثاني

بحر العشق المالح
بحر العشق المالح

رواية بحر العشق المالح الحلقة الثانية

بشقه فخمه بحى راقى من أحياء إسكندريه
على طاوله السفره
جلسن كل من صبريه وصابرين
تبسمت صابرين قائله فين الواد إياد ليكون طفش
ضحكت صبريه وقبل أن ترد إنتفضت صابرين فزعه بسبب الذى تسحب ودخل صامتا الى أن أصبح خلفها وقام بفرقعة تلك البالونه التى كانت بيده ضاحكا على فزع صابرين
لأ انا أخدت الأجازه ومقضيها عالبلاچ أشوف البنات الحلوه
نظرت له صابرين بغيظ قائله طبعا هستنى أيه من واحد رخم زيك ومش محترم
ضحكت صبريه قائله والله رأيى من رأيك يا صابرينا
تبسمت صابرين بشوق قائله صابرينا ده الأسم اللى كان عمو مراون بينادينى بيه
شعرت صبريه بغصه قويه
وكادت تدمع عينيها لكن لاحظت صابرين ذالك وقالت واد يا إياد مش كنت بتقول عندك بطولة تنس طاوله إمبارح نسيت اتصل عليك ها قولى سبع ولا كل
لم تكمل صابرين هجائها ورد إياد سبع طبعا واتأهلت كمان لبطولة الجمهوريه تحت سن خمستاشر سنه
فرحت صابرين قائله براڤوا عيلة التهامى هيبقى فيها بطل دولى بس اوعى يالا لما تاخد البطوله وتطلع مع منى الشاذلى تنسى تقول أسمى لما تسألك مين الاشخاص اللى ليهم فضل عليك
ضحك إياد قائلا بمزحهو أنا أعرفك أصلا عشان أذكر أسمك إنت مين يا شاطره قاعده عندنا بتعملى أيهمين دى يا ماما تعرفيها
ردت صبريه بمزح وهى
تنظر لوجه صابرين بتمعن
إستنى كده أنا بشبه عليهاشبه مينمينمين مش فاكره
ضحكت صابرين قائلهلأ أفتكرى كويس أنا شبه حماكى الله يرحمه بالظبط حتى سمانى على إسم حماتك
ضحكت صبريه قائلهخلاص أفتكرتهادى صابرين بنت عمك سالم
نظر إياد ل صابرين ثم ل صبريه قائلامتأكده يا ماما ولا أنا حاسس ان دكتورة الحيوانات دى بتستفزك
ضحكتا صبريهوصابرين التى قالت
أنا الدكتوره صابرين سالم التهامى مستفزه يا فاشل إبقى قابلنى أنت والفاشل التانى لو حد فيكم حتى جاب مجموعى فى الثانويه أخرتكم ستين فى الميه بالرأفه كمان
تبسم إياد وجلس جوارها قائلاحلوين ستين فى الميه يدخلونى اكاديمية الشرطه وانا رجل على رجل وأبقى ظابط و أقبض على الحراميه اللى بتسرق البيض
ضحكت صبريه تقولبس بلاش تفكرها بالبيضأنقذنا ما يمكن إنقاذه وعملنا أحلى كيكه لسه سخنه لما تبرد
قاطعتها صابرين قائله بغيظمنه لله الحقېر اللى زق الشنطه برجله رغم إنى متحققتش من وشه قوى بس وشه مآلوف كآنى شوفته قبل كده ولو شوفته مره تانيه هعرفه بسهوله بس الحمد لله
أهو كويس إنى مكنتش حاطه البيض فى الرده وحطيته فى الدقيق أهو أتصرفنا بس أيه لما تبرد الكيكه إنت قلبك هيحن للواد ده تدى له حتة كيكهدى من شقى عمري
نظر لها إياد بمهادنه وإغواء يعلم تأثيره عليها قائلاصابرينا حبيبتى أيه رأيك تدينى حتة كيكه
وأخدك معايا بكره التمرين فى النادى وأعزمك على أيس كريم بالفانليا
تبسمت صابرين بإيماءه موافقه
فقالت صبريهبس دى تبقى رشوه يا دكتوره
ردت صابرين قائلهلا دى مقايضه شئ قصاد شئ
ضحك إياد بموافقه على قول صابرين هو الآخر
فعلا دى مقايضه يا ماما صابرين بنت عمى مبتطلعش خسرانه أبدا
تبسمت صبريه قائلهيعنى أيه أطلع أنا منها
اماء الاثنان لها رأسهم بموافقه
ضحكت قائلهمش عارفه ليه دايما بحسك يا صابرين طفله عقلها مش بيكبرودايما حاطه نقرك من الأصغر منكإن كان إياد ولا أخوك هيثم
ضحكت صابرين قائله بمرح يظهر عقدة نقص
ضحك اياد قائلا انت عندك نقط نقص كتير أولها إنك مستفزه
ب منزل زهران
بالجناح الخاص ب فاروق
فاروق
إنتبه فاروق لها
أكملت قولها بسؤال أيه اللى واخد عقلك سرحان فى أيه بكلمك مش منتبه ليا
رد فاروقمش سرحان ولا حاجه بس لخبطه فى الشغل كنتى بتقولى أيه
رغم أنها تشعر أنه ېكذب عليها لكن تغاضت عن ذالك قائله بقولك وأنا عند ماما النهارده وأنا هناك جه وفيق أخويا وطلب منى طلب كده ومعرفتش أرد عليه قبل ما أشورك الأول
رد فاروق بإستفسار وأيه هو الطلب ده
ردت سحر هو بيقول ربنا كرمه ومصنع العلف بتاعه شغال كويس و بيفكر يتوسع ويعمل مصنع تانى وعاوز يشترى حتة أرض عشان المصنع الجديد
تسرع فاروق قائلا بتريقه وندبك إنت تدورى له حتة الأرض اللى عاوز يعمل عليها المصنع الجديد
ردت سحر بنفى لأ طبعا هو خلاص لقى الأرض المناسبه
رد فاروق طب كويس وأنا دخلى أيه بقى ولا لسه فى دماغك الهبل وعاوزانى أشاركه
ردت سحر وماله لما تشاركه أهو زيادة خير شوف عواد اهو بينفصل عن عيلة زهران وعمل أكتر من مصنع لتصنيع اللحوم فى أسكندريه والقاهره غير المصنع
اللى هنا فى البحيره ومحافظات تانيه وهو صاحب أكبر نسبه فى المصانع دىغير مزارع المواشى
نظر لها فاروق بزغر قائلا قولتلك قبل كده ماليش دعوه بغيرى وأنا كمان عندى مصنع منتجات ألبان مش محتاج شړاكه فى شئ مش بفهم فيه خلصنا قولى اللى عاوزاه من الآخر وبلاش لف ودوران ولا تفتيح كلام مالوش لازمه
شعرت سحر باليأس قائله الأرض اللى قالى عليها وفيق أخويا هى الأرض بتاعتكم اللى جنب كشك الكهربا بتاع البلد اللى عالسكه الرئيسيه للبلد
نظر لها فاروق بتهكم قائلا وده طلب اخوك ولا انتى اللى دلتيه عالارض دى بالذات
ردت سحر بتسرع كاذب لأ هو اللى طلب منى أقولك قبل ما يكلم الحج فهمى فى شراء الأرض وتتفاجئ وقتها
رد فاروق بتهكملأ مالوش لازمه يكلم الحج فهمىالارض دى بالذات مش للبيع
حاولت سحر إقناع فاروق قائله
ليه مش للبيبع ده هيدفع تمنها بسعر السوق
رد فاروق بقطع قولتلك الأرض دى بالذات مش للبيع ودلوقتي أطفى نور الاوضه أنا تعبان طول اليوم وعاوز انام
ب شقة صبريه
منتصف الليل رغم وجود مكيف فى غرفتها لكن إستيقظت صابرين تشعر بالضجر وكذالك العطش نظرت لجوارها لم تجد مياه نهضت من فراشها وإرتدت مئزر باكمام فوق منامتها ذات النصف كم ووضعت وشاح صغير على رأسها وخرجت من الغرفه توجهت الى المطبخ فتحت الثلاجه وأخذت زجاجة مياه إرتشفت القليل ثم نظرت الى الموقد شعرت بحاجتها لل القهوه وقفت تفكر ربما لو احتست القهوه الآن تزيد من حالة الضجر والسهر
لكن سمعت من خلفها من تقول يظهر الصيف السنه دى هيبقى حار ڼار التكييف

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بحر العشق المالح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى