رواية اولاد العم الفصل السادس عشر 16 بقلم نونا رامي
رواية اولاد العم الجزء السادس عشر
رواية اولاد العم البارت السادس عشر
رواية اولاد العم الحلقة السادسة عشر
موده و هى تجلس بجوار أسر على سطح المنزل ثم تعدل نظارتها قائله بحزن :
_اسر
ظل كما هو ولم ينظر لها ثم أخرج سيجارة من علبته و أشعلها واضعا ايها فى فمه
لتقترب منه موده محاولتاً الدخول فى أحضانه لتدخل بين يديه و تضع يده على كتفها ممسكه فى ملابسه و سانده رأسها على صدرة قائله بدموع:
_كان بيتنمر عليا
انتبهت كل حاسه من حواسه بأنصات شديد لتكمل وهى تدخل نفسها أكثر فى أحضانه تحاول أن تأخذ منه الدفئ و الامان :
_بيقولى يا ام اربع عيون عشان النضارة
ظل كما هو لتتساقط دموعها قائله بحزن و ضعف وهى تخلع النظارة :
_كل دا عشان انا مش راضيه أكلمه زى البنات التانيه فقالى كده قدام الجامعه
تألم قبله بشده و نفرت كل عروقه من الغضب لتكمل وهى تصدر منها شهقات خفيفه من البكاء :
_ف ضربته بالقلم قدام الجامعه كلها عشان ارد جزء من كرامتى
شعر ببلل فى قميصه فعلم انها تبكى بقوه ليحاوطها بين زراعيه بأحتواء قائلا بحنان و هو يحاول أن لا يُظهر الوحش التى بداخله أمامها حتى لا تهابه :
_ششششش موده اميرتى الجميله متعيطيش محدش يستاهل دموعك يا اميرتى
قالت ببكاء و حزن شديد و هى تشهق وتتلعثم :
_ه ههو أنا وحشه ي يا ااسر
ادخلها أكثر فى أحضانه مقبلا رأسها قائلا بحنان و بحب شديد:
_انتى اجمل بنت شوفتها فى حياتى يا موده
ثم اكمل بحنان وهو يمسح على رأسها برفق :
_كل ما الإنسان بيكبر و يعقل، بيدرك إن مدى جمال البشر مش في شكلهم الوسيم او لبسهم المبهر أو طريقة كلامهم الكلاسيك إنما جمال البشر الحقيقي في ازاي بيراعوا، ازاي بيطبطوا، ازاي بيحبوا وانا مشوفتش اجمل و احن منك
ابتسمت بفرحه شديده و أدمعت عينيها من كلامه المعسول ليقول بمناغشه و مرح :
_و بعدين دا كفايه عيونك اللى شبه لون البحر دول
لم تستطيع أن تنطق لتقول بحب شديد و هى تنظر له :
_انا بحبك اوى يا أسر بجد
نظر لها بحب شديد وعينيه تفيض لها عشقا :
_وانا بموت فيكى يا قلب أسر من جوه
_______________
كريم وهو يجلس بجوار رحمه قائلا بحنق:
_يا بنتى هو المفروض مين يصالح مين
لتشيح رأسها الجهه الاخرى بحزن مصطنع ليقول بحنان :
_طب متزعليش طيب حقك عليا
ظلت كما هى ليمسح على وجهه بغضب قائلا بصوت حاول جعله هادئاً:
_طب اى اللى يرضيكى طيب وانا اعمله
التفتت له قائله بلهفه :
_هاتلى ايفون
صدر صوته المغتاظ قائلا بحنق:
_ نعم يا روح امك
اشاحت بوجهها مرة أخرى مصنعه الحزن والبكاء
ليرفع حاجبه بتهكم قائلا من بين أسنانه :
_استغلاليه ، طيب هجيبلك ها حاجه تانى يا استاذه رحمه
مسحت دموعها المزيفه و ابتسامتها تكاد تصل إلى أذنها قائله بفرحه :
_لا لا مش عايزه حاجه تانى
ابتسم لها بحب و حنان مقبلا رأسها :
_متزعليش منى يا ست البنات
رحمه بخجل و سعاده :
_ وانت كمان متزعلش منى يا كريم حقك عليا
نظر لها بحنان قائلا بمرح:
_ايده دا انتى طلعتى بتتكسفي زى البنات
رحمه و هى تركض نحوه بحنق :
_والله لاوريك
انطلقت ضحكاته القويه و هو يركض نحو الأسفل و هى تركض و تصرخ بغضب خلفه
________________
تولان وهى ما زالت تحت الغطاء قائله بخوف :
_ااا عشان هو خلص
شد على شعره الفحمى الغزير بغضب قائلا :
_و أما هو خلص مجبتيش غيرو ليه
قالت بخوف من تحت الغطاء :
_اا عشان انت قولتلى متنزليش و كنت حابسنى
هز رأسه بيأس و قله حيله قائلا وهو يتوجه للخارج :
_انا رايح اجيب العلاج كلى على ما اجى عشان مطينش عيشتك يا تولان
خرجت من تحت الغطاء قائله بسرعه وهى تومأ له بطاعه :
_حاضر
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اولاد العم)