رواية اهتديت بحبه الفصل العشرون 20 بقلم ريم خاطر
رواية اهتديت بحبه الجزء العشرون
رواية اهتديت بحبه البارت العشرون
رواية اهتديت بحبه الحلقة العشرون
مالك وسيلا وخديجه دخلوا المستشفي وسألوا علي رقم غرفه سما ودخلوالها وانصدموا لما شافوا سما أعده عالسرير وماسكه دماغها واعده تصوت وتقول:لاء لاء حرام عليك سيبني بالله عليك لاء لاء لاء سيبني لاء واللممرضين عمال يحاولوا يمسكوها عشان بدوها مهدئ بس مش عارفين لان اي حد بيمسكها بتضر’به برجليها
الممرضه بصت لهم:جوزها فين هو اللي بيعرف يهديها
مالك بذهول:هو هو مش هنا
الممرضه بصر’يخ:رن عليه فورا لو خلتها كده كتير هيجلها صر’ع وهتت’جنن
مالك بسرعه:حاضر حاضر وراح رن عليه بس اللي رد الظابط محمد
الظابط:الو
مالك باستغراب:مش ده فون سليم مين حضرتك
الظابط:أنا الظابط محمد
مالك بصدمه لتاني مره:ظابط
الظابط؛ايوا وسليم فالسجن
مالك بصدمه لتالت مره:سجن سجن ايه وليه
الظابط:أنا مش فاضي عشان ارد علي اسئلتك كل شويه يا ر’وح ا’مك
مالك:طب طب لو سمحت ممكن تخليني أكلمه ضروري والله
الظابط:انت بتكلم ظابط لو ناسي واللي أنا عايزه مسج’ون لو ناسي برضو
مالك:بالله عليك ضروري اوي اوي اوي اوي اوي اوي اوي بجد الله حياه او مو’ت
الظابط: اممممم بجد
مالك:وأقسم بالله
الظابط:تمم هما دقيقتين بس مش اكتر
مالك:ربنا يخليك يارب
الظابط:انت يابني ادي الفون ده لسليم وهما دقيقتين بس
الصول خد الفون واداه لسليم
سليم:الو
مالك بسرعه:سليم انت اللي وداك السجن
سليم:دي حكايه طويله عايز ايه
مالك بتذكر:اه صحيح سما
سليم قاطعه:سما مالها
مالك:احنا جينا من شويه وحكاله
سليم بصدمه:ينهار ابيض
مالك:نعمل ايه محدش قادر عليها
سليم فكر بسرعه وقال:مالك انت لازم تحضنها جامد وتقولها متخفيش أنا جنبك وتقرألها ايه الكرسي (قال كده وهو من جواه نا’ر قايده والغيره ملت قلبه)💥سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم💥
مالك فتح بؤه وقال:انت بتقول ايه
سليم بحسره:اسمع اللي بقولك عليه هو ده الحل بسرعه
مالك:متأكد
سليم:مالك اخلص
الصول:الدقيقتين خلصوا
سليم بسرعه:مالك عشان خاطري مالك بس الصول شد الفون وقفله
مالك؛لا اله الا الله سامحني يارب ودخل جري
الممرضه:فين
مالك بصلهم وقالهم ابعدوا عنها وهما بعدوا وهو جري حضنها جامد وحاوطها واعد يقولها اهدي اهدي أنا جنبك يا سما اهدي متخفيش محدش هيقربلك أنا جنبك اهدي اهدي وقرا ايه الكرسي وهو بيمشي ايده علي ضهرها
سما أعدت تقاوم شويه بس هديت بسرعه ونامت
مالك:هووووووف الحمد لله هديت
الممرضه:شكرا ومشيوا
خديجه بذهول:انت انت ازاي حضنتها كده ده سليم لو عرف هيقت’لك
مالك:هو اللي قالي
خديجه:نعم
مالك:اه والله مضطرين مش بمزاجي لانه لو معملتش كده انتي عرفه ايه اللي هيحصل
خديجه:اومال هو فين
مالك: السجن
خديجه بصدمه:نعم
مالك:معرفش والله في ايه أنا هروح اشوفه وانتي اهدي هنا مع سيلا وخلوا بالكوا من نفسكوا
خديجه:طب فهمني طيب
مالك:والله أنا ما فاهم حاجه هشوف واكلمك
خديجه:تمم مستنياك ومشي،،،،،،،،،،
سمر صحيت وصحت حور ولبستها وفطرتها وودتها الحضانه
الداده:مش معقول مين دي حور(حور اول مره تيجي مبسوطه وبتضحك وفرحانه)
سمر بابتسامه:اومال
الداده:دا كل اللي أعدته معاكي يوم غيرتيها كده ازاي
سمر هزت كتافها وقالت:مغيرتش حد هي حور بس كل اللي عملته اني شلت وش الحزن من عليها
الداده؛اخبارك ايه يا حور
حور بابتسامه؛ال حم د لل ه (الحمد لله)
سمر؛هو النطق بس مع الوقت يتعدل
الداده بفرحه :نطق ايه الحمد لله انها بتنطق اصلا ده مكنتش بتكلم خالص
سمر:طب الحمد لله اجيبها امته
الداده:هتطلع الساعه ٢ انشاء الله
سمر:تمم ونزلت لمستوى حور وقالت:هروح اظبط البيت واعملك اكل حلو علي ما تخلصي وهاجي اخدك اشطا
حور حضنتها وباستها من خدها وقالت:اش طا (اشطا)
الداده:يلا نخش يا حور
حور مسكت ايد الداده وقالت:يل ا (يلا) ودخلوا
سمر ركبت ميكروباص وروحت البيت وفونها ربنا
سمر باستغراب؛مين ده وقالت الو
زين:السلام عليكم ازيك يا سمر
سمر؛مين حضرتك
زين:مسجلتنيش لسه عالعموم أنا أبو حور زين
سمر:اها ازي حضرتك معلش نسيت اسجله هسجله دلوقتي
زين؛امممم اوكي اخبار حور ايه
سمر؛بخير الحمد لله
زين:يارب دايما تعبتك ولا حاجه
سمر:لاء خالص ده حور قمرررر
زين بعفويه؛والنبي انتي اللي قمر
سمر انكسفت:احم شكرا
زين:تمم أنا كده كده خلصت الشغل بتاعي وهاجي بليل
سمر باستغراب:حضرتك قلت اسبوع معداش الا يوم والتاني انهارده
زين:ايوا ماهو حصل حجات كده وخلصت الشغل وهاجي بليل وبعدين ايه مضايقك
سمر:أنا لاء مش مضايقه بسأل بس مش اكتر
زين؛امممم تمم عوزه حاجه
سمر:لاء شكرا وقفلت وقالت؛ياربي طب هعمل ايه دلوقتي هروح فين أو هعمل ايه يارب مليش غيرك،،،،،،،،،،
ام سمر:احنا راحين فين يما
امها:تعالي بس وركبوا العربيه ونزلوا ادام القسم
ام سمر بصدمه:القسم جيبانا القسم ليه هتسجنيني يما
امها:انتي انهبلتي يابت تعالي اسكتي
ام سمر؛مش مطمنالك ومشيت معاها ودخلوا وانصدمت لما شافت ابو سمر هناك
الظابط:اتفضلوا أعدوا
ام سمر وأمها اعدوا وام سمر خلتها بصه لابو سمر وقلبها هيقف
الظابط:تمم دلوقتي حضرتك رفعتي قضيه عليه طلبتي المهر والمقدم والمؤخر وكده
ام ام سمر:ايوا
الظابط:تمم وهو طلب يخلص الموضوع ودي دون تدخل المحكمه
ام ام سمر:امممم يعني هو هيدفع كل حاجه فوري
ابو سمر من غير ما يبص:ايوا
ام سمر هزت امها:بتعملي ايه يا وليه
امها؛استني بس تمم يا حضره الظابط يدفع ١٠٠ الف دلوقتي وانا أتنازل
ابو سمر:نعم ياختي ده قائمه بنتك كلها متجبش ١٠٠٠٠ جنيه (ايام زمان)قال ١٠٠ الف قال
الظابط:هدوء لو سمحت حضرتك قائمه بنتك كلها بالمقدم والمؤخر وكله ٨٩٥٥جنيه
امها:وانا عوزه حقها بسعر انهارده الدهب وكله
الظابط باستغراب:ده اللي هو علي قانون مين حضرتك
امها:والله إن كان عايزها ودي يدفع مش عايز نمشي بالمحاكم
ام سمر:انتي بتقولي ايه
امها؛قولتلك اسكتي (ست قدره😂)
ابو سمر؛خلاص يباشا نمشيها محاكم قال ١٠٠ الف قال
الظابط:خلاص تبقي المحاكمه زي ما هي يوم ٣ ٢ فالشهر
الاتنين:تمم ومشيوا ووقفوا ادام باب القسم وعيون ابو وام سمر منزلتش من علي بعض بس مش نظرات حب نظرات صدمه فبعض
امها:اما خليتك تمشي تشحت االشارع مبقاش انا علي اخر الزمن تطلق بنتي وليه عشان بتقولك عوزه بنتها ماشي
ابو سمر مشي من غير ما يرد عليها
وهي ركبت ميكروباص هي وبنتها ومشيوا
ام سمر:ممكن افهم انتي عملتي ايه يعني رفعتي قضيه من ورايا ووخداني من ورايا وبتكلمي بالنيابه عني ودلوقتي في محكمه من غير مااعرف
امها؛بت انتي انا هجبلك حقك يعني هجبلك حقك مسمعش حسك فهمه
ام سمر:أنا مش صغيره عشان تعامليني كده وتتصرفي عني
امها؛مهما كبرتي هتفضلي فنظري بنتي الصغيره مفهوم ،،،،،،،،،،،،،،،
سليم؛يا حضره الظابط عايز تمشي بقا
الظابط؛هانت يا سليم متقلقش
سليم؛مراتي محتجاني بجد
الظابط:كنت فكر فكده قبل ما تعمل اللي عملته
سليم:هووووووف بقا ومالك جه
مالك:سليم عامل ايه
الظابط:هي وكاله من غير بواب ولا ايه
مالك راح الظابط:اسف جدا يا حضره الظابط بعتذر
الظابط:اممممم وحضرتك عايز ايه
مالك:جاي اشوف هو هنا ليه وحصل ايه
الظابط:امممم هقولك أنا وحكاله
مالك بص لسليم:انت اجننت يا سليم
سليم مردش عليه
مالك؛طب اقدر ادفع كفاله واخده
الظابط:هو كده كده هيمشي بكره الصبح مش مستاهله
مالك:معلش يباشا محتاجينوا جدا عشان مراتوا ووالدوا حالتهم خطيره فالمستشفي
الظابط؛امممممم خلاص تمم
مالك دفع فعلا وسليم طلع
الظابط:ابعد عن المشاكل مش عايزك تيجي هنا تاني
سليم:تمم يباشا
ومشيوا وركبوا العربيه
سليم بوجع:عملت اللي قلتلك عليه
مالك باحراج:احم ايوا وهي نامت
سليم؛اطلع عندها فورا ومتكلمش كلمه (سليم حرفيا من جواه كان موجوع جداااا وحزين اوي ومش متقبل فكره ان اخوه حضن مراته دي بالنسبالي كا’رثه اصلا)💥اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد💥
وصلوا المستشفى وسليم دخل لقاها نايمه لسه باس راسها وراح للدكتور
سليم:حضرتك قلت انها مش هتتحرك قبل بكره بسبب مرخي الأعصاب ممكن تفسرلي اللي حصلها
الدكتور خد نفسه وقال:ممكن تعد
سليم قعد
الدكتور:أنا كنت خايف من حاجه وحصلت
سليم:وضح
الدكتور:سما دخلت فصدمه عصبيه شديده جداااا أثرت فيها ده معناه أنها لما بتنام بتحلم بالحاد’ثه دماغها بيهيألها انها لسه عند مراد ومراد بيحاول يقرب منها فعشان كده بتعد تصوت وهي لما صحيت وصوتت هي كانت نايمه اصلا مش واعيه فاتحركت يعني هي لما تصحي مش هتفتكر اي حاجه تماما ومش عارف الموضوع هيطول أو لا حسب تقبلها للموضوع يعني حضرتك لازم تساعدها عشان تتقبل اللي حصل وتحاول تتغاضي عنه وتنساه والا كل ماتنام هتقوم تصوت
سليم من صدمته سكت ومقدرش يتكلم
الدكتور:المشكله مش هنا هي حاليا بمرخي الأعصاب ومحدش بيقدر عليها اومال لما مفعوله يخلص وتبقي طبيعيه وبتقدر تتحرك هتعمل ايه احنا كل اللي نقدر نعمله أننا نديها مهدئات بس أنا مش حابب كده فعايز حضرتك تكلم معاها وتحاول تخليها تنسي الموضوع عشان حالتها متسوءش
الممرضه:دكتور عوزينك بسرعه
الدكتور:اتمني تكون فهمتني سلام ومشي
سليم قام ورجع لسما واعد جنبها وحط ايده علي دماغها وباصصلها وحزين عشانها
خديجه وسيلا طلعوا مالحمام(خديجه كانت بتغسل لسيلا وشها وبتظبطلها هدومها)
خديجه:سليم انت جيت
سيلا جريت عليه وحضنته
بس هو كان فحال غير الحال ودنيا غير الدنيا
خديجه باستغراب:سليم سليم ومسكته وهزته
سليم فاق؛ها وبص لقا سيلا حضناه ابتسم بوجع وحضنها
خديجه:اخبارك ايه وكنت فالسجن ليه
سليم:سيبيني دلوقتي يا خديجه مش قادر اكلم
خديجه اعدت جنبه وحطط اديها علي كتفه وقالت(أن مع العسر يسرا)
سليم:خير انشاء الله
مالك من بره؛اقدر ادخل
سليم:خش
مالك دخل واعد جنبهم
سليم:ابوكوا عامل ايه
خديجه كانت لسه هتكلم بس مالك شاورلها وهز رأسه بمعني لاء متكلميش (متقولش يعني عن حوار امهم وسيلا)
خديجه:بخير الحمد لله
سليم:الحمد لله
سيلا:سليم متزعلش أنا اسفه لو زعلتك
سليم:انتي معملتيش حاجه يارووحي وانا مش زعلان منك
سيلا؛طب في ايه وليه احنا فالمستشفي ومش مع بعض وليه سما نايمه وأما جينا صوتت
سليم:هي تعبانه شويه وهتخف ونرجع انشاء الله
سيلا؛يارب،،،،،،،،،،،،
سمر خلصت وراحت جابت حور وغيرتلها واكلتها
حور باستغراب:في اي
سمر:ها مفيش
حور:أن تي مش زي ام با رح(انتي مش زي امبارح)
سمر:بصراحه ابوكي رن وقالي أنه جاي انهارده
حور:بي عد اس بو ع(بيعد اسبوع)
سمر:لاء خلص وهيجي انهارده
حور بحزن:يع ني هت مش ي(يعني هتمشي)
سمر:اه للاسف
حور بدموع؛مش عو زا كي تم شي(مش عوزاكي تمشي)
سمر:مش بايدي يا حور اسفه
حور بغضب: كن ت عا رف ه ان تي كذ بت ي عل يه لي (كنت عارفه انتي كدبتي عليه لي )
سمر:حور أنا
حور مردتش وطلعت تجري ودخلت قوضتها ورزعت الباب
سمر راحت واعدت تخبط عالباب وتقول:حور افتحي عشان خاطري حور حور افتحي حور
حور أعدت ورا الباب وضمت فنفسها واعدت تعيط لأنها اول مره تلاقي حنان من حد اول مره حد يهتم بيهت ويفرحها ويسمعها كل ده اختفي فلحظه وهترجع تاني للمعاناه
سمر؛حووووور افتحي حوووووووور افتحي يلا حوووووووور
بس حور مش بترد عليها،،،،،،،،،،،
مالك: ماما بترن
سليم:طب رد
مالك؛ايه خد رد عليها انت
سليم؛مااالك انجزز
مالك:حاضر ورد
مالك:الو
امه:……..
مالك بصدمه:ايه،،،،
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)